Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Auto aftrekken van de belastingen door een gewone werkmens

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Auto aftrekken van de belastingen door een gewone werkmens

Het volgende kan ik vinden op de website van de fiscus:

Ongeacht uw beroep, kunt u steeds kiezen voor de aftrek van uw werkelijke beroepskosten. Voor de simpele werkmens zijn dit vaak enkel de kosten die verband houden met het woon-werkverkeer. Deze kosten worden forfaitair geraamd op € 0,15 per afgelegde km.

Dit forfait omvat alle rechtstreekse en onrechtstreekse kosten met betrekking tot het gebruik van uw voertuig voor deze verplaatsingen. Deze kosten zijn:
    • de afschrijving van het voertuig en van alle toebehoren en uitrusting zoals de radio, het schuifdak, de LPG-installatie enz.;
    • de verzekeringspremie;
    • de belastingen;
    • de huur of afschrijving van een garage;
    • de kosten voor brandstof, olie en smeermiddelen;
    • de onderhoudskosten;
    • de kosten voor het wassen van het voertuig;
    • de kosten voor technische controle;
    • de parkeerkosten;
    • de bijdragen aan organisaties voor pechverhelping;
    • de sleepkosten,…
    U kunt dus geen bijkomende kosten meer aftrekken!!!
    Het forfait omvat echter niet de financieringskosten en de kosten van een mobilofoon.

Wat mag ik aftrekken wanneer ik een financiering heb voor mijn auto?

Wanneer u geld leent om een auto te kopen, moet u in uw maandelijkse afbetaling een onderscheid maken tussen:
    • de afbetaling van het geleende kapitaal;
    • de betaalde intresten (ook financieringskosten genoemd).

Wanneer de financieringsinstelling u geen aflossingstabel heeft bezorgd waarin de betaalde intresten gedetailleerd zijn opgenomen, kunt u zelf het bedrag aan intresten bepalen door van het af te betalen bedrag het werkelijk geleende bedrag af te trekken.
      Bijv.: lening van € 7.500 en totaal terug te betalen bedrag: € 9.000. Duur van de lening: 36 maanden. Het totaalbedrag aan intresten bedraagt dus € 1.500, d.w.z. € 41,67 per maand.
    Wanneer u kiest voor de aftrek van uw werkelijke beroepskosten kan u voor het beroepsmatige gebruik (woon-werkverkeer en andere beroepsmatige verplaatsingen) van uw voertuig de intresten van uw lening aftrekken zonder rekening te houden met de 75%-beperking of het forfait van € 0,15/km. Deze intresten zijn dus volledig aftrekbaar.
    Voorbeeld:

Op 1 juli 2005 sluit u een lening van € 7.500 af om er de aankoop van uw auto mee te financieren. De intresten van deze lening bedragen € 1.260 voor een periode van 36 maanden. In 2005 bedraagt het bedrag aan betaalde intresten dus € 1.260 x 6/36 = € 210.
    70% van uw autokosten zijn beroepsmatige kosten (zowel woon-werkverkeer als andere beroepsmatige verplaatsingen). In 2005 mag u dus het volgende bedrag aftrekken:€ 210 x 70% = € 147.
    U mag ook de afschrijving van uw voertuig aftrekken, maar:
    • het gedeelte van de afschrijving m.b.t. het woon-werkverkeer is begrepen in het forfait van € 0,15;
    • het gedeelte van de afschrijving m.b.t. de andere beroepsmatige verplaatsingen is beperkt tot 75%.
    Nu heb nog vraagje over het aftrekken van die financiering. Hoe komen ze in dit voorbeeld aan 70%. Want eerder staat er dat ze volledig af te trekken zijn? (zie onderlijnde tekst)

Is dat een vast gegeven of moet je aan je KM-stand bepalen hoeveel % km je heb gedaan in het kader van woon-weekverkeer. Dus als je per jaar 40.000 km doet, waarvan 20.000 w-w, dan kan je maar 50% aftrekken? Klopt dit zo?

En dan nog die kosten van een mobilofoon? Wat heeft dat met de wagen te maken? Kan ik mijn bluetooth kit aftrekken dan?.
    Last edited by ; 04/10/2007, 15:26.

Oorspronkelijk geplaatst door Volvo4ever Bekijk Berichten
    Hoe komen ze in dit voorbeeld aan 70%.
    er is een vermoeden dat je 30% privé rijdt, dus ook 30% niet als beroepskost kunt inbrengen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Faust Bekijk Berichten
      er is een vermoeden dat je 30% privé rijdt, dus ook 30% niet als beroepskost kunt inbrengen
      Ongeacht of dit overeenstemt met de werkelijkheid? Zie mijn voorbeeld van 50%.

Comment

kan ik je niet mee helpen
        t'is zowat de conventie
        kun je tegenbewijst leveren? hoe doe je dat?

Comment

Dan is dit maar 50% (en dat geldt voor alle kosten die ze procentueel zo bekijken). Dus is het woon-werkverkeer slechts 50% van het totaal aantal km dan kan je van alle kosten 50% inbrengen als beroepskost. Hoe kijken ze dit na -> via de keuring, onderhoud, ed. (of denk je dat die databank enkel dient om een toekomstige koper van een 2dehandsvoertuig wat zekerheid te geven)

Comment

Working...
          X