Het volgende kan ik vinden op de website van de fiscus:
Ongeacht uw beroep, kunt u steeds kiezen voor de aftrek van uw werkelijke beroepskosten. Voor de simpele werkmens zijn dit vaak enkel de kosten die verband houden met het woon-werkverkeer. Deze kosten worden forfaitair geraamd op € 0,15 per afgelegde km.
Dit forfait omvat alle rechtstreekse en onrechtstreekse kosten met betrekking tot het gebruik van uw voertuig voor deze verplaatsingen. Deze kosten zijn:
Het forfait omvat echter niet de financieringskosten en de kosten van een mobilofoon.
Wat mag ik aftrekken wanneer ik een financiering heb voor mijn auto?
Wanneer u geld leent om een auto te kopen, moet u in uw maandelijkse afbetaling een onderscheid maken tussen:
Voorbeeld:
Op 1 juli 2005 sluit u een lening van € 7.500 af om er de aankoop van uw auto mee te financieren. De intresten van deze lening bedragen € 1.260 voor een periode van 36 maanden. In 2005 bedraagt het bedrag aan betaalde intresten dus € 1.260 x 6/36 = € 210.
70% van uw autokosten zijn beroepsmatige kosten (zowel woon-werkverkeer als andere beroepsmatige verplaatsingen). In 2005 mag u dus het volgende bedrag aftrekken:€ 210 x 70% = € 147.
U mag ook de afschrijving van uw voertuig aftrekken, maar:
Is dat een vast gegeven of moet je aan je KM-stand bepalen hoeveel % km je heb gedaan in het kader van woon-weekverkeer. Dus als je per jaar 40.000 km doet, waarvan 20.000 w-w, dan kan je maar 50% aftrekken? Klopt dit zo?
En dan nog die kosten van een mobilofoon? Wat heeft dat met de wagen te maken? Kan ik mijn bluetooth kit aftrekken dan?.
Ongeacht uw beroep, kunt u steeds kiezen voor de aftrek van uw werkelijke beroepskosten. Voor de simpele werkmens zijn dit vaak enkel de kosten die verband houden met het woon-werkverkeer. Deze kosten worden forfaitair geraamd op € 0,15 per afgelegde km.
Dit forfait omvat alle rechtstreekse en onrechtstreekse kosten met betrekking tot het gebruik van uw voertuig voor deze verplaatsingen. Deze kosten zijn:
- de afschrijving van het voertuig en van alle toebehoren en uitrusting zoals de radio, het schuifdak, de LPG-installatie enz.;
- de verzekeringspremie;
- de belastingen;
- de huur of afschrijving van een garage;
- de kosten voor brandstof, olie en smeermiddelen;
- de onderhoudskosten;
- de kosten voor het wassen van het voertuig;
- de kosten voor technische controle;
- de parkeerkosten;
- de bijdragen aan organisaties voor pechverhelping;
- de sleepkosten,…
Het forfait omvat echter niet de financieringskosten en de kosten van een mobilofoon.
Wat mag ik aftrekken wanneer ik een financiering heb voor mijn auto?
Wanneer u geld leent om een auto te kopen, moet u in uw maandelijkse afbetaling een onderscheid maken tussen:
- de afbetaling van het geleende kapitaal;
- de betaalde intresten (ook financieringskosten genoemd).
Wanneer de financieringsinstelling u geen aflossingstabel heeft bezorgd waarin de betaalde intresten gedetailleerd zijn opgenomen, kunt u zelf het bedrag aan intresten bepalen door van het af te betalen bedrag het werkelijk geleende bedrag af te trekken.
Bijv.: lening van € 7.500 en totaal terug te betalen bedrag: € 9.000. Duur van de lening: 36 maanden. Het totaalbedrag aan intresten bedraagt dus € 1.500, d.w.z. € 41,67 per maand.
Voorbeeld:
Op 1 juli 2005 sluit u een lening van € 7.500 af om er de aankoop van uw auto mee te financieren. De intresten van deze lening bedragen € 1.260 voor een periode van 36 maanden. In 2005 bedraagt het bedrag aan betaalde intresten dus € 1.260 x 6/36 = € 210.
70% van uw autokosten zijn beroepsmatige kosten (zowel woon-werkverkeer als andere beroepsmatige verplaatsingen). In 2005 mag u dus het volgende bedrag aftrekken:€ 210 x 70% = € 147.
U mag ook de afschrijving van uw voertuig aftrekken, maar:
- het gedeelte van de afschrijving m.b.t. het woon-werkverkeer is begrepen in het forfait van € 0,15;
- het gedeelte van de afschrijving m.b.t. de andere beroepsmatige verplaatsingen is beperkt tot 75%.
Is dat een vast gegeven of moet je aan je KM-stand bepalen hoeveel % km je heb gedaan in het kader van woon-weekverkeer. Dus als je per jaar 40.000 km doet, waarvan 20.000 w-w, dan kan je maar 50% aftrekken? Klopt dit zo?
En dan nog die kosten van een mobilofoon? Wat heeft dat met de wagen te maken? Kan ik mijn bluetooth kit aftrekken dan?.
Comment