
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Jongeren die sterven in het verkeer
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door McClane Bekijk BerichtenDat het dus dom zou zijn om de gordel niet te dragen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk BerichtenIk vind het een beetje dom om snel rijden per definitie als gevaarlijk te verklaren
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk BerichtenIk had de ijdele hoop dat er ergens nog een fatsoenlijke discussie in jou verdoken zat, helaas.
Ik verkondig inderdaad dat snel rijden niet per definitie altijd gevaarlijk hoeft te zijn.
Snel rijden is altijd gevaarlijk. Op circuit, op de openbare weg, als het misgaat aan hoge snelheid, is het erger dan aan lage snelheid. Maar ik vergeef je dat je dat niet begrijpt.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk BerichtenHet is nét door die "matchopraat" dat m'n zich gaat spiegelen aan geoefende en meer ervaren autobestuurders.
Kijk, het is nu eenmaal niet omdat jij 100% besef hebt van snelheid en je wagen perfect beheerst dat iedereen dat in zich heeft he. Maar als m'n dan gaat verkondigen "ach, snel rijden is eigenlijk helemaal zo gevaarlijk niet als ma of pa of dokter beaucourt beweren" dan krijg je gevallen als afgelopen nacht in Wulpen. Gastjes die het toch is willen proberen maar een foutje maken en daardoor voor de rest van hun leven onder de grond eindigen als een hoopje schroot.
Is het dan niet beter van de eerste keer erin pompen dat, indien m'n snel wil rijden daar relatief goedkope circuits voor zijn?
Onaangepaste snelheid kan daarbij een factor zijn. Net als de slechte staat van het wegdek. Ongekend terrein waardoor je verrast kan worden door een bocht of zijstraat. Andere weggebruikers,...
Ik rij elke dag wel ergens te snel, maar heb in die +13 jaar nog geen ongeluk gehad. Wel al in een grasberm gegleden omdat ik verrast werd door bladeren op het wegdek. En wat uitwijkmaneuvres door een voorligger. Maar dat is geen fout van mij.
Zo zie je maar.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door reVel Bekijk BerichtenEen ongeval gebeurd altijd door verschillende factoren.
Onaangepaste snelheid kan daarbij een factor zijn. Net als de slechte staat van het wegdek. Ongekend terrein waardoor je verrast kan worden door een bocht of zijstraat. Andere weggebruikers,...
Ik rij elke dag wel ergens te snel, maar heb in die +13 jaar nog geen ongeluk gehad. Wel al in een grasberm gegleden omdat ik verrast werd door bladeren op het wegdek. En wat uitwijkmaneuvres door een voorligger. Maar dat is geen fout van mij.
Zo zie je maar.
Slechte staat van het wegdek, ongekend terrein met bocht of zijstraat en andere weggebruikers hebben rechtsteeks te maken met (on)aangepaste snelheid hoor.
't Staat ook letterlijk zo in de wegcode (art. 10.1.1):
"Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen. "
Die bijna-ongevallen van jou werden dus enkel en alleen veroorzaakt door te snel te rijden.
Comment
-
Dus we moeten met z'n allen overal 30 rijden? Doen jullie dat maar!
Ongelukken gebeuren nu éénmaal. En nu meer omdat we met meer zijn. En het valt meer op omdat de media het elke dag in het nieuws brengt.
En samen met die onaangepaste snelheid komt er waarschijnlijk ook verstrooidheid bij kijken. Als ik wat sneller rij zit ik niet zoals velen in m'n papieren te rommelen of te bellen of wat dan ook.
Ok, bij hoge snelheid is de kans op dodelijke afloop groter. Maar dan moet je ook niet in een vliegtuig stappen want als die valt ben je ook dood. Altijd die kortzichtigheid...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door reVel Bekijk BerichtenDus we moeten met z'n allen overal 30 rijden? Doen jullie dat maar!
Ongelukken gebeuren nu éénmaal. En nu meer omdat we met meer zijn. En het valt meer op omdat de media het elke dag in het nieuws brengt.
En samen met die onaangepaste snelheid komt er waarschijnlijk ook verstrooidheid bij kijken. Als ik wat sneller rij zit ik niet zoals velen in m'n papieren te rommelen of te bellen of wat dan ook.
Ok, bij hoge snelheid is de kans op dodelijke afloop groter. Maar dan moet je ook niet in een vliegtuig stappen want als die valt ben je ook dood. Altijd die kortzichtigheid...
