Mededeling

Collapse
No announcement yet.

4 doden na crash in Heverlee

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Corvetteboy Bekijk Berichten
    Leen was een schoolvriendin van me,
    Ga je missen Fodi
    Sterkte!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Faust Bekijk Berichten
      -kijkt de families van de slachtoffers geen enkele keer aan, kijkt slechts eenmaal op, wanneer de voorzitter hem dat vraagt
      -ging niet in op de mogelijkheid om het woord te nemen, terwijl zelf het grootste crapuul op dat moment (gemeend of niet) toch meestal zijn excuses aanbiedt
      Jij beziet dit misschien als je-m-en-fou-gedrag, maar met vijf doden op mijn geweten zou ik uit schaamte hetzelfde gedrag kunnen vertonen...

Oorspronkelijk geplaatst door Faust Bekijk Berichten
      -de verdediging betwist dat hij nog onder invloed was van drugs en vraagt een celstraf met uitstel (!)
      Oorspronkelijk geplaatst door Faust Bekijk Berichten
      en toch! blijf ik ervan overtuigd dat dit ongeval meer met drugs dan met snelheid te maken heeft
      Zoals ik in het verleden al zei: XTC heeft een werkbaar effect van enkele uren. Om op een zaterdagnamiddag 4 mensen de dood in te jagen onder invloed van XTC, moet je zaterdag in de late voormiddag je pillen geslikt hebben.

In een onbekende streek jezelf kwijt rijden met een krachtige wagen waarmee je een 'testrit' doet, kan ik me levendig voorstellen dat je domweg een stop-bord mist en plots een voorrangsweg oprijdt met je jeugdige stomme kop. Dat op hetzelfde moment een oudere VW Polo met slechte veiligheidsvoorzieningen je pad kruist en de vier inzittenden hiervan bij de laterale aanrijding om het leven komen, is en blijft een ongeluk. De bestuurder moet natuurlijk zijn verantwoordelijkheid opnemen, maar maak hiervan niet een crimineel feit, totdat de maatschappij beslist dat een stop-bord negeren een crimineel feit is, dat de facto met een gevangenisstraf moet gestraft worden.

Een roemeen een effectieve gevangenisstraf geven van meer dan enkele maanden is volgens mij ook een doeltreffende manier om de roemenen die nog niet in de criminaliteit verzeild geraakt zijn in West-Europa, kennis te maken met criminaliteit in al z'n vormen en smaken. Wat zin heeft het een dader "dood-door-schuld" voor jaren te laten samenhokken met moedwillige criminelen zoals verkrachters, overvallers, dieven en de occasionele roofmoordenaar?

Ik zeg niet dat we deze moeten laten "lopen", maar maak van hem aub ook geen voorbeeld, want zoals Catherine al opmerkte: niemand herkent zich in deze roemeen, dus zijn straf zal voor niemand een voorbeeld zijn...

Wat we nodig hebben is dat *gewone* mensen zich eens in dergelijke nesten werken, en hun ongeval en het justitionele verloop ervan zo in de belangstelling staan. De waarheid is dat niemand "gewoon" is, en er altijd wel kenmerken zijn aan de dader die ons onderscheiden van de dader, zodat we ons niet herkennen in de dader, en overtuigd blijven dat de dader fout bezig is, en wij goed bezig zijn...
      Last edited by ; 20/07/2008, 11:28.

Comment

• Vijf jaar cel voor doodrijder in Heverlee

De jonge Roemeen die in maart in Heverlee een zwaar ongeval veroorzaakte - waarbij een vrouw, haar dochter en twee vriendinnetjes om het leven kwamen - is veroordeeld tot vijf jaar effectieve celstraf. Volgens de rechter wogen de feiten zo zwaar door dat er geen uitstel verleend kon worden. (tdb)
        24/07/08 09u46

bron: hln.be
        Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

Comment

• De maximumstraf dus?

Dat zal Catherien toch een beetje goed doen denk ik.

Comment

• Yup, en binnen een anderhalf jaar hebben we een gloednieuwe criminele Roemeen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
              Yup, en binnen een anderhalf jaar hebben we een gloednieuwe criminele Roemeen.

