... Kijk maar eens hoe Duitsers reageren op hun "variabele" signalisatie die eeuwig op 130 staat op sommige snelwegen...
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
4 doden na crash in Heverlee
Collapse
X
-
‘Laat doodrijder van dochters spreken in scholen'
- woensdag 26 mei 2010 - De Standaard
- Auteur: (vhn)
‘Iedereen moet goed weten wat rijden onder invloed en tegen een te hoge snelheid kan veroorzaken. Wanneer morgenochtend iemand met een glas teveel op in zijn auto stapt, moet hij zich bedenken en een taxi bellen. Zo zal de dood van Emilie, Laetitia en Lauren niet voor niets zijn geweest.' Vincent Leus, de vader van de overleden Emilie, nam op het eind van de eerste zitting van het rechtbankproces het woord. Daarin sprak hij de hoop uit op een straf die zijn effect kent.
De ouders stelden voor dat de beklaagde, Steven B., in scholen zou langsgaan om te spreken over het ongeval. De vader van Laetitia, Jan Vandevelde, richtte enkele woorden tot de beklaagde. ‘Je vraagt om vergiffenis, maar die kan ik je nu nog niet geven. Die kun je geleidelijk verdienen. Door contact op te nemen met scholen en tijdens de lessen verkeersopvoeding te vertellen wat je hebt veroorzaakt. Je zult andere ongelukken helpen te vermijden, zelfs al kun je maar één persoon ervan overtuigen Bob te blijven.'
In de vroege ochtend van 11 november vorig jaar miste Steven B. zijn bocht aan de Vijverstraat in Oosterzele. Zijn auto belandde in de gracht, botste tegen een duiker en werd weggekatapulteerd. Daarbij maaide hij vier fietsers omver. De studenten geneeskunde waren onderweg van Gent naar Geraardsbergen voor hun studentendoop. Drie meisjes lieten het leven. Een vierde slachtoffer, Nicolas, raakte lichtgewond.
Uit de eerste verklaringen na het ongeval bleek dat de 22-jarige bestuurder licht geïntoxiceerd zou zijn geweest en maximaal negentig reed waar zeventig kilometer per uur de toegelaten snelheid is. Nader onderzoek stelt die versie van de feiten bij. De beklaagde had 1,56 promille alcohol in het bloed, drie keer zoveel als het wettelijk toegelaten maximum. Daarnaast zou zijn werkelijke snelheid tussen de negentig en honderd kilometer per uur hebben gelegen. De ouders van de meisjes toonden zich diep verontwaardigd over het onderzoek.
De verdediging vraagt een werkstraf, maar het openbaar ministerie geeft daarvoor een negatief advies. De openbare aanklager vorderde een celstraf van zes maanden en vijf jaar rijverbod. Op 8 juni volgt de uitspraak.
Op 8 juni volgt de uitspraak.
"De openbare aanklager vorderde een celstraf van zes maanden en vijf jaar rijverbod."
De jonge Roemeen kreeg 5 jaar cel en levenslang rijverbod.
Twee maten, twee gewichten.
Ben er helemaal niet goed van ... moet nog bekomen eer ik hier een deftige reactie op kan geven.
Comment
-
Niet voor niks dat er in de media plots "licht geïntoxiceerd" verscheen... Iemand zal 'm de hand boven het hoofd houden... Met "licht geïntoxiceerd" vond ik 6 maanden celstraf er flink over, maar met drie keer de toegelaten hoeveelheid ga je het imho ook zoeken...
Overigens zal die 6 maanden celstraf in het beste geval een enkelband zijn voor 2 maanden, en in het slechtste geval niets.
Naar scholen trekken.. Goed idee... Maar probeer maar eens zonder rijbewijs... Ik moet altijd zuur lachen met die borden naast de weg dat suggereert dat je 6 dingen kan doen op een dag met het gebruik van het openbaar vervoer...
Comment
-
-
"De stationwagen was te snel een voorrangsweg opgereden "
Op een gevaarlijk kruispunt. Chauffeur en passagier nog onder invloed van XTC.
Bij het andere ongeval was het eigenlijk gewoon pech hebben... Van de weg raken, een duiker raken, en je wagen wordt gekatapulteerd in de richting van 4 mensen...
