Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Supertrucks van 50 ton en 25 meter lang op E313

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #41
    Oorspronkelijk geplaatst door piet-snot Bekijk Berichten
    eens zien hoe rap het wegdek gaat verzakken
    Minder dan bij andere voertuigen. De aslast daalt tov een normale vrachtwagen.

    MTMS in België ligt op 44 ton bij normaal vervoer. Dit op minimaal 5 assen wat dus een gemiddelde aslast geeft van 8,8 ton per as (gemiddeld, aslasten verschillen van as tot as of van groep assen). Bij een 50 tons eco combi daalt de gemiddelde aslast bij maximale belading van 50 ton naar 6,25 ton per as...

    Een Eco combi heeft ook dus ook voordelen voor de staat van het wegdek

    Comment


    • #42
      Oorspronkelijk geplaatst door Naish Bekijk Berichten
      Als ze omkomen in een ongeval mogen ze niet meer rijden

      Comment


      • #43
        Oorspronkelijk geplaatst door Corneel Bekijk Berichten
        Quatsch

        Een goed afgeregelde supercombi volgt even goed als een normale trekker oplegger door de bijkomende gestuurde assen. Waar is er dan een probleem, dat ie wat langer is? Dixit een van de hollandse testpiloten "het spul volgt zo perfect dat je nauwelijks méér hoeft uit te halen dan met een normale trailer"

        En met de vrachtwagens de dag van vandaag moet je ook niet inzitten, die hebben genoeg pk's. Vroeger moest je 8pk/ton hebben in Duitsland, de dag van vandaag zitten alle trucks daar ver boven. Stel even, 50 ton * 8pk = 400 pk. De truckers die ik ken rijden met een trekker van tussen de 460 en 610 pk.

        Qua verbruik is het simpel, door de krachtige motoren hebben de trucks hier geen probleem mee en aangezien 2 supercombi's = 3 gewone trucks, zullen deze minder verbruiken en uitstoten. En dat is een pak, zo weet ik dat een Volvo FH12 460 rond de 36liter/100km draait, reken maar uit.

        Remafstand langer, geloof ik ook niet direct. Die combi's staan volledig rondom op schijfremmen (ja hoor, pak gewone opleggers staan nog op trommels) en de trekker heeft zeker wel een zware retarder zitten. Ik kan u garanderen dat dat serieus remt.

        En meer insporing, geloof ik ook niet. Insporing wordt veroorzaakt door en te hoge asdruk. Als er voldoende assen onder dat ding hangen geeft dat geen probleem. Trouwens, in Holland mag je al jaren rijden met 50-ton en dat overal. Waarom kan dit dan niet in België? (trouwens, hier is het max 44 ton zeker, en in Frankrijk 40 ton als ik me niet vergis).

        Ik ben voor de supercombi's, in een land als Zweden rijden ze al jaren met 60-tonners, nochtans, veiligheid in Zweden is prioritair.
        Natuurlijk dient men een chauffeur aan het stuur te zetten die degelijk opgeleid is, en ja, het zijn niet allemaal cowboys, maar er zijn ook een pak vakmannen die met veel liefde hun "stiel" uitvoeren. Binnen mijn kennissenkring zitten er bv een paar die hoog gescoord hebben op nationale en internationale wedstrijden genre Volvo Truckdriver Trophy en Scania Young European Truckdriver of the Year.
        Klopt volledig... Alleen is er de vraag of het Belgische wegennet zulke combi's een plaats kan geven en daar vrees ik eigenlijk een beetje voor.

        Comment


        • #44
          Oorspronkelijk geplaatst door Corneel Bekijk Berichten
          Voor, maar eigenlijk veel te ingewikkeld.
          Verander de begrenzer op vrachtwagens. Nu is dat een die de snelheid berekend adhv de uitgaande toeren van de versnellingsbak (denk ik), verplicht een gps-begrenzer (met het oude systeem als backup bij geen ontvangst) en ze kunnen al niet meer naderen op mekaar aan 90 en ze moeten dan ook niet meer inhalen (tenzij een ADR die .
          Smijt gewoon de begrenzer van de wagens... Of zet de begrenzer op 100 per uur en de snelheidsbeperking op 90 dan zullen er minder lange inhaalmaneuvers zijn, minder lange files en het verkeer zal veiliger zijn...

          Back in the old days hadden de vrachtwagens geen begrenzer en gebeurden er minder ongevallen. Ok, er was ook minder verkeer maar ook de gevolgen van de ongevallen waren toen minder ernstiger.

