Oorspronkelijk geplaatst door bobo
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Supertrucks van 50 ton en 25 meter lang op E313
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door krizie Bekijk Berichtenmijn punt was dat op het Belgische wegenet gewoon geen plaats is voor zulke dingen
geloof me vrij ik ben stiekem voorstander maar dan zou ik toch een inhaalverbod inlassen op autosnelwegen met maar 2 vakken ,of die supercombi's op bepaalde stukken op de pechstrook toelaten met een snelheidslimiet ,bv 80 km/h .
en wat die remmen betreft .
ik heb 6 jaar bij een opleggerconstructeur gewerkt ,de dingen die ik gezien heb om de remproeven te manipuleren en de controleur van het ministerie te paaien zijn te erg voor woorden .
eenmaal je dat gezien hebt dan rij je met schrik op de autosnelweg !
Over de remmen, ging vroeger regelmatig mee met een Volvo FH 12 met I-Shift en met retarder die een nieuwe Renders oplegger trok die rondom op schijfremmen stond. De manier waarop dat ding 40 ton vertraagde was indrukwekkend te noemen. (vooral mede door de retarder, ik vind dat ze dit zouden moeten verplichten op vrachtwagens)
Oorspronkelijk geplaatst door Bralo20 Bekijk BerichtenKlopt volledig... Alleen is er de vraag of het Belgische wegennet zulke combi's een plaats kan geven en daar vrees ik eigenlijk een beetje voor.
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtendom trouwens dat alleen in belgie zo'n dubbele achteras op de trekker zwaarder wordt belast
is slecht voor het asfalt
Een voorloopas is hier ook niet gebruikelijk omdat de maximale aslasten hier hoog genoeg liggen (is dure optie, dacht dat het rond de 12500 euro draait). In Engeland hebben ze haast allemaal een voorloopas, omdat ze dan meer mogen meenemen.
Nochtans verhoogt een voorloopas de veiligheid, de trekker wordt er veel stabieler door bij een natte ondergrond. Want bij een gewone trekker die licht beladen is kan je redelijk wat oversteer uitlokken bij het optrekken .
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk BerichtenHebben die niet ook trekkers met een lange neus, weet de specifieke termen niet.
Nooit gesnapt dat ze dat bij ons niet invoeren, dat is voor de bestuurder toch veel en veel veiliger?
Als ik het goed heb doen ze dat bij ons niet vanwege de maximale toegelaten lengte: uiteraard willen ze zoveel mogelijk laadruimte.
Je ziet in België wel enkele US trekkers rijden maar meestal enkel voor de show of bij zelfstandigen die een uithangbord wil hebben. Mits een trailer die niet te lang is kan je zo'n conventional ook hier gebruiken.
Al staan de US trekkers pas recentelijk op min of meer gelijke voet met de EU trekkers... Een niet gesyncroniseerde versnellingsbak was daar eigenlijk meer regel dan uitzondering tot voor enkele jaren. Om over de motoren nog maar te zwijgen...
Wat veiligheid betreft is een conventional nog steeds veiliger dan een COE in een zware crash... Ook al zijn de moderne vrachtwagens voorzien van enkele snufjes die de overlevingskansen drastisch verhogen tov vroeger...
Back in the old days (lees voor de jaren 70) waren quasi alle trucks over de hele wereld gewone conventionals maar door strengere wetten en de nood aan meer nuttige laadruimte hebben het beeld hier drastisch veranderd.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Corneel Bekijk BerichtenEen dubbele trekas is idd nadelig voor het wegdek in korte bochten, dat wringt het gewoon kapot.
Een voorloopas is hier ook niet gebruikelijk omdat de maximale aslasten hier hoog genoeg liggen (is dure optie, dacht dat het rond de 12500 euro draait). In Engeland hebben ze haast allemaal een voorloopas, omdat ze dan meer mogen meenemen.
Nochtans verhoogt een voorloopas de veiligheid, de trekker wordt er veel stabieler door bij een natte ondergrond. Want bij een gewone trekker die licht beladen is kan je redelijk wat oversteer uitlokken bij het optrekken .