Als je sneller rijdt let je vanzelf beter op en ben je veel meer geconcentreerd (ik toch).
Bij deze pleit ik voor een hogere maximumsnelheid wegens grotere concentratie!
Toegegeven, áls er iets misloopt ben je zwaarder bezeikt dan aan 120.
Comment
-
Snel rijden is één iets, iedereen doet het, in elk geval is het (puur theoretisch gezien) gevaarlijker omdat de inslag dan groter is.
Maar wat tegenwoordig het ergst is, is dat macho- en ik-ga-mij-niet-geven!-gedoe. Provocatie's, uitdagingen, straatraces. Vooral mannen dan, gaan hier op in, 't is het instinct van in de oertijd of zo die terugkeert? Jongeren zijn hier natuurlijk ook zeer vatbaar voor, dikwijls (ik wil zeker niet iedereen over dezelfde kam scheren) de gastjes in hun bv. opgezet / getuned auto(otje) of snelle wagen (à la mini cooper S) gekregen van de ouders, pakken graag eens uit.
Kijk 's nachts maar in de uitgaansbuurten, zelfs wanneer nog veel mensen buitenlopen, hoeveel keer zie je dan niet iemand optrekken of uitpakken ?
Als iemand 's nachts / 's avonds al eens in de Meir van Antwerpen gelopen heeft zul je snel begrijpen wat ik bedoel. Daar rijdt, dikwijls de jonge allochtone gemeenschap, met bakken met het kaliber van BMW M3 / 7-reeks, Porsche, S-klasse.. noem maar op. Hoe ze zich zo'n wagen kunnen permitteren zal mij worst wezen, dat we hun eigen muziek van een km ver moeten horen ook, maar dat ze met gierende banden optrekken tot snelheden van over de 100km/h in zo'n klein straatje met nog mensen die er rondwandelen dat is er over. Die mogen ze voor mijn part hun rijbewijs voor een jaar afpakken.
Ik betrap mij zelf ook al eens op hardrijden, een "stoplichtsprint, enz.", en kbesef maar al te goed dat je daarmee (al dan niet jezelf) mensen in (extra, onnodig) gevaar kunt brengen, MAAR das altijd "achteraf", op het moment zelf denk je daar niet bij na. Tot je eens een accident dichtbij ziet, er zelf een hebt, of in een gevaarlijke situatie raakt, das jammer.
Ik probeer provocatie's meer en meer te negeren, en mijn snelheid zo veel mogelijk aan te passen aan de situatie. Op de snelweg te hard rijden gaat tegenwoordig zowiezo al minder en minder (tenzij mss 's nachts) door het enorme (vracht)verkeer, en de flitsers om te 5 botten..
Bv 's nachts in 30-zone rijden aan 50-60 kan perfect volgens mij. Maar als het school is, zal je mij geen km/h sneller zien rijden dan 30km/h!Last edited by Wouter; 20/09/2007, 19:44.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Nightfox Bekijk BerichtenIk hou me zoveel mogelijk aan de snelheidsregels. Ja da's traag maar ik heb geen zin om boetes te betalen en ik gun die rotzakken geen cent.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Frankie Loosveld Bekijk Berichtenmijn auto is een rijdende luchtweerstand en kan nooit te snel rijden binnen de 5 minuten. I like it.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door rana Bekijk BerichtenSnel rijden is altijd gevaarlijk. Op circuit, op de openbare weg, als het misgaat aan hoge snelheid, is het erger dan aan lage snelheid. Maar ik vergeef je dat je dat niet begrijpt.
Stel, je rijdt op de E40 Brussel - Luik, en er is bijna geen verkeer (in die omstandigheden rijden de meesten daar meer dan 140 km/h), zou jij dan braafjes 120 rijden? In droog weer en bij uitstekende zichtbaarheid.
Ik heb er eens op een zondagmorgen gereden en ik zat aan 160 km/h. Ik moet zeggen dat ik bijna niemand inhaalde, want de meesten reden 150 en meer.
