Mededeling

Collapse
No announcement yet.

4 doden na crash in Heverlee

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door yoda007 Bekijk Berichten
    idd kleine, maar best dat we dat overlaten aan Catherine.
    Bedankt, yoda007.

Ik was iets aan het schrijven en door een verkeerde handeling geraakte ik heel mijn tekst kwijt.
    Ik vrees dat het een lange post wordt en ik moet opnieuw beginnen.

Nog een beetje geduld, dus.

Comment

• Mijn ventje heeft honger ! ... tot na het eten, dan ...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
        Ik zou geen gas bijgeven als ik zie dat ik ga botsen ...
        droog

Comment

• Erg opmerkelijk dat de rechtbank haar frustratie over de duur van de straf heeft uitgesproken.
          Dat doet me veronderstellen dat de rechtbank gezien de bewijslast het ongeval niet zo zeer als een "ongeval" (zie uitleg wooter hierboven) ziet wat het eigenlijk nog tragischer maakt.
          2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

• Hallo autoforumleden,

Eerst had ik gedacht om heel het topic opnieuw te lezen en hier en daar te reageren op enkele oudere posts.
            Dat had het geheel veel leesbaarder gemaakt (en het is ook altijd leuk voor degene die op die manier een antwoord krijgt op zijn post).
            Helaas zou dat veel te veel tijd in beslag nemen, daarom komen alle antwoorden in één post terecht.

Eerst zal ik een hoop rechtzettingen maken.
            Nooit klakkeloos geloven wat er in de pers staat (en ook in de commentaren van de internauten, trouwens) : die lui zijn ook maar mensen en begrijpen soms iets op een verkeerde manier.

Om te beginnen, enkele totaal onbelangrijke voorbeelden van verkeerde informatie die toch een beeld geven van hoeveel fouten er kunnen zijn in de pers (mede omdat de pers zelf verkeerde informatie krijgt, natuurlijk) :
            - An was niet 47 of 40 jaar oud, maar 49.
            - Taiana is niet 15 of 17 jaar oud, maar 13 (ze wordt 14 in de herfst).
            - Camila was 10 (ze zou gisteren 11 geworden zijn).
            - Alex (de papa) was geen Braziliaanse zakenman (wel Braziliaan maar geen zakenman).

En nu enkele rechtzettingen over dingen die jullie nogal wat beziggehouden hebben (zie oudere berichten in dit topic) :

Over de Dodge Magnum :
            - het was niet gestolen, de Roemeense jongen mocht die lenen van een vriend (met schriftelijke toelating), hij moest die wel vrijdag avond al teruggebracht hebben maar dat deed hij helaas niet.
            - het was een firmawagen en dus perfect verzekerd.
            - het voertuig was inderdaad geen pick-up en wél een stationwagen, maar aangezien het maar twee zitplaatsen had, was het als lichte vracht ingeschreven (vandaar, waarschijnlijk de verwarring).

Wie was er aan het stuur ?
            De politie heeft gedurende enkele dagen na het ongeluk laten weten dat het nog niet duidelijk was wie van de twee aan het stuur was.
            Daarom bleven beide Roemenen aanvankelijk allebei aangehouden.
            In de pers komt het dan over als : 'Ze willen niet bekennen wie aan het stuur was', 'Ze schuiven het op elkaar'.
            Niets van dat is waar. Vanaf de eerste ondervraging heeft de chauffeur gezegd dat hij aan het stuur was en heeft de passagier gezegd dat hij passagier was.
            Volgens de experts waren er aanwijzingen dat het omgekeerd had kunnen zijn. Uiteindelijk, is later gebleken dat de jongens de waarheid hadden gesproken.

