Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Roekeloos & gevaarlijk rijgedrag op snelweg: Politie bellen of niet?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Roekeloos & gevaarlijk rijgedrag op snelweg: Politie bellen of niet?

Hoi,

Deze avond kwam ik op de A12 toen ik naar huis reed een gevaarlijke situatie tegen... Een kleine beschrijving:

Een personenwagen reed er tegen een gezapig tempo van +/- 140km/h al zwalpend over de snelweg. Het voertuig, waarin enkel een chauffeur zat, had dik 2 rijstroken nodig om zich over de snelweg voort te bewegen. Van pechstrook naar linkerrijstrook, niets was te veel of onmogelijk. Telkens wist hij op het nippertje enkele voertuigen die voor hem reden te ontwijken. Aan de verkeerslichten in Londerzeel miste het voertuig op een haar na enkele vertrekkende wagens die voor het rode licht gestaan hadden. De chauffeur van het zwalpend voertuig had blijkbaar niet opgemerkt dat de voertuigen voor hem stilstonden en dus traag vertrokken aan de verkeerslichten. Om een ongeval te vermijden schoot hij van het eerste rijstrook/pechstrook naar de derde rijstrook waar hij net op tijd kon remmen voor een ander voertuig. Aangezien mij geduld stilaan op was en de persoon in kwestie meermaals mensenlevens in gevaar bracht door zijn roekeloos rijgedrag besloot ik dan maar om de politiediensten te verwittigen met een omschrijving van het probleem, het voertuig en de nummerplaat. Enkele minuten later kreeg ik telefoon terug van de dispatch om nog enkele verdere details te vragen zodat ze hun ploeg terplaatse konden sturen voor controle.

De politie bellen voor "roekeloos" rijgedrag is het laatste dat ik zal doen... Ik zeg nl altijd "wie zonder zonde is werpe de eerste steen". Maw: 'k ben ook geen heilige en 'k rij dus ook niet altijd volgens de regels. Maar aangezien de chauffeur meermaals op het nippertje een ongeval vermeden heeft zou ik graag jullie mening eens horen.

Hoe zouden jullie reageren?

Graag motivaties bij de keuzes van de poll

Mvg,
    68
    Neen, ik verwittig de politiediensten niet, het zijn mijn zaken niet
    19,12%
    13
    Neen, ik bel de politie niet aangezien er vermoedelijk geen gevolg wordt aangegeven
    30,88%
    21
    Ja, ik verwittig de politie, (echt) gevaarlijke toestanden dienen aangepakt te worden
    42,65%
    29
    Ja, ik verwittig de politie hoewel ik weet dat het toch weinig nut heeft
    7,35%
    5

In zo'n geval zou ik ook de politie bellen, want -zoals jij het beschrijft- ziet het ernaar uit dat de chauffeur goed gedronken heeft. Als hij zo zou verder blijven rijden, zit de kans er dik in dat hij een ongeval veroorzaakt, met eventuele slachtoffers in een andere wagen.

Goed gehandeld!

Edit:
    Ik denk wel dat de politie er iets aan doet als je belt, want zo heeft hier nogal iets gestaan van -ik denk- Alex.
    Hij belde ook de politie voor roekeloos rijgedrag te melden en iets verderop was die wagen aan de kant gezet door de politie.

Comment

Klinkt een beetje flauw, maar ik heb op het 2e gestemd! Eigenlijk zou ik het wel moeten doen! Ik kan eigenlijk zelfs geen reden aanhalen waarom ik het niet zou doen. Mag je voor zoiets naar 100 bellen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SuperRace
        Edit:
        Ik denk wel dat de politie er iets aan doet als je belt, want zo heeft hier nogal iets gestaan van -ik denk- Alex.
        Hij belde ook de politie voor roekeloos rijgedrag te melden en iets verderop was die wagen aan de kant gezet door de politie.
        Ik weet dat de politie er iets aan doet... Zeker als je genoeg details geeft. Minder dan een minuut belde de verantwoordelijke wegenpolitie me al terug voor wat meer gegevens over waar het voertuig zich kon bevinden op dat ogenblik.

En inderdaad... vermoedelijk had de chauffeur gedronken of was deze zeer moe...

