Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote ergernis topic deel III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Ik ga eigenlijk ook naar links als ik iemand zie die mijn vak op wilt gaan hoor. ALS ik naar links kan natuurlijk, lijkt me logisch. Of dat die andere nu naar links wilt om een tragere voorligger in te kunnen halen of gewoon maar om op de snelweg in te kunnen voegen... als ik makkelijk zelf meer naar links kan (lees: gewoon op cc kan verderbollen), dan doe ik dat gewoon. 't Is een enorm kleine moeite voor mij en 't is een groot gemak voor de ander als 'ie niet afremmen moet.
    Ik vind 't ook fijn als anderen 't mij makkelijk maken van vak te veranderen, dus ja, ik doe 't dan ook bij anderen. Bizar dat er AW'ers zijn die daar moeilijk over doen. Had ik niet verwacht hier.
    Life's too short. Not to. Live it.
    1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
    2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
    2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
    2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline

    Comment


    • Als het kan, is het goed. Ik doe het ook als ik kan. Maar het mag niet gedwongen worden door die op het rechtervak, het moet een vrije keuze zijn van die op het middenvak.

      En daar loopt het dus vaak mee mis... Ik kan niet met een gerust hart op het rechtervak blijven rijden als op het linkervak verkeer nadert en op de oprit verkeer wil oprijden... Ergens is er in het collectieve bewustzijn van de Belgische bestuurders een idee gegroeid dat die op de oprit een soort van voorrang genieten die er niet is... En dat zie je dus ook als mensen op het rechtervak naar het tweede vak willen gaan... En dat maakt dus niet uit ofdat je nu 90, 100, 120 of 160 rijdt... Zolang het snelheidsverschil niet te groot is, planten ze hun kar ervoor en moet je remmen... En als het snelheidsverschil wel groot genoeg is, dan hebben ze je niet zien aankomen want daar anticiperen ze niet op...

      Geeft ook triestige situaties op de A4 als Belgen in Duitsland proberen te rijden...

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
        Voorrangsnegaties zijn de grootste killer op de openbare weg, en ik zie niet in hoe je dat dan goed kan praten.
        Hier sta ik volledig achter. Als er nu één ding is uit de wegcode dat je moet onthouden en toepassen, dan toch wel de voorrangsregels verdomme. Pas als je zelf de voorrangsregels toepast heb je recht van spreken over zogezegde "onhoffelijkheid" van anderen.
        AutoMinded.be

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
          ik probeer me ook zo weinig mogelijk te eregeren, maar die kut-wijven-reclame van mnm op tv1, doet mijn haar naar boven gaan
          Daar ben ik het volledig mee eens.

          Ik begin die pagina lange discussie tussen Wooter en Nikske wel heel erg saai en vooral overbodig te vinden aangezien ze gewoon naast elkaar praten en allebij enigszins gelijk hebben.

          Over het algemeen volg ik als inhalende chauffeur de strategie van Nikske: als ik op het middelste vak iemand op het rechtervak een tragere wagen zie naderen zal ik proberen naar links op te schuiven, zelfs al maakt die niet duidelijk dat hij van rijvak wilt veranderen door richting aan te wijzen. Als er maar 2 baanvakken zijn zal ik trouwens hetzelfde proberen te bereiken door mijn snelheid aan te passen.

          Meestal werkt dit goed maar soms ook niet en dan is er niks zo irritant als iemand die zich voor uw neus uw baanvak opgooit. Daarstraks heb ik dat nog meegemaakt op de E19 richting Antwerpen, 1 of andere idioot vond het OK om zich nadat hij de snelweg was opgereden meteen aan 90 per uur op het middenste vak te gooien terwijl ik daar reed en alles kon dichtgooien. Ik kon niet naar links want er reed net een Q7 naast mij, en dan zou je denken dat die coupeerder stevig versnelt om alles zo vlot mogelijk te houden: niets daarvan.

