Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Blauw zwaailicht? Wie/wat?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Blauw zwaailicht? Wie/wat?

Welke diensten mogen allemaal met een blauw zwaailicht rijden?

Of wie is er allemaal bevoegd voor met een blauw zwaailicht te rijden?

Vroeg ik mij af

Een kennis van mij heeft alleszins het oranje zwaailicht van zijn T4 moeten halen, mag blijkbaar enkel door diensten gebruikt worden.

Over de blauwe: politie, brandweer, ziekenwagen en MUG zeker?

Comment

en douane

Comment

Fluxis?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bertrandt Bekijk Berichten

Vroeg ik mij af

Koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen.

HOOFDSTUK VI: Constructie
          Artikel 28: Lichten en reflectoren (2/4)
          §2. Algemene bepalingen.
          Voorschriften betreffende montage en kleur.

c) Bijzondere lichten.
          1. De voertuigen voor traag vervoer en het materieel van speciale constructie mogen tijdens het werk te gebruiken projectoren voeren, voor zover de bediening ervan onafhankelijk is van die van de andere lichten.
          2. De voertuigen die aangewend worden voor een taxidienst moeten voorzien zijn van een lichtinstallatie op het dak, gekoppeld aan de taximeter. De eisen waaraan die installaties moeten voldoen worden door de Minister van Verkeerswezen bepaald.

3. De voertuigen van een openbare of een bijzondere autobusdienst mogen een verlichtingsinrichting van witte of gele kleur voeren om de aanduidingen betreffende de gevolgde weg of de bestemming te geven.
          4. De voertuigen van de politiediensten, de niet gebanaliseerde voertuigen van de dienst wegcontrole van het Bestuur van Vervoer te Land, de niet gebanaliseerde voertuigen van de Administratie der Douane en Accijnzen aangeduid door de Minister van Financiën, de niet gebanaliseerde voertuigen van de militaire politie en van de diensten voor het ophalen en vernietigen van explosieven aangeduid door de Minister van Landsverdediging, de voertuigen van de Federale Overheidsdienst van Justitie bestemd voor het vervoer van gedetineerden en voor het Openbaar Ministerie, het dienstvoertuig van de provinciegouverneurs, de herkenbare voertuigen van de inspectiediensten van de gewesten en van de maatschappijen voor openbaar vervoer belast met wegcontrole, de ambulances, de voertuigen voor dringende medische interventie van de dienst 100, de brandweervoertuigen, de voertuigen van de Civiele Bescherming, de voertuigen voor hulpverlening van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen, de voertuigen voor hulpverlening bij ernstig incident veroorzaakt door water, gas, elektriciteit of radioactieve stoffen, mogen vooraan of op het dak één of meer blauwe knipperlichten voeren. Bij wijze van uitzondering kan de Minister van Verkeerswezen de toelating verlenen om andere voertuigen, bestemd voor een openbare dienst, vooraan of op het dak, uit te rusten met één of meer blauwe knipperlichten.

5. De takelauto's en de voertuigen waarvan de breedte meer dan 3 m bedraagt moeten één of twee oranje-gele knipperlichten voeren die zodanig geplaatst zijn dat zij in alle richtingen zichtbaar zijn. De voertuigen die speciaal bestemd zijn voor wegenhulp, de voertuigen die gebruikt worden voor de aanleg, het onderhoud, het toezicht of de controle van het wegennet en van de inrichtingen op, boven of onder de wegen, de voertuigen gebruikt voor het opruimen van vuilnis, de trage voertuigen voor landbouwgebruik, de voertuigen gebruikt voor uitzonderlijk vervoer evenals de begeleidende voertuigen ervan en de door de Minister van Landsverdediging aangeduide voertuigen van de Krijgsmacht mogen een of twee oranje-gele knipperlichten voeren die zo geplaatst zijn dat zij in alle richtingen zichtbaar zijn.
          Bij uitzondering kan de Minister van Verkeerswezen andere voertuigen toelaten een of twee oranje-gele knipperlichten te voeren.

