Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bromfietsen krijgen nummerplaat

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Bromfietsen krijgen nummerplaat

Oorspronkelijk geplaatst door De Standaard
    Bromfiets krijgt nummerplaat

BRUSSEL - Het wordt binnenkort verplicht om bromfietsen in te schrijven en een nummerplaat aan te vragen.

Bromfietsen zullen vanaf 2010 een nummerplaat moeten hebben en ingeschreven zijn bij de Dienst Inschrijving van Voertuigen (DIV). Dat is het gevolg van een Europese richtlijn. Het gaat om bromfietsen die maximaal 45 km per uur kunnen rijden. Personen vanaf 16 jaar mogen ermee rijden, op voorwaarde dat ze een A3-rijbewijs behalen. Er zijn voorlopig geen plannen om de wetgeving ook uit te breiden naar snorfietsen, die maximaal 25 km per uur kunnen rijden. Duurder wordt het waarschijnlijk niet. Net als bij gewone auto's zullen de nummerplaten waarschijnlijk niets kosten.

Door de maatregel kunnen de politiediensten de controle op bromfietsen opdrijven. Veel ervan zijn opgevoerd en dat wordt gemakkelijker te testen. Bromfietsen kunnen dan ook geflitst worden in een zone-30. Wie een bromfiets koopt, heeft de bijkomende zekerheid dat de bromfiets legaal en geregistreerd is.

'We zijn bezig met een nieuw informaticasysteem, waardoor we voertuigen nauwkeuriger kunnen controleren', zegt woordvoerder Thomas De Spiegelaere van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit.

'Dat is rond in 2010. Vanaf het moment waarop dat systeem in werking treedt, zullen ook bromfietsen en brommobielen ingeschreven moeten worden. Over de soort nummerplaat en andere praktische zaken is er dan pas duidelijkheid.' (kba)

bron: http://www.standaard.be/Artikel/Deta...kelId=FR1QMHEG
    Werd tijd imo!
    Last edited by vliegher; 15/04/2008, 19:53.

Goed plan.
    Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
    Bestelt
    1995 Mazda MX-5 1.8

Comment

Gedaan met wegrijden als ze je willen controleren.

Op zich wel spijtig, want het maakt deel uit van het jeugdsentiment. Beetje zoals Postbus X

Comment

Vind het goed

Werd gisteren nog voorbijgereden door een brommer terwijl ik 70 reed
        Ik bedoel...

Comment

Doe maar.

Ik rij toch niet meer met m'n camino

Comment

Wauw tof.

Als ze nu de brommers nog een plaat gaan geven, dat ze de maximum toegelaten snelheid van 45 km/h dan ook maar opdrijven. De meeste hedendaagse brommers hebben toch een onderstel en remmen die hogere snelheden aankunnen. Dat uitschijten van die jonge gasten op de rollen kunnen ze dan meteen ook afschaffen.

Comment

Ontbreken dan nog alleen nr-platen op fietsen. Zitten genoeg hooligans tussen die al eens wat meer zouden mogen worden opgeschreven...

Comment

Dat beetje dat die brommerkes en fietsers aan gevaar zouden kunnen betekenen.

'k snap niet waar ze zich druk om maken eigenlijk ....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door chris_lbr Bekijk Berichten
                  Ontbreken dan nog alleen nr-platen op fietsen. Zitten genoeg hooligans tussen die al eens wat meer zouden mogen worden opgeschreven...

Comment

Ik vind dit ni slecht eigenlijk, aangezien ik tegen dan toch al nimeer me ne 50cc rijd

De mijne ga toch niet te snel enal maar ik vind wel dat als we dan een nr-plak krijgen dat ze dan ook moeten toelaten dat de 50cc-ers een acceptabele snelheid van 70 moeten hebben om te kunnen volgen int verkeer. 50 waar 50, 30 waar 30 ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
                      Dat beetje dat die brommerkes en fietsers aan gevaar zouden kunnen betekenen.