Over het berouw van de Roemeense chauffeur :
            Zoals ik eerder al schreef wou ik hem graag ontmoeten.
            Dankzij de bemiddelingsdienst is dat mogelijk geweest (zie www.suggnome.be).
            Wij (de familie van An en de mijne) hebben maanden zitten wachten op een kaartje of een brief met verontschuldigingen van hem.
            Toen ik dat zei tegen iemand van de bemiddelingsdienst, zei die persoon dat de jonge Roemeen dat heeft willen doen maar dat men het hem afgeraden heeft.
            Toen ik - helemaal verbouwereerd - vroeg waarom, antwoordde men : "daar zitten de meeste mensen niet op te wachten" (!).
            Hij wou mij ook graag ontmoeten maar liever na het proces om te bewijzen dat hij onze ontmoeting niet wou misbruiken om in een betere daglicht te komen op het proces.
            Ik heb niet willen wachten tot na het proces omdat we toen nog niet wisten wanneer het gepland was en ik kon echt niet langer wachten.
            Ik heb een heel goed contact gehad met die jongen. Ik ga hier geen details geven, maar ik kan jullie wel garanderen dat hij zeker heel erg veel spijt heeft van wat hij gedaan heeft.
            De bemiddeling is iets dat naast het proces gebeurt. Men heeft het recht om de bemiddeling geheim te houden voor de rechter en de magistraten. We hebben dan ook allebei een papier getekend dat verklaarde dat geen van beide partijen de bemiddeling zou gebruiken tijdens het proces. Mijn motivatie daarvoor was dat er heel veel betrokkenen zijn bij de burgerlijke partijen in deze zaak en dat de andere mensen niet noodzakelijk dezelfde houding hebben als ik en ik wou dat respecteren.
            In andere gevallen gebeurt het soms dat, wanneer de bemiddeling beide partijen (slachtoffer en dader) tevreden stelt, de rechter daarvan op de hoogte gebracht wordt zodat hij daar rekening mee kan houden voor de bepaling van de straf. Zoiets is dus bij ons niet gebeurd.
            Zoals wooter hierboven schrijft, begrijp ik ook perfect dat die jongen tijdens het proces niets heeft kunnen zeggen. Voor mij hoefde dat ook helemaal niet, ik had eerder al uitvoerig gehoord en gezien dat hij berouw had. Rede te meer (misschien) waarom hij tijdens het proces niets zei.

Stopbord :
            Ik heb altijd gedacht dat hij de snelheidsbeperking niet gezien had, dat hij het stopbord niet gezien had, dat hij de auto van An niet gezien had.
            Uitgerekend de dag dat ik hem ging ontmoeten, kreeg ik 's morgens de kans om het dossier in te kijken. Toen moest ik tot mijn grootste onsteltenis lezen dat hij het allemaal gezien had. Toen hij het stopbord zag heeft hij wat vertraagd maar was ter hoogte van het bord nog heel snel aan het rijden. Hij zag de auto in zijn ooghoek maar dacht dat hij het kruispunt zou kunnen voorbij rijden voor dat An er zou zijn en toen heeft hij meer gas gegeven.
            Die namiddag heb ik wel heel veel moeten wenen en voor de eerste keer met woede. Toch ben ik hem 's avonds zoals afgesproken gaan bezoeken.
            Pas twee dagen later bedacht ik mij dat wij allemaal vaak op normale snelheid een verkeerslicht op groen benaderen. Dat het licht dan ineens op oranje overgaat, dat we dan eerst een reflex van vertragen hebben, maar wanneer we beseffen dat we toch nooit op tijd kunnen stoppen, geven wij toch ook weer gas om snel voorbij het kruispunt te rijden voor dat het weer rood wordt.
            Uiteindelijk is het voor hem ook veel zwaarder om te dragen : indien hij de auto van An nooit gezien had kon hij het nog beschouwen als een 'ongeluk'.
            Nu zal hij moeten leven met het feit dat hij een verkeerde inschatting gemaakt heeft, en dat moet toch ook zo veel zwaarder zijn om te dragen dan een 'ongeluk'..

