Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Veertig miljoen euro voor wegenwerken blijft onbenut

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #41
    Als je trouwens uw band/velg kapot rijdt op de openbare weg laat hiervan een PV opstellen + probeer goeie foto's te trekken van die put indien mogelijk.

    Ik heb het enkele maanden geleden voorgehad. De flank van mijn voorband kapot gereden in een put op de Kennedylaan te Zelzate. Ik heb toen foto's getrokken van die put en een PV laten opstellen door de politie. Ik heb toen een nieuwe band laten plaatsen (90€) en de auto opnieuw laten uitlijnen (40€). Ik heb onlangs 110€ teruggekregen van de wegbeheerder voor mijn kapotte band (met 60.000km erop, ver versleten dus ) en het uitlijnen.

    Comment


    • #42
      Eindelijk eens iets positief :

      Tellussen overal in Vlaanderen tegen eind 2010


      Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) wil tegen eind volgend jaar de installatie van tellussen overal op het Vlaamse hoofdwegennet rondkrijgen. Van het totale kostenplaatje van 13,5 miljoen euro is al 6 miljoen euro geïnvesteerd. 7,5 miljoen euro is ingeschreven in de begroting voor 2010 om het project rond te krijgen.

      Ingrijpen bij filevorming
      De bedoeling van de tellussen, die na elke uitrit van een autosnelweg of een kruising geplaatst moeten worden, is in real time gedetailleerde informatie te bezorgen aan het Vlaams Verkeerscentrum. De verkeersoperatoren kunnen hiermee onmiddellijk zien waar er een verstoring is van het aantal voorbijrijdende auto's in de lus en kunnen bijgevolg vlotter beoordelen waar er een incident heeft plaatsgevonden. "Die informatie is belangrijk om in te grijpen bij filevorming", aldus Crevits.

      In de regio's Antwerpen en Brussel zijn intussen al heel wat tellussen geïnstalleerd, maar de bedoeling is dat er nog meer bijkomen in Vlaanderen, zodat de metingen verfijnd kunnen worden.

      Ten slotte zijn de tellussen maar de basis van een intelligent verkeersinformatiesysteem. Crevits hoopt in de toekomst een budget van 375 miljoen euro vrij te maken om de tellussen aan te sluiten op dynamische verkeersborden, die ook in heel Vlaanderen verspreid zullen worden. (belga/sps)

      10/11/09 13u56

      Bron : http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...ind-2010.dhtml

      Comment


      • #43
        Bijna 400.000 euro schade aan gewestwegen door hete zomer







        De gewestwegen in Vlaanderen hebben afgelopen zomer op een zeventigtal plaatsen schade opgelopen, als gevolg van de warme temperaturen. De totale kostprijs voor de herstellingen van deze schadegevallen bedroeg ongeveer 390.000 euro. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van openbare werken Hilde Crevits op een schriftelijke vraag van Jan Roegiers (sp.a).

        De zwaarste schade werd genoteerd op gewestwegen in de provincie Vlaams-Brabant (167.000 euro), gevolgd door West-Vlaanderen (106.000 euro), Limburg (54.311 euro), Oost-Vlaanderen (32.210 euro) en Antwerpen (30.500 euro).

        In de meeste gevallen werden de herstellingen ondertussen al uitgevoerd. (belga/lb) 15/12/09 16u21



        Comment


        • #44
          Winterweer doet wegen opnieuw barsten

          • woensdag 30 december 2009
          • Auteur: Eline Bergmans

          Wegenwerkers geven de pokdalige E313 weer een perzikhuid.lv


          © Louis Verbraeken





          BRUSSEL - Na de eerste winterprik rijden we weer over een gescheurd en gebarsten wegdek. Oorzaak? 'Een structurele onderhoudsachterstand die door de vorst geactiveerd wordt', zegt Willy Miermans.

          Van onze redactrice

          Het is een jaarlijks terugkerend zeer. Vriestemperaturen en de daaropvolgende dooi veranderen onze wegen in een maanlandschap met putten en barsten. Tussen kerst en nieuw veroorzaakten de problemen met het wegdek opnieuw veel verkeersellende. Het Vlaams Verkeerscentrum signaleerde op veel plaatsen zogenaamde 'potholes', grote gaten in het wegdek.

