Oorspronkelijk geplaatst door Faust
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Snelheidsbeperking van 90 km/u bij overschrijding fijn stof
Collapse
X
-
We mogen Brussel tenminste nog binnenrijden, da's in sommige grootsteden in andere landen ook niet meer waar tegenwoordig.
En op 't forum heb ik toch meerdere leden hun ongenoegen weten uiten over 't feit dat de Walen nog 120 mochten, en de Vlamingen en Brusselaars niet.
Da's nu dus mooi weggewerkt.
Ook opvallend dat de gewesten voor een algemeen probleem weer 's bijeengezeten hebben en tot een gezamelijke oplossing zijn gekomen.
't Gebeurt tegenwoordig steeds meer en meer. Niet dat ik daar iets op tegen heb, verre van zelf.Life's too short. Not to. Live it.
1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline
Comment
-
Overal?? Dan ook in Limburg waar dat nu niet het geval was, of hoe zit dat??
Ik had bij het laatste smogalarm zelf ook last van mijn ademhaling door het smog, maar ik vind die zever over die 90 km/h nog steeds bullshit.
Het was toch al bewezen dat die snelheidsbeperking niets hielpOpel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk BerichtenHet was toch al bewezen dat die snelheidsbeperking niets hielp
en dat zijn er rond de apense ring wel wat
Comment
-
Een duizendtal lijnbussen is ook met roetfilter uitgerust.
Ik heb zo'n vermoeden dat daardoor het percentage lijnbussen met roetfilter ook een pák hoger ligt dan het percentage personenwagens met roetfilter.
Ik vraag me overigens af wie je bedoelt met "wij" ? Als er standaard geen roetfilter op zit, voelen er maar weinig mensen zich geroepen om dat erbij te nemen. Als ze daarvoor de volle pot moeten betalen, natuurlijk.
En tijdelijk lijnen afschaffen... ik vind dat je mensen hun mobiliteit niet mag afpakken. Trager rijden tot daar aan toe, maar er voor zorgen dat ze gewoon nergens meer geraken gaat té ver.
Kan je net zo goed alle mazoutstoven van +1,5 ton van de weg halen waar enkel maar de bestuurder in zit. Da's op zich ook nergens voor nodig. Maar dat doe je gewoonweg niet, vind ik... als iemand daarvoor kiest en daar ook voor betaalt, dan kan/mag je zijn mobiliteit niet afpakken.
Just my 2 cents.Life's too short. Not to. Live it.
1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline
Comment
-
1.803 pv's voor te snel rijden tijdens smogalarm
De federale wegpolitie heeft op 18 en 19 februari, toen in vier Vlaamse provincies een smogalarm gold, 34.900 voertuigen gecontroleerd. In totaal werden 1.803 pv's opgesteld wegens te snel rijden. Tijdens het smogalarm mochten wagens op snelwegen niet sneller rijden dan 90 kilometer per uur.
De meeste pv's werden opgesteld in Oost-Vlaanderen (1.212), gevolgd door Antwerpen (275), West-Vlaanderen (25 en Vlaams-Brabant (5. (belga/gb)
Bron :
Comment
-
Trager rijden helpt niet tegen ozon
- woensdag 01 juli 2009
- Auteur: (yd)
De aanhoudende hitte heeft kwalijke gevolgen voor de luchtkwaliteit. De Intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu (Ircel) waarschuwt dat de komende dagen het risico op te veel ozon in de lucht gevoelig stijgt. In Brussel en Wallonië is de luchtkwaliteit vandaag al ondermaats. Vlaanderen zal waarschijnlijk volgen.
Betekent deze 'zomersmog' dat straks die vermadelijde smogverkeersborden langs de autosnelwegen weer omgedraaid worden en dat we maar 90 kilometer per uur meer mogen rijden, zoals dat in de winter vaak is gebeurd? Neen, want zomersmog is niet hetzelfde als wintersmog.
Wintersmog bevat geen ozon (de zon schijnt daarvoor niet hard genoeg in de winter), maar ontstaat als fijn stof, roet en zwaveloxiden blijven hangen omdat er te weinig wind is. Het verkeer trager doen rijden of de auto aan de kant zetten is dan de enige oplossing, omdat auto's die schadelijke stoffen uitstoten.
Met zomersmog ligt dat anders: dat bevat veel ozon. Vooral ouderen, kinderen en astmalijders hebben er last van. Die ozon wordt ook wel veroorzaakt door uitlaatgassen, maar tegelijk breken die uitlaatgassen de ozon ook weer af. Het verkeer trager doen rijden of laten stilleggen, zou dus alleen een averechts effect hebben. Blijven rijden is de boodschap, al hoeft u het gaspedaal ook niet dieper in te duwen.
De enige manier om geen schadelijk effecten te ondervinden van zomersmog, is zware en langdurige lichamelijke inspanningen te vermijden, zeker tussen 12 en 16 uur wanneer de ozonconcentratie in de lucht het hoogst is.
