Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Fietspad

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Fietspad

Ik weet niet of autowereld de juist plaats is om deze vraag te stellen, maar ik doe het toch. Als ik met de fiets van of naar het werk rij, volg ik een lange tijd een baan waar er een dubbele witte lijn is. De meesten gebruiken dit als fietspad maar is dit eigenlijk wel zo? Zijn fietspaden niet aangeduid met een dubbele onderbroken lijnen?

Ik stel me deze vraag opdat ik dit verondersteld fietspad al een paar keer verfoeid heb. Deze strook is een z'on 60cm breed waarbij in het linkse deel het asfalt van het baanvak stopt en overgaat in betonstroken. Om dus niet op deze ribbel te rijden moet je dus rechts op deze smalle strook rijden zodat je langs de geparkeerde wagens zoeft. Hartstikke leuk als er één zijn deur openzwiert! Dat rechtse deel bestaat dus uit beton stukken die niet naadloos aan elkaar aansluiten in in deze strook zitten ook al de riooldeksels (niet de putjes, die zitten in de goot). M.a.w. het is net parijs-roubaix om te fietsen . Mijn vraag is dus opnieuw: Moet ik daar fietsen of mag ik op het rijvak fietsen.

Volgens mij mag je daar niet fietsen, net zoals je al vermoedde.
    Best dit topic wel even laten verplaatsen.
    120d Hatch Edition Sport

Comment

Volgens mij kunnen fietspaden enkel worden aangegeven door een dubbele onderbroken lijn of een blauw rond bord met een fietsje op.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door www.wegcode.be
        2.7. "Fietspad" : het deel van de openbare weg dat voor het verkeer van fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A is voorbehouden door de verkeersborden D7, D9 of door de wegmarkeringen bedoeld in artikel 74.

D7

D9
        Oorspronkelijk geplaatst door artikel 74
        Het deel van de openbare weg dat afgebakend is door twee evenwijdige witte onderbroken strepen en dat niet breed genoeg is voor het autoverkeer, is een fietspad.

Asjeblieft

Comment

Ik heb hier wel een dubbel gevoel bij. Enerzijds word bevestigd wat ik al vermoedde maar anderzijds heb ik volgende punten:
          1) op het rijvak voel ik me niet zo veilig, zeker niet als de kinderen meerijden. Hoewel men daar maar 50 mag, wordt er wel eens sneller gereden.
          2) als chaffeur kom ik daar ook vaak langs, en erger ik mij eigenlijk als een éénzame fietser op het rijvak rijdt zeker als er gedurende een langere strook geen auto's geparkeerd staan. Nu ik bevestiging heb van het wettelijk kader zal ik misschien wat toleranter zijn.

Gek hoe egocentrentisch men kan denken hé. Ik heb hier een ander beeld op als ik op de fiets of in de auto zit .

Hoe zit dat eigenlijk met de fietsuggestiestroken? Toen ik mijn rijexamen deed was daar nog geen sprake van.
          fietspad.jpg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door geerto Bekijk Berichten
            Ik heb hier wel een dubbel gevoel bij. Enerzijds word bevestigd wat ik al vermoedde maar anderzijds heb ik volgende punten:
            1) op het rijvak voel ik me niet zo veilig, zeker niet als de kinderen meerijden. Hoewel men daar maar 50 mag, wordt er wel eens sneller gereden.
            2) als chaffeur kom ik daar ook vaak langs, en erger ik mij eigenlijk als een éénzame fietser op het rijvak rijdt zeker als er gedurende een langere strook geen auto's geparkeerd staan. Nu ik bevestiging heb van het wettelijk kader zal ik misschien wat toleranter zijn.

Gek hoe egocentrentisch men kan denken hé. Ik heb hier een ander beeld op als ik op de fiets of in de auto zit .

Hoe zit dat eigenlijk met de fietsuggestiestroken? Toen ik mijn rijexamen deed was daar nog geen sprake van.
            [ATTACH]48852[/ATTACH]
            Daar is niets wettelijk aan.

De auto mag daar gewoon overheen rijden, de fietser is niet verplicht van daar te rijden.

het is enkel bedoeld om de aandacht van de bestuurders te vestigen op het feit dat er ook fietsers zijn op deze wereld. Oa in een enkelrichtingstraat kan dat wel de ogen van de automobilist opentrekken over het feit dat de fietser ook bestaat.

In u geval zou ik gewoon op de weg rijden, is wettelijk het enige juiste en ook al rijden de auto's dan dichter lijkt het met toch veiliger (je kan al niet over een rooster of zo vallen)

Comment

u als het druk is en je bent alleen zou ik waarschijnlijk ook wel op dat strookje gaan rijden maar eigenlijk hoeft het niet.

Comment

Working...
              X