Denk dat vooral hier het verschil ligt tussen de 2 straffen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk BerichtenHmja, met minimum 6 pinten in het laatste uur nog in uw bloed is niet echt pech hebben eh... Eerder goed gemarineerd.
Maar het is uiteindelijk de bestuurder zelf die een ongeval tegenkomt, en net op dat ogenblik passeren er 4 personen, en net op dat ogenblik wordt jouw wagen in die richting geslingerd...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Naish Bekijk BerichtenDat is toch makkelijk om 6 dingen te doen bij het gebruik van het openbaar vervoer:
1 - Je gaat met de auto, fiets of te voet naar het station
2 - Je gaat met de trein naar je bestemming of beter het station in de buurt van je bestemming
3 - Je gaat van het station naar je eigenlijk bestemming met een of andere vervoermiddel
4 - Je gaat terug naar het station
5 - Je gaat terug met de trein naar je station van vertrek (als je er al geraakt)
6 - Je gaat van het station terug naar huis.
Met een beetje geluk mag je nog een paar extra dingen doen als wachten en/of overstappen
En met een beetje geluk kan je nog iets doen op je bestemming, bijvoorbeeld werken
Oorspronkelijk geplaatst door Cosworth Bekijk Berichten"De stationwagen was te snel een voorrangsweg opgereden "
Op een gevaarlijk kruispunt. Chauffeur en passagier nog onder invloed van XTC.
Bij het andere ongeval was het eigenlijk gewoon pech hebben... Van de weg raken, een duiker raken, en je wagen wordt gekatapulteerd in de richting van 4 mensen...
Denk dat vooral hier het verschil ligt tussen de 2 straffen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Catherien Bekijk Berichten"De openbare aanklager vorderde een celstraf van zes maanden en vijf jaar rijverbod."
De jonge Roemeen kreeg 5 jaar cel en levenslang rijverbod.
Twee maten, twee gewichten.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door NineEleven Bekijk Berichtenik vind het ook een belachelijke straf. Ik dacht dat zo'n mensen levenslang moeten dokken aan de nabestaanden maar hij betaald 5000€ en het is gefixt...
boete is uiteraard niet hetzelfde als de afhandeling burgerlijke belangenAls regres kan worden uitgevoerd zal hij uiteraard levenslang de gevolgen dragen
saab 96 (1973)http://www.autoforum.be/showthread.php?t=20654
saab 93 tid (1998 ) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=20653 saab VERKOCHT
saab 95 estate 2.0t Lpi (2002) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=20650 VERKOCHT
saab 93 se 2.0t cabrio (2002)http://www.autoforum.be/showthread.php?t=47497
saab 95 tid vector sportshatch (2006) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=42149
renault grand espace 2.0 dci (2008 ) http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4792653
Porsche 993 (1994)
Comment
-
Mijn mening is altijd geweest dat de jonge Roemeen gestraft werd omdat hij Roemeen is en omdat de drug die hij gebruikte sociaal minder aanvaard wordt dan alcohol.
Ik heb altijd het gevoel gehad dat indien één van mijn dochters door een Belg weggemaaid zou geweest zijn van haar fiets er niemand naar zou kraaien.
Het ongeluk in Heverlee is gedurende 10 (!) dagen aan één stuk in de media verschenen, zowel op TV als in de kranten. En dat alleen maar omdat het ongeluk veroorzaakt werd door een jonge Roemeen onder de invloed van drugs.
Ik was heel erg gechoqueerd en voelde mijn kinderen en mezelf misbruikt. Misbruikt door de media die met sensatie hun verkoops- en kijkerscijfers wilden opkrikken maar ook door de modaal Belg die de aandacht en de verantwoordelijkheid voor eigen gedrag van te snel en onder invloed rijden op die manier probeerde te verschuiven naar een gemakkelijke zondebok.
Tijdens heel de verslaggeving en tijdens het proces heb ik altijd het gevoel gehad dat het niet om te snel rijden ging, dat het niet om onder invloed rijden ging, maar wel om Roemeen te zijn, illegaal en harddruggebruiker.
