Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Supertrucks van 50 ton en 25 meter lang op E313

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #61
    Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
    ook omdat het toch wel een pak handiger is, zo zonder neus

    maar die oude scania's
    Het was er eentje in de aard van deze:
    Bijgevoegde Bestanden

    Comment


    • #62
      Oorspronkelijk geplaatst door krizie Bekijk Berichten
      mijn punt was dat op het Belgische wegenet gewoon geen plaats is voor zulke dingen
      geloof me vrij ik ben stiekem voorstander maar dan zou ik toch een inhaalverbod inlassen op autosnelwegen met maar 2 vakken ,of die supercombi's op bepaalde stukken op de pechstrook toelaten met een snelheidslimiet ,bv 80 km/h .

      en wat die remmen betreft .
      ik heb 6 jaar bij een opleggerconstructeur gewerkt ,de dingen die ik gezien heb om de remproeven te manipuleren en de controleur van het ministerie te paaien zijn te erg voor woorden .
      eenmaal je dat gezien hebt dan rij je met schrik op de autosnelweg !
      Had uw post gebruikt als aanknopingspunt in het algemeen, dus was niet echt persoonlijk bedoeld . Mijn excuses moest de quatsch fel overgekomen zijn.

      Over de remmen, ging vroeger regelmatig mee met een Volvo FH 12 met I-Shift en met retarder die een nieuwe Renders oplegger trok die rondom op schijfremmen stond. De manier waarop dat ding 40 ton vertraagde was indrukwekkend te noemen. (vooral mede door de retarder, ik vind dat ze dit zouden moeten verplichten op vrachtwagens)

      Oorspronkelijk geplaatst door Bralo20 Bekijk Berichten
      Klopt volledig... Alleen is er de vraag of het Belgische wegennet zulke combi's een plaats kan geven en daar vrees ik eigenlijk een beetje voor.
      Ik vrees er ook voor dat ze het niet gaan willen, ookal zie ik niet echt nadelen. Denk dat het eerder een showprojectje is (helaas).

      Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
      dom trouwens dat alleen in belgie zo'n dubbele achteras op de trekker zwaarder wordt belast
      is slecht voor het asfalt
      Een dubbele trekas is idd nadelig voor het wegdek in korte bochten, dat wringt het gewoon kapot.
      Een voorloopas is hier ook niet gebruikelijk omdat de maximale aslasten hier hoog genoeg liggen (is dure optie, dacht dat het rond de 12500 euro draait). In Engeland hebben ze haast allemaal een voorloopas, omdat ze dan meer mogen meenemen.
      Nochtans verhoogt een voorloopas de veiligheid, de trekker wordt er veel stabieler door bij een natte ondergrond. Want bij een gewone trekker die licht beladen is kan je redelijk wat oversteer uitlokken bij het optrekken .

      Comment


      • #63
        Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk Berichten
        Hebben die niet ook trekkers met een lange neus, weet de specifieke termen niet.

        Nooit gesnapt dat ze dat bij ons niet invoeren, dat is voor de bestuurder toch veel en veel veiliger?

        Als ik het goed heb doen ze dat bij ons niet vanwege de maximale toegelaten lengte: uiteraard willen ze zoveel mogelijk laadruimte.
        Dat zijn de conventionals De trucks die buiten de US gebruikt worden zijn zogenaamde Cabover's of COE's (Cab Over Engine). De reden waarom COE's hier gebruikt worden valt inderdaad te zoeken bij de maximaal toegelaten lengte. Bij een trekker met neus verlies je teveel nuttige laadlengte (en tevens ook laadvermogen). 16,5m is 16,5m of je nu een COE of een trekker met neus hebt...

        Je ziet in België wel enkele US trekkers rijden maar meestal enkel voor de show of bij zelfstandigen die een uithangbord wil hebben. Mits een trailer die niet te lang is kan je zo'n conventional ook hier gebruiken.

        Al staan de US trekkers pas recentelijk op min of meer gelijke voet met de EU trekkers... Een niet gesyncroniseerde versnellingsbak was daar eigenlijk meer regel dan uitzondering tot voor enkele jaren. Om over de motoren nog maar te zwijgen...

        Wat veiligheid betreft is een conventional nog steeds veiliger dan een COE in een zware crash... Ook al zijn de moderne vrachtwagens voorzien van enkele snufjes die de overlevingskansen drastisch verhogen tov vroeger...


