Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Autokeuring vervallen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Autokeuring vervallen

Tijdens de laatste 6 maand werd ik in totaal 3 keer tegengehouden door de politie en moest ik mijn papieren tonen. De eerste 2 keer geen enkel probleem, maar de laatste keer komt die agent terug omdat het keuringsbewijs ontbrak. Ik was al wat verwonderd aangezien ze daar voorheen niet om vroegen, mabon ik zoek even tussen de papieren die er van bij de aankoop bijzaten en idd er zit een schouwingsbewijs bij van een 2de hands keuring. (de wagen was toen 2.5j oud en ik had hem gekocht toen hij 12m was). Ik dacht dat deze schouwing tot zijn 4e jaar goed zou zijn, maar blijkbaar was de geïnstalleerde trekhaak op de wagen gekeurd tot 1500kg geremd waardoor ik jaarlijks naar de keuring moest en mijn bewijs dus vervallen was. De agent maakte hierover niet te veel problemen en vroeg me zo snel mogelijk naar de keuring te gaan. Ik dus 1h later al in de keuring en uiteraard blanco gekeurd. Enkele dagen later ontving ik van hen papieren waaruit bleek dat ze gecontroleerd hadden of de keuring nu in orde was en ook voor hen was dat dus ok. Afgehandeld dacht ik, maar 2 weken later stond plots de wijkagent aan mijn deur om een verklaring af te nemen waarom ik met vervallen papieren rond reed! (formaliteit zei hij) Soit, ik heb hem het hele verhaal gedaan en ik verwachtte mij aan een boete van 50eur zoals hij me had gezegd. Enkele weken passeren en van de boete geen spoor. Tot plots een brief van de deurwaarder in de bus valt met een uitnodiging om het in april eens te gaan uitleggen op de politierechtbank!!!! Jeezes man, waar zijn we mee bezig??? Heeft hier iemand enig idee waaraan ik mij mag verwachten? En is het bv nuttig om de rechtsbijstand van mijn verzekering aan te spreken?

Oorspronkelijk geplaatst door Schut Bekijk Berichten
    Tijdens de laatste 6 maand werd ik in totaal 3 keer tegengehouden door de politie en moest ik mijn papieren tonen. De eerste 2 keer geen enkel probleem, maar de laatste keer komt die agent terug omdat het keuringsbewijs ontbrak. Ik was al wat verwonderd aangezien ze daar voorheen niet om vroegen, mabon ik zoek even tussen de papieren die er van bij de aankoop bijzaten en idd er zit een schouwingsbewijs bij van een 2de hands keuring. (de wagen was toen 2.5j oud en ik had hem gekocht toen hij 12m was). Ik dacht dat deze schouwing tot zijn 4e jaar goed zou zijn, maar blijkbaar was de geïnstalleerde trekhaak op de wagen gekeurd tot 1500kg geremd waardoor ik jaarlijks naar de keuring moest en mijn bewijs dus vervallen was. De agent maakte hierover niet te veel problemen en vroeg me zo snel mogelijk naar de keuring te gaan. Ik dus 1h later al in de keuring en uiteraard blanco gekeurd. Enkele dagen later ontving ik van hen papieren waaruit bleek dat ze gecontroleerd hadden of de keuring nu in orde was en ook voor hen was dat dus ok. Afgehandeld dacht ik, maar 2 weken later stond plots de wijkagent aan mijn deur om een verklaring af te nemen waarom ik met vervallen papieren rond reed! (formaliteit zei hij) Soit, ik heb hem het hele verhaal gedaan en ik verwachtte mij aan een boete van 50eur zoals hij me had gezegd. Enkele weken passeren en van de boete geen spoor. Tot plots een brief van de deurwaarder in de bus valt met een uitnodiging om het in april eens te gaan uitleggen op de politierechtbank!!!! Jeezes man, waar zijn we mee bezig??? Heeft hier iemand enig idee waaraan ik mij mag verwachten? En is het bv nuttig om de rechtsbijstand van mijn verzekering aan te spreken?
    Als je rechtsbijstand hebt zie ik geen reden om die niet aan te spreken.
    Een voordeel dat je dan alvast hebt is dat je niet zelf naar de politierechtbank moet gaan, en dat deze (mogelijk) de gerechtskosten voor zich neemt.

