dan gaat de stelling volgens mij niet op : diesel is zuiniger owv zijn hogere compressie tout court
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Snelheidsbeperking van 90 km/u bij overschrijding fijn stof
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtenja oke, maar zouden ze die hoge verhouding nog kunnen halen ? als daar winst mee te boeken valt ??
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ksirk Bekijk BerichtenHogere compressieverhoudingen zouden misschien kunnen leiden tot te abrupte verbranding (kloppen), de motorblokken zouden nog zwaarder moeten gemaakt worden.
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtendan gaat de stelling volgens mij niet op : diesel is zuiniger owv zijn hogere compressie tout court
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door janvkn Bekijk BerichtenHogere compressieverhouding levert niet tot in het oneindige winst op. Het is geen lineaire verhouding: compressieverhouding * 2 -> verbruik / 2 of zo
Het gaat niet om rendementen van de verbranding zelf, dat wil zeggen hoe goed u brandstof ontbrand. Hier moet je andere eigenschappen gaan bekijken en kan je tot andere conclusies bekomen.
Het gaat hier ook enkel om atmosferische motoren. Een trubo geeft ook meer termodynamisch rendement (dan zelfde motor zonder) omdat de begindruk hier verschillend is, en vooral omdat je dan de einddruk als de uitlaatkleppen opengaan nog gebruikt om de cylinder terug te vullen dmv de turbo.
Het is dus niet zo simpel maar in grote lijnen heb je wel gelijk.
even toegepast op oude diesels:
inderdaad oeroude diesels (indirect ingespoten) zaten hoger met hun compressie dan de huidige commonrail toestandenen (direct ingespoten). Je zou dus zeggen termodynamisch gezien is er een hoger rendement en dat is ook zo. De motor heeft niet echt een hoger rendement vooral omdat de diesel veel veel veel fijner ingespoten wordt, veel beter verbrand en dus meer drukontwikkeling teweeegbrengt. Verder is de verbranding ook veel beter te controleren (voorinstpuiting, wachten tot ontbranding start, hoofdinspuiting, eventueel na inspuiten) waardoor geen dieselklop aanwezig is (waat ook niet goed is voor het rendement).
Nu ik blijf er ook over twijfelen of die nieuwe toestanden wel echt zo goed zijn want vroeger kon je met een 2l indirect ingespoten atmo diesel ook perfect onder de 5l/100km rijden. Maar je had wel niet zoveel vermogen dus in principe was het rendement toch wel lager
Je ziet het is niet zo simpel van hoge compressie is hoog rendement, maar het is wel een van de belangrijkste regels, dat wel.
Ivm bobo zijn opmerking over NOx, daar heb je klein beetje gelijk. NOx dringen ze vooral omlaag door de verbrandigns temp omlaag te halen (lagere temp is minder kans op NOx ontwikkeling) dit gebeurd bij diesels vooral door EGR werking. EGR heeft natuurlijk ook invloed op het rendement want je ligt uitlaatgassen waar geen zuurstof meer inzit en dus niets kunnen bijdragen tot de ontbranding toch mee door de compressiecyclus te jagen. Termodynamisch gaat het rendement niet achteruit maar technisch wel want je kan niet zoveel diesel meer injecteren en je kan dus een kleinere maximum druk creëeren in je cylinder.
Bedenkt maar eens dat een moderne diesel in deellast tot 75% EGR werking kan hebben.
Comment
-
Halve maand rijverbod voor niet naleven smogalarm
- dinsdag 30 maart 2010
- Auteur: (DSB)
SINT-NIKLAAS/GENT - De politierechtbank van Sint-Niklaas veroordeelde een 26-jarige Gentenaar tot een maand rijverbod en een boete van 1.100euro, voor de helft met uitstel. Bestuurder L.M. werd op 21december 2008 door de wegenpolitie op de E17 aan de kant gezet omdat hij aan 160kilometer per uur reed.
Op dat moment was de snelheid beperkt tot 90kilometer per uur door een smogalarm. De man verdedigde zich door te zeggen dat hij op dat moment terugkwam uit Praag.
Hij zag naar eigen zeggen wel de borden staan, maar dacht dat de snelheidsbeperking enkel gold voor de ring rond Antwerpen. Omdat het de eerste keer was dat hij voor de politierechtbank moest verschijnen, kwam hij er vanaf met een milde straf.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtenvolgens jullie heeft het verlagen nix met de stillere werking te maken ?A Twist of the Wrist
Comment
-
Maandag en dinsdag opnieuw smogalarm
30/01/11, 15u18
© belga
Maandag en dinsdag worden in Vlaanderen, Brussel en Wallonië de regionale smogactieplannen geactiveerd. De Intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu besliste het smogalarm te activeren omdat door de weersomstandigheden van de voorbije dagen de kans reëel is dat de gemiddelde fijnstofconcentraties twee opeenvolgende dagen hoger zullen zijn dan 70 µg/m³, de waarde die als kritieke grens wordt gehanteerd.
Snelheidsbeperking
In het Vlaams gewest betekent dit dat op een aantal snel- en ringwegen een snelheidsbeperking tot 90 km/u zal gelden, in Brussel komen er extra snelheidscontroles. Dat meldt de Intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu (IRCEL). Vaste, en op sommige plaatsen dynamische verkeersborden zullen die beperking aangeven met de boodschap '90 km/u SMOG'.
In Brussel zullen er extra snelheidscontroles worden georganiseerd. Er worden daarvoor ongeveer 50 extra radars ingezet.
