Mededeling

Collapse
No announcement yet.

4 doden na crash in Heverlee

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Vandie Bekijk Berichten
    Ik ben volledig akkoord dat die bestuurder moet gestraft worden, maar de bestuurder in kwestie heeft die meisjes toch niet rechtstreeks aangereden. Eerst heeft die op een duiker gereden en dan weggekatapulteerd naar de overkant achteraan op die fietsers.
    En dat maakt een verschil want.... ?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
      En dat maakt een verschil want.... ?
      Je moet het juist vertellen.

Comment

X drinkt, X vliegt uit bocht door slechte inschatting en sleurt 4 fietsers mee
        X drinkt, X vliegt uit bocht door slechte inschatting, ketst af en sleurt 4 fietsers mee

Of hij de fietsers nu rechtstreeks raakt of niet, lijkt me niet zo belangrijk.
        Oorspronkelijk geplaatst door Daxter
        Zelfs als ge met uw stuur draait, voelde den auto bewegen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
          1.15 promille
          In onderstaande artikel staat 1,56 promille ... maar goed ... ik weet uit ervaring dat er heel veel fouten staan in de media, zeker wanneer het om cijfers gaat.

(De eerste berichtgevingen komen van nota's die genomen worden op de zitting zelf. Later krijgen de journalisten inzage in schriftelijke documenten. Vandaar dat de latere berichtgevingen - waarschijnlijk - betrouwbaarder zijn).

Uit "De Standaard"

Ouders storten in na milde straf

VERONTWAARDIGDE REACTIES OP VONNIS DOODRIJDER OOSTERZELE
          • woensdag 09 juni 2010
          • Auteur: Nikolas Vanhecke
          GENT - De jongeman die in november drie studentes doodreed, krijgt twee jaar rijverbod, een voorwaardelijke celstraf en 5.500 euro boete. De ouders zijn diep ontgoocheld over het vonnis. ‘Wij zijn kapot. Hij kon zelfs ‘het spijt mij' niet in de mond nemen', zegt een van de moeders.

Van onze redacteur

‘De straf had een signaal moeten zijn', vindt Vincent Leus, de vader van Emilie. ‘We hadden gehoopt dat als morgenochtend iemand om zes uur met een glas te veel op naar zijn wagen stapt, hij zich zou bedenken. Omdat hij denkt aan wat hier vandaag is gezegd. Maar wat stelt twee jaar rijverbod voor?'

Op de openingszitting twee weken geleden stelden de ouders van de meisjes voor dat de dader, Steven B., met zijn verhaal zou langsgaan in scholen. ‘Als hij er ook maar één iemand van kan overtuigen om Bob te zijn, dan is de dood van onze dochters niet voor niks geweest', vonden ze.

De Gentse politierechter Geert Cheyns gaf in zijn vonnis geen gevolg aan die vraag. ‘Het is een goed idee om de schoolgaande jeugd ertoe aan te zetten niet te rijden nadat ze hebben gedronken. Maar is dat praktisch wel haalbaar? Ik ben ook niet zeker of de beklaagde daarvoor is geschikt. En het is moeilijk om zo'n werkstraf te controleren.'

Uiteindelijk veroordeelde hij Steven B. tot een voorwaardelijke celstraf van zes maanden en een rijverbod van twee jaar wegens onopzettelijke doodslag en slagen en verwondingen. Daar komt een boete van ongeveer 5.500 euro bij. De rechtbank oordeelt ook dat er geen oorzakelijk verband is tussen het dronken rijden – de jongeman had 1,56 promille alcohol in zijn bloed – en de aanrijding. De straf valt lichter uit dan wat het openbaar ministerie had gevraagd.

De ouders van de slachtoffers kregen het vonnis twee keer te horen. Een keer om negen uur en een keer tijdens de openbare zitting om halfelf. De griffie had de ouders er niet van op de hoogte gebracht dat de zitting was verlaat. De beklaagde wist dat wel. Omdat de ouders al 's ochtends aanwezig waren, deelde de voorzitter hen de straf toen al mee.

‘Die werkstraf mag je eventueel zelf ondernemen', besloot hij gisterenmiddag zijn vonnis. ‘Dat laat ik volledig aan jouw initiatief over. Maar wees in het vervolg toch wat voorzichtiger.'

Met ongeloof reageerden de ouders op die laatste zin. ‘Dat was voor mij de totale shock', zegt Evelyne Vandevelde, de moeder van Laetitia. ‘Het was alsof de rechter een klein kind toespreekt dat een fout heeft gemaakt. Misschien beseffen de mensen niet wat het is om een kind te verliezen.'

Ook zij vindt de straf te licht. ‘Dit is totaal onbegrijpelijk. Ik ben kapot, ik weet zelfs niet meer wat er is gebeurd. Maar vooral ben ik nu bang om het nieuws aan Philippe (de broer van Laetitia, red.) te vertellen. Mijn echtgenoot verblijft momenteel in het buitenland, voor zijn werk. Hij reageerde gelaten toen ik het hem zei. “We kunnen er toch niks aan doen.” Pas als hij terug is, zal de emotie loskomen, denk ik.'