Onder invloed of niet ?
            Hij geeft toe dat hij drugs genomen heeft maar beweert dat hij op het moment van het ongeluk niet meer onder invloed was.
            Van de ecstasy had hij 950 nanogram in het bloed (max toegelaten : 50 nanogram)
            Van de cocaïne had hij 679 nanogram in het bloed (max toegelaten : 50 nanogram).
            (Ik schrijf het hier op omdat de zitting openbaar was en de rechter zelf de cijfers heeft bekend gemaakt).
            Eerlijk gezegd, ik ken niets van drugs (noch in theorie, noch in praktijk), dus kan ik daar onmogelijk over oordelen.
            De rechter heeft in ieder geval geoordeeld dat hij wél onder invloed was.
            Ecstasy en cocaïne maken de mensen overmoedig, dat zou zijn gekke rijgedrag en verkeerde inschatting verklaren.

Mijn reaktie over de straf :
            Volgens mij heeft hij zijn zwaarste straf al op 8 maart gekregen : hij zal dat voor de rest van zijn leven moeten mee dragen.
            Hopelijk wordt de opsluiting een soort bezinningstijd die hem de rust geeft om alles te verwerken en goed na te denken over de manier waarop hij zijn toekomstige leven wilt leiden en niet een leerschool om helemaal in de criminaliteit te verzeilen.
            Ik hoop uit de grond van mijn hart dat hij weldra van een gezonde en eerlijke leven zal kunnen genieten. Hij heeft 4 mensen gedood (en onrechtstreeks een 5de). Het waren alle 5 prachtige mensen met een heel mooi leven. Het is nu, volgens mij, zijn morele plicht om van zijn eigen leven ook iets heel moois te maken.
            We hebben afgesproken dat we elkaar nog zouden ontmoeten na het proces en dat is de boodschap die ik hem bij onze volgende ontmoeting zal brengen.
            (Ik wil erin geloven want dat hij zijn leven later helemaal zou verpesten in de criminaliteit is een miserie die ik er niet wil bij nemen bovenop het verdriet van het verlies van An, Camila, Madeline, Tosca en Alex).

Slotje ?
            Ik weet niet hoe snel hier een slotje komt. Misschien komen er nog commentaren waar ik op wil reageren, misschien niet.
            En ik weet niet of ik nog in andere topics zal posten.
            In ieder geval wil ik iedereen bedanken : het heeft mij geholpen in mijn verwerking van het ongeluk om hier te komen lezen en posten.
            Jullie aandacht en commentaren hebben mij gesteund en ook helpen nadenken.
            Ik heb hier veel bijgeleerd en weer een bredere kijk gekregen op de wereld.

Comment

• Catherien, heel erg bedankt om nog op al deze vragen te antwoorden, we weten allemaal dat je daar niet toe verplicht bent en stellen het heel erg op prijs.

Hoewel hier de afgelopen maanden heel verschillende reacties de revue gepasseerd zijn denk ik dat iedereen het wel eens zal zijn dat dit toch velen aan het denken heeft gezet vooral om dat we het een stukje door u ogen hebben kunnen zien en dat iedereen hier heel fel met u heeft meegeleefd.

Ik hoop dat nu het proces achter de rug is je je verwerking verder kan zetten en je je leven hoe anders het ook geworden is toch terug kunt opnemen.

Veel respect voor u en u naasten.

mvg Roel

Comment

• respect voor je verhaal Catherine.Iedereen weet dat de pers soms onwaarheden laat zien of horen, ze hebben er een beetje de gewoonte van gemaakt om alles uit zijn context te plaatsen en met veel sensatie een verslag neer te pennen.Hier blijkt dat het in dit verhaal van hetzelfde laken en broek is.
                Ik ben eigenlijk blij om te horen dat de jongeman echt wel weet wat hij heeft aangericht en spijt heeft van hetgeen dat hij heeft veroorzaakt.
                Ik hoop dat ,nu het proces is gedaan, dat je in alle rust het drama kan verwerken.
                wij horen je graag terug onder betere omstandigheden.

Kris

Comment

• Dank u Catherien voor uw post. Vond het zeer leerrijk om dit te lezen en te weten dat de begeleiding van de nabestaanden een pak verbeterd is (oom van mij is ook gestorven in een verkeersongeluk, veroorzaakt door een dronkenman, begeleiding voor zijn vrouw en kinderen waren toen nihil eind jaren 70).

