Mededeling

Collapse
No announcement yet.

4 doden na crash in Heverlee

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door janvkn Bekijk Berichten
    Ik ben ook niet voor drinken en rijden, maar je moet daar wat pragmatisch in zijn: het verschil tussen de huidige wettelijke grens van 0.5 promille en 0.0 promille is niet van die aard dat je daar in de praktijk enig resultaat van kan verwachten. Trouwens, de problemen worden toch vooral veroorzaakt door mensen die zich niet houden aan de huidige limiet, wat zouden die zich dan houden aan een nog strengere limiet?

zoiets dus

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
      je hoeft je niet te excuseren
      meningen he

grens van 0.5 is goed, mag zelfs eventueel 0.2 zijn, maar geen 0.0
      Inderdaad. In zweden is er zogenaamde nultonleratie. De praktische grens is 0,2

Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
      ... Maar je reactie en inschattingstijd zal over langere afstand uitgespreid zijn (omdat je je zo snel verplaatst) en je stopafstand zal ook langer zijn. Beetje gelijk dus met rijden onder invloed.

Het enige verschil is dat je met hogere snelheid nog altijd je inschattingsvermogen behoudt, terwijl je onder invloed de kans loopt verkeerd in te schatten. Maar dat verschil is dus niet altijd zo groot...
      Akkoord. Stel me wel grote vragen bij het zogenoemde "inschattingsvermogen". Veel mensen schatten snelheid, en vooral het verbonden risico, verkeerd in. Wie kan correct alle risicofactoren weergeven? Vaak wordt gedacht, 10km/h sneller is 10km/h gevaarlijker. Maar afhankelijk van de situatie, kan het het verschil zijn tussen niks gebeurd, en een dodelijke afloop.

Maar zoals ik eerder zei, ik ben niet echt te vinden voor snelheidslimieten die opgevolgd worden door flitsers op de autostrade en een paal hier en daar. Het respecteren van de snelheidslimiet is geen garantie. Liever 10km/h sneller en met de volle aandacht en anticiperen (vertragen) wanneer nodig, dan met constante legale snelheid voorttuffen met weinig aandacht in de waan veilig, want legaal, te zijn.

Nogmaals, het gaat om gedrag... en om gedrag te kunnen aanleren, observeren en bijsturen heb je mensen nodig... technologie is enkel een hulpmiddel daarin, niet de oplossing zelf.
      Last edited by Onehp; 20/11/2009, 13:00.
      ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

• Politie

Gisteren gezien op de autosnelweg.

Tijdens de drukke avond spits, een nederlander met zijn grote lichten flitsent, zoals een cowboy zigzagend en bumper klevend als een gek zien voorbij razen, echt andere mensen hun leven in gevaar aan het brengen......ineens bleek de wagen die achter mij reed voorzien te zijn van fel blauwe lichtjes en een sirene.....een paar kilometer later stond onze cowboy aan de kant......

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Multitronic Bekijk Berichten
          Gisteren gezien op de autosnelweg.

Tijdens de drukke avond spits, een nederlander met zijn grote lichten flitsent, zoals een cowboy zigzagend en bumper klevend als een gek zien voorbij razen, echt andere mensen hun leven in gevaar aan het brengen......ineens bleek de wagen die achter mij reed voorzien te zijn van fel blauwe lichtjes en een sirene.....een paar kilometer later stond onze cowboy aan de kant......
          Zalig
          ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
            Per ongeluk links blijven rijden? Hoe kan je dat doen...

Op allerlei manieren.....

Comment

• Door gewoon links te blijven rijden... De hele E314 reed er weer vol mee...

Comment

Door gewoon links te blijven rijden... De hele E314 reed er weer vol mee...
                Bijvoorbeeld. (Niet dat ik zo'n stoten uitsteek maar zich soms eens in iemands anders zijn plaats/situatie proberen te plaatsen kan soms een "vergevend" effect hebben.)

Comment

Door gewoon links te blijven rijden... De hele E314 reed er weer vol mee...

Ooit gezien in blik op de weg als tegenargument : "Ja maar ik reed de maximum toegestane snelheid, dus niemand zou me moeten inhalen."

Dat is toch een goeie!

