Mededeling

Collapse
No announcement yet.

4 doden na crash in Heverlee

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door toerke Bekijk Berichten
    En ivm alcoholcontrole
    In die 25 jaar dat ik met de auto rij ben ik nog maar 3 of 4 keer gecontroleerd geweest .
    Ik ook zo lang aan het stuur ... nog geen één keer !

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Spillies Bekijk Berichten
      Ik ben serieus voorstander om aan elke lagere school, middelbare school én universiteit/hogeschool gratis (deftige) LED-verlichting te geven (voor én achter) aan alle studenten!

Veel geld voor de overheid kost dit niet en itt tot fluohesjes en helmen zal iedereen dit wel gebruiken.
      Geven ? Ge doet dat voor uw eigen veiligheid en zo een setje vooraan+achteraan incl. batterijen kost hoop en al 10€. Ik heb ook in Leuven gestudeerd en meestal hadden de studenten wel geld voor pinten te drinken en kebaps te gaan eten, maar 10€ voor hun eigen veiligheid nota bene zou dan teveel zijn? En dat excuus dat ze te hard moeten trappen als hun dynamo aanstaat is ook dikke zever, het is gewoon een kwestie van willen. Ge moogt dan nog zoveel setjes uitdelen als ze het toch niet gebruiken...

Ik denk dat vele fietsers (zeker degene die nog niet met de auto rijden) redeneren van: ik kan de auto (zijn lichten) goed zien dus de chauffeur zal mij dan ook wel goed zien.

Zelf rij ik rond op de fiets met de gewone verlichting + nog eens ledjes vooraan en achteraan + fluo hesje. Dat is misschien overdreven, maar dat trek ik mij niet aan, het is voor mijn eigen veiligheid.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Catherien Bekijk Berichten
        Ik ook zo lang aan het stuur ... nog geen één keer !
        Idem, maar het zou ook niets uitmaken. Als ik rij drink ik geen druppel. Snap eerlijk gezegd niet waarom mensen de zelfbeheersing met alcohol niet hebben als ze zich in het verkeer begeven.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Catherien Bekijk Berichten
          Over welk campagne heb je het, Onehp ?
          Een nog niet bestaande, denk ik. Ik ben al bijna 8 jaar weg uit belgië, maar ik weet wel dat er erg getalenteerde acteurs/regisseurs zijn o.a. uit Humospotjes die met humor, clichés, zelfspot en ironie, bijna alles aan de man zouden kunnen brengen, incl. rijgedragsveranderingen.

Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
          Idd
          en uiteindelijk heeft hij niks geleerd van jouw 'betweterij' maar wel van zijn eigen stommiteit.
          Ik denk wel degelijk dat wooter zijn opmerking belangrijk was, want het is niet gezegd dat ie ervan geleerd had als ie niks gezegd had ervoor.

Mannen over hun rijgedrag aanspreken, dat is een beetje als ouders hun pubers/tieners aanspreken. Als ouder kan je daar enorm gefrustreerd zijn want niks wat je er tegen zegt lijkt in hun koppige schedel te gaan, maar meestal hebben ze het wel degelijk opgepikt. Idem met mannen en rijgedrag. Het is een process, duurt even voordat je resultaat ziet...

Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
          Idd
          Je moet trouwens maar eens proberen van iemand die teveel gedronken heeft zijn sleutels af te pakken ...
          Er moet ook duidelijkheid bestaan of je in je recht staat als je dat wilt doen. Deze zomer nog op een mooie namiddag met véél volk op straat, inkl. kinderen, een zatlap zijn sleutels uit zijn auto afgepakt. Hij was op twee geparkeerde auto's gereden en wou weer doorrijden. Politie gebeld, terwijl we wachten is die me nog met een mes komen bedreigen, want aja, ik had iets van hem hé, gelukkig was ie zo zat dat ie met moeite kon lopen maar leuk is anders.
          Op de rechtzaak achteraf werd de sleutel afpakken niet in vraag gesteld. Een pak van mijn hart, want ik was niet helemaal zeker in mijn recht te staan.
          Ik weet niet hoe het vandaag gesteld is in België met de rechtspraktijk, maar als er daar duidelijkheid in geschept kan worden is dat erg belangrijk dat dat gedaan wordt.

