Mededeling

Collapse
No announcement yet.

4 doden na crash in Heverlee

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Debomma Bekijk Berichten
    Ik stel toch ook de journalistiek meer en meer in vraag. Is die opleiding serieus in waarde gedaald of wat is er aan de hand?

Hoeveel foute berichtgeving je wel niet leest, niet in het minst om de publieke opinie op te jutten.

Een stationwagen is in mijn ogen geen terreinwagen en geen pick up. Het laatste nieuws vindt er niks beters op dan de rouwblog te zitten citeren vanuit Nederland met foto's van de kinderen.

Hoeveel foute berichtgeving is er wel niet rond justitie of laat staan politiek. Woorden verdraaien en pure stemmingmakerij. Waar is de waarde van journalistiek gebleven?

Die onkunde is de laatste jaren steeds flagranter aan het worden, of is het nonchalance?
    Ik heb hier first hand mee te maken gehad. De journalistiek streeft naar nog meer sensatie door het overdrijven van details bij een al even sensationeel genoeg tragisch ongeluk.

De media hebben het verkorven bij mij, al was het maar om hun pertinente zucht naar sensatie - wat de burger uiteindelijk toch zoekt.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
      Ik weet niet wat daar logisch aan is.

Ik begrijp dat het verkoopt, maar ik heb mijn bedenkingen daar bij.
      de logica van een krant is verkopen, vandaar

ik vind de nationaliteit van de daders nochtans wel relevant, net als hun toestand en het feit dat ze te snel reden
      "gedrogeerde roemeense doodrijders reden meer dan twee keer sneller dan toegelaten" is dus een objectieve krantenkop, of niet?

Comment

• Bwa, langs de andere kant is de nationaliteit wel een objectief feit. Net zoals men zou schrijven dat een dokter, advocaat, notaris, rechter, ... een auto ongeluk veroorzaakt.

Het zou hetzelfde zijn als er staat "twee Fransmannen". Ik zie daar op zich geen graten in.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Faust Bekijk Berichten

ik vind de nationaliteit van de daders nochtans wel relevant, net als hun toestand en het feit dat ze te snel reden
          "gedrogeerde roemeense doodrijders reden meer dan twee keer sneller dan toegelaten" is dus een objectieve krantenkop, of niet?
          Wat draagt hun nationaliteit dan bij aan dit ongeval volgens jou?
          '16 Peugeot 308 SW blueHDI
          '15 Volvo XC60 D3

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door ikzit 2050
            Met dat verschil dat moesten de rollen omgekeerd zijn, er ondertussen al tientallen auto's in vlammen zouden zijn opgegaan tijdens rellen.
            Waar slaagt dit nu op? Echt de grootste bullshit dat ik dit jaar heb gehoord.
            Heb je al ooit eens laten testen op een mentale handicap?

Comment

• Iedereen de laatste minuten met dezelfde mening

Comment

niets, maar het waren roemenen, dus heeft de burger het recht dat te weten

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Nemo Bekijk Berichten
                  Waar slaagt dit nu op?
                  waar slaagt uw onderschrift eigenlijk op?

Comment

Vreemd dat hier zo sterk wordt op gereageerd omdat het over 2 Roemenen gaat.
                    Als er weer eens een kop in de krant staat met in koeien van letters "de Vlamingen dit" of "de Walen dat" slikt iedereen dat als vaststaand feit.
                    De gemiddelde Vlaming heeft de laatste precies meer affiniteit met drugsgebruikende en stelende oostblokkers dan met de gemiddelde Belg.
                    't Is maar een vaststelling.
                    Voor mij persoonlijk is het van ondergeschikt belang of het 2 roemenen, bulgaren, oostblokkers of belgen waren.

De feiten (ik was er niet zelf bij, maar de feiten volgens de media / dit topic althans )zijn er:

- Gedrogeerd
                    - Stopteken genegeerd
                    - Te hard gereden

Deze overrulen wat mij betreft de nationaliteit van deze 2 jongens. Wat ik veel erger vind, is dat deze 2 jongens 4 levens vernielen door schijt te hebben aan een correct maatschappelijk leven.

Dit staat voor mij gelijk aan moord, en ik ben van mening dat dit niet zwaar genoeg bestraft kan worden. Dergelijke zaken kan en mag je als correcte rechtstaat zijnde niet tolereren, wil je de toekomst van je rechtsstaat veiligstellen.