          Ons wegdek wordt natuurlijk heel veel gebruikt, maar de belangrijkste reden voor die belabberde staat is volgens Maarten Matienko van automobilistenvereniging VAB een tekort aan herstellingswerken. 'Als je jaren bespaart op onderhoud, krijg je uiteindelijk het deksel op de neus. De gewestwegen kunnen het insijpelende vocht niet meer aan.'

          'Er is een aantal jaren alleen maar geïnvesteerd in nieuwe wegen, maar er werd niet geïnvesteerd in onderhoud', bevestigt Willy Miermans, docent aan de afdeling Verkeerskunde van de Universiteit Hasselt.

          'Daardoor heeft het onderhoud van het wegennet een serieuze achterstand opgelopen. Bovendien stijgen de problemen exponentieel door het winterweer. Er zijn heel veel wegenwerken nodig als we die schade willen inhalen en daar is geen maatschappelijk draagvlak voor. Ook de kostprijs is natuurlijk een argument.'

          Net nu worden de cijfers bekend gemaakt van de zomerschade aan de gewestwegen. De totaalkost voor het herstellen van de hitteschade bedraagt 389.968euro. Dat antwoordde de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken, Hilde Crevits (CD&V), op een parlementaire vraag. De kosten van de winterschade zijn volgens Maarten Matienko van VAB nog veel groter.

          'De onderhoudsachterstand is een probleem waar aan gewerkt wordt. De investeringen voor structureel onderhoud werden opgetrokken van 30miljoen naar 90miljoen. Volgend jaar zullen we zelfs 100miljoen euro investeren', zegt Crevits' woordvoerder.

          Maar naast het slechte wegonderhoud is België ook geen winterland. Daardoor worden we ieder jaar opnieuw verrast door de winterprik.

          'Landen zoals Oostenrijk, Duitsland of Noorwegen hebben ervaring met winter- en vriesweer', zegt Willy Miermans. 'Daardoor zijn de wegfunderingen anders, maar er zijn ook kleine, praktische aanpassingen.

          Zo gebruikt bij ons bijna niemand winterbanden terwijl die in andere landen vaak zelfs verplicht zijn, zodat er minder gestrooid moet worden. Dat is goed, want zout is -door smeltwater dat insijpelt- zeer schadelijk voor het wegdek.'

          In ons land wordt er bij vriesweer doorgaans meteen gestrooid en niet eerst sneeuw geruimd, wat in andere landen wel de gewoonte is.

          'Omdat België geen winterland is, worden we keer op keer verrast door het effect van vriesweer op de weg. Het is belangrijk dat daar meer rekening mee gehouden wordt. Een land met het dichtste verkeersnet ter wereld zou zich niet ieder jaar mogen laten verrassen door een beetje winterweer', vindt Miermans.

          De ellende dreigt de komende week in elk geval nog groter te worden. Het KMI voorspelt een nieuw koudefront bij het begin van het nieuwe jaar.


          Na de eerste winterprik rijden we weer over een gescheurd en gebarsten wegdek. Oorzaak? 'Een structurele onderhoudsachterstand die door de vorst geactiveerd wordt', zegt Willy Miermans.

          Comment


          • #45
            Crevits wil autowegen versneld laten herstellen

            • woensdag 10 februari 2010
            • Bron: belga
            • Auteur: kld

            Crevits wil autowegen versneld laten herstellen
            lhv

            Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits maakt werk van een inhaalbeweging voor het structurele onderhoud van de Vlaamse wegen. Dat heeft ze gezegd in het Vlaams parlement, waar ze zich moest verdedigen tegen kritiek van oppositie én meerderheid.
            Crevits countert de kritiek door te stellen dat de inhaalbeweging in het onderhoud van het wegennet al jaren geleden gestart is. Sinds 2004 is het budget daarvoor stelselmatig gestegen. Crevits verwijst naar een onderzoek waaruit eind 2009 bleek dat de toestand van de wegen er sindsdien fundamenteel op vooruit gegaan is. Ze benadrukt ook dat in 2009 een recordbedrag naar structurele wegenwerken gegaan is, in totaal 134 miljoen euro.
            'Dat betekent natuurlijk niet dat er vandaag geen problemen zijn. Er zijn ernstige problemen', erkent de minister. 'Voor de E313 is het absoluut nodig dat over een aanzienlijke afstand structureel onderhoud gebeurt," benadrukt Crevits, die daarvoor in 2010 extra middelen voorzien heeft.