        Back in the old days (lees voor de jaren 70) waren quasi alle trucks over de hele wereld gewone conventionals maar door strengere wetten en de nood aan meer nuttige laadruimte hebben het beeld hier drastisch veranderd.

        Comment


        • #64
          Oorspronkelijk geplaatst door Corneel Bekijk Berichten
          Een dubbele trekas is idd nadelig voor het wegdek in korte bochten, dat wringt het gewoon kapot.
          Een voorloopas is hier ook niet gebruikelijk omdat de maximale aslasten hier hoog genoeg liggen (is dure optie, dacht dat het rond de 12500 euro draait). In Engeland hebben ze haast allemaal een voorloopas, omdat ze dan meer mogen meenemen.
          Nochtans verhoogt een voorloopas de veiligheid, de trekker wordt er veel stabieler door bij een natte ondergrond. Want bij een gewone trekker die licht beladen is kan je redelijk wat oversteer uitlokken bij het optrekken .
          De nieuwe trekker die we besteld hebben is een 6x4 luchtgeveerde trekker geworden... Als je regelmatig machines moet verzetten of al eens onverharde grond betreed ben je nog steeds beter af met een tandemtrekker... Ook al ligt de bandenslijtage en het verbruik hoger dan met een single trekker...

          Onze vaste vrachtwagens hadden vroeger een 6x2/2 combinatie met een liftas. Ook hier zijn we ondertussen al 5 jaar terug gekomen op het gebruik van een naloop liftas en overgeschakeld op een tandem aangedreven asstel met bladvering ipv luchtvering. De problemen die we gehad hebben met de luchtvering op die voertuigen en met de liftas zijn een beetje teveel om het verschil aan kost te compenseren... Om nog maar te zwijgen over de stilstanden wanneer de voertuigen zich weer eens vastreden...

          Van een voorloopas op een trekker ben ik eigenlijk geen voorstander... Als je de extra capaciteit nodig hebt en toch je banden wil sparen ga je best voor een gestuurde naloopas ipv een voorloopas. Door de naloopas verkleint je draaicirkel en spaar je je banden meer dan bij een voorloopas.

          En ja, een 4x2 trekker op een natte ondergrond is nogal tailhappy Al helpt de tractiecontrole die heden ten dage standaard aanwezig is wel veel

          Comment


          • #65
            Oorspronkelijk geplaatst door Frigobox Bekijk Berichten
            In België ga je een trekker met dubbele trekas heel weinig zien. Meeste trekkers zijn 4x2 en slechts heel zelden 6x4. Wat motorwagens betreft (mixers, motorwagens met kipper, ...) kan je wel vaker een dubbele trekas zien in 6x4 en 8x4
            6x4 of meer worden quasi enkel gebruikt voor zwaar transport... De reden hiervoor is dat de maximale sleep bij een tandemtrekker makkelijk kan oplopen tot 250 ton terwijl een 4x2 beperkt is tot een maximale sleep van pakweg 70 ton (afhankelijk van merk tot merk). Aangezien normaal transport beperkt is tot een maximale massa van 44 ton is er dan ook geen nut om een 6x4 of 6x2 aan te kopen in België. Tenzij je natuurlijk zwaar grondverzet doet en regelmatig "off road" rijdt dan komt het tandemstel wel van pas. En daar kan je al eens een tandemtrekker zien, idem dito bij betonmixers.


            Onze Mercedes Actros 1840LS (2001) heeft een MTMS van 44 ton, onze nieuwe (nog niet geleverde) Mercedes Actros 2651LS heeft een MTMS van 60 ton (met vergunning en beperkt omdat het een automatische versnellingsbak is). Met handgeschakelde bak had het voertuig een MTMS van 80 ton (eventueel te verhogen tot 250 ton). Die 16 ton extra komen goed van pas... En dat was helaas niet mogelijk met een enkelas trekker. Die zou beperkt geweest zijn tot een MTMS van 50 ton.

            8x4 trekkers zul je enkel tegenkomen in het zwaar vervoer waar deze bijzonder nuttig zijn bij het vervoer van ballasttrailers voor hydraulische kranen. Ook voor verzet van zware machines komt een 8x4 goed van pas. Voor normaal transport heeft een 8x4 totaal geen nut.

            Comment


            • #66
              Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
              Heb verleden jaar nog zo'n oud machien (van in de jaren '50) gezien, was van de bloemmolen die bloem bij onzen bakker levert. Die wagen deed nog alle dagen de baan om leveringen te doen. Maar ik denk dat het ne Volvo was, niet zeker meer van. Hij was in 't rood geschilderd met hier en daar al wat roest maar qua mechaniek nog volledig in orde. Had ook al véél, zéér veel kilometers.


