Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Aixam en Ligier in zone 30

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Aixam en Ligier in zone 30

Gisteren zag ik een Aixam achter me rijden zonder nr plaat door een zone 30. Ik reed 38 en die Aixam kwam dichter wat wil zeggen dat die meer reed dan ik, en ik had al een strafbare snelheid.

Wat gebeurt er als die bakskes geflitst worden in een zone 30? Ze kunnen geen boete krijgen omdat ze niet identificeerbaar zijn, ik vind dat niet echt eerlijk. Het is al erg genoeg dat ze op de openbare weg het verkeer mogen lam leggen aan 45 per uur. En nu kunnen ze ook nog ongestoord te snel rijden door een zone 30!

Ik zie hier maar enkele oplossingen voor:
    - die blikkendoosjes verbieden op de openbare weg (yes please)
    - niet meer flitsen in een zone 30
    - nrplaten verplichten op 45 km karretjes

Of bestaat er hier reeds een oplossing voor?
    Last edited by massy; 06/05/2006, 11:47.

Oorspronkelijk geplaatst door massy
    Gisteren zag ik een Aixam achter me rijden zonder nr plaat door een zone 30. Ik reed 38 en die Aixam kwam dichter wat wil zeggen dat die meer reed dan ik, en ik had al een strafbare snelheid.

Wat gebeurt er als die bakskes geflitsts worden in een zone 30? Ze kunnen geen boete krijgen omdat ze niet identificeerbaar zijn, ik vind dat niet echt eerlijk. Het is al erg genoeg dat ze op de openbare weg het verkeer mogen lam leggen aan 45 per uur. En nu kunnen ze ook nog ongestoord te snel rijden door een zone 30!

Misschien was 'ie gechiptuned

Voor mijn part mogen ze die verbieden op de openbare weg. 't Stoort niet alleen de andere weggebruikers als zo'n onding op de baan bolt, 't lijkt me ook niet echt veilig voor de bestuurder zelve.

Andere oplossing, diegene die er nu nog mee rijden (veelal zonder rijbewijs dacht ik) ze laten oprijden, maar nieuwe gewoon verbieden. Dan neem je niemand's vrijheid abrupt af.

Comment

Ik kies voor optie twee

Comment

Aixam en dergelijke mogen blijven voor mijn part, de 'marginalen' -pardon my french- die daarmee rijden hebben evenveel recht op hun bewegingsvrijheid.

Maar ze zijn gevaarlijk, ergerlijk en ze stinken
        1963 Land Rover Series IIa
        1994 Mercedes SL320
        2015 Land Rover Discovery SDV6
        2016 Porsche Cayenne GTS

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tigra
          Ik kies voor optie twee
          Misschien een poll maken? Doe mij ook maar optie 2 dan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alex69alex
            en ze stinken
            Echt? Nog nooit gemerkt
            Ligt mss aan de "marginaal" erin dan

Comment

met een aixam heb je hetzelfde probleem als een brommer of een fietser, nr-plaat verpilcht maken ?

i love aixams

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alex69alex

Maar ze zijn gevaarlijk, ergerlijk en ze stinken
                Sotrue !

Weg met die dingen. Er rijden elke dag duizenden lege bussen.....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo
                  met een aixam heb je hetzelfde probleem als een brommer of een fietser, nr-plaat verpilcht maken ?

i love aixams
                  En ze een rijbewijstest laten passeren zoals iedere andere bestuurder.

Comment

Heel simpel, weg met die dingen! Als je met een brommer klasse B wil rijden, moet je ook een rijbewijs halen. En een brommer kan je gemakkelijker voorbij steken dan zo'n ding.

Comment

vroeger werkte er iemand bij mij met zo nen car
                      weet je dat die bijna 70 per uur bolde ... zonder rijbewijs op de openbare weg
                      voor mijn part mogen ze die dingen direkt afschaffen , levensgevaarlijk !!!

Comment

1/ dat ze een Belbus bestellen. Punt.
                        2/ Koop een degelijke quad

Comment

Even een bedenking:
                          begin jaren 70 reed ik ook wel 100 km/u met een brommer ZONDER rijbewijs (16-18 jaar)
                          een Flandriake btw !
                          enne, dat mocht, zelfs op het fietspad.....

Comment

Wat gebeurt er als die bakskes geflitst worden in een zone 30? Ze kunnen geen boete krijgen omdat ze niet identificeerbaar zijn, ik vind dat niet echt eerlijk. Het is al erg genoeg dat ze op de openbare weg het verkeer mogen lam leggen aan 45 per uur. En nu kunnen ze ook nog ongestoord te snel rijden door een zone 30!

Verbieden voor op de openbare weg zo egoïstisch zijn voor mensen die het nodig hebben, al zou ik persoonlijk er wel bang inzitten aan die lage snelheden! Een verplichte nr.plaat zou ik wel doorvoeren op die voertuigen.
                            Maar ze hebben toch al een voorziene nr.plaathouder en soms zie je ze ook met een kenteken : "45-KM"
                            Maar ja, in steden kunnen ze ook geen fietsen, brommers,.. flitsen en die rijden soms ook boven de 30km/u.
                            Last edited by ; 08/05/2006, 13:14.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tulpje and Co
                              Maar ja, in steden kunnen ze ook geen fietsen, brommers,.. flitsen en die rijden soms ook boven de 30km/u.
                              In Nederland moeten die dus wel een kenteken hebben... Nu kan je met die dingen dikwijls straffeloos roekeloos rijden. 't Is dikwijls zelfs moeilijk voor flikken om er zo een tegente houden als ze echt willen ontsnappen. Haal zoiets maar eens in als het 70-80 rijdt in een bebouwde kom.