Ook in het Waals gewest zullen maandag en dinsdag snelheidsbeperkingen gelden op bepaalde secties van autosnelwegen.
Fijn stof
De lucht wordt slecht verdund en de luchtverontreiniging in de omgevingslucht wordt opgestapeld. Dit komt door de relatief lage windsnelheden (0 tot 2 m/s) en het verschijnsel dat op ongeveer 300 meter hoogte er geen uitwisseling meer is tussen de koude luchtlaag aan de grond en de warmere luchtlaag erboven. Dat laatste heet subsidentie-inversie in vaktermen.
De hoogste concentraties fijn stof worden verwacht in de grote agglomeraties en de industriezones. Een gevoelige verbetering van de luchtkwaliteit wordt pas vanaf woensdag verwacht, door een toename van windsnelheid en de aanvoer van zuivere maritieme lucht. (belga/sg)
Comment
-
"Smogalarm is lachwekkend"
Video : http://flvpd.vtm.be/vtm_od/opgeknipt...MOG.mp4?sID=DM
31/01/11, 10u06
Mobiliteitsorganisatie Touring herhaalt vandaag haar kritiek op de smogmaatregelen. "Het opleggen van snelheidsbeperkingen op het moment zelf is een lachwekkende gemakkelijkheidsoplossing en bovendien verwaarloosbaar", zegt Touring in een persbericht. Ze vraagt "ernstige en efficiënte maatregelen binnen een allesomvattend, coherent beleid".
Volgens Touring is 80 procent van het fijn stof afkomstig van andere bronnen dan het verkeer. "Maar nooit wordt de industrie gevraagd of verplicht om haar energieverbruik en activiteiten aan te passen. Nooit worden de gezinnen verplicht om de thermostaat een graadje lager te zetten of om het gebruik van de open haard een paar dagen te beperken", luidt het.
Geen verschil
Wat het verkeer betreft, vraagt Touring zich af of een snelheidsverlaging tijdens de spits op de snelwegen enig verschil maakt. "Iedereen weet intussen dat men tijdens de spits op onze snelwegen veelal zelfs geen 90 km/u kan rijden.
Op dat ogenblik hoeft er dus geen extra snelheidslimiet ingevoerd", aldus Touring. De mobiliteitsorganisatie voegt toe dat de snelheidsverlaging tot 50 km/u in Brussel "helemaal belachelijk" is: "het verbruik bij 50 km/u ligt hoger dan bij 70 km/u".
Touring pleit voor langetermijnmaatregelen, zoals een degelijke lichtsynchronisatie voor een vlotte verkeersdoorstroming. (belga/sps)
Comment
-
2.500 bestuurders reden te snel tijdens smogalarm
31/01/11, 18u56
© photo news
De federale wegpolitie heeft vandaag, op de eerste dag van het smogalarm, 2.500 bestuurders betrapt op overdreven snelheid. De hoogst vastgestelde snelheid was 162 km/uur, in Luik. Dat laat de federale politie weten.
Door het smogalarm mag er op de autosnelwegen maar 90 kilometer per uur worden gereden. Tweeduizendvijfhonderd bestuurders lapten die snelheidsbeperking aan hun laars en zullen een proces-verbaal krijgen.
De smogcontroles werden uitgevoerd op autosnelwegen over heel België, uitgezonderd in de provincies Limburg en Luxemburg, waar geen smogzones zijn. De resultaten hebben enkel betrekking op de controles met bemande camera. Van de onbemande camera's zijn geen resultaten beschikbaar. (belga/adb)
De staatskassa zal dus weer flink rinkelen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door TurboBoost Bekijk Berichten
In de andere richting is het nog beter: daar valt de snelheid terug tot 70 en 50 (hoewel de snelheidslimiet van 50 incorrect staat aangegeven) en vervolgens staat er een bord '90 smog"
Comment
-
2.354 chauffeurs geflitst op tweede dag smogalarm
01/02/11, 18u08
© belga
De federale wegpolitie heeft vandaag -op de tweede dag van het smogalarm- 2.354 bestuurders betrapt op overdreven snelheid. In Namen werd een maximumsnelheid van 161 km/uur geregistreerd.
Door het smogalarm mag er in een aantal aangegeven zones op de autosnelwegen maar 90 kilometer per uur worden gereden. In totaal zullen 2.354 bestuurders een proces-verbaal ontvangen voor de overtreding die ze vandaag begingen in een smogzone.
Op twee dagen tijd werden 4.854 processen-verbaal uitgeschreven. Het smogalarm geldt nog tot morgenvroeg 6 uur.
De smogcontroles werden uitgevoerd op autosnelwegen over het hele land, uitgezonderd in de provincies Limburg en Luxemburg waar geen smogzones zijn. De resultaten hebben enkel betrekking op de controles met bemande apparatuur. Van de onbemande camera's zijn geen resultaten beschikbaar. De onbemande camera's die in de smogzones staan, werden wel opnieuw ingesteld om overtredingen vanaf 90 km/u vast te stellen. (belga/svm)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door TurboBoost Bekijk BerichtenVan de onbemande camera's zijn geen resultaten beschikbaar. De onbemande camera's die in de smogzones staan, werden wel opnieuw ingesteld om overtredingen vanaf 90 km/u vast te stellen. (belga/svm)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Gunter Bekijk BerichtenBij het vorige smogalarm werden de camera's op de Woluwelaan in het Brussels gewest wel degelijk ingesteld op 50km/u terwijl je daar anders 70 mag, deze keer hebben ze het niet gedaan.
Comment
Comment