Ondertussen wapenen steeds meer mensen zich tegen de hitte. Het OCMW van Brussel kondigde gisteren het hittegolfplan af. Wie wil, kan zich via het gratis nummer 0800-35.550 aanmelden. Die krijgt dan geregeld een bezoekje van een medewerker van het OCMW, die eventueel water meebrengt en zelfs een ventilator kan kopen als dat nodig blijkt.
Ook spoorwegnetwerkbeheerder Infrabel neemt voorzorgsmaatregelen. Mobiele interventieteams moeten storingen zo snel mogelijk aanpakken om de impact op het treinverkeer te beperken. Bij extreme hitte kunnen de sporen uitzetten, wat gevaarlijk kan zijn. Door preventief de temperatuur van de sporen te meten en extra steenslag aan te brengen, kunnen zulke 'spoorslingeringen' worden vermeden. (yd)
Meer informatie over de luchtkwaliteit op:
www.irceline.be
Comment
-
SenterNovem stimuleert dieselblending
vrijdag 25 september 2009
Met ‘Dual Fuel’- of ‘Dieselblend’-systemen draaien dieselmotoren op diesel en gas tegelijk. Dat kan LPG zijn, maar liever nog aard-, bio-, of waterstofgas. Dat blenden drukt de brandstofkosten en de milieubelasting. Nadeel: de EU-emissiewetgeving staat het niet toe. Toch subsidieert SenterNovem de dieselblendontwikkeling bij Prins Autogassystemen. Opmerkelijk, dat vraagt om uitleg…
Een aantal trucks rijdt inmiddels met het Prins-dieselblendsysteem.
Diesel voor de ontsteking, gas voor het vervolg van de verbranding. Dat is het principe van dieselblending. Zo kan een dieselmotor voor meer dan 90% op aardgas draaien. Met LPG is het oppassen voor pingelen, maar 30% van de diesel vervangen door LPG moet kunnen.
Regelen op gevoel...
In het verleden zijn niet altijd even geavanceerde systemen gebruikt voor dat dieselblenden. Sommige Amerikaanse truckers moeten de dosering van diesel en LPG zelfs handmatig regelen.
...of per ECU
Prins Autogassystemen komt nu op de markt met een systeem dat afhankelijk van de motorbelasting, per cilinder getimed, gas injecteert. Op die manier gaan de lagere brandstofkosten niet gepaard met motorschades en wordt de milieuwinst door minder PM niet ongedaan gemaakt door uitstoot van extra HC.
Diesel voor de ontsteking, gas voor het vervolg van de verbranding.
Mag niet van de EU
SenterNovem is zo enthousiast over het systeem, dat het de verdere ontwikkeling ervan door Prins en zijn twee Aziatische partners ondersteunt met een aanzienlijk subsidiebedrag. Heel mooi natuurlijk, maar ook opmerkelijk. De EU-emissiewetgeving staat typegoedkeuring van voertuigen, die op twee brandstoffen tegelijk lopen, namelijk nog niet toe.
RDW vindt het OK
De RDW keurt het nieuwe Prins-dieselblendsysteem wel goed. Alle componenten voldoen aan de R67/01- of R110-veiligheidsnormen en het voertuig waarop ze worden gebouwd blijft aan de emissie-eisen voldoen.
Prins verwacht dat de EU binnenkort zijn wetgeving aanpast. De SenterNovem-subsidie loopt daar vast op vooruit. Verstandig, zo blijft het Nederlandse Prins aan kop in deze ontwikkeling.
Erwin den Hoed (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)
Comment
-
Prins haalt aanzienlijk subsidiebedrag binnen voor innovatief Dieselblend-project
Prins Autogassystemen B.V. heeft van SenterNovem een aanzienlijk subsidiebedrag weten te bemachtigen om haar activiteiten met betrekking tot Dieselblending een extra grote impuls te kunnen geven. Samen met twee grote Aziatische partners, te weten ARAI uit India en CAERI uit China, is Prins er in geslaagd om aanspraak te maken op het subsidiebedrag uit de pot ‘Internationaal Innoveren’. Dit succes is te danken aan de technische innovatie en enorme potentie welke het Dieselblend systeem in zich heeft.
Dieselblending is een techniek waarbij, voornamelijk bij vrachtwagens en bussen, LPG (autogas) of CNG (aardgas) aan het brandstofmengsel wordt toegevoegd in plaats van diesel. Het grote voordeel hiervan is dat zowel nieuwe als bestaande vrachtwagens een stuk schoner voor het milieu worden en ook nog eens een fors lagere kilometerkostprijs hebben. Dit is natuurlijk een uitstekend resultaat gezien het feit dat deze professionele sector een groot deel van de schadelijke uitstoot veroorzaakt en hiermee ook nog eens grote kostenbesparingen kan realiseren. Daarnaast is het ook mogelijk om met dit systeem het zo genaamde Biogas bij te mengen, maar ook waterstof( Hythane) waardoor er nog grotere milieuvoordelen behaald kunnen worden.