Spijtig genoeg wel, hadden ze hem maar een straf gegeven dat hij echt wist wat hij veroorzaakt had, op een afdeling werken waar mensen herstellen van een verkeersongeluk ofzo.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door GTX Bekijk Berichten
                Spijtig genoeg wel, hadden ze hem maar een straf gegeven dat hij echt wist wat hij veroorzaakt had, op een afdeling werken waar mensen herstellen van een verkeersongeluk ofzo.
                in een ideale wereld zou dat een goeie straf zijn, bij mensen die weten wat ze hebben aangericht, in realiteit zijn ze enkel een last voor het verplegend personeel

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                  een last voor het verplegend personeel
                  die daarenboven geen cipiers zijn en geen politionele bevoegdheid hebben
                  alternatieve straffen: theorie >< praktijk

Comment

• aanvulling:

De jonge Roemeen die in maart in Heverlee een zwaar ongeval veroorzaakte - waarbij een vrouw, haar dochter en twee vriendinnetjes om het leven kwamen - is veroordeeld tot vijf jaar effectieve celstraf, een levenslang rijverbod en een boete van 11.000 euro, waarvan de helft met uitstel. Volgens de Leuvense politierechter wogen de feiten zo zwaar door dat er geen uitstel verleend kon worden. Volgens de rechtbank is het bewezen dat de jongeman onder invloed van drugs achter het stuur zat en er een crimineel rijgedrag op nahield.

Roekeloos
                    Het ongeval gebeurde op het kruispunt van de Herndreef met de Waversebaan in Heverlee, rond 12.00 uur 's middags. De Dodge Magnum die de Roemeen bestuurde kwam aan 86 kilometer per uur het kruispunt op vanuit de Herendreef, een rustige woonbuurt waar de snelheid beperkt is tot 30 km/u. De Roemeen negeerde daarbij een stopbord en een volle witte lijn en gaf geen voorrang aan een Volkswagen Polo die op de Waversebaan reed. Volgens zijn passagier had de jongeman de Polo wel gezien maar hoopte hij die nog voor te zijn en versnelde hij daarom. De Dodge Magnum raakte de Polo aan de bestuurderskant, drukte die zestig centimeter in en sleepte de wagen twintig meter mee. De vier inzittenden, de 40-jarige Ann De Ruyck, haar tienjarige dochter Camilla en diens elfjarige vriendinnetjes Tosca en Madeline Dufloo, overleefden de klap niet.

Verdediging
                    De verdediging van de 21-jarige Roemeen gaf het roekeloze rijgedrag toe, maar betwistte dat de jongeman onder invloed van drugs was op het moment van het ongeval. De man zou de avond voordien wel xtc genomen hebben maar die zou al uitgewerkt geweest zijn. De politierechter dacht daar anders over en citeerde een reeks getuigen die de jongeman vrijdagavond en zaterdagvoormiddag hadden zien rondrijden. Die spraken al over een geëxciteerde, roekeloze rijstijl. Dat was volgens de rechter voldoende om aan te nemen dat de Roemeen wel degelijk in een flagrante staat van ontremming door druggebruik verkeerde.

Strenge straf
                    De politierechter vond dan ook dat een strenge straf op zijn plaats was. Die moest een signaal zijn dat onverantwoord rijgedrag in onze maatschappij niet aanvaardbaar is. "Nog te veel jonge bestuurders lijken niet te beseffen dat ze achter het stuur van een potentiële moordmachine zitten", sprak de rechter. "Het is bovendien hemeltergend dat het aantal bestuurders dat onder invloed rijdt, niet lijkt te dalen. Een recente studie toonde nog aan dat één op zes feestvierders al eens een lijntje cocaïne gebruikt heeft. Die mensen onderschatten duidelijk de invloed van drugs op hun rijgedrag."

Geen spijt
                    Tenslotte had de Roemeen niet alleen blijk gegeven van een crimineel rijgedrag maar had hij op de rechtbankzitting bovendien op geen enkele manier enige vorm van spijt betuigd tegenover de slachtoffers.

Nabestaanden tevreden
                    De families van de vrouw en de drie meisjes die omkwamen bij het ongeval zijn tevreden met het vonnis. "Mijn cliënten en ik hadden op deze uitspraak gehoopt en hadden eigenlijk ook niets anders verwacht", zei meester Hubrechts, de advocaat van de familie van Ann De Ruyck en diens dochter Camila Soares. "Het ging om een heel zware inbreuk met verschrikkelijke gevolgen. Enkel de maximumstraf was hier op zijn plaats. Eigenlijk is vijf jaar cel zelfs nog een lichte straf voor een dergelijk crimineel rijgedrag, de wetgever zou de strafmaat best mogen optrekken. De rechter heeft ook terecht nog maar eens gewezen op het gevaar van druggebruik achter het stuur."

Vervroegde vrijlating
                    Toch kunnen de burgerlijke partijen niet helemaal gelukkig zijn met de afloop van het proces. "Ik heb mijn cliënten natuurlijk moeten uitleggen dat alle straffen die de rechtbank uitspreekt relatief zijn", gaat de advocaat verder. "Vijf jaar effectief betekent niet dat hij ook vijf jaar in de gevangenis zal zitten. Hij maakt zoals elke andere gedetineerde aanspraak op vervroegde vrijlating. Ook op dat vlak heeft de rechtbank uiting gegeven aan een gerechtvaardigde frustratie en ook op dat vlak zou de wetgever werk moeten maken van aanpassingen aan het systeem."