          Maar ja, zoiets zal hier nooit komen

          Comment


          • #45
            De maximale aslast ligt in België trouwens op 12 ton. Méér aslast mag je in België niet hebben op 1 as.

            Courant is een aslast van 7,5 ton op de stuuras en 10 tot 12 ton op de aangedreven as(sen). Stuurassen met een maximale capaciteit van 7, 8 en 9 ton (en alle varianten daartussen) bestaan ook evenals aangedreven assen met een capaciteit van 13 ton. In het geval van een "normale" vrachtwagen of trekker met een MTM van minimaal 18 ton.

            Behoudens enkele specifieke uitzonderingen met een aslast van 13 ton... Enkele specifieke kranen hebben uitzonderlijk een aslast van 13 ton.
            Last edited by ; 27/06/2008, 16:46.

            Comment


            • #46
              Over het wel of niet van de begrenzer:

              In Canada hebben ze geen begrenzers.
              In Canada hebben ze geen tachografen.
              Rondom Toronto, in Canada, heeft de brandweer nog niet eens speciaal bevrijdingsmateriaal voor vrachtwagens die op files inrijden.

              Want, in Canada, daar rijden maar érg zelden truckers in op files.

              Het feit dat men in Canada ook geen inhaalverbod kent zal er wel mee te maken hebben.

              Comment


              • #47
                Hebben die niet ook trekkers met een lange neus, weet de specifieke termen niet.

                Nooit gesnapt dat ze dat bij ons niet invoeren, dat is voor de bestuurder toch veel en veel veiliger?

                Als ik het goed heb doen ze dat bij ons niet vanwege de maximale toegelaten lengte: uiteraard willen ze zoveel mogelijk laadruimte.

                Comment


                • #48
                  Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk Berichten
                  Hebben die niet ook trekkers met een lange neus, weet de specifieke termen niet.

                  Nooit gesnapt dat ze dat bij ons niet invoeren, dat is voor de bestuurder toch veel en veel veiliger?

                  Als ik het goed heb doen ze dat bij ons niet vanwege de maximale toegelaten lengte: uiteraard willen ze zoveel mogelijk laadruimte.
                  dat is inderdaad de reden .
                  in Belgie mag je maar een maximum lengte hebben van trekker en oplegger gecombineerd .

                  Comment


                  • #49
                    Oorspronkelijk geplaatst door Corneel Bekijk Berichten
                    Quatsch

                    Een goed afgeregelde supercombi volgt even goed als een normale trekker oplegger door de bijkomende gestuurde assen. Waar is er dan een probleem, dat ie wat langer is? Dixit een van de hollandse testpiloten "het spul volgt zo perfect dat je nauwelijks méér hoeft uit te halen dan met een normale trailer"

                    En met de vrachtwagens de dag van vandaag moet je ook niet inzitten, die hebben genoeg pk's. Vroeger moest je 8pk/ton hebben in Duitsland, de dag van vandaag zitten alle trucks daar ver boven. Stel even, 50 ton * 8pk = 400 pk. De truckers die ik ken rijden met een trekker van tussen de 460 en 610 pk.

                    Qua verbruik is het simpel, door de krachtige motoren hebben de trucks hier geen probleem mee en aangezien 2 supercombi's = 3 gewone trucks, zullen deze minder verbruiken en uitstoten. En dat is een pak, zo weet ik dat een Volvo FH12 460 rond de 36liter/100km draait, reken maar uit.

                    Remafstand langer, geloof ik ook niet direct. Die combi's staan volledig rondom op schijfremmen (ja hoor, pak gewone opleggers staan nog op trommels) en de trekker heeft zeker wel een zware retarder zitten. Ik kan u garanderen dat dat serieus remt.

                    En meer insporing, geloof ik ook niet. Insporing wordt veroorzaakt door en te hoge asdruk. Als er voldoende assen onder dat ding hangen geeft dat geen probleem. Trouwens, in Holland mag je al jaren rijden met 50-ton en dat overal. Waarom kan dit dan niet in België? (trouwens, hier is het max 44 ton zeker, en in Frankrijk 40 ton als ik me niet vergis).