Oorspronkelijk geplaatst door ksirk Bekijk Berichten
          Geven ? Ge doet dat voor uw eigen veiligheid en zo een setje vooraan+achteraan incl. batterijen kost hoop en al 10€. Ik heb ook in Leuven gestudeerd en meestal hadden de studenten wel geld voor pinten te drinken en kebaps te gaan eten, maar 10€ voor hun eigen veiligheid nota bene zou dan teveel zijn? En dat excuus dat ze te hard moeten trappen als hun dynamo aanstaat is ook dikke zever, het is gewoon een kwestie van willen. Ge moogt dan nog zoveel setjes uitdelen als ze het toch niet gebruiken...
          Ja willen is erg belangrijk. Iemands anders zijn wil veranderen is niet makkelijk. Maar we moeten blijven geloven dat het mogelijk is. Het andere alternatief, moeten, hebben we hier nu ook al geconstateerd dat het afdwingen daarvan kampt met grote problemen.

Enkele vragen die ik mezelf stel en op antwoord:
          Kunnen we ons eigen gedrag veranderen? Ja
          Beinvloedt ons gedrag anderen? Ja
          Kunnen we anderen hun gedrag proberen te veranderen? Ja
          Is het makkelijk? Nee
          Is het de moeite? Het zal maar ja zijn...

RIjdt alsof alle andere auto's politie zijn.... en alsof al de fietsers en voetgangers jezelf en je familie en vrienden zijn...
          ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

• Sleutels afpakken van een dronkaard die al een ongeval heeft veroorzaakt is 'makkelijk': als hij de intentie heeft te vluchten, ga je begrip vinden voor het afpakken van de sleutels.

Als je daarentegen zoals mij eens een dronken chauffeur tegenkomt die nog niks heeft geraakt, 'm inhaalt, stopt en vraagt ofdat ie even wil wachten (op de politie), riskeer ik niet om ook nog eens zijn sleutels af te pakken. Op dat moment heb je enkel een vermoeden intoxicatie, en niet een zekerheid dat hij een ongeval heeft veroorzaakt en vluchtmisdrijf wil plegen.

En dat heeft ook nog een risico dat de dronken chauffeur op de vlucht slaat, en onaangepast gaat rijden in functie van zijn/haar intoxicatie... Eén keertje gedaan, en de dronkaard ging lekker spookrijden op een vierbaansweg met middenberm . Per sjans is ie toen klem gereden door een politiepatrouille een paar kruispunten verder...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
              Sleutels afpakken van een dronkaard die al een ongeval heeft veroorzaakt is 'makkelijk': als hij de intentie heeft te vluchten, ga je begrip vinden voor het afpakken van de sleutels.

Als je daarentegen zoals mij eens een dronken chauffeur tegenkomt die nog niks heeft geraakt, 'm inhaalt, stopt en vraagt ofdat ie even wil wachten (op de politie), riskeer ik niet om ook nog eens zijn sleutels af te pakken. Op dat moment heb je enkel een vermoeden intoxicatie, en niet een zekerheid dat hij een ongeval heeft veroorzaakt en vluchtmisdrijf wil plegen.

En dat heeft ook nog een risico dat de dronken chauffeur op de vlucht slaat, en onaangepast gaat rijden in functie van zijn/haar intoxicatie... Eén keertje gedaan, en de dronkaard ging lekker spookrijden op een vierbaansweg met middenberm . Per sjans is ie toen klem gereden door een politiepatrouille een paar kruispunten verder...
              Straf. Inderdaad, in mijn geval was het geen moeilijke beslissing. In jou geval is het moeilijker, een alternatief is de politie bellen en de man in kwestie op veilige afstand volgen en hopen dat het goed afloopt.

