Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Melden v putten of spoorvorming of signalisatieprobleem v Vlaamse wegen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Glasbreuk piekt door slechte wegen

• woensdag 09 juni 2010
    • Auteur: Tom Ysebaert

BRUSSEL - De autoverhuurbedrijven zagen begin dit jaar een toename met een derde van het aantal gevallen.

Van onze redacteur

Tijdens de eerste drie maanden van dit jaar hebben de autoverhuurbedrijven een toename opgetekend van het aantal gevallen van glasbreuk met 33 procent. Dat meldt hun beroepsvereniging Renta.

Er werden 16.609 gevallen genoteerd. In dezelfde periode van vorig jaar waren dat er 12.494. Ook de kostprijs is navenant toegenomen: van 3,7 miljoen naar 4,9 miljoen euro.

Jacques Mollet, de algemeen secretaris van Renta, schrijft die toename toe aan de slechte staat van de Belgische wegen, die door de harde winter nog verergerd is.

‘De schade komt door steentjes die op het wegdek rondslingeren en die in een autoruit vliegen. Of het kan gaan om een wagen die in een put in de weg rijdt en daar een glasbreuk aan overhoudt. Een klein gaatje door steenslag kan door zo'n klap helemaal openbarsten.'

De cijfers komen uit een steekproef van begin mei bij 200.000 huurwagens op de lange termijn.

Het zijn de verhuurders die voor deze kosten opdraaien. ‘Dat zal op hun resultaat wegen', zegt Mollet, ‘maar ik denk niet dat de huurprijzen omhoog zullen gaan'.

Wie schade lijdt, kan die eventueel op de wegbeheerder (dat kan de Vlaamse of de gemeentelijke overheid zijn) verhalen. ‘Maar dat is een omslachtige zaak', zegt Mollet. ‘Je moet ter plaatse gaan, het gat in de weg fotograferen, bewijzen dat dat de oorzaak was. Onbegonnen werk.'

Het aantal schadeclaims dat automobilisten indienen als gevolg van de slechte wegen, neemt jaarlijks toe. In 2007 werden er 780 schadeclaims ingediend, in 2009 waren het er 849. Afgelopen winter werd een recordaantal van 715 bereikt.

Gemiddeld kregen de bestuurders die vergoed werden, een bedrag van 500 euro. In 2009 moest de Vlaamse overheid 313.000 euro betalen voor al die schadeclaims.

Bron : http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=NE2R9I7P

Comment

Recordaantal claims voor schade door slechte wegen

• zaterdag 30 oktober 2010, 06u57
      • Bron: belga
      • Auteur: llo

Recordaantal claims voor schade door slechte wegen
      edm

Nooit eerder dienden zoveel chauffeurs een claim in bij de Vlaamse overheid voor schade aan hun wagen door de slechte staat van het wegdek, bericht De Morgen zaterdag.

En de schade heeft nog een ander gevolg: de omnium-autoverzekering wordt duurder.

Het jaar is nog niet ten einde, maar nu al dienden dubbel zoveel eigenaars een schadeclaim in bij het Vlaams Gewest als wegbeheerder voor schade aan hun wagen ten gevolge van de slechte wegen.

In 2009 ging het om 853 klachten (toen al veel meer was dan ooit tevoren), voor 2010 zitten we al aan ruim 1.600 dossiers.

Het aantal schadeclaims zal oplopen tot 2.500 à 3.000, schat Vlaams volksvertegenwoordiger John Crombez (SP.A).

Hij wijst op een ander gevolg van de slechte staat van de wegen. 'De vele schadegevallen door putten in het wegdek zorgen voor een toestroom van verzekeringsclaims.
      Gevolg daarvan is dat de autoverzekeringen duurder worden. Dat is oneerlijk: autobestuurders worden gestraft voor een gebrekkig beheer van de overheid.'

Assuralia, de koepel van de verzekeraars, bevestigt dat de risicopremies voor omniumverzekeringen volgend jaar met een paar procentjes zullen stijgen.