                    Ik ben voor de supercombi's, in een land als Zweden rijden ze al jaren met 60-tonners, nochtans, veiligheid in Zweden is prioritair.
                    Natuurlijk dient men een chauffeur aan het stuur te zetten die degelijk opgeleid is, en ja, het zijn niet allemaal cowboys, maar er zijn ook een pak vakmannen die met veel liefde hun "stiel" uitvoeren. Binnen mijn kennissenkring zitten er bv een paar die hoog gescoord hebben op nationale en internationale wedstrijden genre Volvo Truckdriver Trophy en Scania Young European Truckdriver of the Year.
                    mijn punt was dat op het Belgische wegenet gewoon geen plaats is voor zulke dingen
                    geloof me vrij ik ben stiekem voorstander maar dan zou ik toch een inhaalverbod inlassen op autosnelwegen met maar 2 vakken ,of die supercombi's op bepaalde stukken op de pechstrook toelaten met een snelheidslimiet ,bv 80 km/h .

                    en wat die remmen betreft .
                    ik heb 6 jaar bij een opleggerconstructeur gewerkt ,de dingen die ik gezien heb om de remproeven te manipuleren en de controleur van het ministerie te paaien zijn te erg voor woorden .
                    eenmaal je dat gezien hebt dan rij je met schrik op de autosnelweg !

                    Comment


                    • #50
                      Oorspronkelijk geplaatst door krizie Bekijk Berichten
                      dat is inderdaad de reden .
                      in Belgie mag je maar een maximum lengte hebben van trekker en oplegger gecombineerd .
                      Vroeger hadden de vrachtwagens allemaal een lange neus, maar toen zijn de merken de een na de ander begonnen met hun "cabine avancée"s.

                      Comment


                      • #51
                        ook omdat het toch wel een pak handiger is, zo zonder neus

                        maar die oude scania's

                        Comment


                        • #52
                          Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                          ook omdat het toch wel een pak handiger is, zo zonder neus

                          maar die oude scania's
                          Heb verleden jaar nog zo'n oud machien (van in de jaren '50) gezien, was van de bloemmolen die bloem bij onzen bakker levert. Die wagen deed nog alle dagen de baan om leveringen te doen. Maar ik denk dat het ne Volvo was, niet zeker meer van. Hij was in 't rood geschilderd met hier en daar al wat roest maar qua mechaniek nog volledig in orde. Had ook al véél, zéér veel kilometers.

                          Comment


                          • #53
                            jaaaa, ik bedoel die volvo's, met die ronde koplampen

                            Comment


                            • #54
                              toch scania

                              al is deze gepimpt

                              Comment


                              • #55
                                standaard

                                [img]http://groups.msn.com/_Secure/0RQDVAlkTj4B!72uuaWGghZ38B3G*LSwj7*YJyNwMaKNS!r*wG Xqe!afMVLIybQBb9Ou9bF3omaVB5oiUfDRYhqsP4Y1YeNJrvl2 k3YzZd6A/PA131669.JPG[/img]

                                zalige bak

                                Comment


                                • #56
                                  dom trouwens dat alleen in belgie zo'n dubbele achteras op de trekker zwaarder wordt belast
                                  is slecht voor het asfalt

                                  Comment


                                  • #57
                                    Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
                                    Vroeger hadden de vrachtwagens allemaal een lange neus, maar toen zijn de merken de een na de ander begonnen met hun "cabine avancée"s.
                                    tuurlijk ,dat was om laadruimte te winnen .
                                    want als je weet dat je een maximum lengte moet respecteren trekker/oplegger
                                    dan is het aangewezen om de trekker zo kort mogelijk te maken om de laadruimte te verlengen .
                                    ik dacht dat de maximum lengte 15 meter was .

                                    Comment


                                    • #58
                                      en de draaicirkel was bovenmaats ook

                                      Comment


                                      • #59
                                        Oorspronkelijk geplaatst door B4_avant Bekijk Berichten
                                        ik begrijp het niet, de wettelijk toegelaten lengte is 25 m. Wat moeit dat kalf zich. Een gewone truck is om en bij de 18 m!
                                        De maximaal toegelaten lengte van een trekker - oplegger is geen 18m maar wel 16.5m

                                        Ben ook benieuwd wat het gaat geven. In Holland mochten ze eerst 60 ton maar door een ongeval in Amerika met een dode hebben ze beslist om het terug te schroeven naar 50 ton

                                        Comment


                                        • #60
                                          Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                          dom trouwens dat alleen in belgie zo'n dubbele achteras op de trekker zwaarder wordt belast
                                          is slecht voor het asfalt
                                          In België ga je een trekker met dubbele trekas heel weinig zien. Meeste trekkers zijn 4x2 en slechts heel zelden 6x4. Wat motorwagens betreft (mixers, motorwagens met kipper, ...) kan je wel vaker een dubbele trekas zien in 6x4 en 8x4

                                          Comment

                                          Working...
                                          X