          Iets wat ik ook absoluut niet begrijp is dat het rechtervak 3/4de van de keren volledig leeg is wanneer je op een oprittencomplex rijdt dat de ene snelweg met de andere verbindt (denk aan de verbindingen R0-E40 in St Stevens Woluwe of Groot Bijgaarden). In het begin ging ik dan nog dwaas aan 70 per uur mee achter de hoop rijden op het linker rijvak, tegenwoordig rijd ik ze gewoon allemaal voorbij op het rechtervak. Dat is uiteraard een verkeersovertreding maar dat moet dan maar.

          Ik vind trouwens ook dat lichten niet snel genoeg aangezet kunnen worden bij verminderde zichtbaarheid. Bij mistlichten is het net het omgekeerde: die branden zo sterk dat ze je kunnen verblinden als de weg er glad bij ligt en bovendien heb je bij sommige exemplaren het idee dat er geremd wordt wat gevaarlijke situaties kan opleveren.
          Last edited by ; 01/03/2010, 02:56.

          Comment


          • het is duidelijk dat er hier iemand alleen hetgene eruit pikt wat hij leuk vindt om over te discussiëren. En zo inderdaad naast de kwestie praat.
            De randvoorwaarden die de situatie zo specifiek maken, worden keer op keer genegeerd. Om te kunnen blijven lullen over voorrangsnegatie en de discussie om te buigen naar de eigen frustraties van tien jaar ver.

            Maar 't is toch wel vreemd dat ik na 20j rijden kan zeggen dat ik amper gecoupeerd ben. Aan wie ligt het dan?
            Ik zie het zo voor mij: blijven plakken op de linkse, en dan worden mensen al eens vervelend.

            Trouwens, ik ben niet de trage. Ik rijd maximaal wat mag.

            En vreemd dat iedereen mijn redenering volgt, toch?
            __________________________

            2015 Volvo V60 D2 aut.
            2003 Volvo S60 2.4 benzine

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Nikske Bekijk Berichten
              Maar 't is toch wel vreemd dat ik na 20j rijden kan zeggen dat ik amper gecoupeerd ben. Aan wie ligt het dan?
              Ik zie het zo voor mij: blijven plakken op de linkse, en dan worden mensen al eens vervelend.


              Echt eh

              Echt

              Tegen mij zeggen dat ik linksplak, terwijl ik ooit zelfs de opmerking kreeg van een agent dat ik nogal uitvoerig zat te zigzaggen

              De randvoorwaarden worden helemaal niet genegeerd. Voorrangsnegatie is voorrangsnegatie.

              Comment


              • Wooter, Nikske, ik vrees dat jullie elkaar niet zullen kunnen overtuigen, hoewel je vrij dicht bij elkaar zit. Voor het al te bitsig wordt: Let it be.

                Laten we het omdraaien. Persoonlijk geeft het me een goed gevoel proactief te kunnen opschuiven van 2 naar 3 wanneer ik zie dat mijn voorganger op 1 zich zou gaan vastrijden achter een vrachtwagen. En dat bedoel ik: nog voor dat hij uitwijkt of z'n richtingaanwijzers aanzet.
                Als hij dan even z'n hand opsteekt terwijl je voorbijkomt, denk ik (even) dat het nog goed komt in het verkeer.

                Hoffelijkheid vind ik uitermate belangrijk, omdat dit zowel voor mij als voor andere weggebruikers het enige tegengif is voor de vele andere frustraties en ergernissen.

                Dit lijkt ook Nikske's stelling. Waar Wooter zich op focust in z'n tegenargumentatie, is dat hoffelijkheid, het uitwijken in dit geval, nooit voorrang mag krijgen op verkeersregels. Ook deze mening treed ik 100% bij. Toch kan ik me niet inbeelden dat Wooter de basis van Nikske's stelling niet volgt, hij breidt ze enkel uit en gebruikt die extra voorwaarden als reden om Nikske's stelling niet zomaar te aanvaarden.

                Comment


                • mooi samengevat.