Echter het meest voorkomende geval is misschien wanneer iemand die je kent op café zijn sleutels pakt om zat naar huis te gaan rijden. Wat doe je dan? Geen makkelijke beslissing. De man uit mijn geval was een straat verder uit de kroeg gewandeld met zijn sleutel in zijn hand, voor hetzelfde geld was hij niet tegen geparkeerde auto's gereden, maar tegen een moeder met haar tweeling in de kinderwagen. Want zo waren er genoeg van in de buurt (OK misschien geen tweelingen , maar het zou perfect kunnen) . Of was hij tegen mij gereden want ik stapte juist een paar meter daarvan uit mijn auto...
              ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

• Maar dus, als er duidelijkheid is en je als individu/burger weet dat je recht in je schoenen staat als je een persoon hindert zijn voertuig in dronken toestand te besturen, dan wordt de beslissing in te grijpen al heel wat eenvoudinger. Dat is dus mijn punt.
                ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

• Ten eerste denk ik dat iedereen kan beamen dat dergelijke ongelukkige verschrikkelijk zijn, en dat iedereen van mening is dat we dit ten alle tijden willen vermijden. Helaas is dit de werkelijkheid, ongeacht hoeveel controles, opleidingen, verplichtingen, mensen maken fouten en die fouten zijn helaas fataal voor anderen en soms ook voor henzelf.
                  Ik wil niet zeggen dat men dit zomaar moet accepteren maar het is gewoon wel realiteit.

Ik ben voorstander van
                  - meer alcoholcontroles (die flitspalen halen geen zak uit !)
                  - meer controles op fietsers en hun lichten ( in NL kost je dit 20 euro per licht - studenten leren het rap af op die manier !)

Daarnaast is het eerste geval met de jongeman en de 3 fietsers een drama, en iedereen verwijt hem voor zijn onkunde, snelheid en *beschonken* toestand. Er zijn zoveel omstandigheden die hier een rol in spelen, bv. moesten die stomme paaltjes er niet gestaan hebben, was meneer waarschijnlijk gewoon in de gracht beland en hadden die fietsers niks gehad. Verschillende omstandigheden, met een zwaar drama tot gevolg. Moeten we nu alle paaltjes gaan weghalen op belgische wegen en daar overal flitspalen gaan zetten?

Daarnaast denk ik dat iedereen vooral eerst eens in eigen boezem moet kijken, wie van jullie kan met het hand op het hart zweren dat hij nog nooit met een glas teveel op gereden heeft?
                  En dan bedoel ik niet superzat maar 2 glazen wijn ipv 1 ... dat kan al genoeg zijn op zo'n moment. De ouders van deze studenten kunnen niks krijgen wat ooit hun kinderen terugbrengt, en ik denk dat voor de jongen in kwestie hij zijn hele leven een zwaar schuldgevoel met zich meedraagt.
                  Dit maakt hem geen slachtoffer, dit maakt hem een mens, want mensen maken fouten.

Waar ik wel een probleem mee heb is dat niemand enigzins vermeldt wat de *toestand* van de studenten was op dat moment, het betrof hier een studentenfeest, en ik ben zelf ook student en ik kan je verzekeren dat er regelmatig ook zwaar zat met de fiets gereden wordt.
                  Hadden deze studenten de auto misschien kunnen ontwijken als ze *broodnuchter* waren geweest? Natuurlijk is dit ook praat achteraf, maar ik zeg het maar omdat mensen maar al te gemakkelijk met de vinger wijzen... Sluit die jongen op en verlies de sleutel? Aub hé mensen, is dit nu echt een oplossing voor hetgene wat gebeurd is? Daar help je niemand mee.

Waar ik wel het schijt van krijg (sorry voor de uitdrukking) is mensen die beginnen over *het is weer een jonge, roekeloze chauffeur* - Dan beginnen ze over rijervaring, terwijl bepaalde jongeren waarschijnlijk meer kilometers doen dan bepaalde ouderen die dit scanderen.

Comment

• De 4 studenten reden op een fietspad dat naast de weg lag. Die kan je niets verwijten, al waren ze poepeloere zat, in het zwart gekleed en zonder licht aan het rijden.

Ze waren enkel op de verkeerde plaats op het verkeerde moment. Er zijn daar nog al ongevallen gebeurd, die beperkt bleven tot in de gracht rijden, of slippen en in de wei terecht komen. Maar omdat in die andere ongevallen nooit fietsers op het fietspad reden, waren dit puur ongevallen met stoffelijke schade, en dat komt gewoon niet in de media.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door toerke Bekijk Berichten
                      Ben blij dat ze de dader hebben .
                      En heeft inmiddels toegegeven dat hij gedronken had. Drinken, aandacht en remmingen weg ... same old song ... bijzonder spijtig.

Comment

• Sterkte aan nabestaanden.

