Mededeling

Collapse
No announcement yet.

4 doden na crash in Heverlee

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Dit was zeer leerrijk om te lezen en zoals Nikske al zei: het zou verplichte leesvoer moeten worden.

En misschien ook voor enkele leden op het forum want er zijn hier nog steeds die beweren dat ze alles onder controle hebben na enkele pintjes.

Hopelijk wordt er wat meer nagedacht voor ze achter het stuur kruipen maar ik vrees dat dat weer wishful thinking is.

Comment

• en er zijn er nog veel meer die denken dat ze zonder pintjes ook alles onder controle hebben.

Terwijl er zo veel gebeurt wat je niet in de hand hebt.

2015 Volvo V60 D2 aut.
      2003 Volvo S60 2.4 benzine

Comment

• Gisterenavond (vannacht) terug een meisje doodgereden met de chauffeur vluchtmisdrijf plegend.

Asociaal rijgedrag.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
          Gisterenavond (vannacht) terug een meisje doodgereden met de chauffeur vluchtmisdrijf plegend.

Asociaal rijgedrag.
          In Torhout , klopt

Comment

• inderdaad, hier op een km van mijn deur

2015 Volvo V60 D2 aut.

Comment

Gisterenavond (vannacht) terug een meisje doodgereden met de chauffeur vluchtmisdrijf plegend.

Asociaal rijgedrag.
              Oorspronkelijk geplaatst door Nikske Bekijk Berichten
              inderdaad, hier op een km van mijn deur
              En toch ( hopelijk krijg ik hier niet teveel stenen naar mijn hoofd )
              Ik ken die straat en het is een mooie rechte baan , kan het niet zijn dat het meisje wat onvoorzichtig overstak ?
              Feestje gedaan , lachen en dansen , buiten komen uit het cafe en hup de straat over

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door toerke Bekijk Berichten
                Ik ken die straat en het is een mooie rechte baan , kan het niet zijn dat het meisje wat onvoorzichtig overstak ?
                Feestje gedaan , lachen en dansen , buiten komen uit het cafe en hup de straat over
                Wel, daar heb ik ook al aan gedacht, maar durfde het eigenlijk niet zeggen.
                Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door toerke Bekijk Berichten
                  Ze was in het gezelschap van haar vader en nog een vriendin, kan zijn dat ze onvoorzichtig geweest is, spijtige zaak in ieder geval, maar dat rechtvaardigt, in mijn ogen, nog niet het doorrijden van de chauffeur ??

Comment

Ze was in het gezelschap van haar vader en nog een vriendin, kan zijn dat ze onvoorzichtig geweest is, spijtige zaak in ieder geval, maar dat rechtvaardigt, in mijn ogen, nog niet het doorrijden van de chauffeur ??
                    Tuurlijk mag die chauffeur niet doorrijden en ik hoop dat ze hem vlug vinden .
                    Last edited by ; 15/11/2009, 22:02.

Comment

• Jammer, alweer.

Comment

• ik zal wat tegengewicht in de schaal werpen, geen stenen, ik ken de straat ook zeer goed: de baan is zo recht dat als het donker is dat er velen het opnieuw niet nodig vinden van zich aan de 50-limiet te houden. Bebouwde kom? Maar alllee, 's nachts is er toch niemand op baan, geen gevaar, ... hoeveel keer is dat hier al verkondigd door velen?

De waarheid ligt misschien tussenin, wie weet... maar zo zie je maar dat bebouwde kom ook 's nachts volk op baan houdt.

2015 Volvo V60 D2 aut.

Comment

• Vluchtmisdrijf is not done, maar ik krijg hier een gasmeterlaan-gevoel bij... De Rijselstraat is namelijk 1,1km kaarsrecht... Het café waarnaar ze liepen ligt aan het kruispunt met de Schavelarestraat, wat betekent dat de wagen ofwel net van de rotonde met de Vredelaan kwam en 120 meter nodig had om op te trekken, ofwel vanuit het centrum een aanloop van bijna een kilometer had. Als de wagen vanuit de rotonde kwam en op de rotonde een snelheid van 50 km/u kon halen (dat is al snel) dan duurt het voor een auto met bovengemiddeld veel pk's 4,61 seconden om na 120 meter 135 km/u te halen. Op 4,61 seconden ben je van de ene rand van de rijbaan al gevorderd tot het midden van de andere rijbaan...

En dan is er nog iets vreemd... Als de auto 30 meter verder tot stilstand kwam naast het aangereden meisje, dan reed de auto op het moment van de aanrijding 60 km/u... Wat dus wil zeggen dat ie nooit 135 km/u gehaald heeft maar waarschijnlijk 20 meter voor de aanrijding is beginnen remmen toen ie 120 reed...

Ook dit is een drama, maar ik denk dat vele voetgangers hun eigen zichtbaarheid aanzienlijk overschatten 's nachts... Zelfs in ideale omstandigheden ben je een zwarte schim in de nacht. Ik vermoed dat ook deze chauffeur gedronken had, en met een vluchtmisdrijf denkt onder een veroordeling uit te komen, maar ik zie deze zaak eigenlijk evolueren naar een gedeelde aansprakelijkheid, net zoals het ongeval op de Gasmeterlaan in Gent enkele jaren terug...

