Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Snelheidsbeperking van 90 km/u bij overschrijding fijn stof
Fijn stof komt v diesels , de industrie en verwarming v gebouwen , waarom moeten degenen met een benzine of lpg het meebekopen ?
Als de overheden het fijn stof probleem echt willen aanpakken , dan moeten ze zorgen dat er enkel nog zwavelarme of zwavelvrije diesel is aan de pomp en ook enkel nog zwavelarme stookolie en dit bij voorkeur minstens op Europees niveau .
De VAB trekt de mogelijke positieve effecten van de snelheidsbeperking tot 90 km/u van minister Peeters in twijfel.
Die maatregel zou files en verkeersonveiligheid creëren.
Ook sp.a-milieuspecialist Bart Martens vindt dat er structurele maatregelen nodig zijn om de problematiek van fijn stof te bestrijden.
Dat zeggen beiden in een reactie op de aangekondigde snelheidsbeperking op autostrades tot 90 km/u in periodes van de overschrijding van de luchtkwaliteitsnorm.
Files
Volgens automobilistenorganisatie VAB zal de maatregel van Vlaams minister van Leefmilieu Peeters geen effect hebben. "Snelheidsbeperkingen invoeren op autostrades zonder mobiliteitsreden, dreigen files te creëren.
Hierdoor ontstaat er een grotere uitstoot van fijn stof en heeft de maatregel dus een averechts effect", zegt woordvoerder Maarten Matienko.
"Daarnaast is er ook een gevaar voor de verkeersveiligheid. Wanneer niet iedereen zich aan die beperking houdt, ontstaan er grote snelheidsverschillen. En net die snelheidsverschillen zorgen voor een grotere onveiligheid."
Structurele maatregelen
Ook Bart Martens (sp.a) pleit voor structurele maatregelen. "Ik ben tevreden dat minister Peeters het probleem van het fijn stof onderkend, maar er zijn echte structurele maatregelen nodig zoals een globale snelheidsverlaging tot 100 km/u op filegevoelige plaatsen", zegt Martens.
"Die snelheidsbeperking moet dan ook echt gehandhaafd worden." Martens duidt op de nood van structurele maatregelen vooraleer de luchtkwaliteitsnorm van overschreden wordt. "Die snelheidsbeperking tot 100 km/u voorkomt de stijging van de fijne stofdeeltjes, verkeersongevallen en filevorming. Er zal dus een effect op het milieu, op de verkeersveiligheid en op de filevorming zijn. Wanneer dergelijke structurele maatregelen niet volstaan om de overschrijding van de luchtkwaliteitsnorm te verhinderen, dan kan er nog overgaan worden tot maatregelen zoals die van Peeters.".
HLN - Het Laatste Nieuws - Volg het nieuws op de nr1 nieuwssite in België, HLN.be brengt je het allerlaatste nieuws 24/24 en 7/7, uit binnen - en buitenland, evenals dichtbij met nieuws uit je eigen regio.
Ze vergeten blijkbaar dat als de wind fijn stof uit het (voormalige) Oostblok meevoert ,we er hier niks aan kunnen veranderen .
Fijn stof komt v diesels , de industrie en verwarming v gebouwen , waarom moeten degenen met een benzine of lpg het meebekopen ?
Als de overheden het fijn stof probleem echt willen aanpakken , dan moeten ze zorgen dat er enkel nog zwavelarme of zwavelvrije diesel is aan de pomp en ook enkel nog zwavelarme stookolie en dit bij voorkeur minstens op Europees niveau .
Euro 5 norm doet de zwavel-uitstoot serieus dalen.
trouwens, het verkeer is maar verantwoordelijk voor 3% van de totale SO2 emissie. mss tijd dat ze die andere bronnen eens aanpakken....
Als ze tegen de industrie iets zeggen, zeggen die mannen das goed voor ons wij pakken ons boelke en zijn naar china.
Uit kleinzeerigheid koeioneert zo ne minister dan maar weer den belastingsbetaler.
Laat ze doen. Ik zal er alleszins niet aan denken om mijn voet van de gas te halen. of desnoods schakel ik een paar versnellingen lager, en rij ik in 3e ofzo...
Gaat dat trouwens veel verschil uitmaken 120 of 90? Het meeste fijn stof wordt niet uitgestoten door snel te rijden, maar juist door continu op te trekken en af te remmen (en bij benzine/lpg wagens enkel door af te remmen).
The greatest trick the devil ever pulled, was convincing the world he didn't exist
(Belga) Vanaf deze zomer komen er tijdelijke snelheidsbeperkingen tot 90 km/u over 465 km autosnelweg bij een overschrijding van de luchtkwaliteitsnorm. Dat maakte Vlaams minister van Openbare Werken en Leefmilieu Kris Peeters vrijdag bekend.
De beperking geldt voor iedereen en gaat in wanneer een overschrijding van de luchtwaardenorm wordt vastgesteld. De signalisatie gebeurt enerzijds via al bestaande dynamische verkeersborden en anderzijds via vaste verkeersborden. Die vaste borden worden nog voor het bouwverlof van deze zomer geplaatst en kunnen afgedekt worden wanneer de situatie geen snelheidsbeperking vereist. Het verkeer is de belangrijkste bron van fijn stof en daarom besliste minister Peeters in de sector van het verkeer prioritair maatregelen te nemen. (scs)
De uitzondering bevestigt de regel, dat heb je ook al geleerd, vermoed ik.
Nu, geloof het of niet, maar als ik tegen kruissnelheid (ben getal vergeten), op de autostrade rijd, en plots staan daar borden 90 per uur, dan smijt ik mij op het rechtervak (tussen de camions), en ik kom daar niet af, tot aan dat zwart wit bord. Dan test ik de roetfilter op mijn wagen.
Overlaatst stond daar een wagen vreemd geparkeerd na zo een bord, en net toen ik geen zin had.
Of de regel nu zin heeft of niet, dat is iets wat wetenschappers moeten uitpluizen. Ik weet dat het bij warme zomers rond Parijs ook gedaan wordt en toen ik daar passeerde ging alles zeer vlot aan 70 km/h. Je ging eigenlijk niet trager dan aan gewone snelheid.
Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...
Comment