Levenslang rijverbod beperkt
                    Maar de beperktheid van de celstraf is niet het enige dat de families van de slachtoffers dwars zit. Het levenslang rijverbod dat de bestuurder heeft opgelegd gekregen, is immers alleen in België geldig. "Dat klopt", zegt meester Hubrechts. "In theorie kan hij bij zijn vrijlating onmiddellijk achter het stuur van een wagen kruipen, zolang het niet in België is. Hij kan in Roemenië opnieuw examen afleggen of een duplicaat halen, en hij zou zelfs in Nederland rijexamen kunnen doen en een Europees rijbewijs kunnen halen. Bovendien is dat levenslang rijverbod ook niet zo levenslang als het klinkt. Al na twee jaar kan hij vragen om zijn rijbewijs terug te krijgen. Ik heb dat allemaal aan mijn cliënten moeten uitleggen en voor die mensen was dat natuurlijk een zware klap." (belga/tdb/sam)
                    Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

Comment

• Ook geruststellend om te lezen dat een rechter tegen de wetenschap in kan bepalen dat iemand onder invloed van XTC rijdt, 12 uur na inname. En natuurlijk ideaal dat deze ene bestuurder geslachtofferd wordt voor de talloze chauffeurs die wel degelijk onder invloed van drugs rijden, maar nooit gepakt worden.

Comment

Ook geruststellend om te lezen dat een rechter tegen de wetenschap in kan bepalen dat iemand onder invloed van XTC rijdt, 12 uur na inname. En natuurlijk ideaal dat deze ene bestuurder geslachtofferd wordt voor de talloze chauffeurs die wel degelijk onder invloed van drugs rijden, maar nooit gepakt worden.
                        fok die roemeen, niets noppes van spijt
                        dat hij wegteert in de bak, gvd!

Comment

• Aha, hij heeft geen spijt betuigd...

Nu, hoe spraakzaam zou jij zijn als jij drie jonge meisjes en een moeder dood rijdt door onvoorzichtigheid? Zou je dan nog zo welbespraakt zijn?

Ik zou me kapotschamen...

De nabestaanden denken misschien dat het vanzelfsprekend is dat de dader zijn excuses aanbied, maar het liefste wat de dader wil is dat het hele ongeval niet gebeurde. Het heeft heel wat lef nodig om je hoofd te heffen en voor diegene wiens leven je verwoest hebt een woord te richten. Het is inderdaad "vanzelfsprekend" dat je je excuses aanbied, maar zoals gezegd: ik zou me kapotschamen.

Comment

ik zou me kapotschamen.
                            ik zou mijn excuses aanbieden, en het nog menen ook

Comment

ik zou mijn excuses aanbieden, en het nog menen ook
                              Ik zou geen gas bijgeven als ik zie dat ik ga botsen ...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
                                Ik zou geen gas bijgeven als ik zie dat ik ga botsen ...
                                ik zou niet gaan testrijden zijn met een auto die ik objectief gezien niet kan betalen de dag nadat ik drugs genomen heb
                                en zo blijven we bezig

Comment

ik zou niet gaan testrijden zijn met een auto die ik objectief gezien niet kan betalen de dag nadat ik drugs genomen heb
                                  en zo blijven we bezig
                                  Maar gewoon dankzij deze reply

Ook geruststellend om te lezen dat een rechter tegen de wetenschap in kan bepalen dat iemand onder invloed van XTC rijdt, 12 uur na inname. En natuurlijk ideaal dat deze ene bestuurder geslachtofferd wordt voor de talloze chauffeurs die wel degelijk onder invloed van drugs rijden, maar nooit gepakt worden.

Comment

• En ik zou het in deze draad liefst een beetje deftig en respectvol willen houden.

Comment

• idd, als..als....indien..indien...

Vijgen na pasen

Ik wens Catherine veel sterkte toe in de toekomst.

Voor mijn part: nadat Catherine misschien nog een finale boodschap geplaatst heeft.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door yoda007 Bekijk Berichten
                                        idd, als..als....indien..indien...

Vijgen na pasen

Ik wens Catherine veel sterkte toe in de toekomst.

Voor mijn part: nadat Catherine misschien nog een finale boodschap geplaatst heeft.
                                        Idd, werp hier ( binnenkort ) maar een slotje op.

De rechtszaak is gedaan, er is een vonnis. Laten we dat allemaal respecteren en dit 'hoofdstuk' afsluiten ...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door kleinen_joris Bekijk Berichten
                                          Idd, werp hier ( binnenkort ) maar een slotje op.

De rechtszaak is gedaan, er is een vonnis. Laten we dat allemaal respecteren en dit 'hoofdstuk' afsluiten ...

idd kleine, maar best dat we dat overlaten aan Catherine.

Comment

Working...
                                          X