Vreselijk, moet eerlijk toegeven dat ik er altijd mee zit als zo iets gebeurt, maar kende een van de meisjes, en dan komt het toch wel éxtra hard aan

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                          De 4 studenten reden op een fietspad dat naast de weg lag. Die kan je niets verwijten, al waren ze poepeloere zat, in het zwart gekleed en zonder licht aan het rijden.

Ze waren enkel op de verkeerde plaats op het verkeerde moment. Er zijn daar nog al ongevallen gebeurd, die beperkt bleven tot in de gracht rijden, of slippen en in de wei terecht komen. Maar omdat in die andere ongevallen nooit fietsers op het fietspad reden, waren dit puur ongevallen met stoffelijke schade, en dat komt gewoon niet in de media.
                          Ik verwijt hen niks, ook omdat bleek dat ze met licht aan reden, maar ik wil maar zeggen dat je zo iedereen met de vinger kan gaan wijzen. Verkeerde plaats, verkeerd moment helaas idd.

Ik ben het er wel niet mee eens dat een zatte fietser zonder licht die zwalpend over het fietspad rijdt geen blaam betreft. Ik heb het vaak genoeg meegemaakt in putje winter, pikdonker als ik s'avonds naar huis reed dat ik keihard op de rem moest gaan staan voor een of andere idioot die het nuttig vond om al zwalpend en zonder licht over te steken, ook op plaatsen waar ik voorrang had op hem. Dat vind ik ook levensgevaarlijk.
                          Je bent trouwens zwaar in overtreding als je zat op de fiets zit, en ook als je geen lichten aanhebt.

Comment

• het is wel zo dat je op je fiets moeilijk iemand zwaar kunt verwonden, itt met de auto

is mss ff naast de kwestie, maar wel een feit

Comment

• Vanmorgen nog zo'n held gezien toen ik naar de auto stapte. Op zijn koersfiets in het donker, zonder licht en op de rijbaan tegen 30-40 langs geparkeerde auto's zoevend terwijl er een fietspad ligt.
                              AutoMinded.be

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                het is wel zo dat je op je fiets moeilijk iemand zwaar kunt verwonden, itt met de auto

Klopt, maar als zo iemand met zijn zatte botten geen voorrang verleent en onder uwen auto ligt ... dan gaat gij afgeschilderd worden want tis een *zwakke weggebruiker*.
                                En als zo ne pipo een kras op mijn auto maakt (wat ook regelmatig voorkomt), dan ga ik niet lachen zenne, en meneer/madam zal mogen dokken.

Comment

• Denk dat het gewoon een spijtig ongeval is: volgens politie had hij 3 pintjes gedronken (gemeten) en reed em 90 waar 7O toegelaten.

Ik doe dat ook al es in die combinatie.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                    het is wel zo dat je op je fiets moeilijk iemand zwaar kunt verwonden, itt met de auto

Is dat zo??
                                    Ik ken iemand die omgereden is geweest door iemand met een fiets, die mens heeft daar een schedelbreuk, gebroken ribben en een open beenbreuk aan overgehouden!
                                    Nie zwaar verwonden zeg je dan?

Ik ben zelf trouwens ook ooit aangereden door een fiets toen ik zelf met de fiets reed, was wel minder erg dan hierboven maar toch.
                                    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door pmmeke Bekijk Berichten
                                      Denk dat het gewoon een spijtig ongeval is: volgens politie had hij 3 pintjes gedronken (gemeten) en reed em 90 waar 7O toegelaten.

Feit is ook wel dat de eene persoon beter tegen die drie pintjes kan dan de andere.
                                      Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                      Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                      Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                      Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door pmmeke Bekijk Berichten
                                        Denk dat het gewoon een spijtig ongeval is: volgens politie had hij 3 pintjes gedronken (gemeten) en reed em 90 waar 7O toegelaten.

't Is net omdat velen van de modale Belg dat gewoon vinden, dat we zoveel verkeersdoden hebben.

Comment

• Die jongen was een dakwerker ofzo? Welja, die heeft gedaan met werken, drinkt nog een pintje of 3 met de collega's, rijdt naar huis en het noodlot slaat toe. Alleen heeft dit ongeval drastische gevolgen.

Maar ik denk dat de oorzaak eerder bij de gevaarlijke 'bocht' en het onveilig fietspad ligt dan bij de chauffeur.

Comment

Working...
                                          X