'Er is een rechtstreeks verband met de toename van het aantal schadegevallen door de slechte wegen', zegt woordvoerder Wauthier Robyns.
      'De overheid kan niet altijd even gemakkelijk aansprakelijk gesteld worden als wegbeheerder, en dus moet de omniumverzekering opdraaien.'

Nooit eerder dienden zoveel chauffeurs een claim in bij de Vlaamse overheid voor schade aan hun wagen door de slechte staat van het wegdek, bericht De Morgen zaterdag. En de schade heeft nog een ander gevolg: de omnium-autoverzekering wordt duurder.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TurboBoost Bekijk Berichten

In plaats van verder te werken wat golf staan spelen ja ....

Comment

Zaterdagnacht een km voor de parking van Nijvel in een gat gereden van 75cm lang en 15cm diep

Band is voor de vuilbak en zijn nog aan het kijken of er anders nog schade is..
          BMW E61 525d LCI '09
          Suzuki Bandit 1250NA /07
          Fiesta Red Edition '16

Comment

tis idd weer erg, en waar je met een benz over zweeft, is een smart een keiharde stuiteraar

Comment

't is wel erg ja, de gaten die d'r in straten aan't komen zijn
              Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
              Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
              Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
              Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Ik hoop maar dat die kosten vergoed gaan worden. Hebben vaststelling laten doen door politie.

band van 200€ + taxi om thuis te geraken van 300€ + misschien nog andere schade aan stuurinrichting..
                BMW E61 525d LCI '09
                Suzuki Bandit 1250NA /07
                Fiesta Red Edition '16

Comment

waar kan ik schade indienen?

Ik heb afgelopen dinsdag een kapotte band (ik heb een nieuwe band moeten aanschaffen) gereden op het weg gedeelte op de R2 komende vanaf Stabroek. Voor de Tijsmantunnel lagen hier behoorlijke grote gaten in de weg die niet te ontwijken vielen. Weet iemand waar ik schade kan indienen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door miek Bekijk Berichten
                    Ik heb afgelopen dinsdag een kapotte band (ik heb een nieuwe band moeten aanschaffen) gereden op het weg gedeelte op de R2 komende vanaf Stabroek. Voor de Tijsmantunnel lagen hier behoorlijke grote gaten in de weg die niet te ontwijken vielen. Weet iemand waar ik schade kan indienen.
                    Ook als eens gehad :

Comment

het is echt beschamend geeneen dagelijks weg van me is aangepakt
                      ik bedoel het ni zo aanmatigend het er staat

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door miek Bekijk Berichten
                        Dat is daar inderdaad een ware schande!!! Je kan enkel nog met een autoped (step) tussen de talrijke putten kronkelen... OVERHEID: DOE HIER IETS AAN, NU, DRINGEND!!!!
                        Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                        Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                        Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
                          Dat is daar inderdaad een ware schande!!! Je kan enkel nog met een autoped (step) tussen de talrijke putten kronkelen... OVERHEID: DOE HIER IETS AAN, NU, DRINGEND!!!!
                          Volgend jaar gingen ze (de overheid) 110 miljoen € investeren in de renovatie van 75km autosnelweg. Ik ken de precieze cijfers niet, maar dat moet toch een peulschil zijn van de inkomsten uit verkeersbelasting, BIV en BTW op brandstof ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door M3 is the best Bekijk Berichten
                            Zaterdagnacht een km voor de parking van Nijvel in een gat gereden van 75cm lang en 15cm diep

Band is voor de vuilbak en zijn nog aan het kijken of er anders nog schade is..
                            in welke rijrichting?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ksirk Bekijk Berichten

Aangezien ik in Nederland woon zou ik zo gauw niet weten hoe en waar ik het moet indienen, kan jij me dit vertellen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ksirk Bekijk Berichten
                                Volgend jaar gingen ze (de overheid) 110 miljoen € investeren in de renovatie van 75km autosnelweg. Ik ken de precieze cijfers niet, maar dat moet toch een peulschil zijn van de inkomsten uit verkeersbelasting, BIV en BTW op brandstof ?
                                Met 5 miljoen autos is die berekening snel gemaakt, 22 euro per auto. 1x tanken dus.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                                  in welke rijrichting?
                                  Richting brussel op het middenste rijvak, rechterband.