Persoonlijk vind ik dat drank en rijden niet samengaan en als je moe bent (heb ik zelf ook al voorgehad) ga je effe langs de kant staan en maak een wandeling zodat je al wat frisser bent.

Mvg,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dastof
          Klinkt een beetje flauw, maar ik heb op het 2e gestemd! Eigenlijk zou ik het wel moeten doen! Ik kan eigenlijk zelfs geen reden aanhalen waarom ik het niet zou doen. Mag je voor zoiets naar 100 bellen?
          Naar de 100? Uiteraard niet!

101 is het noodnummer voor de politionele diensten. 100 voor de medische diensten & brandweer.

Op termijn moeten de medische, de brandweer en de politionele diensten bereikbaar zijn op een gezamelijk noodnummer: 112

Momenteel komt 112 bij de dichtsbijzijnde 100 centrale terecht.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bralo20
            Naar de 100? Uiteraard niet!

101 is het noodnummer voor de politionele diensten. 100 voor de medische diensten & brandweer.

Op termijn moeten de medische, de brandweer en de politionele diensten bereikbaar zijn op een gezamelijk noodnummer: 112

Momenteel komt 112 bij de dichtsbijzijnde 100 centrale terecht.
            Dat is dus al een probleem , wist al niet welk nummer gebeld moest worden!

Comment

Kzou het niet weten ... vermoedelijk proberen uit de voeten te maken zonder meer ...

Comment

Ik zou zeer zeker bellen! Zulke zaken kunnen niet!

Ikzelf ben daarom nog niet een moraalridder! Zo'n rijgedrag is niet verantwoord en dient gemeld te worden... Ik heb het trouwens reeds gedaan bij een dronken man die bij mij in de zaak was geweest en echt te dronken was om te rijden (lastige klant!) Zijn cervelake goed laten doorbakken zodanig dat de flikken tot bij mijn deur konden komen op tijd... Cervelake ingepakt en hem laten doorgaan... Hij stapte vervolgens stomdronken zijn wagen in en de politie stond hem terwijl mooi op te wachten! Het zal hem leren.

Comment

Goed gedaan daar te bellen hoor... zo'n dingen ...ongehoord.
                  Ooit ook eens gebeld , toen ik ging werken naar Duitsland, s'avonds op den E411 reed toen een vrachtwagen zonder verlichting, een Volvo (PVE) heeft hem aan de kant geplaatst.

Comment

Hangt wat van de situatie af he.

In dit geval zou ik misschien wel bellen.

Ik heb trouwens al gebeld voor een zatlap ooit, had 5 min nodig om z'n sleutel in het contact te steken om vertrokken te geraken. (ik stond te wachten aan de frituur) Toen ie doorreed hab ik een stukje gevolgd en die zwalpte lijk zot. Toen heb ik ook gebeld en de politie heeft em thuis opgewacht.

Comment

Nummerplaat noteren en de dag nadien PV opstellen

btw ik heb zo eens een keer naar de PVE Oost-Vlaanderen gebeld voor ne zot op de E40 Kust-Brussel. Voordeel is dat ik me kan aanmelden als lid van de Politie. Ze hebben direct twee motards aangestuurd en een 10 minuten later hebben ze hem aan de kant gezet.
                      Last edited by McClane; 14/04/2006, 09:54.
                      1996 Opel Corsa B Joy 1.2 - 1998 Opel Astra G Comfort 1.7TD - 1995 Opel Corsa B 1.4SI - 2001 Opel Astra G Coupé Bertoné Edition 1.8 - 2002 Opel Zafira A Sport 1.6 - 2005 Opel Vectra C Break Cosmo 1.9CDTI
                      2006 Opel Corsa C Enjoy 1.2Twinport - 2009 Opel Insignia Sports Tourer Edition 2.0CDTI

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door McClane
                        Nummerplaat noteren en de dag nadien PV opstellen
                        voor roekeloos rijgedrag een pv via getuigenverslagen per gsm ?

haha, allemaal bellen, we kennen elkaars nr-plaat hier toch !

edit : oke, in jouw hoedanigheid
                        Last edited by bobo; 14/04/2006, 09:54.