'k snap niet waar ze zich druk om maken eigenlijk ....
                      sorry maar deze opmerking is wel te positief in mijn ogen
                      heb gij al eens in het stad gereden als de school gedaan is !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door krizie Bekijk Berichten
                        Ja zenne, denk je dat dit er iets aan gaat veranderen?

Niet om dat allemaal goed te praten maar als automobilist in een stadscentrum vind ik dat je daar op voorbereid moet zijn ....

Ik was zo vroeger ook, verstand komt met de jaren ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
                          Ja zenne, denk je dat dit er iets aan gaat veranderen?

Niet om dat allemaal goed te praten maar als automobilist in een stadscentrum vind ik dat je daar op voorbereid moet zijn ....

Ik was zo vroeger ook, verstand komt met de jaren ...
                          en, is het er al??

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kleinen_joris Bekijk Berichten
                            en, is het er al??
                            het is latent aanwezig.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kleinen_joris Bekijk Berichten
                              en, is het er al??
                              't is onderweg

Ik moet toegeven dat ik als fietser nog geregeld de straat oversteek als een kieken zonder kop

Ale, tis te zeggen, ik moet hier altijd de grote baan over. Ik durf dan wel eens tussen 2 auto's doorglippen, even in het midden (middenvak eigenlijk he) hangen en dan aan de andere kant hetzelfde doen. Zelf heb je dat perfect onder controle maar de auto's verwachten zich daar niet altijd aan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door krizie Bekijk Berichten
                                Ja, auto's die rakelings tegen hoge snelheid langs mijn kinderen (die op de fiets zitten) passeren, dat zie ik... en ik woon dan op den boerenbuiten hé, wat moet dat in 't stad niet zijn.

Nee, serieus, geef brommers nummerplaten, die gaan nagenoeg even zot blijven rijden hoor.

Comment

En wat gaan ze met die brommers op 4 wielen doen ?? (Genre Aixam, Ligier en al die quads ??)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                    Ja, auto's die rakelings tegen hoge snelheid langs mijn kinderen (die op de fiets zitten) passeren, dat zie ik... en ik woon dan op den boerenbuiten hé, wat moet dat in 't stad niet zijn.

Nee, serieus, geef brommers nummerplaten, die gaan nagenoeg even zot blijven rijden hoor.
                                    ik had het over de jumperkes met hun opgefokte boosterkes .
                                    die met het gedacht rondlopen dat hun "klakke" sterker is dan een helm .
                                    ik heb vroeger ook 80 gereden met mijn walarootje maar in het stad hield ik mij aan de toegelaten snelheid .
                                    nu is het een echte rodeo geworden met de scooterkes .
                                    en gelijk heb je ,met de nummerplaten gaat het niet verbeteren .
                                    gewoon doen zoals in nederland .
                                    als je word gepakt met een opgefokte brommer ,
                                    word alles die niet origineel is aan de motor ter plaatse gedemonteerd en ze mogen te voet verder .
                                    dat zijn maatregelen!!

Comment

Een quad moet al op plaat he.

Dat ze die ligiers maar verbieden ...

Datum : 12/04/2008
                                      Titel : Vrouw rijdt aan 40 km/u richting Blankenberge
                                      Een 58-jarige vrouw uit Antwerpen is van de autosnelweg in Zwijnaarde geplukt omdat ze 40 kilometer per uur reed.

De vrouw reed met een brommobiel van het type Ligier. Om met zo'n wagen te mogen rijden, heb je geen rijbewijs nodig, maar brommobielen mogen niet op de autosnelweg.

De vrouw was met een vriendin onderweg van Antwerpen naar Blankenberge. Ze werd tegengehouden door de federale politie en naar de volgende afrit getakeld. Van daaruit moest ze via binnenwegen opnieuw huiswaarts keren.

Comment

Ach ja, vanaf nu koopt iedereen nog een A klasse en laat hem opfokken. Zodoende gaan er nog minder 16 jarigen voor hun rijbewijs er rijden ze nog even hard ...

Comment

Working...
                                        X