Volgens mij kan je je verwachten aan en gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden en een geldboete van tien frank tot tienduizend frank of een van die straffen alleen.
    (10 frank = 50 euro; 10.000 frank = 50.000 euro )

Als het echt zo is gegaan zoals jij hebt beschreven lijkt de minimumgeldboete me meer dan voldoende. Als je in het verleden braaf bent geweest (lees: blanco strafblad) dan is de kans groot dat de boete (gedeeltelijk) met uitstel wordt gegeven.

Comment

Ik ben op exact dezelfde manier gekloot geweest door de flikken. Zogezegd een minnelijke schikking krijgen...niks gekregen, wel een uitnodiging voor de rechtbank. Echte zeikers de flikken hier.

edit: neem zéééker een advocaat. Die rechter neemt je nog eens een 2de keer bij je kloten als je er staat zonder advocaat (been there, done that!)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DéGioke Bekijk Berichten
        Ik ben op exact dezelfde manier gekloot geweest door de flikken. Zogezegd een minnelijke schikking krijgen...niks gekregen, wel een uitnodiging voor de rechtbank. Echte zeikers de flikken hier.

edit: neem zéééker een advocaat. Die rechter neemt je nog eens een 2de keer bij je kloten als je er staat zonder advocaat (been there, done that!)
        Leg eens uit van dat 2 keer bij je kloten nemen. Zit ongeveer in dezelfde situatie en was van plan zonder advocaat te gaan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Freude am Fahren Bekijk Berichten
          Als je rechtsbijstand hebt zie ik geen reden om die niet aan te spreken.
          Een voordeel dat je dan alvast hebt is dat je niet zelf naar de politierechtbank moet gaan, en dat deze (mogelijk) de gerechtskosten voor zich neemt.

Volgens mij kan je je verwachten aan en gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden en een geldboete van tien frank tot tienduizend frank of een van die straffen alleen.
          (10 frank = 50 euro; 10.000 frank = 50.000 euro )

Als het echt zo is gegaan zoals jij hebt beschreven lijkt de minimumgeldboete me meer dan voldoende. Als je in het verleden braaf bent geweest (lees: blanco strafblad) dan is de kans groot dat de boete (gedeeltelijk) met uitstel wordt gegeven.
          Int verleden héééél braaf geweest. Enkel wat snelheidboetes, en die zijn zelfs betaald!

Oorspronkelijk geplaatst door DéGioke Bekijk Berichten

Wat is dan tenslotte de uitspraak geweest?

Comment

*sarcasme modus aan *

je had beter die politieman een vuist op het gezicht gegeven
            dan kwam je maar weg met 3 maand en een kleine geldboete
            maar nu ben je een zware crimineel die ongekeurd rondrijd foei foei !!
            dat word minstens een jaar effectief en 3 jaar voorwaardelijk + een geldboete die driemaal de waarde van je wagen overstijgt.
            ook zal dit voorval op u strafblad komen

*sarcasme modus uit*

"Belgium you gotta love it"

Comment

Rechtzaak is onlangs geweest. Resultaat:

- 2750€ boete waarvan 2666€ met uitstel. (3jaar voorwaardelijk)
              - 137.5€ te storten in fond voor verkeersslachtoffers.

In welk apeland leven wij hier???

Ik vraag mij nu enkel nog af wat die "voorwaardelijk" inhoudt? Is dat enkel het opnieuw rijden zonder geldig schouwingbewijs? Of kan een serieuze snelheidsboete dat ook al triggeren??

