Mededeling

Collapse
No announcement yet.

fiscale pk ''berekenen'' ?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door krulle
    kweet niet of ze volledig juist is, maar het is iets in die aard. kzal het wel nog es opzoeken, maar mn cursus ligt op mn kot.

Het handigste is nog altijd opzoeken. Der zijn sites genoeg waar je enkel je wagen moet selecteren en je weet het.
    soms blijkt een heel topic doorlezen handig te zijn.

nu ja, je zoekt maar hoor.

Comment

een 3.0-3.2 heeft 15 fiscale pk's
      een viper heeft er 32 dacht ik

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door NineEleven
        wat een fijne vaststelling.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door NineEleven
          BMW 130i (3.0): 15fpk

Alfa GTA (3.2): 16fpk

Dodge viper: 38fpk

u zei?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Carlito
            BMW 130i (3.0): 15fpk

Alfa GTA (3.2): 16fpk

Dodge viper: 38fpk

u zei?
            post 17 van dit topic vermeldt de juiste formule voor het berekenen van het fiscale vermogen van een auto.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frankie Loosveld
              post 17 van dit topic vermeldt de juiste formule voor het berekenen van het fiscale vermogen van een auto.
              Ik weet het, maar er zijn nog meer leden op het forum dan mij

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Carlito
                Ik weet het, maar er zijn nog meer leden op het forum dan mij
                jij weet het, de rest doet de moeite niet om elke post te lezen.

Comment

I will blame the alcohol in your sick mind.
                  Niet zo luid, ik heb barstende hoofdpijn...

Comment

Alles over de BIV en VB vind je op de volgende site: http://www.febiac.be/nl/content/defa...7&C=10&FID=309

Zoals je ziet is de fiscale pk enkel en alleen afhankelijk van de cilinderinhoud, bijvoorbeeld een 2.0 -> 11 PK ; 3.0 -> 15 PK.

Voor de BIV maakt het trouwens niets meer uit of je een 3.5 of een 5.0 hebt, bij een 3.5 (-> 18PK) wordt al een maximale BIV betaald (nl 4.957 €). De BIV die je betaalt is trouwens wel afhankelijk van je vermogen (kW), dit i.t.t. de VB, die enkel bepaald wordt a.d.h.v je fiscale pk's (=cilinderinhoud).

Voor een Audi A3 2.0 TFSI met 200 pk, zal je dus minder verkeersbelasting betalen dan pakweg een wagen met een 3.0 en ook 200 pk.

I.t.t. de BIV blijft de VB echter wel stijgen, deze kent (theoretisch gezien) geen maximum kost.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tMAZ
                      Alles over de BIV en VB vind je op de volgende site: http://www.febiac.be/nl/content/defa...7&C=10&FID=309

Zoals je ziet is de fiscale pk enkel en alleen afhankelijk van de cilinderinhoud, bijvoorbeeld een 2.0 -> 11 PK ; 3.0 -> 15 PK.

Voor de BIV maakt het trouwens niets meer uit of je een 3.5 of een 5.0 hebt, bij een 3.5 (-> 18PK) wordt al een maximale BIV betaald (nl 4.957 €). De BIV die je betaalt is trouwens wel afhankelijk van je vermogen (kW), dit i.t.t. de VB, die enkel bepaald wordt a.d.h.v je fiscale pk's (=cilinderinhoud).

Voor een Audi A3 2.0 TFSI met 200 pk, zal je dus minder verkeersbelasting betalen dan pakweg een wagen met een 3.0 en ook 200 pk.

I.t.t. de BIV blijft de VB echter wel stijgen, deze kent (theoretisch gezien) geen maximum kost.
                      zelfs de site van de federale overheid heeft 't mis. het gewicht speelt wel degelijk een rol in de berekening van het fiscale vermogen van een auto.

een 2.0 heeft 11 fiscale pk op voorwaarde dat de auto in kwestie meer dan 1000 kilogram weegt, beneden de 1000 kilogram heeft 'ie 10 fiscale pk.

Comment

zelfs de site van de federale overheid heeft 't mis. het gewicht speelt wel degelijk een rol in de berekening van het fiscale vermogen van een auto.

een 2.0 heeft 11 fiscale pk op voorwaarde dat de auto in kwestie meer dan 1000 kilogram weegt, beneden de 1000 kilogram heeft 'ie 10 fiscale pk.
                        Typisch voor België weeral, dat zelfs een overheidsinstelling het bij het verkeerde eind heeft. Het is anders wel logisch natuurlijk, dat een lichtere wagen minder VB betaald, want deze belast het wegennet ook minder...