            Files

            Tegelijk waarschuwt de minister voor de gevolgen van de wegenwerken, die op hun beurt files zullen veroorzaken, wat ook weer aanleiding zal zijn voor kritiek. 'We moeten de moed hebben om door die zure appel heen te bijten', vindt Crevits.
            Voorlopig worden geen structurele onderhoudswerken gestart door het winterweer, maar daar moet binnen enkele weken verandering in komen. 'Ik hoop dat ik, als vanaf 1 maart het lenteseizoen aanbreekt en de weersomstandigheden beter zijn, samen met jullie en met jullie steun een zeer goed wegenwerkenseizoen kan aanvatten', besluit de minister.


            Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits maakt werk van een inhaalbeweging voor het structurele onderhoud van de Vlaamse wegen. Dat heeft ze gezegd in het Vlaams parlement, waar ze zich moest verdedigen tegen kritiek van oppositie én meerderheid.

            Comment


            • #46
              VAB: Meer wagens defect door slechte toestand van straten

              Reeds 339 reacties | reageer zelf






              VAB: Meer wagens defect door slechte toestand van straten
              nnh


              Dossier
              De slechtste straten van uw streek


              Mobiliteitsclub VAB merkt een forse stijging van het aantal interventies die haar wegenwachters moeten uitvoeren als gevolg van de slechte staat van de wegen.



              VAB wil van het wegwerken van de onderhoudsachterstand van ons wegennet een actiepunt maken, zo meldt de mobiliteitsclub zondag.




              In de periode van 1 tot en met 9 februari 2010 merkte VAB in vergelijking met een jaar eerder een stijging van het gemiddelde aantal interventies per dag voor problemen met de ophanging van een wagen met maar liefst 115 procent. Voor velgschade was er een stijging met 114 procent, voor schade aan de band een stijging met 77 procent en voor lekke banden een toename met 22 procent.










              De impact van de extreme winter op de staat van onze wegen is volgens VAB door de onderfinanciering van ons wegennet veel groter, met duidelijk merkbare putten en spoorvorming.


              'De afgelopen jaren zijn extra middelen vrijgemaakt voor het structureel onderhoud van onze wegen, maar volgens Vlaams minister Crevits is een jaarlijks budget van 170 miljoen euro nodig om de achterstand in vijf jaar te kunnen wegwerken', klinkt het. Het huidige budget voor structureel onderhoud bedraagt 134,5 miljoen euro.


              VAB stelt daarom een Actieplan Wegen 2020 voor. Dat moet uit drie pijlers bestaan: een kwaliteitsmonitor van ons wegennet, een striktere opvolging van wegenwerken op basis van concrete kwaliteitscriteria, en een langetermijnplanning tot 2020 gebaseerd op voldoende financiële middelen. Aan de eerste twee pijlers zou reeds gewerkt worden.

              oom (belga)




              Comment


              • #47
                Daerden verantwoordelijk voor slechte staat Waalse wegen


                Daerden ligt zwaar onder vuur.
                Het beleid van de vorige Waalse miniser van Openbare Werken, Michel Daerden (PS), werd in 'Mise au Point' (RTBF) en 'Controverse' op RTL-TVI op de korrel genomen tijdens een debat over de slechte staat van de Waalse wegen. De minister was door beide omroepen uitgenodigd, maar verkoos niet aan het debat deel te nemen.

                Daerden zou ten onrechte beweerd hebben een lening van 600 miljoen euro van de Europese Investeringsbank (EIB) te hebben ontvangen voor investering in de wegeninfrastructuur terwijl niet alle voorwaarden vervuld waren.

                "Michel Daerden heeft gelogen en draagt de politieke verantwoordelijkheid", vond Bernard Westphael (Ecolo).

                Benoît Lutgen (cdH), de opvolger van Daerden die intussen federaal Pensioenminister is geworden, verklaarde dat hij bij zijn aantreden geprobeerd heeft om aan de voorwaarden van de EIB te voldoen, onder meer door het opmaken van een gedetailleerd overzicht van de Waalse wegen.