Comment

Damn, das veel

Comment

Ik vraag mij nu enkel nog af wat die "voorwaardelijk" inhoudt? Is dat enkel het opnieuw rijden zonder geldig schouwingbewijs? Of kan een serieuze snelheidsboete dat ook al triggeren??
                  België en zijn onlogische wetgevingen kennende zullen ze wel de meest ruime en winstgevende betekenis hanteren wss, en zullen alle verkeersovertredingen (vanaf bepaalde graad) er wel onder gerekend worden

Comment

Het moet een vergelijkbare daad zijn; een inbreuk op dezelfde artikels in de wetgeving.

Comment

en da allemaal voor da keuringsbewijs? Ge had beter diene flik omver gereden, da had minder gekost

Comment

Dus 84 EUR boete en 137,50 EUR bijdrage fonds. 221,50 EUR in totaal dus.

Hoeveel gerechtskosten?

Best wel veel voor een vervallen keuring? We hebben dat ook al voorgehad en toen hebben we een minnelijke schikking gekregen.

Raar dat je daarvoor voor de rechtbank moest komen..

Comment

Ma how seg wat een boel is me dat hier .

Schut ik leef met je mee!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                            Het moet een vergelijkbare daad zijn; een inbreuk op dezelfde artikels in de wetgeving.
                            Waar haal je dat?

Is het niet enkel bij een criminele straf of een hoofdgevangenisstraf van 6 maanden dat het uitstel van rechtswege herroepen wordt?

Comment

Dit klinkt niet te best

Iemand een idee welke boetes er gegeven worden voor een lichte snelheidsovertreding in combinatie met een vervallen keuringsbewijs?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                                Dit klinkt niet te best

Iemand een idee welke boetes er gegeven worden voor een lichte snelheidsovertreding in combinatie met een vervallen keuringsbewijs?
                                Dezelfde als eentje waar de keuring nog voor geldig is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
                                  Dezelfde als eentje waar de keuring nog voor geldig is.

Hoezo?

Comment

Effen zitten zoeken

Dit is een overtreding ingevolge Art.24 paragraaf 1 van het KB 15/03/1968 ( Technische eisen auto's).
                                    Deze inbreuk vormt geen zware overtreding volgens KB 22/12/2003 (Aanduiding zware overtredingen).
                                    Voor dergelijke inbreuken kan de politiedienst geen voorstel onmiddellijke inning voorstellen.
                                    Enkel een voorstel minnelijke schikking (uitkomende van het parket) of dagvaarding voor de politierechtbank behoren tot de mogelijkheden.

De mogelijke gevolgen :

De mogelijke maatregelen die je riskeert voor het ontbreken van de autokeuring voor de politierechtbank:

Geldboete: van 55 euro tot 55.000 euro
                                    Gevangenisstraf: van 8 dagen tot 3 maanden
                                    Herhaling binnen 2 jaar na veroordeling: minstens dubbele straf als vorige keer
                                    Kosten: gerechtskosten circa 40 euro, fonds 50 euro (indien geldboete hoger dan 130 euro)
                                    Info: veroordeling = vermelding strafblad 3 jaar

Blijkbaar is er wel een verschil per parket inzake hoogte boete. Zij houden wel allen rekening met hoelang de keuring reeds is verlopen.

Comment

Ik zou in jouw plaats ook de rechtsbijstand aanspreken. Als je geen aanhangwagen hebt boven de 750kg (of trekt) kan je advocaat dat waarschijnlijk wel aanhalen als verzachtende omstandigheid. Ook het feit dat alles direct in orde was zal wel in jouw voordeel spelen.

Ik weet wel niet of het mogelijk is om de trekhaak te laten omkeuren naar max 750kg...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fieldmarshall Bekijk Berichten
                                        Ik zou in jouw plaats ook de rechtsbijstand aanspreken. Als je geen aanhangwagen hebt boven de 750kg (of trekt) kan je advocaat dat waarschijnlijk wel aanhalen als verzachtende omstandigheid. Ook het feit dat alles direct in orde was zal wel in jouw voordeel spelen.

Ik weet wel niet of het mogelijk is om de trekhaak te laten omkeuren naar max 750kg...
                                        Originele topic is van een jaar geleden, en de topic opener kent het verdict van de rechtbank al
                                        2012 Renault Megane RS

Comment

Working...
                                        X