Comment

Vreemd dat hier zo sterk wordt op gereageerd omdat het over 2 Roemenen gaat.
                      Als er weer eens een kop in de krant staat met in koeien van letters "de Vlamingen dit" of "de Walen dat" slikt iedereen dat als vaststaand feit.
                      De gemiddelde Vlaming heeft de laatste precies meer affiniteit met drugsgebruikende en stelende oostblokkers dan met de gemiddelde Belg.
                      't Is maar een vaststelling.
                      True, maar over het algemeen kan het grote publiek blijkbaar veel beter dat plaatsen dan wanneer het om niet "Belgen" gaat.

Maar je hebt gelijk. Al ben ik in de eerste plaats Vlaming, toch geraak ik ook al die vergelijkingen een beetje beu. Al is dit vaak relevant in de berichtgeving. Als je over schoolresultaten rapporteert en er is een duidelijk verschil tussen een bepaalde bevolkingsgroep en een andere neem nu Vlamingen en Walen of Marokanen en Turken dan is het ook perfect normaal om dat te vernoemen in de titel van het artikel.
                      '15 Volvo XC60 D3

Comment

Het is toch ook niet aan de journalist om uit te maken wat wel of niet bijdraagt tot het ongeval? Een automerk draagt daar ook niet toe bij (in mijn ogen)? De leeftijd van de bestuurder? Het regenweer?

Zolang men objectieve feiten geeft, ben ik akkoord.

Comment

Als je alle feiten achter elkaar zet, heb je nog steeds een objectieve krantenkop.

Objectief berichtgeven in dit geval staat blijkbaar gelijk aan sensationele berichtgeving.

Comment

niets, maar het waren roemenen, dus heeft de burger het recht dat te weten
                            Oorspronkelijk geplaatst door ikzit 2050
                            Moesten het twee marsmannetjes geweest zijn, mocht dat dus ook niet vermeld zijn volgens jou?
                            De burger mag dat uiteraard weten, maar dat maakt het voor mij nog niet relevant voor de titel.

Er is een verschil tussen vermelden en benadrukken.
                            '15 Volvo XC60 D3

Comment

Mag ik eens vragen wat de betekenis is van jouw onderschrift?
                              Steun aan Israel,mag dat niet ?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Nemo Bekijk Berichten
                                Steun aan Israel,mag dat niet ?
                                zolang dat een "objectief feit" is en geen "sensationele berichtgeving" wel, zeker

Comment

Er is een verschil tussen vermelden en benadrukken.
                                  komaan zeg, het voorbeeld werd hier gegeven van een 80-jarige die een kind doodrijdt
                                  je gaat me toch niet vermelden dat de leeftijd van de dader toen niet in de kop stond, hoe klein die kop dan ook moge geweest zijn

Comment

Het is toch ook niet aan de journalist om uit te maken wat wel of niet bijdraagt tot het ongeval? Een automerk draagt daar ook niet toe bij (in mijn ogen)? De leeftijd van de bestuurder? Het regenweer?

Nationaliteit, automerk, leeftijd, snelheid... allemaal objectieve feiten.

De vraag is welke objectieve gegevens bijdragen tot dit ongeval.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Roughneck Bekijk Berichten
                                      Als je alle feiten achter elkaar zet, heb je nog steeds een objectieve krantenkop.

Objectief berichtgeven in dit geval staat blijkbaar gelijk aan sensationele berichtgeving.
                                      Bedoel jij dat twee Roemenen sensatie is en beter verkoopt?

Comment

Probeer een ander blaasjes wijs te maken.
                                        Haha wat wil je nu zeggen dat ik een Jodenhater ben?

Comment

De journalist beslist wel of hij nadruk op iets wil leggen door het in de titel van zijn stuk te zetten.

Hij had net zo goed de nadruk kunnen leggen op hun leeftijd of het feit dat ze nog niet lang hun rijbewijs hebben. Wat volgens mij relevanter is.

Vervang de Chrysler door een BMW en de kop van het artikel door : " BMW-rijder rijdt 4 kinderen dood" en heel het forum staat hier klaar om daar op te kankeren.
                                          '15 Volvo XC60 D3

Comment

Working...
                                          X