Prins gaat het volledige subsidiebedrag investeren in de verdere ontwikkeling van het Dieselblend systeem. De eerste klanten hebben zich reeds gemeld en E-mission Low, officieel distributeur van het Prins Dieselblend systeem, heeft een aantal vrachtwagens van haar opdrachtgevers inmiddels voorzien van de eerste exemplaren van het Prins Dieselblend systeem. Vanaf het eind van deze maand zal het systeem op grote schaal leverbaar zijn.
Tankmogelijkheid aan beide kanten van de vrachtwagen
LPG tanks op de plaats van de originele diesel tank
Comment
-
Even opletten als u vandaag de Belgische snelwegen betreedt. Er geldt daar tot en met morgen namelijk een snelheidsbeperking vanwege vieze stinksmog in de lucht. Doen ze wel vaker, daar in België. Zodra de Intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu (Ircel) merkt dat er teveel smoke+fog in de lucht hangt roepen ze een smogalarm af zodat […]
Comment
-
Smogalarm: Bijna 5 procent rijdt te snel
De federale wegpolitie heeft maandag, de eerste dag van het smogalarm, 2.866 bestuurders (4,7 procent) betrapt op overdreven snelheid. De hoogst vastgestelde snelheid was 165 km/uur. Dat laat de federale politie weten.
De smogcontroles zijn uitgevoerd op autosnelwegen over het hele land, uitgezonderd in de provincies Limburg en Luxemburg, waar geen smogzones zijn.
Door het smogalarm is de maximaal toegelaten snelheid op de autosnelwegen 90 km/uur. De resultaten hebben enkel betrekking op de controles met bemande camera. Van de onbemande camera's zijn geen resultaten beschikbaar.
Het smogalarm zal ook dinsdag van kracht blijven. Dinsdagochtend beslist de Intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu (IRCEL) of het ook woensdag nog van kracht blijft. (belga/mvdb) 08/02/10 18u51
Comment
-
hoe kan je controleren waar de snelheidsbeperking geldig was???
*edit* gevonden: http://www.verkeerscentrum.be/verkee...f_kaart_08.pdf
Comment
-
Compleet belachelijk, die snelheidscontrole. 2 simpele redenen:
- door 2 dagen aan 90 km/u rond te karren ga je echt niks verhelpen aan 50 jaar pollutie à volonté;
- België is een scheet groot, en in België zelf geldt die 90 km/u dan ook niet eens bijna overal... En aangezien smog niet meteen noties heeft van geografische grenzen...
Is het u ook al opgevallen dit jaarbegin? De massale controles op vanalles en nog wat? Alcohol- en drugscontroles gebeuren plots massaler dan ooit tevoren, flitsen gebeurt al even massaal en meer dan ooit zonder de minste schroom NIET waar het misschien de verkeersveiligheid ten goede zou komen maar WEL waar de pakkans het grootst is... Dan: out-of-the-blue, want niks van gehoord de dagen voordien, is er ineens smogalarm en in Merelbeke krijgen alle agenten een quotum met het aantal boetes dat ze minstens moeten uitschrijven maandelijks (hallo? dit is even verontrustend als pakweg het cordon sanitaire dat doorbroken wordt!), .... Is het geld om al dat overbodige personeel te kunnen betalen opgesoupeerd misschien?
Het ergst van al: compleet geschifte achterlijke mongolen die op de autostrade menen dat ze mij moeten beletten m'n gat te vegen aan die 90 km/u door ostentatief helemaal links te blijven rijden en zodoende mij de weg te versperren. Compleet geschift en achterlijk ja, want 2 van die "law enforcers" reden godverdomme respektievelijk met een Range Rover Sport en een Q7 V12!!! Hoe achterlijk kun je zijn? Hoe meer kan je verdienen voor eeuwig in slaap te worden gedaan door een vredelievend spuitje?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BWS Bekijk Berichtenhoe kan je controleren waar de snelheidsbeperking geldig was???
*edit* gevonden: http://www.verkeerscentrum.be/verkee...f_kaart_08.pdf
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DaBomma Bekijk BerichtenCompleet belachelijk, die snelheidscontrole. 2 simpele redenen:
- door 2 dagen aan 90 km/u rond te karren ga je echt niks verhelpen aan 50 jaar pollutie à volonté;
- België is een scheet groot, en in België zelf geldt die 90 km/u dan ook niet eens bijna overal... En aangezien smog niet meteen noties heeft van geografische grenzen...
Het ergst van al: compleet geschifte achterlijke mongolen die op de autostrade menen dat ze mij moeten beletten m'n gat te vegen aan die 90 km/u door ostentatief helemaal links te blijven rijden en zodoende mij de weg te versperren.
Compleet geschift en achterlijk ja, want 2 van die "law enforcers" reden godverdomme respektievelijk met een Range Rover Sport en een Q7 V12!!! Hoe achterlijk kun je zijn?
Trouwens rijdt gij zelf met een diesel? Dan stoot ge al meer 'smog' uit dan die 2 auto's samen.
Hoe meer kan je verdienen voor eeuwig in slaap te worden gedaan door een vredelievend spuitje?
Comment
Comment