Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Zoals je ziet is de fiscale pk enkel en alleen afhankelijk van de cilinderinhoud, bijvoorbeeld een 2.0 -> 11 PK ; 3.0 -> 15 PK.
Voor de BIV maakt het trouwens niets meer uit of je een 3.5 of een 5.0 hebt, bij een 3.5 (-> 18PK) wordt al een maximale BIV betaald (nl 4.957 €). De BIV die je betaalt is trouwens wel afhankelijk van je vermogen (kW), dit i.t.t. de VB, die enkel bepaald wordt a.d.h.v je fiscale pk's (=cilinderinhoud).
Voor een Audi A3 2.0 TFSI met 200 pk, zal je dus minder verkeersbelasting betalen dan pakweg een wagen met een 3.0 en ook 200 pk.
I.t.t. de BIV blijft de VB echter wel stijgen, deze kent (theoretisch gezien) geen maximum kost.
Zoals je ziet is de fiscale pk enkel en alleen afhankelijk van de cilinderinhoud, bijvoorbeeld een 2.0 -> 11 PK ; 3.0 -> 15 PK.
Voor de BIV maakt het trouwens niets meer uit of je een 3.5 of een 5.0 hebt, bij een 3.5 (-> 18PK) wordt al een maximale BIV betaald (nl 4.957 €). De BIV die je betaalt is trouwens wel afhankelijk van je vermogen (kW), dit i.t.t. de VB, die enkel bepaald wordt a.d.h.v je fiscale pk's (=cilinderinhoud).
Voor een Audi A3 2.0 TFSI met 200 pk, zal je dus minder verkeersbelasting betalen dan pakweg een wagen met een 3.0 en ook 200 pk.
I.t.t. de BIV blijft de VB echter wel stijgen, deze kent (theoretisch gezien) geen maximum kost.
zelfs de site van de federale overheid heeft 't mis. het gewicht speelt wel degelijk een rol in de berekening van het fiscale vermogen van een auto.
een 2.0 heeft 11 fiscale pk op voorwaarde dat de auto in kwestie meer dan 1000 kilogram weegt, beneden de 1000 kilogram heeft 'ie 10 fiscale pk.
zelfs de site van de federale overheid heeft 't mis. het gewicht speelt wel degelijk een rol in de berekening van het fiscale vermogen van een auto.
een 2.0 heeft 11 fiscale pk op voorwaarde dat de auto in kwestie meer dan 1000 kilogram weegt, beneden de 1000 kilogram heeft 'ie 10 fiscale pk.
Typisch voor België weeral, dat zelfs een overheidsinstelling het bij het verkeerde eind heeft. Het is anders wel logisch natuurlijk, dat een lichtere wagen minder VB betaald, want deze belast het wegennet ook minder...
Wijken de tabellen van de Febiac m.b.t. de VB in veel gevallen af?
Typisch voor België weeral, dat zelfs een overheidsinstelling het bij het verkeerde eind heeft. Het is anders wel logisch natuurlijk, dat een lichtere wagen minder VB betaald, want deze belast het wegennet ook minder...
Wijken de tabellen van de Febiac m.b.t. de VB in veel gevallen af?
't is eigenlijk eenvoudig, als er geen motor in zit, geeft het volgende resultaten:
een 2.0 beneden de 1000 kilogram heeft 'ie 10 fiscale pk.
Heb je een voorbeeld? En hoe zit het met de afrondingsregels? België kennende telkens in het voordeel van de staat, dus 9.01 wordt 10?? Of doen ze het voor 1 keer eerlijk wetenschappelijk??
Volgens mij is je uitleg zever (of toch op zijn minst onvolledig)... een auto met manuele versnellingsbak en zonder airco van 999kg zou dan lagere fiscale pk moeten hebben dan dezelfde met airco en automatische versnellingsbak van 1050kg???
Ander voorbeeld BMW320i 2005 1395kg BMW320i Touring 2005 1505kg en toch identieke verkeersbelasting (cijfers van www.automagazine.be)
Het klopt niet geheel wat ge zegt:
(cilinderinhoud in liters maal 4) + (gewicht in kilo's gedeeld door 400)
Onze Range Rover:
3.0*4 + 2440/400
= 12+6.1
=18.1
Nochtans heeft onze Range Rover 15 fisc pk...
het zou kunnen dat ze gemakkelijkheidshalve het fiscale vermogen intussen enkel op cilinderinhoud baseren, in elk geval is de formule die Eurotax opgeeft degene waar ik me op baseer, intussen al een jaar of 15. ik kijk 't maandag effe na, want zelfs de bijbel voor de verzekeringswereld, Stasseyns, geeft deze formule op, dus zal er wel ergens een grond van waarheid inzitten.
fukkerdefukkerdefuk! die snoodaards in de Wetstraat hebben effectief de factor gewicht verwijderd uit de formule, en dan nog wel in hun voordeel! vroeger was 't mogelijk om een auto met laag gewicht en een dikke motor fiscaal iets lager te laten inschatten dan nu. 't zijn allemaal dieven.
hoewel, 't RR-voorbeeld hierboven spreekt dan weer in hun nadeel...
Comment