6. De voertuigen van de wegenhulp en die van de autorijscholen mogen op het dak een verlicht paneel voeren. Dit paneel mag geen enkel vlak of opschrift vertonen bestaande uit reflecterend of fluorescerend materiaal.
          7. De lijkwagens mogen op de vier hoeken van de wagen een witlicht voeren.
          8. De Minister van Verkeerswezen kan, onder de door hem gestelde voorwaarden, het aanbrengen van bepaalde lichten op voertuigen, aangewend voor publicitaire doeleinden, toelaten.
          9. De Minister van Binnenlandse Zaken kan voor ambulances bijkomende signalisatie opleggen onder de door hem gestelde voorwaarden

bron : Wegcode.be
          Last edited by ; 29/07/2008, 18:33.

Comment

Ik heb ook eens gehoord de voedselinspectie?

En ik weet een burgemeester die er ook een heeft

Comment

"Onze" burgemeester allesinds niet...

Comment

De interventiewagens van de MIVB hebben ook een blauw zwaailicht. Geen slecht idee want wanneer er in brussel een bus/tram een straat blokkeert, staat er daar in no time een grote file.

Comment

Vroeger nog gezien dat na een oefening met de civiele bescherming de instructeur van een andere afdeling zo'n blauwe lamp op zijn privévoertuig gemonteerd had. Hij stond het verkeer te regelen om al de camions in colonne te kunnen laten passeren, met zijn blauwe zwaailamp in functie. Dit heeft geduurd tot er een VW van de rijkswacht passeerde, direct zijn lamp kwijt en waarschijnlijk nog een goeie boete erbovenop.

Comment

Klopt.

Witte 206'kes met sireneding aan boord en een blauw zwaailicht dat ze op het dak kunnen plaatsen.

Comment

Gerechtelijke lijkwagens voeren ook blauw licht.

Comment

gevangenentransport (de groene busjes en trucks)

Comment

Soms, of zefs vaak is een burgemeester ook het hoofd van de gemeentelijke politie, en bijgevolg ook bevoegd om een blauw zwaailicht te gebruiken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Parsifal Bekijk Berichten
                            Soms, of zefs vaak is een burgemeester ook het hoofd van de gemeentelijke politie, en bijgevolg ook bevoegd om een blauw zwaailicht te gebruiken.
                            Burgemeester is hoofd van de Bestuurlijke politie

Comment

De universiteit van Gent heeft ook wagens met een blauw zwaailicht. Deze zijn van een dienst die zich bezighoudt met radio-activiteit.
                              2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kleinen_joris Bekijk Berichten
                                Burgemeester is hoofd van de Bestuurlijke politie
                                shit, ongeveer juist

Comment

Vroeg ik mij af

Bevoegde diensten + Gio

Comment

Iemand een gedacht wat dit zou kunnen zijn? Vanmorgen op de E40:
                                    3 grijze Audi's, 2 met blauw zwaailicht (ook op dashboard en in de grill), de laatste had geen zichtbare blauwe lichten, allemaal met normale nummerplaten en met getint gewapend glas (dat zag ik duidelijk aan de deurlijsten)

i 1 2 1/2 6

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dirkbruijns Bekijk Berichten
                                      Gerechtelijke lijkwagens voeren ook blauw licht.
                                      Die zijn dan ook vaak gekeurd als ambulance

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door manneke Bekijk Berichten
                                        Iemand een gedacht wat dit zou kunnen zijn? Vanmorgen op de E40:
                                        3 grijze Audi's, 2 met blauw zwaailicht (ook op dashboard en in de grill), de laatste had geen zichtbare blauwe lichten, allemaal met normale nummerplaten en met getint gewapend glas (dat zag ik duidelijk aan de deurlijsten)
                                        FEDPOL

Comment

Working...
                                        X