                Onderfinanciering wegennet

                Er werd ook herhaaldelijk verwezen naar de structurele onderfinanciering voor het Waalse wegennet.

                In de jaren 80 bedroegen de overheidsuitgaven voor het wegennet nog 4 procent van het bbp tegen amper 1,75 procent nu, zei Gilbert Pineur, voorzitter van de Waalse federatie van Wegenwerkers.

                Het Europese gemiddelde ligt op 2,4 procent.

                De vertegenwoordigers van de weggebruikers betreurden dat de automobilisten en vrachtvervoerders wel zware fiscale lasten dragen - 13 miljard euro per jaar volgens Touring -, maar dat de opbrengst daarvan niet gebruikt wordt om de toestand van de wegen te verbeteren. (belga/vsv) 14/02/10 15u35


                Comment


                • #48
                  Bij onze noorderburen is 't precies al niet beter gesteld :



                  Rijkswaterstaat niet geïnteresseerd in goed wegdek Gepost op 16-02-2010 om 14:49 door casper in Verkeer | 33 Reacties » Vrijwel het volledige Nederlandse wegdek ligt momenteel in de kreukels, maar Rijkswaterstaat is niet geïnteresseerd in duurzame oplossingen. Het klinkt vreemd, maar het lijkt de harde realiteit. De reden? Rijkswaterstaat kijkt liever naar de kosten op de korte termijn.


                  Wordt Nederland het nieuwe België als we het over de kwaliteit van het wegdek hebben?


                  Advies- en ingenieursbureau Arcadis ergert zich groen en geel aan de houding van Rijkswaterstaat.


                  Modieslab, een nieuws soort wegdek met dezelfde waterafvoerende eigenschappen als ZOAB (Zeer Open Asfalt Beton) won onlangs nog een prijs voor luchtkwaliteit en werd in 2006 succesvol door Rijkswaterstaat getest op de A12.
                  Vorstschade en geluidsoverlast zijn met dit wegdek flink minder en er hoeft minder gestrooid te worden aangezien het wegdek verwarmd wordt. Daarnaast is het een stuk sneller te leggen dan asfalt.


                  Wegenbouwers geven aan dat Rijkswaterstaat bij aanbesteding alleen maar let op de direct te maken kosten, maar dat de latere besparingen door lager onderhoud en minder strooiwerkzaamheden simpelweg genegeerd worden. Modieslab is momenteel inderdaad 2 tot 3 keer duurder in aanleg, maar zodra het in grotere hoeveelheden wordt toegepast zakken die prijzen uiteraard.
                  Een woordvoerder laat desgevraagd weten dat er druk getest wordt met Modieslab, maar dat het vooralsnog niet klaar is om uitgebreid toegepast te worden. De verschillende wegenbouwers denken daar dus anders over.

                  Bron : http://www.autoblog.nl/archive/2010/...dek#post-34004

                  Comment


                  • #49
                    Geld tekort om putten in de wegen te vullen


                    Gent
                    STUUR ONS EEN FOTO VAN DE PUTTEN IN DE WEGEN BIJ U IN DE BUURT: info@demorgen.be

                    Brussel

                    Brussel


                    Je kunt bijna geen straat meer op of er zit een krater in het asfalt. Nooit eerder was het effect van de vrieskou op de Belgische wegen zo groot. Antwerpen en Gent ramen de schade hoger dan 2,5 miljoen euro. Brussel zegt zelfs 10 miljoen euro tekort te komen om problemen op te lossen.

                    'Voor mijn kassa zijn dit gouden tijden', geeft Ludwig Peeters van bandencentrale Peeters in Overijse toe. 'We hebben nu dagelijks klanten met een bandbreuk in plaats van één keer per week.' Ook pechverhelper Touring stelt een stijging vast: 8 procent meer lekke banden tegenover de winter van 2008.

                    Antwerps schepen van Stadsonderhoud Guy Lauwers (sp.a) trok gisteren aan de alarmbel. Hij schat de winterschade aan de straten en pleinen in de stad op 2,6 miljoen, terwijl hij over een budget van slechts 680.000 euro beschikt voor de herstellingen.

