Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Ik heb nooit ontkent dat lagere snelheden leiden tot minder en vooral minder ernstige ongevallen.
Dat is zo klaar als een klontje, net zoals je koffie sneller leeg is als je sneller drinkt.
Ik zie trouwens niet in wat die post van Supermasj met mijn vraag te maken heeft? Ik wou gewoon duidelijkheid omtrent het begrip "te snel", en dat heb ik gekregen.
.
Ik reageerde op de boutade (niet van jou) dat flitscameras dienen om geld te innen
Bovendien:
- Vlaanderen telt inmiddels 1200 flitspalen, 6 miljoen inwoners, 65000 km aan wegen.
- Nederland telt een 1400 flitspalen, 12 miljoen inwoners en 135000km aan wegen.
- Vlaanderen telt een ~800tal verkeersdoden per jaar, Nederland een 1000-tal.
Vertel me dus hoe we met 3 keer meer flitspalen, 2,5 keer meer doden scoren.
De Tiense cijfers zijn beïnvloed door infrastructurele aanpassingen en snelheidsverlagingen, en zijn dus niet betrouwbaar te noemen als een graadmeter naar de effectiviteit van de flitspalen.
In plaats van een aantal punten uit hun context te halen, misschien eens enkele andere statistieken en onderzoeken nakijken : zowel in de UK als in Frankrijk is een enorme daling van de ongevallen opgemerkt. Studie in UK geeft zelfs aan dat vaste camera's efficiënter zijn dan mobiele camera's
Degene die zich aan de toegelaten snelheid houdt, houdt zich ook aan de andere regels en zal dan ook wel stoppen.
I wish. Een gedeelte is indaad ongeduldig, maar een overgroot deel kan het geen worst wezen en rijdt boef-baf voor je de voorrangsweg op, om dan door te sukkelen ruim onder de snelheidslimiet.
Voorrangsnegatie is een tien keer grotere killer dan roodlichtnegatie. Toch staan er geen flitspalen op voorrangsplichtige wegen.
De Herendreef is een heel verraderlijke baantje :
- heel smal (ik vraag mij af of je daar een fietser kunt voorbij rijden)
- met bomen aan weerskanten
- gaat omhoog : je ziet links en rechts alleen maar een rij bomen
- pas als je op het kruispunt bent schrik je ervan dat je ineens de Waversebaan gaat kruisen.
- daarom moet men daar aan 30km/uur rijden. Als je 30km per uur rijdt, dan heb je tijd om te beseffen dat je op een kruispunt nadert (wanneer je de streek niet kent zoals de Roemenen bvb).
De weg is dus zo veilig gemaakt, dat als iemand de vaak belachelijke limiet van 30 km/u negeert uit gewoonte (hell fuck, doe ik ook) hij vlot een kruispunt opvliegt. Zone 30's worden zo misbruikt, dat ze elke betekenis verloren hebben. Overigens is het stop-bord ook perfect zichtbaar aan 50 km/u, en ik durf zelfs te wedden aan 80.
Dus komt het altijd weer op hetzelfde neer : hier is het in eerste instantie weer de snelheid en niet het niet verlenen van de voorrang die de oorzaak was van het ongeluk.
Hoe? Ik dacht dat ze stijf van de cocaïne waren, hoewel ze de avond ervoren XTC hadden ingenomen? En wat voor een landingsbaan is dat daar, als je in een zone 30 probleemloos 80 km/u kan rijden? Het afschaffen van de verplichting voor de overheid om Zone 30's enkel aan te leggen op plaatsen waar de weginfrastructuur duidelijk de snelheid uit het verkeer haalde, heeft de verkeersveiligheid geen goed gedaan, en heeft de overheid de mogelijkheid gegeven om dramatisch met Zone 30's rond te strooien, zonder dat daar ook een effectieve snelheidsverlaging gebeurde van de passerende automobilisten. En nee, 30 km/u op een doorgaande weg om 10 uur 's avonds in de grote schoolvakantie krijg je niet verkocht aan de burger.
