Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote ergernis topic deel III

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
    Dat is normaal gezien ook zo, want het is van de moment dat de zwaailichten aangaan dat hun voertuig van een "gewoon" voertuig een prioritair voertuig word.
    Ale, dat hebben ze mij op de rijschool toch wijsgemaakt.
    Ik dacht zwaailichten én sirene...
    1991 BMW E30 318is

Comment

• Soms zie je een 'gewoon' voertuig (anoniem) met een blauw licht op maar geen sirene.
      Politie in burger? Is dat dan ook een prioritair voertuig?
      MY 2011 Lexus IS250 Aut.

Comment

• meestal hebben die dan ook een geluidsinstallatie, het is afhankelijk van de omstandigheden (zie uitleg boba) of ze die gebruiken of niet.

2015 Volvo V60 D2 aut.
        2003 Volvo S60 2.4 benzine

Comment

• Zucht nee...

Een prioritair voertuig volgens de wet is een voertuig uitgerust met sirene en blauwe lichten. Ook als ze uit staan.

Het is enkel de combinatie prioritair voertuig + dringende opdracht die belangrijk is.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door DenDuvel Bekijk Berichten
            Ik dacht zwaailichten én sirene...
            Nee, de sirene dient enkel om de aandacht van het andere verkeer te trekken, die word dus enkel aangezet wanneer het nodig is.
            Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
            Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
            Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
            Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Wax-it.be Bekijk Berichten
              Dan moet je eens hier komen ... de weg van Oudenaarde naar Kruisthoutem bvb. 15km ongeveer.
              Vroeger gingen die bussen van de rijbaan en zetten zich aan de kant aan de bushalte.
              Sinds onlangs stoppen ze gewoon midden op de rijbaan !!!
              Staan daar dan soms enkele minuten stil om iemand op of af te laten en rijden weer 2 km verder tot aan de volgende halte om hetzelfde te doen !

Man, je zou voor minder halsbrekende toeren uithalen om er voorbij te raken ! Wie met dat idiote idee op de proppen is gekomen mag van mij part meteen op de brandstapel !!!
              Ik kan er echt niet bij dat er dus mensen zijn met bevoegheid die zo dom zijn om dit soort beslissingen te nemen
              Inderdaad, hatelijk.

Ook in de woonwijken, die straten zijn zo smal dat je een bus niet kan inhalen. En daar heb je haltes om de 500m ofzo

Die vlammen ook uit zijstraatjes en nemen dan een énorme bocht. Dus als je niet uitwijkt in een ander z'n voortuin zit je erop...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door reVel Bekijk Berichten
                Inderdaad, hatelijk.

Ook in de woonwijken, die straten zijn zo smal dat je een bus niet kan inhalen. En daar heb je haltes om de 500m ofzo

Die vlammen ook uit zijstraatjes en nemen dan een énorme bocht. Dus als je niet uitwijkt in een ander z'n voortuin zit je erop...
                Die haltes die zo dicht op elkaar staan vind ik ook serieus ambetant, ze zeggen dat de mensen meer moeten wandelen en zo voor hun gezondheid, wel wat minder haltes zou daar al goed aan kunnen doen
                Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Nee, de sirene dient enkel om de aandacht van het andere verkeer te trekken, die word dus enkel aangezet wanneer het nodig is.
                  1. een prioritair voertuig is een voertuig met blauwe zwaailichten en sirene, ook als ze uit staan
                  2. Wanneer een prioritair voertuig een dringende opdracht heeft, moeten de zwaailichten werken (uitzondering voor politieagenten ref. artikel 59.12)
                  3. Enkel wanneer een prioritair voertuig zwaailicht en sirene heeft aanstaan, mag het het rode licht negeren na gestopt te hebben en enkel als men veilig kan oversteken (art. 37)
                  4. Andere weggebruikers moeten voorrang geven aan een prioritair voertuig met dringende opdracht wanneer de sirene aanstaat (art. 38 )
                  Last edited by ; 17/08/2009, 20:27.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                    Maar in het door jou aangehaalde artikel zijn politiemensen verplicht om de blauwe lichten van hun prioritair voertuig te gebruiken als ze een dringende opdracht hebben.
                    Neen, het gaat om voertuigen gebruikt door bevoegde personen, niet om prioritaire voertuigen. Ik heb zelf een voorbeeld aangehaald van de agent met zijn persoonlijk voertuig.