Aan het einde van de zitting las de advocaat van Steven B. een brief van hemzelf en een van zijn moeder voor. Zij schrijft hoe haar zoon zijn leven was begonnen en hoe dat nu ook een andere wending heeft genomen. Ondanks de indruk die haar zoon geeft, blijft hij niet onverschillig bij de feiten.

De beklaagde zelf betuigt in een brief zijn spijt. Hij weet soms niet hoe hij moet leven met wat hij veroorzaakt. Nu het proces is afgelopen, wil hij contact opnemen met de ouders.

‘Die woorden hebben weinig effect bij mij', zegt de moeder van Laetitia. ‘Ik kan begrijpen dat zij het ook moeilijk hebben, maar ze vallen in herhaling. Hun woorden zijn voor ons, de mensen die hun dochter hebben verloren, niet duidelijk genoeg.'

Op het proces zei Steven B. zelf geen woord. Alle communicatie verliep via zijn advocaat. ‘Zelfs de drie woorden “het spijt me” kreeg hij niet over zijn lippen. Het hele proces is een bijzonder zwak signaal. Ik weet niet wat ik nu moet doen.'
          De jonge Roemeen zei ook niet "het spijt me". Ik vroeg hem waarom. Hij zei dat zijn advocaat hem gevraagd had niets te zeggen en naar niemand te kijken. Hij moest zijn ogen naar de grond richten.

---------------------------------------------------------

En hier, een bijzonder zinnige reactie van een lezer van "De Standaard" :

Op 09 juni 2010 omstreeks 01u05, zei john P., Portals Nous:

Grote vraagtekens plaats ik bij het uitgesproken vonnis. In Spanje waar ik woon en enkele jaren geleden een puntensysteem voor het rijbewijs werd ingevoerd zou het vonnis als volgt luiden : - enkele jaren effectieve gevangenisstraf - verlies van rijbewijs voor jaren en rijlessen ( theorie en praktijk )volgen om terug een rijbewijs te halen of definitief verlies van het rijbewijs. ... In België onder invloed rijden zonder meer kan je hoogstens 15 dagen intrekking van het rijbewijs opleveren in Spanje is onder invloed rijden automatisch 6 punten van de 12 punten van het rijbewijs kwijt en 1 jaar rijverbod. Bij recidiveren intrekking van het rijbewijs voor jaren en herscholing. Om het dan nog niet te hebben over het onder invloed rijden en verwonden of doodslag...

Comment

• Maar er is in deze historie al een hele tijd downplaying geweest in de media, terwijl er bij de Roemeen net meer en meer sensatie werd gezocht. Nauwelijks iets gedronken vs onder invloed van XTC is er zo eentje van, hij heeft de controle over het stuur verloren vs hij negeerde moedwillig een stopbord.

De waarheid is dat 1,56 promille al een mooie indicatie is waarom iemand controle verliest in een bocht in het putteke van de nacht, na een milde drinking binge. Dus zo perongeluk ging dat ook niet... En eens je door je eigen stommiteiten van de baan raakt, vind ik ook dat alle gevolgen op jouw rekening zijn. Die Roemeen had ook sjans kunnen hebben als die Polo op die betreffende dag wat sneller of trager had gereden en het niet tot een aanrijding was gekomen...

Comment

• Citaat:
              De Gentse politierechter Geert Cheyns gaf in zijn vonnis geen gevolg aan die vraag.

Zal misschien ook een drinkenboer geweest zijn, zal dan wel een oogje dicht geknepen hebben zeker met de gedachte dat hij zelf ook wel eens drinkt....
              Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
              Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
              Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

Comment

• Van zo'n veronderstellingen kan ik het dus echt krijgen.

Comment

• De rechter kan niet zomaar elk verzinsel van een alternatieve straf opleggen. Een rechter heeft vaak enkel de keuze tussen gevangenisstraf, geldboete, rijverbod of sensibiliseringscursus. Alle andere verzinsels zoals meehelpen op spoedgevallen of voordrachten geven in scholen kan een politierechter niet opleggen.

De vraag is nu of één van de partijen dit in beroep wil trekken... De dader zeker niet, die zou zot zijn. Dus blijft over het parket.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
                    Citaat:
                    De Gentse politierechter Geert Cheyns gaf in zijn vonnis geen gevolg aan die vraag.

Zal misschien ook een drinkenboer geweest zijn, zal dan wel een oogje dicht geknepen hebben zeker met de gedachte dat hij zelf ook wel eens drinkt....
                    En misschien moet je ook eens de 4 zinnen erna quoten, waarin hij zegt dat sensibilisering een goed idee is, maar niet noodzakelijk door de beklaagde ...
                    Opel Astra Sports Tourer, 1.3CDTi ecoFLEX:
                    BMW E90 320d:

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
                      Citaat:

Dat denk ik niet.
                      Ik vond dat hij er eerder uitzag als een heel brave en heel vergevinggezinde huisvader.