              Volvo N-reeks

              In Londerzeel staat er nog zo een uniek exemplaar bij de brandweer

              Comment


              • #67
                Oorspronkelijk geplaatst door Corneel Bekijk Berichten
                Een dubbele trekas is idd nadelig voor het wegdek in korte bochten, dat wringt het gewoon kapot.
                Een voorloopas is hier ook niet gebruikelijk omdat de maximale aslasten hier hoog genoeg liggen (is dure optie, dacht dat het rond de 12500 euro draait). In Engeland hebben ze haast allemaal een voorloopas, omdat ze dan meer mogen meenemen.
                Nochtans verhoogt een voorloopas de veiligheid, de trekker wordt er veel stabieler door bij een natte ondergrond. Want bij een gewone trekker die licht beladen is kan je redelijk wat oversteer uitlokken bij het optrekken .
                de meeste franse, britse, poolse en hollandse trucks hebben zo'n intrekbare (meedraaibare) as als ik ze zie
                in belgie kwasi 0

                daarom ook dat ik dat zei, is de maximum belasting in belgie dan hoger dan in de ons omringende landen ?

                Comment


                • #68
                  Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                  de meeste franse, britse, poolse en hollandse trucks hebben zo'n intrekbare (meedraaibare) as als ik ze zie
                  in belgie kwasi 0

                  daarom ook dat ik dat zei, is de maximum belasting in belgie dan hoger dan in de ons omringende landen ?
                  De verkeersbelasting wordt in België berekend aan de hand van:

                  - Aantal assen
                  - MTM
                  - Lucht of bladvering


                  Een voorbeeldje van een "samenspan" (MTM 44 ton):

                  Situatie 1: Enkelassige trekker met 3 assige oplegger:

                  Luchtvering: 515,62 EUR
                  Bladvering: 771,35 EUR

                  Situatie 2: Tandem trekker met 3 assige oplegger:

                  Luchtvering: 313,61 EUR
                  Bladvering: 771,35 EUR


                  Een tandemtrekker is dus goedkoper wat verkeersbelasting betreft

                  Comment


                  • #69
                    Oorspronkelijk geplaatst door Bralo20 Bekijk Berichten
                    De nieuwe trekker die we besteld hebben is een 6x4 luchtgeveerde trekker geworden... Als je regelmatig machines moet verzetten of al eens onverharde grond betreed ben je nog steeds beter af met een tandemtrekker... Ook al ligt de bandenslijtage en het verbruik hoger dan met een single trekker...

                    Onze vaste vrachtwagens hadden vroeger een 6x2/2 combinatie met een liftas. Ook hier zijn we ondertussen al 5 jaar terug gekomen op het gebruik van een naloop liftas en overgeschakeld op een tandem aangedreven asstel met bladvering ipv luchtvering. De problemen die we gehad hebben met de luchtvering op die voertuigen en met de liftas zijn een beetje teveel om het verschil aan kost te compenseren... Om nog maar te zwijgen over de stilstanden wanneer de voertuigen zich weer eens vastreden...

                    Van een voorloopas op een trekker ben ik eigenlijk geen voorstander... Als je de extra capaciteit nodig hebt en toch je banden wil sparen ga je best voor een gestuurde naloopas ipv een voorloopas. Door de naloopas verkleint je draaicirkel en spaar je je banden meer dan bij een voorloopas.

                    En ja, een 4x2 trekker op een natte ondergrond is nogal tailhappy Al helpt de tractiecontrole die heden ten dage standaard aanwezig is wel veel
                    Voor in de bouw is een 6x4 eigenlijk een noodzaak, voor of achterlopers zijn enkel goed om aan de wet te voldoen qua aslasten, maar bieden idd geen verdere voordelen. Een 8x4 is ook leuk natuurlijk, kan je bij krappe maneuvres even de vooras boven een gracht laten hangen .

                    Wist niet dat een voor of achterloper zoveel verschil uitmaakte. Ben gewoon voor het feit dat er een 3e as moet zitten op de trekker voor de stabiliteit.
                    Al is dat tailhappy zijn soms wel leuk (scheef vertrekken aan péages en zo ).
                    Dus, voor die roadtrains werken ze best met een meesturende naloopas op de trekker (om terug on-topic te gaan) en nog een paar stuurasjes onder de oplegger.