Het feit dat hier (ongeval van 11 november) de openbare aanklager alleen maar 6 maanden cel vraagt bevestigt wat ik altijd al vermoed heb :
Gelijk welk rechter of magistraat, gelijk welk modaal Belg kan zich herkennen in de jonge Steven B. : Belg zijn, pintje of wisky'tje te veel op, "ik zou dat wel kunnen geweest zijn want ik rij ook te snel en ik rij ook onder invloed" (met andere woorden : "het kan iedereen gebeuren, hé" ) dus zal 6 maanden cel wel goed genoeg zijn.
Op 28 october 2009 heb ik Caroline van den Berghe (justitiejournaliste bij de VRT) mogen ontmoeten. Ik heb haar gevraagd of het ongeluk in Heverlee even veel aandacht zou gekregen hebben indien het veroorzaakt werd door een Belg. Ze heeft onmiddelijk toegegeven van niet.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Catherien Bekijk BerichtenMijn mening is altijd geweest dat de jonge Roemeen gestraft werd omdat hij Roemeen is en omdat de drug die hij gebruikte sociaal minder aanvaard wordt dan alcohol.
Ik heb altijd het gevoel gehad dat indien één van mijn dochters door een Belg weggemaaid zou geweest zijn van haar fiets er niemand naar zou kraaien.
Het ongeluk in Heverlee is gedurende 10 (!) dagen aan één stuk in de media verschenen, zowel op TV als in de kranten. En dat alleen maar omdat het ongeluk veroorzaakt werd door een jonge Roemeen onder de invloed van drugs.
Ik was heel erg gechoqueerd en voelde mijn kinderen en mezelf misbruikt. Misbruikt door de media die met sensatie hun verkoops- en kijkerscijfers wilden opkrikken maar ook door de modaal Belg die de aandacht en de verantwoordelijkheid voor eigen gedrag van te snel en onder invloed rijden op die manier probeerde te verschuiven naar een gemakkelijke zondebok.
Tijdens heel de verslaggeving en tijdens het proces heb ik altijd het gevoel gehad dat het niet om te snel rijden ging, dat het niet om onder invloed rijden ging, maar wel om Roemeen te zijn, illegaal en harddruggebruiker.
Het feit dat hier (ongeval van 11 november) de openbare aanklager alleen maar 6 maanden cel vraagt bevestigt wat ik altijd al vermoed heb :
Gelijk welk rechter of magistraat, gelijk welk modaal Belg kan zich herkennen in de jonge Steven B. : Belg zijn, pintje of wisky'tje te veel op, "ik zou dat wel kunnen geweest zijn want ik rij ook te snel en ik rij ook onder invloed" (met andere woorden : "het kan iedereen gebeuren, hé" ) dus zal 6 maanden cel wel goed genoeg zijn.
Op 28 october 2009 heb ik Caroline van den Berghe (justitiejournaliste bij de VRT) mogen ontmoeten. Ik heb haar gevraagd of het ongeluk in Heverlee even veel aandacht zou gekregen hebben indien het veroorzaakt werd door een Belg. Ze heeft onmiddelijk toegegeven van niet.Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Catherien Bekijk BerichtenMijn mening is altijd geweest dat de jonge Roemeen gestraft werd omdat hij Roemeen is en omdat de drug die hij gebruikte sociaal minder aanvaard wordt dan alcohol.
Op 28 october 2009 heb ik Caroline van den Berghe (justitiejournaliste bij de VRT) mogen ontmoeten. Ik heb haar gevraagd of het ongeluk in Heverlee even veel aandacht zou gekregen hebben indien het veroorzaakt werd door een Belg. Ze heeft onmiddelijk toegegeven van niet.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wannes Bekijk Berichtenvind het eigenlijk sterk van u dat je het zelf zo kan relativeren ..ik denk dat ik het niet zou kunnen ... ik vind dat die roemeen eigenlijk terecht die zwaardere straf kreeg ! en niet omdat hij roemeen is ...maar omwille van het totale plaatje .
Ik ben woedend, ja !
Het feit dat er voor die Steven B. alleen maar 6 maanden celstraf gevraagd wordt betekent dat het leven van mijn kinderen van geen tel is.
Wat van tel is, is de nationaliteit van de dader.
Kan niemand dat nu eens snappen !!!
Comment
Comment