Comment

Ik zou graag zeggen van ja ik bel, maar waarschijnlijk zou ik denken van pff al die ellende en dan valt het misschien nog in verkeerde aarde bij de politie. Ik ben een slechte burger vrees ik.
                          Last edited by josenjef; 14/04/2006, 11:06.
                          '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                          '15 Volvo XC60 D3

Comment

ik zou niet bellen, tenzij voor een spookrijder, eer ze de persoon kunnen onderscheppen is de vogel toch al lang gevlogen ... (denk ik toch)

Comment

Ik heb nag nooit gebeld in zo'n situatie, omdat ik van mening ben dat daar toch geen gehoor aan gegeven wordt. Maar ik ben wel bereid om te bellen in het vervolg, als ik weet dat ik gehoord wordt en zo een accident heb kunnen verijdelen.

Comment

Ik heb dat al gedaan. persoon heeft immers 3keer over onze bloembakken gereden. hij kwam telkens weer eens kijken wat er gebeurd was om er steeds opnieuw tegen en over te rijden.

ik bel de politie en deze komt eens kijken. terwijl ik buiten sta alles uit te leggen komt de wagen weer voorbij. achterbumper slepend op de grond.
                                ik zeg tegen men blauwe vrienden dat dat de wagen is. kijken ze zo naar mij van
                                tja ze vertrekken dan maar, om 30minuten later terug te komen. Niet gevonden

ze komen binnen bij mij om alles te noteren en rijden na een 30minuten weer weg. die sjacheraars zien dan zelfs niet dat die wagen tussen de 2 appartementen staat en rijden gewoon weg diene vent komt zelfs van achter mijn terras gelopen (verstopt voor de politie) ik ga naar buiten en loop achter den combi (op men slesjen) waardoor ze 500 meter verder stoppen. ik zeg dat hij hier bij mij staat en weer die zelfde blik.

de volgende keer zal ik niet meer bellen als het voetbal is, want dat was veel intressanter. (hun radio stond op de voetbal en toen ze bij mij binnenkwamen, stond er ééntje voor men tv te kijken)

Comment

Ik zou ook op dezelfde manier als Bralo20 gehandeld hebben. Als hij niet gebeld had gingen er misschien accidenten gebeurd zijn, waarvan onschuldigde mensen dan weer het slachtoffer zijn.

BTW: Heb je daar nog iets van gehoord nu?

Comment

Ik heb ooit es gebeld voor een voetganger op de E17 te melden (en nee er stond nergens gaan auto in panne). Maar of ze er ooit iets mee gedaan hebben ???

Touring is ook zoiets, bel ik nooit meer naar.
                                    europallet op de R8 gemeld, nooit niets van gehoord.
                                    file op de E17 gemeld, nooit niets van gehoord.

Flits-SMS, forget it.
                                    Flitsers gemeld op E17, nooit niets van gehoord.

Maar o wee als er 1 een plank verliest op het viaduct van Vilvoorde.
                                    Die gasten stappen met 2 uit, steken die plank terug in 't remorkske en weg waren ze. Toen we Ternat waren meldt 1 of ander pipo doodleuk op de radio dat het viaduct dicht is wegens 'verlies van lading'. Gelachen dat we toen hebben. Ik begrijp ook wel dat het viaduct van Vilvoorde 'belangrijker' is dan de R8 maar toch.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SuperRace

Edit:

Kdenk dat je het op mij hebt, met die Engelse audi die over de pechstrook begon in te halen. Toen heb ik inderdaad ook gebeld omdat het er echt over was.

In dat soort situaties (waarbij anderen en ikzelf in gevaar worden gebracht) ga ik het zeker niet laten om te bellen. Zeker nu ik weet dat er gehoor aan gegeven wordt. En inderdaad, ik ben zelf ook niet altijd een voorbeeldige chauffeur. Maar ik heb denk ik nog nooit iemand in gevaar gebracht door m'n rijgedrag.

Comment

Ik zou misschien wel iets laten weten aan de diensten, maar of zij daar verder op ingaan is iets anders. Het is natuurlijk wel zo, dat als die persoon toch nog verongelukt er tenminste 1 'klacht' is binnen gekomen die misschien verduidelijking kan brengen, aangezien jij een schets van de situatie hebt gegeven.

Comment

Working...
                                        X