                    Btw, Bralo, al ervaringen (gehoord) met de X-Drive van Renders? Maakt dit veel verschil in de praktijk?

                    Comment


                    • #70
                      Oorspronkelijk geplaatst door Corneel Bekijk Berichten
                      Btw, Bralo, al ervaringen (gehoord) met de X-Drive van Renders? Maakt dit veel verschil in de praktijk?
                      Das die meesturende oplegger zeker? Qua bandenrendement maakt dat een heel groot verschil

                      Een tridem oplegger met starre assen zal op een derde as 120.000 km kunnen halen bvb. Ik heb al meegemaakt dat dezelfde positie meesturend was. Daar was het rendement 2x zo hoog enkel doordat het wringen zoveel minder is

                      Comment


                      • #71
                        Oorspronkelijk geplaatst door Corneel Bekijk Berichten
                        Voor in de bouw is een 6x4 eigenlijk een noodzaak, voor of achterlopers zijn enkel goed om aan de wet te voldoen qua aslasten, maar bieden idd geen verdere voordelen. Een 8x4 is ook leuk natuurlijk, kan je bij krappe maneuvres even de vooras boven een gracht laten hangen .

                        Wist niet dat een voor of achterloper zoveel verschil uitmaakte. Ben gewoon voor het feit dat er een 3e as moet zitten op de trekker voor de stabiliteit.
                        Al is dat tailhappy zijn soms wel leuk (scheef vertrekken aan péages en zo ).
                        Dus, voor die roadtrains werken ze best met een meesturende naloopas op de trekker (om terug on-topic te gaan) en nog een paar stuurasjes onder de oplegger.

                        Btw, Bralo, al ervaringen (gehoord) met de X-Drive van Renders? Maakt dit veel verschil in de praktijk?
                        Indeed... We hebben ook een 8x4 kipper rijden met laadkraan en eigenlijk is die enkel ideaal voor bepaalde werken dankzij een groot laadvolume. Spijt genoeg krijg je bij een 6x4 noch bij een 8x4 je volledige nuttige aslasten. 6x2 / 6x4's zijn helaas beperkt tot 26 ton terwijl 8x2 / 8x4 slechts 32 ton krijgen als MTM. Dit terwijl de werkelijke capaciteit bij een 8x4 al snel op 39 ton of meer ligt...

                        Voor zuivere roadtrains ben je nog steeds best af met een aangedreven tademstel, dit om de kracht naar het wegdek te kunnen overbrengen en in beweging te kunnen komen. Met een na of voorloopas zal je moeilijker in staat zijn om de combinatie in beweging te krijgen. Voor eco combis daarentegen met een beperkt gewicht van 50 ton kan een combinatie met een voor of naloopas voldoen...

                        Wat de X drive betreft: ik ken deze maar heb er nog geen ervaringen mee. We hebben zelf op dit moment 3 opleggers rijden (Faymonville dieplader, LAG kipper en HRD jumbo schuifzeil). Als onze nieuwe trekker geleverd is zullen er wss nog opleggers bijkomen.

                        Enkel onze Faymonville heet een naloopgestuurde as op de tridem staan. (dwanggestuurd, geen hydraulische sturing) en ik moet zeggen dat dit de slijtige wel verminderd... Behalve als je niet mooi rechtstaat en je dan achteruit rijdt terwijl de as niet geblokkeerd is Nu ja, bij een dieplader ligt de bandenslijtage zowieso al hoger (kleinere banden, beperkt op te snijden, hogere belasting, etc...)

                        Comment


                        • #72
                          Oorspronkelijk geplaatst door Bralo20 Bekijk Berichten
                          Indeed... We hebben ook een 8x4 kipper rijden met laadkraan en eigenlijk is die enkel ideaal voor bepaalde werken dankzij een groot laadvolume. Spijt genoeg krijg je bij een 6x4 noch bij een 8x4 je volledige nuttige aslasten. 6x2 / 6x4's zijn helaas beperkt tot 26 ton terwijl 8x2 / 8x4 slechts 32 ton krijgen als MTM. Dit terwijl de werkelijke capaciteit bij een 8x4 al snel op 39 ton of meer ligt...

                          Voor zuivere roadtrains ben je nog steeds best af met een aangedreven tademstel, dit om de kracht naar het wegdek te kunnen overbrengen en in beweging te kunnen komen. Met een na of voorloopas zal je moeilijker in staat zijn om de combinatie in beweging te krijgen. Voor eco combis daarentegen met een beperkt gewicht van 50 ton kan een combinatie met een voor of naloopas voldoen...