Onze vaste vrachtwagens hadden vroeger een 6x2/2 combinatie met een liftas. Ook hier zijn we ondertussen al 5 jaar terug gekomen op het gebruik van een naloop liftas en overgeschakeld op een tandem aangedreven asstel met bladvering ipv luchtvering. De problemen die we gehad hebben met de luchtvering op die voertuigen en met de liftas zijn een beetje teveel om het verschil aan kost te compenseren... Om nog maar te zwijgen over de stilstanden wanneer de voertuigen zich weer eens vastreden...
Van een voorloopas op een trekker ben ik eigenlijk geen voorstander... Als je de extra capaciteit nodig hebt en toch je banden wil sparen ga je best voor een gestuurde naloopas ipv een voorloopas. Door de naloopas verkleint je draaicirkel en spaar je je banden meer dan bij een voorloopas.
En ja, een 4x2 trekker op een natte ondergrond is nogal tailhappy Al helpt de tractiecontrole die heden ten dage standaard aanwezig is wel veel
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Frigobox Bekijk BerichtenIn België ga je een trekker met dubbele trekas heel weinig zien. Meeste trekkers zijn 4x2 en slechts heel zelden 6x4. Wat motorwagens betreft (mixers, motorwagens met kipper, ...) kan je wel vaker een dubbele trekas zien in 6x4 en 8x4
Onze Mercedes Actros 1840LS (2001) heeft een MTMS van 44 ton, onze nieuwe (nog niet geleverde) Mercedes Actros 2651LS heeft een MTMS van 60 ton (met vergunning en beperkt omdat het een automatische versnellingsbak is). Met handgeschakelde bak had het voertuig een MTMS van 80 ton (eventueel te verhogen tot 250 ton). Die 16 ton extra komen goed van pas... En dat was helaas niet mogelijk met een enkelas trekker. Die zou beperkt geweest zijn tot een MTMS van 50 ton.
8x4 trekkers zul je enkel tegenkomen in het zwaar vervoer waar deze bijzonder nuttig zijn bij het vervoer van ballasttrailers voor hydraulische kranen. Ook voor verzet van zware machines komt een 8x4 goed van pas. Voor normaal transport heeft een 8x4 totaal geen nut.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk BerichtenHeb verleden jaar nog zo'n oud machien (van in de jaren '50) gezien, was van de bloemmolen die bloem bij onzen bakker levert. Die wagen deed nog alle dagen de baan om leveringen te doen. Maar ik denk dat het ne Volvo was, niet zeker meer van. Hij was in 't rood geschilderd met hier en daar al wat roest maar qua mechaniek nog volledig in orde. Had ook al véél, zéér veel kilometers.
Volvo N-reeks
In Londerzeel staat er nog zo een uniek exemplaar bij de brandweer
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Corneel Bekijk BerichtenEen dubbele trekas is idd nadelig voor het wegdek in korte bochten, dat wringt het gewoon kapot.
Een voorloopas is hier ook niet gebruikelijk omdat de maximale aslasten hier hoog genoeg liggen (is dure optie, dacht dat het rond de 12500 euro draait). In Engeland hebben ze haast allemaal een voorloopas, omdat ze dan meer mogen meenemen.
Nochtans verhoogt een voorloopas de veiligheid, de trekker wordt er veel stabieler door bij een natte ondergrond. Want bij een gewone trekker die licht beladen is kan je redelijk wat oversteer uitlokken bij het optrekken .
in belgie kwasi 0
daarom ook dat ik dat zei, is de maximum belasting in belgie dan hoger dan in de ons omringende landen ?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtende meeste franse, britse, poolse en hollandse trucks hebben zo'n intrekbare (meedraaibare) as als ik ze zie
in belgie kwasi 0
daarom ook dat ik dat zei, is de maximum belasting in belgie dan hoger dan in de ons omringende landen ?
- Aantal assen
- MTM
- Lucht of bladvering
Een voorbeeldje van een "samenspan" (MTM 44 ton):
Situatie 1: Enkelassige trekker met 3 assige oplegger:
Luchtvering: 515,62 EUR
Bladvering: 771,35 EUR
Situatie 2: Tandem trekker met 3 assige oplegger:
Luchtvering: 313,61 EUR
Bladvering: 771,35 EUR
Een tandemtrekker is dus goedkoper wat verkeersbelasting betreft
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bralo20 Bekijk BerichtenDe nieuwe trekker die we besteld hebben is een 6x4 luchtgeveerde trekker geworden... Als je regelmatig machines moet verzetten of al eens onverharde grond betreed ben je nog steeds beter af met een tandemtrekker... Ook al ligt de bandenslijtage en het verbruik hoger dan met een single trekker...