                    Lange wachtrij
                    "Bij ons zijn die kosten minstens zo hoog. Nooit eerder was de schade zo groot", reageert Jo De Coninck van Gentse dienst Wegen, Bruggen en Waterwegen. "Al onze interventies zijn ad hoc: putjes vullen. De auto's rijden dat direct weer los. De wegen grondig herstellen met warm asfalt kan pas in de lente. Maar de Gentenaar zal geduldig moeten zijn, want er is een lange wachtrij om aan warm asfalt te geraken." Dat warm asfalt wordt niet geproduceerd in de winter maar is wel nodig voor grondige herstellingen.

                    "Wij vragen ons vooral af wanneer we eindelijk een planning krijgen voor de dringende herstellingen aan de gewestwegen in de stad", zegt Mechels schepen Greet Geypen (Open Vld). "Op sommige plaatsen hebben we delen zelf afgesloten wegens te gevaarlijk."

                    Slalommen tussen kraters
                    "Ook wij zijn afhankelijk van het weer", reageert Ilse Luypaerts van het Agentschap Wegen en Verkeer van de Vlaamse overheid. "Zo lang het nog kan vriezen, kunnen we weinig doen. Acute problemen proberen we meteen op te lossen." Eén voorbeeld daarvan is de Mechelsesteenweg (N26) in Herent. Chauffeurs daar moeten slalommen om de kraters te ontwijken. "We vervangen nu de toplaag, in de zomer volgt een volledige heraanleg van de N26."

                    Algemeen slechte toestand
                    Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits is zich bewust van de problemen. "We bestuderen nu wat we moeten doen aan de algemene slechte toestand", zegt ze. "Ook na de winter blijft het een kwestie van prioriteiten. Het is algemeen geweten dat we met een enorme achterstand zitten. Het budget is met 134 miljoen euro nu alvast het drievoudige van 2004."

                    Oplapwerk
                    In Brussel is het budgettaire probleem minstens zo groot. Brussels minister Brigitte Grouwels verhoogde het budget voor het onderhoud van de Brusselse gewestwegen van 45 tot 57 miljoen euro. "Maar dat is tien miljoen euro te weinig", zegt woordvoerster Inge Paeme van de bevoegde administratie 'Mobiel Brussel'. "We kunnen oplapwerk doen, maar niet het probleem oplossen. Al jaren scoren de bevoegde ministers graag met mooie, grote projecten. Een nieuwe laag asfalt is duidelijk niet sexy genoeg." Brigitte Grouwels kaatst de bal terug. "Er is altijd geld te kort. De administratie moet zelf prioriteiten stellen", zegt ze.

                    Overstelpt met aanvragen
                    Gevolg is dat de aannemers druk worden bevraagd. "We worden overstelpt met aanvragen", zegt Jean-Pierre De Baets, diensthoofd asfalteringen van onderhoudsfirma Wegebo. "Er is duidelijk meer en zwaardere schade dan anders. Vriezen, dooien, vriezen, dooien... dat is dodelijk voor de wegen. De mix van zout en vocht maakt alles kapot. Wegen die al slecht waren, hebben het nu totaal begeven. Op sommige plaatsen leidt dat tot ronduit criminele toestanden, zoals op de ring rond Brussel ter hoogte van Waterloo. Er is ook veel nieuwe schade. Nu blijven we vaak herhaaldelijk putjes vullen. Met een beetje geluk blijft dat een paar weken goed, maar het kan ook tegen de volgende dag alweer los gereden zijn. Het probleem in België is dat altijd wordt gewacht tot tot de putten er al zijn. Te laat, dus."

                    Gouden tijden voor bandencentrales
                    Voor de bandencentrales zijn het gouden tijden. Ook de garages krijgen extra werk. Vooral de meer sportieve wagen lopen het makkelijkst schade op. "De sportieve profielen en banden zijn gevoeliger voor de gaten in de weg", klinkt het bij BMW-garage Van Den Broeck in Dilbeek. "Om de twee dagen krijgen we een auto binnen met schade aan de velgen, normaal één keer per maand." De goedkopere velgen kost 175 à 200 euro, maar de prijs kan oplopen tot 600 euro. Zelfde verhaal bij garage Heremans in Groot-Bijgaarden: "De mensen laten zich vooral 's nachts verrassen door de gaten in de weg. Resultaat: schade aan velgen en banden is dagelijkse kost."