Comment
-
Het is tegenwoordig best wel gevaarlijk op de baan. Een paar dagen geleden was ik een wagen aan het inhalen (op een 4 vaksbaan zonder middenberm, dus 2 vakken per richting met enkel een lijn tussen). Ik reed al best goed door (lees 120 waar je 90 moogt). En het was dus een bergop en ik zag dus het verkeer van de andere richting niet aankomen. Helemaal vanboven op die berg, waar je al amper de tegenliggers kan zien worden de 2 rijstroken verkleint naar 1 brede. Plots toen ik net naar rechts ging - na het inhalen van die wagen - schoot er een audi a8 zeker tegen +160 voorbij. Je zag dat hij de wagen nog net op de baan kon houden. Ik mag er niet aan denken wat er was gebeurd moest 'ie zo frontaal op mij zijn gebotst. Was toch een heel vreemde ervaring. Ik rijd ook regelmatig sneller dan aangegeven, maar dit is meestal enkel op een expresweg, 2 rijvakken + middenberm, dan doe ik bv. 120 waar je 90 moogt, is dit dan gevaarlijk vraag ik mij af? Imo niet echt. Ik moet wel zeggen dat ik op banen waar je 50 mag, ook nooit hoger ga dan 60. Helaas heb ik nog vaak het gevoel dat er mij niets kan overkomen. Ik probeer het te overwinnen, maar dat is echt niet gemakkelijk. Ik laat mij nog steeds vangen aan de welgekende 'races' aan de lichten. Dan begint mijn en de andere bestuurder zijn ego volop te werken. Een geluk dat ik vaak mijn grenzen wel ken, als het gelijk opgaat zal nooit blijven puschen tot hij afgeeft.
Nuja, we werker eraan-
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Matt.V Bekijk BerichtenHet is tegenwoordig best wel gevaarlijk op de baan. ...
...
Nuja, we werker eraan1996 Opel Corsa B Joy 1.2 - 1998 Opel Astra G Comfort 1.7TD - 1995 Opel Corsa B 1.4SI - 2001 Opel Astra G Coupé Bertoné Edition 1.8 - 2002 Opel Zafira A Sport 1.6 - 2005 Opel Vectra C Break Cosmo 1.9CDTI
2006 Opel Corsa C Enjoy 1.2Twinport - 2009 Opel Insignia Sports Tourer Edition 2.0CDTI
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Matt.V Bekijk BerichtenHet is tegenwoordig best wel gevaarlijk op de baan. Een paar dagen geleden was ik een wagen aan het inhalen (op een 4 vaksbaan zonder middenberm, dus 2 vakken per richting met enkel een lijn tussen). Ik reed al best goed door (lees 120 waar je 90 moogt). En het was dus een bergop en ik zag dus het verkeer van de andere richting niet aankomen. Helemaal vanboven op die berg, waar je al amper de tegenliggers kan zien worden de 2 rijstroken verkleint naar 1 brede. Plots toen ik net naar rechts ging - na het inhalen van die wagen - schoot er een audi a8 zeker tegen +160 voorbij. Je zag dat hij de wagen nog net op de baan kon houden. Ik mag er niet aan denken wat er was gebeurd moest 'ie zo frontaal op mij zijn gebotst. Was toch een heel vreemde ervaring. Ik rijd ook regelmatig sneller dan aangegeven, maar dit is meestal enkel op een expresweg, 2 rijvakken + middenberm, dan doe ik bv. 120 waar je 90 moogt, is dit dan gevaarlijk vraag ik mij af? Imo niet echt. Ik moet wel zeggen dat ik op banen waar je 50 mag, ook nooit hoger ga dan 60. Helaas heb ik nog vaak het gevoel dat er mij niets kan overkomen. Ik probeer het te overwinnen, maar dat is echt niet gemakkelijk. Ik laat mij nog steeds vangen aan de welgekende 'races' aan de lichten. Dan begint mijn en de andere bestuurder zijn ego volop te werken. Een geluk dat ik vaak mijn grenzen wel ken, als het gelijk opgaat zal nooit blijven puschen tot hij afgeeft.
Nuja, we werker eraan
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Matt.V Bekijk BerichtenHet is tegenwoordig best wel gevaarlijk op de baan. ...
...
Nuja, we werker eraanOorspronkelijk geplaatst door McClane Bekijk Berichten17 jaar en al zo rijden1996 Opel Corsa B Joy 1.2 - 1998 Opel Astra G Comfort 1.7TD - 1995 Opel Corsa B 1.4SI - 2001 Opel Astra G Coupé Bertoné Edition 1.8 - 2002 Opel Zafira A Sport 1.6 - 2005 Opel Vectra C Break Cosmo 1.9CDTI
2006 Opel Corsa C Enjoy 1.2Twinport - 2009 Opel Insignia Sports Tourer Edition 2.0CDTI
Comment
Comment