                  Maar ik wens inderdaad af te ronden. Uit hoffelijkheid met de meelezende medeforummer.
                  __________________________

                  2015 Volvo V60 D2 aut.
                  2003 Volvo S60 2.4 benzine

                  Comment


                  • Dat valt toch nog mee?

                    Ik heb dingen gezien op de ring rond Brussel ter hoogte van Waterloo die nog 5 keer erger zijn

                    t is echt geschift.

                    En dan willen ze in Wallonië volgend jaar ons nog meer doen betalen qua wegentaks ....

                    Comment


                    • ICM vat het goed samen. Hoffelijkheid moedig ik aan, maar is geen verplichting en kan bijgevolg niet afgedwongen worden.

                      Uitwijken is een optie van degene op het middenvak, niet een verplichting die kan afgedwongen door die van op het rechtervak.

                      Waarom iemand niet uitwijkt terwijl hij ogenschijnlijk wel kán uitwijken, kan liggen aan luiheid, het niet willen maken van een manoever of effectief een beter overzicht hebben op het achterliggende verkeer waardoor uitwijken niet mogelijk is. En aangezien die middenstrookrijder inderdaad een beter beeld heeft over wat hem nadert dan de rechterrijstrookrijder valt daar buiten wat gegrommel niets op in te brengen.
                      Last edited by ; 01/03/2010, 13:17.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                        Ik heb een tip. Stuur me je nummerplaat per PM door, en als ik je op de E40 betrap op je verkeersinzicht en ik op het linkervak gehinderd wordt door je stunten, kom ik op je bek slaan. Lijkt me toch fair, niet? Als je niet zo idioot rijdt als je hier verkondigt, heb je zo niks te vrezen.


                        Uhu. Nu moet je voor de grap eens de kilometrages van die luie vijftigers eens vragen die je klem rijden... Durf te wedden dat je daar nog niet aan geraakt. Wat leren we daaruit? Dat kilometrages niks zeggen.

                        Echt eh... Vanuit het rechtervak kan het lijken ofdat je vet gelijk hebt en het middenvak vol met luie kwabben zit. Maar kom eens een week meerijden met mij op het linkervak, waar je om de paar kilometer de freins in moet omdat een Berlingo van het rechtervak wel van mening is dat ie een Megane op het middenvak kan couperen, en die Megane zich dan voor mijn auto inknalt.

                        En dan nog eens zien ofdat je dat dwingen nog zo een goed idee vind... Echt, de E40 is enkel leuk als ie leeg is, want eens de eerste twee rijvakken in gebruik zijn kan je bijna niet rijden zonder het voetje boven het rempedaal te houden...

                        Als je weet dat jij op het rechtervak 120 rijdt, en die op het middenvak 140, dan weet je ook dat die twee kerels die op het linkervak voor jou onzichtbaar zijn, aan 160 onzichtbaar blijven totdat ze quasi naast je rijden. Dan eentje op het middenvak gaan couperen is erg ongezellig. Een hele resem remlichten omdat een nozem op het rechtervak zich onhoffelijk behandeld voelt...

                        Nog een vraagje: doe je zo een stunts ook in Duitsland?
                        Wat heb ik je gezegd over de dt-regels ??!!

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                          Dat valt toch nog mee?

                          Ik heb dingen gezien op de ring rond Brussel ter hoogte van Waterloo die nog 5 keer erger zijn

                          t is echt geschift.

                          En dan willen ze in Wallonië volgend jaar ons nog meer doen betalen qua wegentaks ....
                          De oprit Mechelen-Noord richting Brussel ligt er ook schitterend bij Al hebben ze daar blijkbaar gisteren iets aan gedaan.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten
                            Eén velg minder .
                            Dit is toch niet normaal meer! We zouden gewoon beter stoppen met wegentaks te betalen .