                    Steenslag op autoruiten
                    Het losliggend asfalt veroorzaakt ook steenslag op de autoruiten. "De stijging is zeer opmerkelijk", zegt Directeur Sales & Marketing Caroline Ameloot van Carglass. "Om twee redenen: de belabberde staat van de wegen en de vrieskou, waardoor de ruiten sneller barsten. Dus hebben we het veel drukker met herstellen en vervangen van ruiten. Goed voor onze business, maar je wenst het niemand toe."

                    Een autorit op Vlaamse wegen is dezer dagen een hachelijke onderneming.?Steden en gemeenten hebben voorlopig geen budget voor een grondige herstelling van de door vrieskou en strooizout aangetaste wegen.?Het oplapwerk blijft noodgedwongen beperkt tot putjes vullen. (Floris Van Cauwelaert)
                    Vilvoorde


                    04/03/10 10u53


                    Comment


                    • #50
                      Zichtbaar “gewond” asfalt is beter voor je onderstel

                      Gepost op 09-03-2010 om 22:35 door Dennis in Verkeer | 38 Reacties »
                      Tijdens en na een stevige winter heeft Rijkswaterstaat z’n handen vol aan alle reparaties van stukgevroren asfalt. Wanneer je vanuit België richting Nederland rijdt, hoef je niet op het bordje “Nederland” te letten, want je voelt en hoort direct wanneer je op Nederlands asfalt rijdt. Maar hoe lang nog, want Rijkswaterstaat is tegenwoordig lekker Hollands zuinig en de kwaliteit van ons asfalt wordt niet meer zo serieus genomen als voorheen.
                      Jij hebt misschien ook weleens een klap gemaakt toen je door een gat in het asfalt reed omdat je die te laat zag. Dit hoeft niet altijd direct zichtbare schade op te leveren, maar ga er rustig vanuit dat het niet goed is voor je banden, velgen en onderstel. Italiaanse studenten hebben daar iets op bedacht.


                      In de laag onder de toplaag van het asfalt, moet een opvallende kleur zijn verwerkt. Op het moment dat het asfalt dan beschadigd raakt, ontstaat er een duidelijk zichtbare “wond” die eerder opvalt.


                      Hierdoor hebben automobilisten meer tijd om het gat te ontwijken en schade aan de auto, maar ook verdere schade aan het asfalt te voorkomen.
                      Het concept zal later dit jaar in Italië worden getest en wanneer dit kostenefficiënt blijkt te zijn, zullen mogelijk meer Europese landen het “gewonde” asfalt uitproberen. Een prima initiatief lijkt me. (via: carscoop)






                      Tijdens en na een stevige winter heeft Rijkswaterstaat z’n handen vol aan alle reparaties van stukgevroren asfalt. Wanneer je vanuit België richting Nederland rijdt, hoef je niet op het bordje “Nederland” te letten, want je voelt en hoort direct wanneer je op Nederlands asfalt rijdt. Maar hoe lang nog, want Rijkswaterstaat is tegenwoordig lekker Hollands […]



                      Binnen de kortste keren hebben we volledig gele wegen dan

                      Comment


                      • #51
                        Tien procent van Vlaamse autosnelwegen scoort onvoldoende


                        • donderdag 11 maart 2010, 18u48
                        • Bron: belga
                        • Auteur: loa








                        Tien procent van Vlaamse autosnelwegen scoort onvoldoende
                        dsj





                        Het Vlaamse wegennet kreeg donderdag een slecht rapport. In een reactie stelt Vlaams minister van Openbare Werken en Mobiliteit Hilde Crevits de achterstand in het onderhoud van de Vlaamse autosnelwegen tegen 2015 te willen wegwerken.
                        Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) kwam in de commissie zijn 13de rapport 'Toestand van het Vlaamse wegennet' voorstellen. De Vlaamse wegen krijgen daarin een beoordeling van uitstekend tot onvoldoende. Voor het onderhoud van het wegdek maakt het AWV een onderscheid tussen structureel onderhoud en achterstallig onderhoud. Structureel onderhoud moet uitgevoerd worden op wegen waarvan de gemeten parameters aangeven dat het wegdek binnen de drie jaar onderhoud nodig heeft, anders zal het onvoldoende worden. Achterstallig onderhoud is een historisch gegroeide achterstand aan het wegenonderhoud door de ouderdom van vele Vlaamse wegen en door een jarenlang tekort aan middelen.
                        Uit het laatste rapport, dat de Vlaamse snel- en gewestwegen in 2008 en 2007 in kaart brengt, is gebleken dat ruim 10 procent van de Vlaamse autosnelwegen onvoldoende scoort. Dat betekent dat zich daar de voorbije jaren een achterstand van het onderhoud heeft opgestapeld die niet met gewoon structureel onderhoud weg te werken is. Op de gewestwegen heeft 17 procent te kampen met achterstallig onderhoud. Daarbovenop heeft nog eens 10 procent van de Vlaamse snelwegen en 17 procent van de gewestwegen binnen de drie jaar structureel onderhoud nodig.