Onze vaste vrachtwagens hadden vroeger een 6x2/2 combinatie met een liftas. Ook hier zijn we ondertussen al 5 jaar terug gekomen op het gebruik van een naloop liftas en overgeschakeld op een tandem aangedreven asstel met bladvering ipv luchtvering. De problemen die we gehad hebben met de luchtvering op die voertuigen en met de liftas zijn een beetje teveel om het verschil aan kost te compenseren... Om nog maar te zwijgen over de stilstanden wanneer de voertuigen zich weer eens vastreden...
Van een voorloopas op een trekker ben ik eigenlijk geen voorstander... Als je de extra capaciteit nodig hebt en toch je banden wil sparen ga je best voor een gestuurde naloopas ipv een voorloopas. Door de naloopas verkleint je draaicirkel en spaar je je banden meer dan bij een voorloopas.
En ja, een 4x2 trekker op een natte ondergrond is nogal tailhappy Al helpt de tractiecontrole die heden ten dage standaard aanwezig is wel veel
Wist niet dat een voor of achterloper zoveel verschil uitmaakte. Ben gewoon voor het feit dat er een 3e as moet zitten op de trekker voor de stabiliteit.
Al is dat tailhappy zijn soms wel leuk (scheef vertrekken aan péages en zo ).
Dus, voor die roadtrains werken ze best met een meesturende naloopas op de trekker (om terug on-topic te gaan) en nog een paar stuurasjes onder de oplegger.
Btw, Bralo, al ervaringen (gehoord) met de X-Drive van Renders? Maakt dit veel verschil in de praktijk?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Corneel Bekijk BerichtenBtw, Bralo, al ervaringen (gehoord) met de X-Drive van Renders? Maakt dit veel verschil in de praktijk?
Een tridem oplegger met starre assen zal op een derde as 120.000 km kunnen halen bvb. Ik heb al meegemaakt dat dezelfde positie meesturend was. Daar was het rendement 2x zo hoog enkel doordat het wringen zoveel minder is
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Corneel Bekijk BerichtenVoor in de bouw is een 6x4 eigenlijk een noodzaak, voor of achterlopers zijn enkel goed om aan de wet te voldoen qua aslasten, maar bieden idd geen verdere voordelen. Een 8x4 is ook leuk natuurlijk, kan je bij krappe maneuvres even de vooras boven een gracht laten hangen .
Wist niet dat een voor of achterloper zoveel verschil uitmaakte. Ben gewoon voor het feit dat er een 3e as moet zitten op de trekker voor de stabiliteit.
Al is dat tailhappy zijn soms wel leuk (scheef vertrekken aan péages en zo ).
Dus, voor die roadtrains werken ze best met een meesturende naloopas op de trekker (om terug on-topic te gaan) en nog een paar stuurasjes onder de oplegger.
Btw, Bralo, al ervaringen (gehoord) met de X-Drive van Renders? Maakt dit veel verschil in de praktijk?
Voor zuivere roadtrains ben je nog steeds best af met een aangedreven tademstel, dit om de kracht naar het wegdek te kunnen overbrengen en in beweging te kunnen komen. Met een na of voorloopas zal je moeilijker in staat zijn om de combinatie in beweging te krijgen. Voor eco combis daarentegen met een beperkt gewicht van 50 ton kan een combinatie met een voor of naloopas voldoen...
Wat de X drive betreft: ik ken deze maar heb er nog geen ervaringen mee. We hebben zelf op dit moment 3 opleggers rijden (Faymonville dieplader, LAG kipper en HRD jumbo schuifzeil). Als onze nieuwe trekker geleverd is zullen er wss nog opleggers bijkomen.
