Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Tuning op een Lichte Vracht

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Tuning op een Lichte Vracht

    Ik heb mezelf dus een Renault 5 GT Turbo aangeschaft, deze is Lichte Vracht (papieren van 'enig voertuig' en zo) en steeds zo ingeschreven. Nu gisteren naar de keuring in Roeselare geweest, blijkbaar mag er geen enkele vorm van tuning op een Lichte Vracht zitten.
    Das nogal een probleem als je weet dat 'r een veerpootbrug op zit, Sparco stuur en kuipstoelen, grote schijven, andere einddemper, verlaagd...
    De vorige eigenaar heeft daar nooit problemen mee gehad, al veranderde ie wel de demper, schijven en zetels. Maar een standaard stuur en veren heb ik niet. Hij ging wel naar de keuring in Kaaskerke. Is dit werkelijk een richtlijn of is 't gewoon een tegendraads keuringsstation? Want ge maakt mij nie wijs dat er geen enkele Vito is bvb die verlaagd rondrijdt fzo.

  • #2
    op een lv mag alles van tuning zitten

    Comment


    • #3
      Ik dacht dat er op een LV inderdaad geen tuning mocht zitten. Toch alleszins geen verlaagde ophanging meen ik mij te herinneren.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
        op een lv mag alles van tuning zitten
        mijn knar wilden ze afkeuren voor de zonneband. 'k heb 'm dan maar gelijk vakkundig verwijderd, tot hun grote ongenoegen.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
          op een lv mag alles van tuning zitten
          Echt?
          Ik heb thans al meer gehoord wat Rub1nho zegt.
          Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
          Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
          Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
          Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

          Comment


          • #6
            Godverdegodver...da wordt dus elk jaar sleutelen om 'm in orde te zetten. Al ga 'k het uit nieuwsgierigheid eerst nog es in Kaaskerke proberen.

            Comment


            • #7
              zoveel te beter

              Comment


              • #8
                Wat kost het aanvragen van een nieuw PVG nummer?

                Comment


                • #9
                  is hij gekeurd als enig voertuig? Heeft ie een europees gelijkvormigheidsattest ?

                  Erupese richtlijn (=wet) schrijft voor dat je NIETS mag wijzigen als hij hierdoor niet meer overeenstemd met wat in het pvg of Coc is omschreven tenzij je goedkeuring hebt van de mandataris. Dit is vertaald in een belgische wet, nl KB van 68, technischische voorschriften waaraan motor voertuigen moeten aan voldoen. Art 13 punt 2 vermeld bovengenoemde aangaande verbouwingen.
                  De tuning wet is er gekomen om toch wat licht in de duisternis te brengen en sommige verbouwingen toe te laten zonder toelating van de constructeur maar wel in regel met de algemene veiligheidsvoorschriften ahv zogenoemde validatiekeuring en de eis dat E of e gekeurde onderdelen (of gelijkaardig aangetoond via proeven) worden gebruikt.

                  De tuning wet is echter niet van toepassing op lichte vrachtvoretuigen noch op deze die als alleenstaand geval nationaal werden goedgekeurd. Voor deze blijft art 13punt 2 van kracht.

                  Samengevat: je mag niets wijzigen tenzij het mag door de constructeur.
                  Ik vrees dat herkeuring via brussel om een nieuwe PVG te bekomen of alles ombouwen
                  de enigste opties zijn als ik de aanpassingen lees...

                  Comment


                  • #10
                    Is gekeurd als enig voertuig. Wel raar dan dat de vorige eigenaar met een Sparco-stuur, een veerpootbrug en een verlaging wel door de keuring raakt in Kaaskerke en ik niet in Roeselare...

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Rub1nho Bekijk Berichten
                      Is gekeurd als enig voertuig. Wel raar dan dat de vorige eigenaar met een Sparco-stuur, een veerpootbrug en een verlaging wel door de keuring raakt in Kaaskerke en ik niet in Roeselare...
                      het lastige is nu wel dat je naar het zelfde station terug moet gaan voor herkeuring,bedenk jezelf ff of die dingen eigelijk allemaal nodig zijn ipv het steeds te moeten vervangen,bespaart werk en tijd

                      Comment


                      • #12
                        werden die renaults dan niet officieel verkocht in belgie/europa? Dan moet er een CoC van zijn... coit.

                        Je kan naar een andere keuring gaan maar dan is een opnieuw een volledige controle (inclusief de kosten hiermee gepaard) of als je de stukken perse wil behouden naar FOD brussel schrijven met omschrijving /foto's van de wijzigingen en hun gedacht vragen of het PVG kan gewijzigd worden. Maar dan ben je even bezig (Weeeken) en de kans is groot dat ze nee zeggen.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door antigpsdude Bekijk Berichten
                          het lastige is nu wel dat je naar het zelfde station terug moet gaan voor herkeuring,bedenk jezelf ff of die dingen eigelijk allemaal nodig zijn ipv het steeds te moeten vervangen,bespaart werk en tijd
                          Of enkel voor de herkeuring de standaard uitrusting erop/erin steken en als hij dan het volgende jaar moet gekeurd worden, dit laten doen in een ander station (vb. dat van Kaaskerke) ?

                          Comment


                          • #14
                            Ze zijn er in Roeselare zelfs niet aan begonnen. Dus kan 'k nog altijd gaan waar 'k wil hein. Kaaskerke here I come.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Bucky Laplasse Bekijk Berichten
                              mijn knar wilden ze afkeuren voor de zonneband. 'k heb 'm dan maar gelijk vakkundig verwijderd, tot hun grote ongenoegen.

                              Cnorrie afkeuren? De nozems.
                              Powered by Detroit Diesel.

                              Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door PT Cruiser Bekijk Berichten
                                Cnorrie afkeuren? De nozems.
                                echt. 't scheelde niet veel. gelukkig waren we zo alert om als 2 halve wilden die zonneband er af te snokken, konden ze niks meer zeggen.
                                nadien hebben we ook nog de kans gekregen om de batterij vast te zetten met trekbandjes. vriendelijke gasten op de keuring.

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Rub1nho Bekijk Berichten
                                  Godverdegodver...da wordt dus elk jaar sleutelen om 'm in orde te zetten. Al ga 'k het uit nieuwsgierigheid eerst nog es in Kaaskerke proberen.
                                  Herkeuring moet in hetzelfde station gebeuren waar de eerste keer afgekeurd werd.

                                  Sorry, zie dat er al iets van die aard gezegd geweest is.
                                  Last edited by ; 18/01/2009, 22:06.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Idd en toen heb 'k er op geantwoord dat ze er in Roeselare zelfs niet aan begonnen zijn...ben dus nog steeds vrij om te gaan waar 'k wil

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
                                      Herkeuring moet in hetzelfde station gebeuren waar de eerste keer afgekeurd werd.

                                      Sorry, zie dat er al iets van die aard gezegd geweest is.
                                      of een volledige keuring in een station naar keuze

                                      Comment


                                      • #20
                                        ik zou allesinds eens een ander station proberen.
                                        mijn vorige wagen was steeds blanco gekeurd. ik verkoop hem en de nieuwe eigenaar krijgt problemen met niet origineel stuur (houten sportstuur) en geen conforme banden. terwijl die banden er al 3jaar opliggen en misschien 7000km gereden hebben.
                                        wimoptiek.be op

                                        Comment

                                        Working...
                                        X