                        Achterstand tegen 2020 wegwerken
                        Minister Crevits kondigde in de commissie een strategische aanpak aan om de achterstand de komende 5 tot 10 jaar stelselmatig weg te werken. Eerst zijn de autosnelwegen aan de beurt. Daar moet de achterstand tegen 2015 weggewerkt zijn. Tegen 2020 moet ook het achterstallige onderhoud van de gewestwegen uitgevoerd zijn. 'Daarvoor moeten er nog meer middelen dan vroeger geïnvesteerd worden,' aldus Crevits.
                        Om te vermijden dat de achterstand toch weer zou oplopen, zet de minister naast het achterstallig onderhoud in op structureel onderhoud. De wegen regelmatiger onderhouden is efficiënter en economisch voordeliger, zo is de redenering. Als er sneller ingegrepen wordt, zijn de werken ook lichter.
                        Al dat oplapwerk kost uiteraard een flinke duit. Het AWV becijferde dat er jaarlijks 100 miljoen euro nodig is voor structureel onderhoud. Met dat bedrag zal de toestand van de Vlaamse wegen niet meer verslechteren. Om het achterstallige onderhoud te kunnen uitvoeren is nog eens 28 miljoen euro extra nodig per jaar voor de periode 2010-2015 en 56 miljoen euro extra voor 2015-2020.




                        Winterschade
                        In 2010 is alvast 104 miljoen euro budget voorzien voor structureel onderhoud, waarvan 58 miljoen voor de snelwegen en 46 miljoen voor de gewestwegen. Daarbovenop is nog eens 11,5 miljoen euro uitgetrokken voor het herstel van de winterschade van deze winter, die overigens in het rapport nog niet in rekening is genomen. 'De inventarisatie van de winterschade begint op 15 maart. Het rapport met de resultaten wordt tegen eind april verwacht,' kondigde Crevits in de commissie aan. De minister benadrukte nog dat de meetresultaten voortaan sneller verwerkt zullen worden, waardoor er korter op de bal gespeeld kan worden.






                        Het Vlaamse wegennet kreeg donderdag een slecht rapport. In een reactie stelt Vlaams minister van Openbare Werken en Mobiliteit Hilde Crevits de achterstand in het onderhoud van de Vlaamse autosnelwegen tegen 2015 te willen wegwerken.

                        Comment


                        • #52
                          Er staat een "on" teveel in de titel.

                          Comment


                          • #53
                            Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                            Er staat een "on" teveel in de titel.

                            Dat gaat naar flitspalen he
                            Database error.
                            The database has encountered a problem.

                            Comment


                            • #54
                              Oorspronkelijk geplaatst door ksirk Bekijk Berichten
                              Als je trouwens uw band/velg kapot rijdt op de openbare weg laat hiervan een PV opstellen + probeer goeie foto's te trekken van die put indien mogelijk.

                              Ik heb het enkele maanden geleden voorgehad. De flank van mijn voorband kapot gereden in een put op de Kennedylaan te Zelzate. Ik heb toen foto's getrokken van die put en een PV laten opstellen door de politie. Ik heb toen een nieuwe band laten plaatsen (90€) en de auto opnieuw laten uitlijnen (40€). Ik heb onlangs 110€ teruggekregen van de wegbeheerder voor mijn kapotte band (met 60.000km erop, ver versleten dus ) en het uitlijnen.
                              Bij wie moet je je daarvoor aanmelden ?
                              Heb vandaag hetzelfde voorgehad.