Wijken de tabellen van de Febiac m.b.t. de VB in veel gevallen af?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tMAZ
                          Typisch voor België weeral, dat zelfs een overheidsinstelling het bij het verkeerde eind heeft. Het is anders wel logisch natuurlijk, dat een lichtere wagen minder VB betaald, want deze belast het wegennet ook minder...

Wijken de tabellen van de Febiac m.b.t. de VB in veel gevallen af?
                          't is eigenlijk eenvoudig, als er geen motor in zit, geeft het volgende resultaten:

0-200 kg: 0 fiscale pk
                          201-600 kg: 1 fiscale pk
                          601-1000 kg: 2 fiscale pk
                          1001-1400 kg: 3 fiscale pk
                          1401-1800 kg: 4 fiscale pk

daarbij geteld het resultaat van de motor, en je hebt 't fiscaal vermogen zoals toegepast door 't ministerie van financiën.

of de tabellen veel afwijken zal me worst wezen. ik gebruik die nooit, omdat ik er van uit ga dat Eurotax het juiste fiscale vermogen weergeeft.

Comment

een 2.0 beneden de 1000 kilogram heeft 'ie 10 fiscale pk.
                            Heb je een voorbeeld? En hoe zit het met de afrondingsregels? België kennende telkens in het voordeel van de staat, dus 9.01 wordt 10?? Of doen ze het voor 1 keer eerlijk wetenschappelijk??

Volgens mij is je uitleg zever (of toch op zijn minst onvolledig)... een auto met manuele versnellingsbak en zonder airco van 999kg zou dan lagere fiscale pk moeten hebben dan dezelfde met airco en automatische versnellingsbak van 1050kg???

Ander voorbeeld BMW320i 2005 1395kg BMW320i Touring 2005 1505kg en toch identieke verkeersbelasting (cijfers van www.automagazine.be)
                            Last edited by ; 11/02/2006, 13:00.

Comment

gewicht heeft er niets mee te maken, het is gewoon de cylinderinhoud

Comment

FRANKIE MAAR MAN TOCH!

Het klopt niet geheel wat ge zegt:
                                (cilinderinhoud in liters maal 4) + (gewicht in kilo's gedeeld door 400)

Onze Range Rover:
                                3.0*4 + 2440/400
                                = 12+6.1
                                =18.1

Nochtans heeft onze Range Rover 15 fisc pk...

Comment

Eventjes verplaatst naar Verkeer & Wetgeving.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RRD
                                    FRANKIE MAAR MAN TOCH!

Het klopt niet geheel wat ge zegt:
                                    (cilinderinhoud in liters maal 4) + (gewicht in kilo's gedeeld door 400)

Onze Range Rover:
                                    3.0*4 + 2440/400
                                    = 12+6.1
                                    =18.1

Nochtans heeft onze Range Rover 15 fisc pk...
                                    het zou kunnen dat ze gemakkelijkheidshalve het fiscale vermogen intussen enkel op cilinderinhoud baseren, in elk geval is de formule die Eurotax opgeeft degene waar ik me op baseer, intussen al een jaar of 15. ik kijk 't maandag effe na, want zelfs de bijbel voor de verzekeringswereld, Stasseyns, geeft deze formule op, dus zal er wel ergens een grond van waarheid inzitten.

Comment

ik heb het alleszins nooit anders geweten dan dat het de cc's waren

maar oké, jij bent nog ouder

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo
                                        ik heb het alleszins nooit anders geweten dan dat het de cc's waren

maar oké, jij bent nog ouder
                                        dan doe jij je jonger voor dan je bent.

Comment

fukkerdefukkerdefuk! die snoodaards in de Wetstraat hebben effectief de factor gewicht verwijderd uit de formule, en dan nog wel in hun voordeel! vroeger was 't mogelijk om een auto met laag gewicht en een dikke motor fiscaal iets lager te laten inschatten dan nu. 't zijn allemaal dieven.

hoewel, 't RR-voorbeeld hierboven spreekt dan weer in hun nadeel...

Comment

Working...
                                          X