Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Invloed airco op motorvermogen.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Invloed airco op motorvermogen.

Waarom heeft een airco die aan staat een negatieve invloed op het vermogen van de motor?

Omdat de motor op dat moment niet alleen de wielen moet aandrijven, maar ook de aircopomp / compressor. En aangezien een airco een serieuze energieverslinder is, merk je dat aan de power die nog overblijft voor het rijden.
    Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

Comment

Daar moet voor de volledigheid wél worden bijvermeld dat veel auto's met airco vandaag, de aandrijving van de airco-pomp uitschakelen als er plankgas gegeven wordt en dus optimale prestaties van de auto worden gevraagd. Het kan dus per definitie niet dat je auto daardoor de sprint tot de 100 km/u b.v. een halve seconde trager aflegt, of dat je auto daardoor 5 km/u topsnelheid verliest.

Comment

met de 280ge, toen de airco nog werkte, voelde ik heel wat verschil

nog nooit ervaren, bij geeneen kar eigelijk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
          Daar moet voor de volledigheid wél worden bijvermeld dat veel auto's met airco vandaag, de aandrijving van de airco-pomp uitschakelen als er plankgas gegeven wordt en dus optimale prestaties van de auto worden gevraagd. Het kan dus per definitie niet dat je auto daardoor de sprint tot de 100 km/u b.v. een halve seconde trager aflegt, of dat je auto daardoor 5 km/u topsnelheid verliest.

En voor de volledigheid mag daarbij ook vermeld worden dat dat ook geldt voor de alternator.

Maar is dat écht zo, dat als je bijvoorbeeld continu sportief (lees: plankgas optrekt, etc) rijdt, die airco ook constant aan en uit gaat?

Comment

Zowel in mijn Subaru als Partner zit airco en buiten dat je de motor kort voelt "inhouden" als je de airco al rijdend opzet geen merkbaar vermogensverlies.
            Of het nu wel of niet meer verbruikt (alleszins niet dat ik het merk) zal me een worst wezen, heb ervoor betaald (die airco dan), en de diesel/benzine die ik verbruik ook dus...
            www.perfectshine.be

Comment

Ik kan merken én bij de Golf én bij de E90 dat als je de motor stationair laat draaien en de airco aan en af zet je dat wel degelijk merkt aan het lopen van de motor. Al is het bij de Golf wel véél duidelijker. Maar het toont wel aan dat de motor niet verwaarloosbaar extra belast wordt. Of je het werkelijk voelt bij het topvermogen. Daar merk ik niets van. Het gaat uiteindelijk maar om een magneetkoppeling die je met één elektrische impuls kan (des)activeren. Bij moderne wagens is het dus idd niet zo moeilijk een automatische modus toe te wijzen aan het geheel.

Comment

Ik merk juist niks bij de mijne. Wat ik wel merk, is dat als ik start met de airco af, en die al rijdend opzet, dat het even duurt eer die effectief reageert.

Comment

de coupé voelde veel makker aan met de airco aan op warm zomerweer. De buitentemp. speelt natuurlijk ook een rol, maar het verschil tussen aan of af was heel duidelijk voelbaar.

Comment

G55 AMG heeft een oude 'aircotest' van een 200 Turbo zoals de mijne. Die airco vreet een 13pk bij max belasting. Gemiddeld was iets van een 7-8pk.

Comment

Ik voel het ook duidelijk. Motor geageert dan ook wat tragen/minder vinnig erzo...
                      2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

MINI is niet vooruit te branden als de airco aanstaat...

Comment

Airco = koud

vuur = warm

koud =/= warm

airco =/= vuur

airco + branden = no go

De rekening klopt !

Comment

schijnt wel dat je jaarlijks je filter moet vervangen in de airco conditioning.
                            Deze is namelijk zeer gevoelig voor ziektekiemen.
                            Zeker als je dieren vervoert in je wagen; zeer slecht voor astma gevoellige personen.
                            Daarom dat mensen bijvoorbeeld een 'schrik' hebben van deze installaties. Meestal een ervaring int het verleden met een slecht onderhouden airconditioning.

Daarom zie je nu soms in sommige autoboekjes(verkoopsboekjes ) hoe er reclame wordt gemaakt voor een super hygienisch airco systeem. Meestal dus gewoon een zeer goede filter met meerdere functies.

Ik ben ook feitelijk geen voorstander van airco's. Riekt altijd een beetje muf

Comment

ik vind een airco absoluut niet muf ruiken!

btw, airco is da afkorting van airconditioning, dus niet airco conditioning

Comment

lol ik zat aan shampoos te denken .. met die andere post hier in de car cleaning sectie
                                dus direct dacht ik dan ook aan conditioner en airco smeet ik er maar bij.
                                laat het maar staan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jarno Bekijk Berichten
                                  ik vind een airco absoluut niet muf ruiken!

btw, airco is da afkorting van airconditioning, dus niet airco conditioning
                                  Mja, als de airco uitzet en dan zonder airco verder de normale koeling gebruikt of wanneer de auto een tijdje in de zon staat en dan terug de klimaatregeling opstart dan ruik je meestal wel een muffe geur...

Bij de E is er trouwens niets te merken qua vermogenswinst met of zonder airco, alleen in stationair zakt 'ie een 100tal toeren ofzo met de airco uit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
                                    Maar is dat écht zo, dat als je bijvoorbeeld continu sportief (lees: plankgas optrekt, etc) rijdt, die airco ook constant aan en uit gaat?
                                    Mijn nonkel had een C250D met automaat die constant een 250 kg in de koffer liggen had. Die verslond letterlijk airco's en volgens de dealer was dat te wijten aan het bijna constant kickdownen (wat wel nodig was met die bak). In die bak was dat ook vaak hoorbaar dat die airco op en af sloeg, op den duur reed hij zonder airco rond de laatste jaren. Op 8 jaar is de airco 7 keer volledig vervangen geweest, hij heeft er wel zo een 450 000 kilometer mee gedaan.
                                    '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                    '15 Volvo XC60 D3

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Khen Rigzin Bekijk Berichten
                                      ... Riekt altijd een beetje muf

Niet als je de airco ook onderhoud. Als je maar alle maanschijnen je eirko op zet, dan heb je veel meer kans dat:
                                      a) alle dichtingen verdrogen
                                      b) de filter begint te schimmelen oid.

remedie: geregeld de airco even aan zetten (ook in de winter)

Als je airco muf ruikt: filter vervangen en dan zo'n airco-verfrisser z'n werk laten doen.