Maar volgens mij is het niet aan de rechter om te vergeven.
                      Vergeven doen de slachtoffers àls en wànneer ze het willen of kunnen.
                      Dat kan niemand hen opleggen.

Ik vind het dus bijzonder pijnlijk wanneer (net na het ongeluk) in de pers verscheen dat de ouders begrip moesten hebben,
                      "want, allee, dat was maar een klein beetje te snel, en alleen maar een klein beetje te veel gedronken, en wie doet dat nu niet ..."

Ik vind het wel heel spijtig dat Steven B. niet voor Rechter Borin (rechter van de jonge Roemeen) moest verchijnen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Skyrider Bekijk Berichten
                        En misschien moet je ook eens de 4 zinnen erna quoten, waarin hij zegt dat sensibilisering een goed idee is, maar niet noodzakelijk door de beklaagde ...
                        Een veel gelezen reactie op het internet was :
                        "Indien de slachtoffers kinderen van magistraten waren geweest, dan was de straf zwaarder geweest."

Ik denk eerder dat we ons moeten afvragen wie de ouders (of familie) van Steven B. is.
                        De naam van de jonge Roemeen kwam voluit in de media. Waarom die van Steven niet ?
                        (en is Steven wel zijn voornaam ? ... want voor de Roemenen hadden ze in het begin ook andere voornamen verzonnen in de media).

Comment

• dat de belg die brand stichtte bij het turks gezin is vrijgesproken is ook maar

Comment

• Parket in beroep tegen milde straf doodrijder Oosterzele

GENT - Het parket in Gent gaat in beroep tegen de lichte straf voor de man die in Oosterzele drie studentes heeft doodgereden. Dat meldt woordvoerster Annemie Serlippens. De 23-jarige jongeman kwam ervan af met zes maanden celstraf met uitstel en twee jaar effectief rijverbod.

Comment

• Uit de Standaard - 10 juni 2010 :

De aanklager vroeg zes maanden cel en een rijverbod van vijf jaar, maar de politierechtbank legde een mildere straf op.
                              In ons geval vroeg de openbare ministerie 5 jaar effectief + levenslange rijverbod.

Is er een verschil tussen de aanklager en het openbare ministerie ?

Edit :

Of is dat alleen maar twee verschillende manier om hetzelfde te zeggen ?
                              Last edited by ; 10/06/2010, 13:45.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                dat de belg die brand stichtte bij het turks gezin is vrijgesproken is ook maar
                                Inderdaad.
                                Last edited by ; 10/06/2010, 14:01. Reden: zelfcensuur

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Catherien Bekijk Berichten
                                  Uit de Standaard - 10 juni 2010 :

In ons geval vroeg de openbare ministerie 5 jaar effectief + levenslange rijverbod.

Is er een verschil tussen de aanklager en het openbare ministerie ?

Edit :

Of is dat alleen maar twee verschillende manier om hetzelfde te zeggen ?
                                  Als ik het goed voorheb:

In het strafrecht is de aanklager (altijd?) het openbaar ministerie.

Bij burgerlijk recht kan de aanklager evengoed je buurman zijn (omdat jouw boom over de muur in zijn tuin hangt bijvoorbeeld).
                                  Opel Astra Sports Tourer, 1.3CDTi ecoFLEX:
                                  BMW E90 320d:

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Catherien Bekijk Berichten
                                    Ik denk eerder dat we ons moeten afvragen wie de ouders (of familie) van Steven B. is.
                                    De naam van de jonge Roemeen kwam voluit in de media. Waarom die van Steven niet ?
                                    (en is Steven wel zijn voornaam ? ... want voor de Roemenen hadden ze in het begin ook andere voornamen verzonnen in de media).

Kan mbman dat niet uitvissen?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door binnenmuisarchitekt Bekijk Berichten

Een accident kan altijd. Het is mijn grootste nachtmerrie moest ik ooit iemand omver rijden.
                                      Me too.

Vorig weekend nipt vermeden trouwens. Ik reed aan +/- 40km/u op een smal, rustig, maar druk bebouwd baantje toen een jong meisje met haar fiets uit een zijstraat links kwam en de baan opreed in mijn rijrichting...zonder ook maar enigzins te kijken noch te vertragen. Gelukkig kon ik stoppen terwijl ze op een zucht van m'n auto de rijweg overstak.

Heb haar toch -vriendelijk- aangemaand voorzichtiger te rijden.

Voor hetzelfde geld reed ik net wat sneller, en ging ik al serieuze toeren mogen doen om haar te ontwijken (wat denk ik, niet mogelijk was geweest)

Comment

Tiens, dus zijn auto heeft die meisjes niet geraakt dan ?

Met alle respect Vandie, maar ik versta je relevantie niet ?

Comment

• sociaal-economisch is het natuurlijk wel het beste voor 'de dader' en de maatschappij

Comment

Working...
                                          X