Comment

Dat is normaal gezien ook zo, want het is van de moment dat de zwaailichten aangaan dat hun voertuig van een "gewoon" voertuig een prioritair voertuig word.
                      Ale, dat hebben ze mij op de rijschool toch wijsgemaakt.
                      Dat klopt niet. (zie wooter)

Comment

• Een persoonlijk voertuig is geen prioritair voertuig, en dan is artikel 37.2 niet van toepassing. Als die agent vervolgens in een prioritair voertuig kruipt, is artikel 37.2 wel van toepassing.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                          Een persoonlijk voertuig is geen prioritair voertuig, en dan is artikel 37.2 niet van toepassing. Als die agent vervolgens in een prioritair voertuig kruipt, is artikel 37.2 wel van toepassing.

Ik wil maar aanhalen dat eender welk voertuig, gebruikt door een bevoegd persoon, de verkeersregels in bepaalde omstandigheden mag overtreden. Daarom dat ik dat artikel uit de wegcode aanhaalde en het voorbeeld uit de rechtspraak. In dit geval is het niet het voertuig dat van belang is, wel de persoon die met het voertuig rijdt.

Ik spreek niet over prioritaire voertuigen.

Comment

• Fietsers die ongegeneerd door het rood rijden. En als je dan claxonneert, krijg je er nog een mooie middelvinger bovenop.
                            Het valt trouwens weer op hoe de doorsnee fietser zich van geen enkele verkeersregel nog wat aantrekt:
                            - op het fietspad rijden? Daar voelen we ons te goed voor.
                            - stoppen voor rood? Dat is uit de mode.
                            - voorrang geven aan het verkeer dat zich al op de rotonde bevindt? Neen, danku.
                            - voorrang van rechts? Niets mee te maken.
                            - een omgekeerde driehoek? Mooie decoratie.

En dan lees ik in de gazet dat er de laatste tijd opvallend veel fietsers omgekomen zijn in het verkeer. Ik ben eigenlijk nog verbaasd dat het er niet meer zijn.
                            Last edited by ; 18/08/2009, 23:58.

Comment

• ze moesten nog eens wat meer de indruk wekken dat een fietser altijd in zijn recht is

"bijna altijd vergoed zal worden door de verzekering" is correcter, maar maak hen dat nu maar eens wijs...
                              Ik gruwel van mensen die op een rond punt afslaan en stoppen voor een fietser die het rnd punt affietst en voorrang moet verlenen (haaietanden op de grond én omgekeerde driehoek). Misschien, ooit, maar hopelijk nooit, zit ik eens in enen zijn achterkant, en wees maar zeker dat ik achter die fietser loop om hem tegen te houden.

2015 Volvo V60 D2 aut.
                              2003 Volvo S60 2.4 benzine

Comment

• Ik heb onlangs nog ambras gehad met een fietser, ik moest serieus mijnen boel toeslaan of ie lag er onder. En van zijn kloten maken dat ie deed.

"Hey krapuul, kijkt godverdomme eens waar ge rijdt !"

"Je mag van geluk spreken dat je er niet onder lag."

"Nog wat fars beginnen doen ook. Het is al erg genoeg dat ge aan de voorrangsregels uw kloten veegt !"

"Mooie driehoekjes daar op de grond, niet gezien zeker?"

"Dat is enkel voor automobilisten, waar hebt gij uw rijbewijs gehaald?"

Toen ben ik doorgereden Maar dat omgekeerde driehoeken op een fietspad eigenlijk voor automobilisten zijn weten we nu ook weer. Zal ik onthouden voor als ik nog eens met mijn auto op het fietspad rijd. Oen.