Over de Aixams & co: nummerplaat. Ik zie echt niet in waarom die dat niet moeten hebben. En als ze nu eens een zwaar ongeval veroorzaken? Hoe spoor je die op?
                              Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

Comment

Het is onbegrijpbaar waarom dat je geen rijbewijs moet hebben voor zo'n voertuig.
                                Ik vind dat die op zijn minst een brommerrijbewijs moeten hebben.
                                Overal rijden waar normale wagens rijden in de bebouwde kom maar geen enkele opleiding noch vereiste van kennis van verkeersregels?

Blinden en kreupelen zouden er zelfs in principe mee kunnen gaan rijden dan?

Comment

WAT IS EEN AUTO ZONDER RIJBEWIJS ?

Volgens de wet is een auto zonder autorijbewijs een bromfiets op meer dan 2 wielen of een lichte vierwieler, die voorzien is van een gesloten carrosserie,

ledig gewicht kleiner is dan 350 kg
                                  snelheid van maximum 45 km / uur
                                  motorvermogen maximum 4 kW (het voertuig is uitgerust met een dieselmotor)

DOELGROEP

De grootste groep kopers wordt gevormd door ouderen en andere volwassenen die om welke reden dan ook niet over een rijbewijs B beschikken. Met de LIGIER zijn ze dan toch onafhankelijk voor vervoer over de korte afstand.

IN DE PRAKTIJK

In de stad kom je met een LIGIER goed met het overige verkeer mee. Op stillere wegen op het platteland is de LIGIER ook een goed alternatief, zeker daar waar frequent het openbaar vervoer ontbreekt.
                                  Dit betekent ook dat alle weggebruikers de LIGIER als motorvoertuig moeten behandelen. Een van rechts komende LIGIER heeft dus voorrang ten opzichte van een links van hem naderend motorvoertuig.

SPECIALE VEILIGHEIDSMAATREGELEN

Voor deelname aan het verkeer gelden ook hier alle regels die van toepassing zijn op auto’s. De bestuurder hoeft geen helm te dragen, maar wel een veiligheidsgordel. De chauffeur van de LIGIER moet zich gedragen als bestuurder van een motorvoertuig en rijdt dus rechts van de rijbaan, maar niet op fietspaden en fietsstroken. Tevens mag een LIGIER niet rijden op autowegen en autosnelwegen.
                                  Er mag maar 1 persoon naast de bestuurder plaatsnemen. Indien dit een kind is jonger dan 12 jaar en kleiner dan 1,50m moet het in een goedgekeurd kinderzitje zitten.

WAT MOET EN NIET MAG

Er is geen rijbewijs A (motor) of B (auto) vereist
                                  De vierwielige bromfiets mag bestuurd worden zonder rijbewijs indien de bestuurder
                                  voor 14/02/1961 geboren is, het rijbewijs A3 bromfiets is vereist voor iedereen geboren na 14/02/1961.
                                  U dient geen wegenbelasting te betalen.
                                  Vanaf 16 jaar mag je rijden met de LIGIER.

Door de lichte vierwieler onder de motorvoertuigen te rekenen en de beperkte maximumsnelheid zijn er een aantal borden voor de bestuurder van de LIGIER erg belangrijk.
                                  De volgende borden gelden voor de bestuurder als een verbod om deze wegen te gebruiken dan wil te rijden :

bord C6

gesloten voor motorvoertuigen op meer dan 2 wielen

bord G1

autosnelweg

bord G3

autoweg

Comment

Ik lees hier dat zo'n brommobiel (zeg ik t juist?) zich niet op een autoweg mag bevinden (maw op een 120km/h weg). Verleden vrijdag reed er nochthans zo'n ding op de Boslaan in Dilsen, levensgevaarlijk! Kheb me dan ook even laten gaan en ben pas op t laatste ogenblik voorbijgestoken Nu nog te hopen dat de bestuurder t gemerkt heeft...

Comment

Verbieden voor op de openbare weg zo egoïstisch zijn voor mensen die het nodig hebben,
                                      Klikt het grof als ik zeg dat mensen die niet met een normale of aangepaste auto kunnen rijden, zowiezo niet op de rijbaan thuishoren?

Afschaffen zeg ik, die dingen zijn levensgevaarlijk!

Een verplichte nr.plaat zou ik wel doorvoeren op die voertuigen.
                                      Aangezien ze toch niet zullen weggaan... I agree!

Ook bij bromfietsen zou een nummerplaat verplicht moeten zijn.
                                      Phantomschwarz Audi A3 2.0 TFSI quattro S-Line

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo

i love aixams
                                        Maar een brommer of fietser kan je wel probleemloos voorbijsteken waardooor ze het verkeer niet op houden he

Comment

Working...
                                        X