Comment

• Woensdagavond kwam ik rond 21u00 van Deerlijk naar Kortrijk .
                    Op het linkervak zat een Peugeot 206 aan de ongelooflijke snelheid van 100 km/uur , 1ste vak ik , middenvak niemand ...
                    Omdat ik curieus was of ze daar ging blijven ben ik ook aan 100 km/uur gaan rijden .
                    Ik denk dat deze juffrouw ook niet goed weet waar het 1ste vak begint op de autostrade

Comment

• Ik heb zo ooit eens op zo een smogdag achter een linksplakker blijven rijden die niet doorhad dat na Leuven de 90 km/u-limiet opgeheven was. Pas in Bekkevoort ging ze naar rechts, toen ze moest afslaan. Even verder haar toch aangesproken, en die kwam waarlijk uit de lucht gevallen over welke rijstrook ze moest nemen, wat de snelheidslimiet was, en hoe een snelheidslimiet eindigt... Ik had veel geduld die dag

Comment

• Een oplossing voor het probleem is heel simpel: meer alcoholcontroles.
                        Ik zie dat meerdere mensen hier openlijk toegeven wel eens met een glas bier (of zelfs meer)| achter het stuur te kruipen, en ik pleit hierin ook niet onschuldig.
                        We weten allemaal dat het niet mag, en toch doen we het wel, en 1x kan al fataal zijn voor jezelf
                        of anderen. Van mij mogen ze gerust minder op snelheid controleren door zo ne pipo aan de kant van de weg te zetten of een flitspaal neer te poten, maar gewoon meer tussen het verkeer rijden en alcoholcontroles houden.

Je moet de houding van de bestuurders ook koppelen aan de controles, als je kijkt naar Nederland, daar zie je bijna constant politie, en niet langs de kant van de weg (of bij de frituur ) maar rijdend tussen het verkeer ... en als er dan iets gebeurd, zetten ze die aan de kant.
                        Meer controle op
                        - rechts inhalen,
                        - onnodig links rijden,
                        - alcohol
                        - verzekering ...!
                        - het dragen van een gordel
                        - afstand houden

Dit zijn allemaal kleine zaken die de rijstijl van de bestuurders zwaar beïnvloeden, zeker als er zware controles (en boetes) worden uitgedeeld. Ik zie vaak genoeg mensen die niet te hard rijden maar wel ongelofelijk gevaarlijk rijden (niet pinken, niet kijken, een bocht totaal verkeerd pakken). In duitsland krijg je bij je rijbewijs een cursus EHBO, waarom krijgen wij dat niet? Lijkt me zeer handig.

Feit is wel, ik heb een (kleine) EHBO cursus gevolgd, maar als niet-dokter help ik mensen wel, maar bij een accident ga ik geen mensen uit een auto halen (tenzij deze op ontploffen staat of in brand of dergelijke) want ze zeggen ook altijd dat je mensen best moet laten liggen (anders kan je nog veel meer beschadigen aan ruggengraat en dergelijke).

Snelheidscontroles mag van mij zeker, maar doe dit dan niet zo STIEKEM, dat is voor mij staatskasverrijking, en dat heeft niks te maken VEILIGHEID .... op een gevaarlijk kruispunt mag je van mij gerust een flitspaal zetten, maar schilder hem dan wel mooi blauw-wit !

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
                          Zalig
                          Inderdaad zalig zoiets. Er kwam zo ook eens een gek voorbij op z'n motor, langs rechts, en kort tegen de 200 denk ik.

Even later gevolgd door een Volvo van de WPR met kerstboom en geluid aan.

En het strafste: even verderop had men hem.

Comment

• Eerlijk? Zonder rechts inhalen geraak je tegenwoordig niet meer vooruit... Er zit altijd wel iemand aan 100 km/u te pitten op het linkervak, en de rest rijdt er schaapachtig achter... Als je moet wachten totdat iedereen mekaar heeft ingehaald (want de tweede rijdt natuurlijk liefst 112, de derde 115, de vierde 117, ...) ben je 20 kilometer verder. Daarentegen: één goed uitgevoerde gaas op het rechtervak en je kan vooraan probleemloos invoegen voor iemand die net afgeleid werd door navelpluis en daarom van het gas ging...

Ik ga daarom vaak rechts voorbij om heel die hoop schapen voorbij te zijn, en vervolgens terug in een oase van rust te rijden, tussen de vorige bende schapen en de volgende bende schapen...

Of de E40 op. 3 baanvakken, geen kat op de baan in Wallonië.

Comment

• Paar geleden langs de A8 een waanzinnig groot spandoek boven de autobahn zien hangen met in vette letter "RECHTSFAHRGEBOT!!"