Enkel onze Faymonville heet een naloopgestuurde as op de tridem staan. (dwanggestuurd, geen hydraulische sturing) en ik moet zeggen dat dit de slijtige wel verminderd... Behalve als je niet mooi rechtstaat en je dan achteruit rijdt terwijl de as niet geblokkeerd is Nu ja, bij een dieplader ligt de bandenslijtage zowieso al hoger (kleinere banden, beperkt op te snijden, hogere belasting, etc...)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bralo20 Bekijk BerichtenIndeed... We hebben ook een 8x4 kipper rijden met laadkraan en eigenlijk is die enkel ideaal voor bepaalde werken dankzij een groot laadvolume. Spijt genoeg krijg je bij een 6x4 noch bij een 8x4 je volledige nuttige aslasten. 6x2 / 6x4's zijn helaas beperkt tot 26 ton terwijl 8x2 / 8x4 slechts 32 ton krijgen als MTM. Dit terwijl de werkelijke capaciteit bij een 8x4 al snel op 39 ton of meer ligt...
Voor zuivere roadtrains ben je nog steeds best af met een aangedreven tademstel, dit om de kracht naar het wegdek te kunnen overbrengen en in beweging te kunnen komen. Met een na of voorloopas zal je moeilijker in staat zijn om de combinatie in beweging te krijgen. Voor eco combis daarentegen met een beperkt gewicht van 50 ton kan een combinatie met een voor of naloopas voldoen...
Wat de X drive betreft: ik ken deze maar heb er nog geen ervaringen mee. We hebben zelf op dit moment 3 opleggers rijden (Faymonville dieplader, LAG kipper en HRD jumbo schuifzeil). Als onze nieuwe trekker geleverd is zullen er wss nog opleggers bijkomen.
Enkel onze Faymonville heet een naloopgestuurde as op de tridem staan. (dwanggestuurd, geen hydraulische sturing) en ik moet zeggen dat dit de slijtige wel verminderd... Behalve als je niet mooi rechtstaat en je dan achteruit rijdt terwijl de as niet geblokkeerd is Nu ja, bij een dieplader ligt de bandenslijtage zowieso al hoger (kleinere banden, beperkt op te snijden, hogere belasting, etc...)
De supercombi's die ik gezien heb in holland waren allemaal 6x2. Origineel mochten die 60 ton laden (net zoals de Zweden), maar dit werd tijdens het project (helaas) teruggeschroefd naar 50 ton. Het deelbare containerchassis van Floor was/is een prachtig stukje ecocombi-techniek.
Daar staat dan wel tegenover de de Zweedse 60-tonners meestal 6x4 zijn (of 6x2 met Robson-drive), waarschijnlijk om die grip-redenen. Echte roadtrains zullen we hier nooit zien. Alhoewel er een Hollander was die ooit met zijn Peterbilt met 2 lege opleggers erachter een dagje door Holland heeft gereden zonder noemenswaardige problemen.
Ik hoop echt dat die supertrucks erdoor komen, is toch een prachtig zicht. Tenminste de omvang van een echte truck, trekker-oplegger lijkt zo klein en is eigenlijk inefficiënt in vgl met ecocombi's.
Comment
-
En nu is het dus eindelijk zo ver, de eerste supertruck in België.
Deze namiddag is voor de eerste keer een supertruck uitgereden op Vlaamse wegen. De primeur was voorbehouden voor transportbedrijf Ninatrans uit Heverlee, dat in opdracht van AB Inbev het traject tussen Heverlee en de haven van Antwerpen aflegde. De supertruck, ook wel ecocombi genaamd, zal het traject dagelijks een of twee keer heen en terug afleggen. Ook vijf andere transporteurs krijgen wellicht binnenkort een vergunning voor een supertruck . Geert NeytOpel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk BerichtenEen topic van 7 jaar terug'16 Peugeot 308 SW blueHDI
'15 Volvo XC60 D3
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk BerichtenEn nu is het dus eindelijk zo ver, de eerste supertruck in België.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150122_01488038
Comment
-
D'r zouden nog enkele bedrijven volgen.
En blijkbaar moeten de bestuurders ook les gaan volgen in Nederland.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk BerichtenD'r zouden nog enkele bedrijven volgen.
En blijkbaar moeten de bestuurders ook les gaan volgen in Nederland.
Comment
-
Bestuurders moeten inderdaad extra les gaan volgen in Nederland. In belgie bestaat die cursus nog niet.
In Nederland rijden ondertussen 200 (dacht ik) van die combinaties zonder problemen rond. Tijdens de proefperiode in Nederland mochten ze niet over spoorwegovergangen rijden maar dat is ondertussen al afgeschaft.
Comment
Comment