Over naar de variabele klepbediening.
Variabele kleppentiming
Bij de veriabele kleppentiming blijft de nok dezelfde, maar wordt de nokkenas verdraait. Als we dit voorstellen in onze kleplichtkrommen dan krijgen we de blauwe stippellijn:
De kleplichtkromme blijft dus exact dezelfde, aangezien er niets veranderd aan de nok, enkel wordt de hele krommen enkele graden verschoven. In dit voorbeeld wordt de kleppentiming van de inlaatklep vervroegd.
Nokomschakeling
Bij de nokomschakeling heb je een standaard en een snelle nok per (inlaat)klep. Als we de kleplichtkrommen van de snelle nok even op onze grafiek bij tekenen in stippellijn dan krijgen we het volgende:
De lichtkromme heeft als het ware viagra genomen. Niet alleen gaat de klep daardoor verder open (10,5 mm tegenover 9,5 mm), hij blijft ook langer open (320° tegenover 250°). M.a.w. er kan meer lucht binnen.
VVC
De vreemde eend in de bijt, is Rover's VVC systeem. Dit clever systeem kan ervoor zorgen dat de openingstijden van de inlaatkleppen vergroot worden zonder verschillende nokken te moeten gebruiken. Als we de VVC even in stippellijn uitzetten:
De lichthoogte blijft hetzelfde, maar er is precies aan de benen van de lichtkromme getrokken zodat de inlaatklep vroeger opent en later sluit. De inlaatklep staat dus langer open zodat er meer lucht binnen kan stromen. Wel niet zoveel als mogelijk is bij nokomschakeling, maar dit systeem kan continu variaties doen, terwijl er bij nokomschakeling maar 2 standen zijn.
Nokkenasloze klepbediening
Bij deze toekomstige systemen moeten de constructeurs zich totaal niets meer aantrekken van de praktisch uitvoerbare vormen van de nokken. M.a.w. als het systeem snel genoeg is kun je volgende kleplichtkrommen krijgen (stippellijn):
Met deze systemen is het dus mogelijk de klep zo snel mogelijk te openen tot op z'n maximale lichthoogte en daar te houden totdat er voldoende lucht in de cilinder gestroomd is. In vergelijking met een standaard klepbediening met nok kan er in dezelfde tijdsspanne meer lucht de cilinder binnenstromen.
ps: in deze voorbeelden heb ik de uitlaatklep niet meegenomen. Maar al deze systemen zijn ook toepasbaar op de uitlaatklep (nokomschakeling wordt echter in praktijk niet toegepast op de uitlaatkleppen). Ten tweede zijn dit voorbeelden die ik zelf verzonnen hebt, ze komen dus geensinds overeen met werkelijke kleplichtkrommen. Vooral de openingstijd van 320° is nogal hoog en de VVC kromme ziet er in realiteit nog ietsje anders uit.
Variabele kleppentiming
Bij de veriabele kleppentiming blijft de nok dezelfde, maar wordt de nokkenas verdraait. Als we dit voorstellen in onze kleplichtkrommen dan krijgen we de blauwe stippellijn:
De kleplichtkromme blijft dus exact dezelfde, aangezien er niets veranderd aan de nok, enkel wordt de hele krommen enkele graden verschoven. In dit voorbeeld wordt de kleppentiming van de inlaatklep vervroegd.
Nokomschakeling
Bij de nokomschakeling heb je een standaard en een snelle nok per (inlaat)klep. Als we de kleplichtkrommen van de snelle nok even op onze grafiek bij tekenen in stippellijn dan krijgen we het volgende:
De lichtkromme heeft als het ware viagra genomen. Niet alleen gaat de klep daardoor verder open (10,5 mm tegenover 9,5 mm), hij blijft ook langer open (320° tegenover 250°). M.a.w. er kan meer lucht binnen.
VVC
De vreemde eend in de bijt, is Rover's VVC systeem. Dit clever systeem kan ervoor zorgen dat de openingstijden van de inlaatkleppen vergroot worden zonder verschillende nokken te moeten gebruiken. Als we de VVC even in stippellijn uitzetten:
De lichthoogte blijft hetzelfde, maar er is precies aan de benen van de lichtkromme getrokken zodat de inlaatklep vroeger opent en later sluit. De inlaatklep staat dus langer open zodat er meer lucht binnen kan stromen. Wel niet zoveel als mogelijk is bij nokomschakeling, maar dit systeem kan continu variaties doen, terwijl er bij nokomschakeling maar 2 standen zijn.
Nokkenasloze klepbediening
Bij deze toekomstige systemen moeten de constructeurs zich totaal niets meer aantrekken van de praktisch uitvoerbare vormen van de nokken. M.a.w. als het systeem snel genoeg is kun je volgende kleplichtkrommen krijgen (stippellijn):
Met deze systemen is het dus mogelijk de klep zo snel mogelijk te openen tot op z'n maximale lichthoogte en daar te houden totdat er voldoende lucht in de cilinder gestroomd is. In vergelijking met een standaard klepbediening met nok kan er in dezelfde tijdsspanne meer lucht de cilinder binnenstromen.
ps: in deze voorbeelden heb ik de uitlaatklep niet meegenomen. Maar al deze systemen zijn ook toepasbaar op de uitlaatklep (nokomschakeling wordt echter in praktijk niet toegepast op de uitlaatkleppen). Ten tweede zijn dit voorbeelden die ik zelf verzonnen hebt, ze komen dus geensinds overeen met werkelijke kleplichtkrommen. Vooral de openingstijd van 320° is nogal hoog en de VVC kromme ziet er in realiteit nog ietsje anders uit.
Comment