                            Mja, en een ruit minder, dankzij ons geweldig wegennet in prachtstaat, een mooie ster.
                            Glaverbel moet gouden zaken doen.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten
                              Eén velg minder .
                              Dit is toch niet normaal meer! We zouden gewoon beter stoppen met wegentaks te betalen .
                              PV laten opstellen en die foto's in het PV laten steken. Ook uw kapotte velg laten zien aan de politie + doorgeven aan de verzekering.

                              Heb ook eens een band kapot gereden door een put in de weg. Heb zo nog €115 kunnen "recupereren" van mijn wegentaks voor een nieuwe band (oude had al 65.000 km gereden) + uitlijnen (trok altijd al wat scheef, maar heb dat er maar bij gelapt bij het PV).

                              Comment


                              • haha, 'k heb het ook gezien.
                                __________________________

                                2015 Volvo V60 D2 aut.
                                2003 Volvo S60 2.4 benzine

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten
                                  Eén velg minder .
                                  Dit is toch niet normaal meer! We zouden gewoon beter stoppen met wegentaks te betalen .
                                  Gisteren ben ik naar de garage geweest om de zomervelgen er terug op te leggen. Wat bleek: in één velg (vooraan rechts) zit een serieuse kap. Waarschijnlijk ook in één van die vergeetputten gereden en velg geplooid...

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Naish Bekijk Berichten
                                    Ergernis van de dag vandaag is bij wonder eens niet een andere weggebruiker
                                    Deze morgen op de E40 tussen Brugge en Gent mooi in de file gestaan... Reden daarvoor was dat ze aan het werken zijn aan de grachten daar (opkuis of zo) en dus met materiaal op de pechtstrook staan.

                                    Dus een paar km ervoor staat zo'n afstandse camion met signalisatie. Daarop hangt een bord dat het binnen X m van 3 naar 2 rijstroken gaat en dus begint iedereen in te voegen waardoor er file ontstaat. Dan kom je bij die werken en hebben ze eigenlijk enkel de pechstrook in gebruik en kon het verkeer normaal op 3 rijstroken passeren...

                                    Wat is dat nu eigenlijk voor moeite om een paar borden te hebben op zo'n camion zodat ze kunnen aantonen: dat het van 3 naar 2 gaat of van 2 naar 1 of dat ALLEEN de pechstrook in gebruik is... De kost daarvan valt ook nog mee...

                                    Das al tientallen keren dat ik zo door zo'n lulligheid file heb. En dan maar premies geven voor zogezegd milieuvriendelijke karren. Goedkoop bordje ging deze morgen meer milieu gespaard hebben...
                                    Da's toch wel door andere weggebruikers: de pipo's die massaal te vroeg invoegen voor ze aan de (onbestaande) versmalling zijn.
                                    AutoMinded.be

                                    Comment


                                    • Daarstraks weer veel geluk gehad.
                                      Op een plaats waar ik voorrang van rechts had komt eenen uil met eene camion afgevlogen (50 km/h toegelaten, maar die reed veel meer).
                                      Als ik 2 seconden eerder was geweest had ik al verder gezeten en had die mij gewoon in mijne flank gepakt.
                                      Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                      Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                      Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                      Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                                        Als ik 2 seconden eerder was geweest had ik al verder gezeten en had die mij gewoon in mijne flank gepakt.
                                        Als ons kat een koe was eh...
                                        1991 BMW E30 318is

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Nikske Bekijk Berichten
                                          Voila. We zijn waar we moeten zijn.

                                          Dit is een momentopname. Typische redenering van iemand die pas in zijn spiegels kijkt als hij het nodig vindt. Had ik het niet gedacht ....
                                          Als je het verkeer in de gaten hebt, weet je van alle vorige keren dat je in je spiegels verondersteld wordt gekeken te hebben, dat er niets afkomt.
                                          DAT is inzicht


                                          'k Had het zo keihard zien aankomen
                                          Check! Wooter gebruikt niet goed of niet genoeg zijn spiegels, nah nah nah naaaah naaa naaaah

                                          Comment

                                          Working...
                                          X