                              Comment


                              • #55
                                Oorspronkelijk geplaatst door Polleke2 Bekijk Berichten
                                Bij wie moet je je daarvoor aanmelden ?
                                Heb vandaag hetzelfde voorgehad.
                                Hij zegt het toch zelf, bij de politie.

                                Comment


                                • #56
                                  Oorspronkelijk geplaatst door djorkaef Bekijk Berichten
                                  Hij zegt het toch zelf, bij de politie.
                                  Die zijn toch geen wegbeheerder ?

                                  Comment


                                  • #57
                                    Motorrijders klagen morgen staat wegen aan in Brussel


                                    De motards van de club 'Les Samouraïs de la route' komen morgen om 11 uur samen in het Jubelpark in Brussel om tegen de staat van de wegen te protesteren. De actie, die bekritiseerd wordt door andere motorclubs, werd toegestaan en zal door de Brusselse politie in het oog gehouden worden.
                                    Met een slakkengangetje zullen de motorrijders samenkomen om hun boodschap duidelijk te maken. Verkeershinder op verschillende plaatsen in de hoofdstad is dus niet uitgesloten.

                                    De motorrijders komen uit alle Waalse provincies en hopen onderweg de steun van automobilisten en fietsers te krijgen.

                                    Hoewel andere verenigingen zoals ADDRM het standpunt van "Les Samouraïs de la route" over de wegen delen, willen ze zich distantiëren omdat ze de beweging weinig geloofwaardig vinden en vrezen voor imagoschade voor motards. (belga/vsv) 19/03/10 17u52









                                    Duizend motorrijders protesteren tegen slechte wegen





                                    DM update Een duizendtal motorrijders protesteert in het Brusselse Jubelpark tegen de slechte staat van het wegdek in Brussel en Wallonië. Ze verzamelden 's middags aan het Jubelpark.

                                    Wegenbelasting
                                    De motards vertrokken aan het park en rijden met een slakkengang door de hoofdstad. "Motorrijders en automobilisten betalen belasting om te rijden op wegen van erg slechte kwaliteit", verklaart organisator Michel Matheys de drijfveer van de manifestanten. "Daarnaast willen we dat motards worden erkend als zwakke weggebruikers." De manifestanten komen uit alle hoeken van Wallonië en Brussel. Ook enkele Franse motorrijders hebben zich bij het initiatief aangesloten.

                                    Rustig
                                    Het was de bedoeling dat de motorfietsen in drie groepen vertrokken, maar uiteindelijk gingen ze tezamen van start. De manifestatie wordt begeleid door de politie en verloopt rustig. (belga/lb/ep) 20/03/10 15u44


                                    Comment


                                    • #58
                                      Lutgen: "Motards worden niet vergeten"


                                      De motorrijders zullen de komende maanden niet worden vergeten bij de wegenwerken in het Waals gewest. Dat heeft de Waalse minister van Openbare Werken, Benoït Lutgen, verklaard in een reactie op de manifestatie van de motards.


                                      Schermen

                                      Volgens de woordvoerder van de minister zal in de nabije toekomst 50 kilometer aan schermen worden geplaatst op gevaarlijke plaatsen in het Waalse wegennet.
                                      Die moeten de motards beschermen bij een uitschuiver. Elke gemeente kan volgens Lutgen bovendien beroep doen op een expert inzake de veiligheid van motorrijders.

                                      Zowat duizend motorrijders protesteerden vanmiddag in de hoofdstad tegen de slechte staat van het wegdek in Wallonië en Brussel. Ze reden in colonne en aan lage snelheid door de Brusselse straten. (belga/ep) 20/03/10 21u07


                                      Comment


                                      • #59
                                        Oorspronkelijk geplaatst door TurboBoost Bekijk Berichten
                                        En als ge aan mensen zegt dat ge met de moto rijdt peizen ze direct da ge er zo bijloopt in t weekend eh

                                        Comment


                                        • #60
                                          Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                                          En als ge aan mensen zegt dat ge met de moto rijdt peizen ze direct da ge er zo bijloopt in t weekend eh
                                          Neen, zeker niet, eerder zoals de gasten op de foto ......
                                          Bijgevoegde Bestanden

                                          Comment

                                          Working...
                                          X