                          Wat de X drive betreft: ik ken deze maar heb er nog geen ervaringen mee. We hebben zelf op dit moment 3 opleggers rijden (Faymonville dieplader, LAG kipper en HRD jumbo schuifzeil). Als onze nieuwe trekker geleverd is zullen er wss nog opleggers bijkomen.

                          Enkel onze Faymonville heet een naloopgestuurde as op de tridem staan. (dwanggestuurd, geen hydraulische sturing) en ik moet zeggen dat dit de slijtige wel verminderd... Behalve als je niet mooi rechtstaat en je dan achteruit rijdt terwijl de as niet geblokkeerd is Nu ja, bij een dieplader ligt de bandenslijtage zowieso al hoger (kleinere banden, beperkt op te snijden, hogere belasting, etc...)
                          MTM vs werkelijke capaciteit verklaart wss voor een groot deel het succes van Terberg en Ginaf in Holland. Die mannen maken 50-tons kippers en zo.

                          De supercombi's die ik gezien heb in holland waren allemaal 6x2. Origineel mochten die 60 ton laden (net zoals de Zweden), maar dit werd tijdens het project (helaas) teruggeschroefd naar 50 ton. Het deelbare containerchassis van Floor was/is een prachtig stukje ecocombi-techniek.
                          Daar staat dan wel tegenover de de Zweedse 60-tonners meestal 6x4 zijn (of 6x2 met Robson-drive), waarschijnlijk om die grip-redenen. Echte roadtrains zullen we hier nooit zien. Alhoewel er een Hollander was die ooit met zijn Peterbilt met 2 lege opleggers erachter een dagje door Holland heeft gereden zonder noemenswaardige problemen.

                          Ik hoop echt dat die supertrucks erdoor komen, is toch een prachtig zicht. Tenminste de omvang van een echte truck, trekker-oplegger lijkt zo klein en is eigenlijk inefficiënt in vgl met ecocombi's.

                          Comment


                          • #73
                            En nu is het dus eindelijk zo ver, de eerste supertruck in België.

                            Deze namiddag is voor de eerste keer een supertruck uitgereden op Vlaamse wegen. De primeur was voorbehouden voor transportbedrijf Ninatrans uit Heverlee, dat in opdracht van AB Inbev het traject tussen Heverlee en de haven van Antwerpen aflegde. De supertruck, ook wel ecocombi genaamd, zal het traject dagelijks een of twee keer heen en terug afleggen. Ook vijf andere transporteurs krijgen wellicht binnenkort een vergunning voor een supertruck . Geert Neyt
                            Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                            Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                            Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                            Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                            Comment


                            • #74
                              Een topic van 7 jaar terug

                              Comment


                              • #75
                                Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                                Een topic van 7 jaar terug
                                Tegen dat er iets gebeurt is er al veel water naar de zee gevloeid en daar zit volgens mij de echte oplossing ;-)
                                '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                '15 Volvo XC60 D3

                                Comment


                                • #76
                                  Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                                  En nu is het dus eindelijk zo ver, de eerste supertruck in België.

                                  http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150122_01488038
                                  Wel opvallend dat men de licentie geeft aan een bedrijf zonder ervaring hierin, terwijl er een Belgische firma is die al jarenlang in Nederland rijdt met die dingen.

                                  Comment


                                  • #77
                                    D'r zouden nog enkele bedrijven volgen.

                                    En blijkbaar moeten de bestuurders ook les gaan volgen in Nederland.
                                    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                    Comment


                                    • #78
                                      Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                                      D'r zouden nog enkele bedrijven volgen.

                                      En blijkbaar moeten de bestuurders ook les gaan volgen in Nederland.
                                      Inderdaad, want er is nog geen rijschool die hier zo'n wagens heeft.

                                      Comment


                                      • #79
                                        Zoals knight-rider zei is Ninatrans niet het enige bedrijf dat zo'n licentie zal krijgen.

                                        Ninatrans is nu ook geen kleine speler, staan redelijk vast op de transportsector. En je moet natuurlijk ervaring opbouwen om er te krijgen he

                                        Comment


                                        • #80
                                          Bestuurders moeten inderdaad extra les gaan volgen in Nederland. In belgie bestaat die cursus nog niet.
                                          In Nederland rijden ondertussen 200 (dacht ik) van die combinaties zonder problemen rond. Tijdens de proefperiode in Nederland mochten ze niet over spoorwegovergangen rijden maar dat is ondertussen al afgeschaft.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X