Zouden ze in Vlaanderen op elke brug moeten hangen (in het Nederlands uiteraard)

Comment

• Helft Belgen wil trager rijden voor milieu

Helft Belgen wil trager rijden voor milieu
                                • maandag 23 november 2009
                                • Bron: belga
                                • Auteur: llc
                                BRUSSEL - De helft van de Belgen is bereid om de toegelaten snelheid op alle wegen met 10 kilometer per uur te laten zakken om zo de CO2-uitstoot en de milieuvervuiling tegen te gaan. Dat blijkt uit de "rijgedragbarometer" van verzekeraar Axa.
                                Axa ondervroeg voor het tweede jaar op rij automobilisten uit tien Europese landen naar actuele mobiliteitsthema's. De helft van de 800 ondervraagde Belgen verklaarde zich bereid om zijn rijgedrag aan te passen ten bate van het milieu. Bij de vrouwelijke bestuurders (57 pct) is de steun voor een algemene snelheidsbeperking groter dan bij de mannen (47 pct). Ook Vlamingen (55 pct) zijn eerder bereid dan Walen (46 pct) om deze maatregel te aanvaarden.

Gevraagd naar andere tijdelijke milieumaatregelen in het verkeer, vindt één op de drie Belgen het smogalarm het meest effectief. Jonge autobestuurders kiezen eerder voor autoloze dagen (37 pct), terwijl deze maatregel bij amper 11 procent van de 55-plussers op instemming kan rekenen.
                                Eén op de vijf schaart zich achter rekeningrijden voor vrachtwagens, maar slechts één op tien ziet dezelfde maatregel zitten voor personenwagens op autosnelwegen. Stadstol kan slechts 6 procent van de ondervraagden bekoren.

Ik persoonlijk ben hier absoluut GEEN voorstander van. 120 km/u vind ik al goed en 90/70/50 km/u ook.

Comment

• Nog verder zakken?

Tegenover 10 jaar geleden is op de meeste gewestwegen de toegelaten snelheid al met 20km/h gezakt.
                                  AutoMinded.be

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk Berichten
                                    Paar geleden langs de A8 een waanzinnig groot spandoek boven de autobahn zien hangen met in vette letter "RECHTSFAHRGEBOT!!"

Zouden ze in Vlaanderen op elke brug moeten hangen (in het Nederlands uiteraard)
                                    Ik West- en Oost-Vlaanderen, jij Antwerpen en Limburg?

2015 Volvo V60 D2 aut.
                                    2003 Volvo S60 2.4 benzine

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk Berichten
                                      Paar geleden langs de A8 een waanzinnig groot spandoek boven de autobahn zien hangen met in vette letter "RECHTSFAHRGEBOT!!"

Oorspronkelijk geplaatst door Nikske Bekijk Berichten
                                      Ik West- en Oost-Vlaanderen, jij Antwerpen en Limburg?
                                      Goed voorstel ! Maar wel zoals Leftlane zegt in het Nederlands, anders denken de middenrijstrookrijdende bomma's en bompa's dat den oorlog terug begonnen is.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Debomma Bekijk Berichten
                                        Helft Belgen wil niet trager rijden voor milieu
                                        • maandag 23 november 2009
                                        • Bron: belga
                                        • Auteur: llc
                                        BRUSSEL - De helft van de Belgen is niet bereid om de toegelaten snelheid op alle wegen met 10 kilometer per uur te laten zakken om zo de CO2-uitstoot en de milieuvervuiling tegen te gaan. Dat blijkt uit de "rijgedragbarometer" van verzekeraar Axa.
                                        Axa ondervroeg voor het tweede jaar op rij automobilisten uit tien Europese landen naar actuele mobiliteitsthema's. De helft van de 800 ondervraagde Belgen verklaarde zich niet bereid om zijn rijgedrag aan te passen ten bate van het milieu. Bij de vrouwelijke bestuurders (43 pct tegen) is de steun voor een algemene snelheidsbeperking groter dan bij de mannen (53 pct tegen). Ook Vlamingen (45 pct tegen) zijn eerder bereid dan Walen (54 pct tegen) om deze maatregel te aanvaarden.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Debomma Bekijk Berichten
                                          Naar mijn mening verdient dit onderwerp wel een nieuwe thread.

Had het al gelezen in de krant en dacht bij mezelf : 'Nee, Catherien, je ga nu niet wéér zoiets posten ...'

Allez, fijn dat iemand anders (jij) dat dan wel deed ...
                                          ... maar waarom per se hier, in deze draad, dan ?

Wou je zeker zijn dat ik het zou lezen, Debomma ?

Comment

Working...
                                          X