Nog veel succes met de verdere verwerking en hopelijk mogen we u blijven verwelkomen op het forum, want wat tegengas op de jeugdige onbezonnenheid is soms nodig .

Met vriendelijke groeten

Corneel

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Faust Bekijk Berichten
                    geen antwoord op de vraag wie hem en waarom, zo'n zwaar voertuig ter beschikking heeft gesteld
                    En, de politie heeft toch een idee, hoop ik ?

Comment

• Bedankt, Jupke en krizie.

Oorspronkelijk geplaatst door Corneel Bekijk Berichten
                      Dank u Catherien voor uw post. Vond het zeer leerrijk om dit te lezen en te weten dat de begeleiding van de nabestaanden een pak verbeterd is (oom van mij is ook gestorven in een verkeersongeluk, veroorzaakt door een dronkenman, begeleiding voor zijn vrouw en kinderen waren toen nihil eind jaren 70).
                      Ik heb inderdaad heel veel gehad aan de bemiddelingsdienst (suggnomé).
                      Die mensen bereiden de ontmoeting heel goed voor.
                      In het begin was ik wel wantrouwig ivm tussenpersoon : ik had liever onmiddelijk rechtstreeks contact gehad met de Roemeense jongen.
                      In mijn gedachte kon het alleen maar 'echt' zijn indien het helemaal spontaan zou gebeuren.
                      Maar zo'n ontmoeting is ongelooflijk ingrijpend ... maar goed ook (achteraf gezien) dat het zo goed voorbereid wordt.

Lang niet iedereen maakt gebruik de bemiddelingsdienst.
                      Meer algemeen (voor alle slachtoffers, dus) is er 'slachtofferhulp' (http://www.wvg.vlaanderen.be/welzijn...achtofferhulp/).
                      Die hield zich paraat om ons te helpen, indien gewenst (zie link), maar daar hebben we zelf niet echt aanspraak op gemaakt.
                      Ze hielden ons wel telkens op de hoogte (om de enkele weken) over het verloop van de zaak wanneer de Roemenen moesten verschijnen wanneer hun aanhoudingsbevel werd verlengd of wanneer de passagier werd vrij gelaten.
                      Iemand van slachofferhulp was ook aanwezig toen ik het dossier ging lezen en tijdens het proces om ons daarna op te vangen indien nodig.

Inzage in het dossier is ook iets dat mijn man en ik heel erg konden waarderen (maar niet iedereen heeft daar behoefte aan, heb ik gemerkt in de familie van An).
                      Ik had dat wel heel erg nodig : ik ben zelfs twee keer geweest.
                      Inzage in het dossier bestaat pas sinds de zaak Dutroux, denk ik (maar ik kan mij vergissen).

Ook van de organisatie "Ouders van Verongelukte Kinderen" (www.ovk.be) kregen we heel veel steun :
                      bloemen op de uitvaartdienst, kaartjes en mails van andere ouders van verongelukte kinderen die klaar staan voor een gesprek.
                      Ook speciaal voor de kinderen kwam er een psychologe die voor de organisatie werkt om te zien hoe Taiana en onze zoon het ongeluk verwerken en om ze uit te leggen dat er in de organisatie ook speciaal aandacht gegeven wordt aan broertjes en zusjes van verongelukte kinderen.
                      Er bestaan ook bijeenkomsten voor de volwassenen en voor de kinderen.
                      Voor het moment ben ik nog daar nog niet veel ingegaan : voor het moment ben ik nog 'vol' van hetgeen ons overgekomen is. Het verhaal van andere mensen is momenteel een extra last dat ik er (nog) niet kan bij nemen.

Dus, inderdaad, zoals je zegt, Corneel, wordt er nu heel veel gedaan om de slachtoffers op te vangen en dat helpt zeker heel veel voor de verwerking.
                      Last edited by ; 25/07/2008, 02:00.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Faust Bekijk Berichten
                        geen antwoord op de vraag wie hem en waarom, zo'n zwaar voertuig ter beschikking heeft gesteld
                        Oorspronkelijk geplaatst door Zero2 Bekijk Berichten
                        En, de politie heeft toch een idee, hoop ik ?
                        Héhé ... ja, zeker, heeft de politie een idee ... maar ik moet jullie ook niet àlles vertellen, hé ...