Comment

• Je vergist je in 1 detail: het rond punt kan je als rechtdoorlopende baan beschouwen als je vanuit Roeselare komt, en als je de betonnen strook voor de vrachtwagens neemt om rechtdoor te rijden ipv de bocht in het asfalt te nemen.
                            Dus het kan zelfs dat je aan 70 km/u of wat over het rond punt vliegt.

2015 Volvo V60 D2 aut.

Comment

• Dan duurt het 3,8 seconden om vanaf de rotonde tot het cafe.

Let wel, ik zeg nergens dat hard rijden kan. Ik geef enkel aan dat ik op 3,8 seconden zie ofdat een aankomend chauffeur een malloot is...

Comment

• ok, gesnapt

2015 Volvo V60 D2 aut.

Comment

• Het topic gelezen, héél intressant, inspirerend. En ik reageerde op bobo's gezaag dus nu komt er een lange reactie

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                  je kan alleen jezelf veranderen
                                  Begrijp wat je bedoelt. Maar dat is ook de kern van het probleem.

"Het is de ander zijn probleem als die gevaarlijk rijdt, ik ga mij daar niet mee bemoeien."
                                  Want daar is tijd en moed voor nodig. Mensen aanspreken op hun rijstijl is érg moeilijk. We zijn liever laf.
                                  Of gewoon onverschillig. "De ondergang van de mensheid is niet de slechtheid van de boeven, maar de onverschilligheid van de "goeden" "

Of iets in die trant.

Iedereen kent wel iemand van wie ze weten dat dat zijn/haar rijgedrag op een dag slecht gaat aflopen. Misschien rijdt die hele dagen gelijk een zot. Misschien die ene keer dat je eigenlijk de autosleutels had moeten afpakken omdat hij/zij zo zat was... of had moeten weten ze geen autosleutels te géven...
                                  Soms is het iemand die men kent van zien. Soms is het een goed vriend. Of je eigen zoon. Of de dochter van de buur die niks verkeerd kan doen. Etc.
                                  Herkenbaar?

Als jongere durfde ik niks zeggen. Kreeg ik een lift van een baas die rijdt als een maniak, bleef ik gewoon stil. Ik durft niets zeggen. En het liep, gelukkig, goed af.
                                  Een vriendin van mij deed hetzelfde, haar baas reed als een zot, zij durfde ook niks zeggen. In haar geval reed haar baas van de weg af en werd ze uit de auto geslingerd. Gebroken rug en voor de rest van haar leven in de rolstoel. Haar collega/vriendin die ernaast zat had juist dezelfde schade. Vriendinnen voor het leven. Auto had geen gordels vanachter...
                                  Maar het had nog slechte kunnen aflopen, natuurlijk...
                                  Sindsdien zeg ik tegen de mensen die het willen horen: zeg iets! Of vraag tenminste om uit te mogen stappen...

Eén van de meest pertinente vragen in dit heel intressante topic is voor mij dan ook:

Hoe kun je anderen hun gevaarlijk rijgedrag veranderen??

Er van uitgaande natuurlijk dat je zelf al geen gevaar op de weg bent.

En dan spreek ik niet over de overheid en boetes, maar over de mensen in de nabijheid, het sociale netwerk, die het potentiele gevaar kennen. De persoon in kwestie zet met enige regelmaat een bluts in zijn auto, maar tot nu toe zonder meer erg (edit: maar het is wel steeds iets of iemand anders zijn schuld). Als omstaander voelt men zich machteloos om er preventief iets aan te doen als je merkt dat de wens "rijdt voorzichtig" niet echt doordringt, of vlakaf afgevaardigd wordt. En toch. De mensen in de nabijheid hebben vaak meer mogelijkheid verandering in rijgedrag te bewerkstelligen, dan de overheid, de politie. Die komen als het al te laat is...

Dus.

Ik ben ervan overtuigd indien we elkaar de juiste middelen, een manier van doen, kunnen aangeven, dat het makkelijker is om een deel probleemchauffeurs preventief en "intern" aan te pakken. Of als dat niet werkt, iemand met meer mogelijkheden op de persoon attent maken. Ipv de jeugdwerker, de verkeerswerker??

Hebben we hier de expertise om iets uit te werken?
                                  Last edited by Onehp; 15/11/2009, 23:02.
                                  ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

• de expertise misschien niet, de energie misschien wel...

2015 Volvo V60 D2 aut.

Comment

• Ach... Vrienden of onbekenden reageren altijd hetzelfde: "waar bemoeit gij u mee?"

Comment

• Goed, dan heb je tenminste geprobeerd... ieder een klein beetje = samen heel veel
                                        ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

• tenzij een spectaculaire campagne of dergelijke de mensen duidelijk maakt dat dat wél kan....

idealisme, ik weet het

2015 Volvo V60 D2 aut.

Comment

Working...
                                          X