Ik moet wel zeggen, meestal let ik serieus op ondanks de driehoeken. Nu had ik ff geen zin om voor niets te stoppen (wat ik uiteindelijk toch moeten doen heb ). Als ik kinderen op het rondpunt zie rijden vertraag ik sowieso tot het duidelijk is dat ze stoppen.

Comment

• Gisteren of eergisteren was het nog in het nieuws dat er meer en meer slachtoffers(fietsers) vallen in het verkeer.
                                  Wat waren de oorzaken...?

De automobilist .
                                  Een pintje op.
                                  Geen voorrang verlenen.

Maandag nog meegemaakt hier in de buurt. Ik reed op het gemak richting de kapper. Ik nader een groepje van twee fietsers. Ik maak aanstalte om rustig voorbij te steken met voldoende ruimte.
                                  Gooit één van die twee geiten opeens alles naar links zonder arm uitsteken of achter zich kijken. Ik reed niet snel nogal een geluk. Ik roep dan eens naar haar om er haar attent op te maken.
                                  Ze gunde me geen blik .
                                  Begint me broer dan naast mij " waarom roep jij nu?" Tss

Hier op de Brugsesteenweg heb je ook zo'n rotonde met bordjes voor Fietsers. Ik neem ze altijd, maar ik hou de fietsers ook nog in de gaten. Voor kindjes probeer ik altijd veilig te stoppen. Ik laat ze liever veilig over dan dat ze opeens hun ertussen gooien.

Comment

• gisterenavond terugkomen van overpelt naar ruiselede

1) aan de middenvaksrijders : goe bezig
                                    2) aan de witte auto die achteruit aan het rijden was aan de uitrit van het uz te gent :
                                    niet goed bezig
                                    3) aan de dame in de audi a4/a5 : als het donker is mag je uw lichten aansteken
                                    was nog een héél recente nummerplaat , ze hadden haar beter eens uitgelegd waar
                                    het knopke van de lichten zat ( was wel frapant dat de leds vooraan branden , maar
                                    achteraan totaal niks )

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Gillio Bekijk Berichten
                                      3) aan de dame in de audi a4/a5 : als het donker is mag je uw lichten aansteken
                                      was nog een héél recente nummerplaat , ze hadden haar beter eens uitgelegd waar
                                      het knopke van de lichten zat ( was wel frapant dat de leds vooraan branden , maar
                                      achteraan totaal niks )
                                      Misschien had ze per ongeluk haar day driving lights aangezet?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Gillio Bekijk Berichten
                                        was wel frapant dat de leds vooraan branden , maar
                                        achteraan totaal niks
                                        Dat is normaal als ze enkel haar LED's aangezet heeft

Comment

• Gisteren doorheen Diest gereden. Goed, dat vermijden we in het vervolg...
                                          • In Webbekom heeft men een virtuele rotonde gebouwd voor onbestaand verkeer omdat er geen andere wegen op uitkomen. Voor en achter de rotonde staan aparte afslagstroken naar links bij echte kruispunten. Tussen Webbekom en de snelweg ligt een gele lijn in het midden van de rijbaan, vermoedelijk met de bedoeling te verbieden dat mensen links afslaan, maar dat lijkt niet echt te werken. Laat staan dat mensen zo gek zijn om vanaf Webbekom naar Halen te rijden om daar terug te keren om naar Diest te rijden.
                                          • Aan de westkant van Diest nog gekker... Kom je van Scherpenheuvel, moet je eerst werflichten passeren die op rood staan voor een eeuwigheid, dan links afslaan naar de rotonde, keren, terug voor een werflicht picknicken en vervolgens rechts afslaan richting Tessenderlo. Werfsignalisatie geldt niet voor politie-combi's, en de rest kan het ook allemaal geen kloten schelen.
                                          Amateurs!

Comment

Working...
                                          X