De politie is gaan kijken en ze gingen het die nacht nog laten maken..
                                  BMW E61 525d LCI '09
                                  Suzuki Bandit 1250NA /07
                                  Fiesta Red Edition '16

Comment

Op de E17 tussen Waregem en kortrijk verschillende putten.

Grootste zit op km 15.5 , juist een beetje verder dan de op- en afritten van deerlijk.
                                    De 2de en 3de rijstrook is niet meer berijdbaar zonder in 1 gat te rijden.

Wat me ook opvalt is dat de merendeels van de gaten op de witte lijnen bevind.
                                    Zit er iets speciaal in die verf dat het beton laat afbrokkelen?
                                    Golf V GTI Edition 30 ---> Verkocht
                                    2012 Audi A4 Avant ---> Verkocht
                                    2014 Golf 7 R ---> Verkocht
                                    2008 BMW E91 335i --> Verkocht
                                    2015 Golf 7 GTD

Comment

Neen maar veel autostrades zijn per rijvak gegoten, zodat ertussen makkelijker meer water blijft staan en daar dus brokken afspringen als het vriest ...

E429 tussen Ath en Doornik is ook meer gatenkaas dan autostrade voor het moment ...
                                      Opel Astra Sports Tourer, 1.3CDTi ecoFLEX:
                                      BMW E90 320d:

Comment

Onze wegen zitten vol putten door vrieskou

• dinsdag 28 december 2010, 14u18
                                        • Bron: vrt
                                        • Auteur: mtm

De vrieskou van de voorbije weken heeft de Belgische wegen geen goed gedaan. Op heel wat snelwegen zijn er grote gaten in het wegdek. Waar nodig, zal het Agentschap Wegen en Verkeer onmiddellijk ingrijpen.

Onze wegen zitten vol putten door vrieskou

Lees ook

Chauffeurs worden afgeraden om op de rechterrijstrook van de E19 tussen Mechelen-Noord en Kontich te rijden, wegens te grote putten. Wegens de ernst van de situatie worden daar zowel dinsdagmiddag als -nacht verschillende herstellingen uitgevoerd, aldus het Agentschap Wegen en Verkeer.

Het Agentschap herstelt de slechte plekken in het wegdek zo snel mogelijk met koud asfalt. Voor een volledige inventarisering van de opgelopen schade door het vriesweer is het echter nog te vroeg. Ook op de herstellingskosten kan voor het einde van de winterpiek geen cijfer geplakt worden, aldus woordvoerster Ilse Luypaerts.

'Als wij putten in het wegdek opmerken die de verkeersveiligheid in gevaar kunnen brengen, dan gaan we daar tijdelijk maatregelen nemen', aldus Luypaerts.
                                        'Sinds dit jaar kunnen we de wegen ook herstellen met warm asfalt. Maar dan moet de toplaag volledig verwijderd en opnieuw aangelegd worden. Wat een pak meer verkeershinder met zich meebrengt. Daarom doen we dat alleen als er veel putten op een beperkte oppervlakte zijn. Anders gebruiken we gewoon koud of gietasfalt.'

De E19 en de E313 zijn dit jaar al onder handen genomen met warm asfalt.

De vrieskou van de voorbije weken heeft de Belgische wegen geen goed gedaan. Op heel wat snelwegen zijn er grote gaten in het wegdek. Waar nodig, zal het Agentschap Wegen en Verkeer onmiddellijk ingrijpen.

Comment

• vind het schandalig in Leuven. Ik woon in een boerengat en daar zijn de wegen PERFECT open. Die mannen hebben heel het weekend gewerkt. Ik kom in Leuven en het is één grote soep!!
                                          Als ze dan komen koeken dat ze teveel werk hebben en de belangrijkste wegen open zijn: HORSE-SHIT, de ring rond Leuven is niet eens open, juist de Bondgenotenlaan
                                          rij ik door naar Mechelen, Herentals, Turnhout, Geel, Genk etc... geen problemen. zucht....

Comment

Working...
                                          X