Omdat het snel, snel, snel moet gebeuren. (Snelheid !)
De gemiddelde gemeten snelheid op de Vlaamse wegen is de laatste jaren met 5 km/u gedaald. Ik ken niemand die niet heeft gemerkt dat zijn verplaatsingen langer duren.
Wat zou er veranderd zijn moest op de Herendreef een flitspaal gestaan hebben?
In plaats van een aantal punten uit hun context te halen, misschien eens enkele andere statistieken en onderzoeken nakijken : zowel in de UK als in Frankrijk is een enorme daling van de ongevallen opgemerkt. Studie in UK geeft zelfs aan dat vaste camera's efficiënter zijn dan mobiele camera's
Uhuh. Dus, waarom zien we dan niet hetzelfde effect in Vlaanderen, met drie keer meer flitspalen als Nederland? En waarom halen we dan niet het volledige potentieel eruit, als ik zie dat Nederland meer dan 10 keer meer overtredingen vaststelt en beboet?
Overigens moeten flitspalen in GB verplicht aangekondigd worden, en fluo geel retroreflecterend bekleed zijn. Identieke waarschuwing zie ik in Frankrijk.
Maar wie stopt er niet bij een voorrangsbord ?
Degene die snel rijdt. Degene die zich aan de toegelaten snelheid houdt, houdt zich ook aan de andere regels en zal dan ook wel stoppen. Al is het omdat hij de tijd heeft gehad om te zien dat er überhaupt een stopteken was.
Sorry, maar hier moet ik toch echt mee lachen. Zoals josenjef zegt, die stelling is zever van de zuiverste soort. Ik rijd ook wel eens wat sneller dan toegelaten, maar ik ben nog niet zo zot om voorrangsborden te negeren. Zelf als ik zelf voorrang heb ga ik nog steeds goed opletten en wat vertragen, want je weet nooit wat voor snul er toch kan komen uitgereden. Jij doet alsof mensen die wat sneller rijden gewoon kamikaze piloten zijn.
Maar wie stopt er niet bij een voorrangsbord ?
Degene die snel rijdt. Degene die zich aan de toegelaten snelheid houdt, houdt zich ook aan de andere regels en zal dan ook wel stoppen. Al is het omdat hij de tijd heeft gehad om te zien dat er überhaupt een stopteken was.
Nooit in Brussel gereden zeker. Hier tuffen ze constant door stop- en voorrangsborden en meestal aan de toegelaten snelheid. Als je in Brussel blind je voorrang neemt ,neemje best een levensverzekering.
Nooit in Brussel gereden zeker. Hier tuffen ze constant door stop- en voorrangsborden en meestal aan de toegelaten snelheid. Als je in Brussel blind je voorrang neemt ,neemje best een levensverzekering.
tegen lage snelheden neem ik bijna altijd blind men voorrang... behalve als de snelheid +50 wordt... dan kijk ik eerst en rij dan pas door..
Als je in Brussel uw voorrang niet neemt dan blijf je wel even staan Ook al is de regel niet meer "stoppen is voorrang kwijt", in Brussel passen ze die nog steeds toe. En als je in Brussel geen voorrang verleent heb je 9 op de 10 brokken. Of het zal niet veel schelen.
Gelle doet precies of Brussel is godweetwat op het gebied van agressief verkeer. Medunkt dat het in andere wereldsteden toch nog wel wat erger gesteld is
Zolang je je wat assertief opstelt geraak je er wel in Brussel hoor.
Gelle doet precies of Brussel is godweetwat op het gebied van agressief verkeer. Medunkt dat het in andere wereldsteden toch nog wel wat erger gesteld is
Inderdaad! Ik vind Brussel een zeer aangename stad om te rijden. Het is het wilde westen en je mag er doen wat je wil. De andere wagens respecteren je ook, als je maar durft. Er bestaat daar trouwens ook hoffelijkheid.
Ik heb liever Brussel dan Leuven op een doordeweekse dag vol fietsers en studenten die nog nooit van enige wetgeving hebben gehoord.
Comment