Het dossier is even hoog als mijn hand lang is ... (en ik heb heel grote handen) ... 900 blz naar het schijnt ...
                        ... maar daar zitten ook heeeeel veel foto's tussen en heel veel juridische jargon dat je mag overslaan, dus valt het lezen toch nog mee.

Comment

• Verbazend dat de meest rationele stem moet komen van iemand die zelf het slachtoffer is van dit drama...

Inderdaad, "neem geen contact op met de tegenpartij" is iets wat zeer vaak voorkomt bij dodelijke ongevallen. Op 21-jarige leeftijd ben je vaak nog niet zo uitgekookt genoeg om je na zo'n ongeval op te stellen als een harteloze killer... Wat ook blijkt uit het feit dat ie nog niet gevoelig is aan spin doctors door niet voor het proces af te willen spreken tot een ontmoeting "om het proces niet te beïnvloeden". De waarheid is dat net dat nobele idee z'n proces wél beïnvloedde, op een nadelige manier...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                            De waarheid is dat net dat nobele idee z'n proces wél beïnvloedde, op een nadelige manier...
                            Daar heb ik ook wat moeilijkheden mee gehad, maar zoals ik gisteren al schreef : ik ben spijtig genoeg niet alleen aan de kant van de slachtoffers.
                            In ieder geval denk ik niet dat het heel veel verschil zou uitgemaakt hebben, omdat het misdrijf (en vooral de gevolgen daarvan) zo erg waren dat de rechter en de publieke opinie de maximale straf toch te mild vond.
                            Die jongen is toch ook niet echt een koorknaap, hoor.
                            Ik ben heel erg benieuwd in welke richting hij verder zal evolueren. Maar gezien zijn houding de laatste weken, durf ik in hem geloven.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                              Verbazend dat de meest rationele stem moet komen van iemand die zelf het slachtoffer is van dit drama...
                              Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten
                              @Catherien: Heb de laatste bladzijden sinds het proces nu even doorgelezen. Moet zeggen dat ik u enorm bewonder.
                              Respect, sterkte, succes, enz zijn allemaal woorden die eigenlijk niet genoeg uitdrukken wat ik zou willen zegen.
                              Beste Catherien, ik neem aan dat je wel begrijpt wat ik hier probeer te zeggen. Ik ken je niet persoonlijk, maar je hebt mij heel diep geraakt.
                              Daar heb ik niks aan toe te voegen, sterk(t)e Catherien.
                              Oorspronkelijk geplaatst door Daxter
                              Zelfs als ge met uw stuur draait, voelde den auto bewegen.

Comment

• Ik snap niet waarom men steeds dit moet vermelden

zwaar voertuig

het is ''maar'' een chrysler 300C Touring (of hoe ze het bij chrysler noemen) en ja die auto is misschien zwaar maar een X5 weegt misschien meer en daar gebeuren ook ongevallen mee maar wordt er nooit op gehamerd.

Comment

• zowel een chrysler als en x5 zijn serjeus zwaar

Comment

• Catherien, ik val in herhaling, maar ik heb een enorm respect voor de manier waarop je met deze vreselijke zaak omgaat...
                                    Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door elio Bekijk Berichten
                                      Catherien, ik val in herhaling, maar ik heb een enorm respect voor de manier waarop je met deze vreselijke zaak omgaat...
                                      Volledig mee eens!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                        zowel een chrysler als en x5 zijn serjeus zwaar
                                        ieder voertuig is zwaar, maar er wordt alleen maar op gehamerd omdat dat ding er uit ziet als een tank

Comment

• ik heb vooral bewondering over de manier waarop Catherien zo "gewoon " kan praten over deze zaak

ze is de sterkste vrouw die ik "ken" en die ik ooit zal kennen denk ik ...

Comment

Working...
                                          X