Mijn tellerbak is stuk (snelheid word niet meer aangegeven en kmstand blijft hetzelfde) en zou deze willen vervangen door een zelfde type tellerbak maar van een afbraak. 1 groot nadeel, deze km stand is niet hetzelfde. Hoe kan ik legaal deze tellerbak inbouwen? Ik zou een afbraak tellerbak willen kopen omdat de prijs voor een nieuwe toch wel beetje te duur os voor de leeftijd van de wagen... Met een nieuwe zou ik trouwens hetzelfde probleem hebben.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Hoe legaal een kmteller vervangen door een occasieteller?
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door silverlion306 Bekijk BerichtenMijn tellerbak is stuk (snelheid word niet meer aangegeven en kmstand blijft hetzelfde) en zou deze willen vervangen door een zelfde type tellerbak maar van een afbraak. 1 groot nadeel, deze km stand is niet hetzelfde. Hoe kan ik legaal deze tellerbak inbouwen? Ik zou een afbraak tellerbak willen kopen omdat de prijs voor een nieuwe toch wel beetje te duur os voor de leeftijd van de wagen... Met een nieuwe zou ik trouwens hetzelfde probleem hebben.
in de garage laten doen en in het onderhoudsboekje laten noteren "nieuwe teller geinstalleerd" met de details van de km-standen in.
-
Oorspronkelijk geplaatst door silverlion306 Bekijk BerichtenMijn tellerbak is stuk (snelheid word niet meer aangegeven en kmstand blijft hetzelfde) en zou deze willen vervangen door een zelfde type tellerbak maar van een afbraak. 1 groot nadeel, deze km stand is niet hetzelfde. Hoe kan ik legaal deze tellerbak inbouwen? Ik zou een afbraak tellerbak willen kopen omdat de prijs voor een nieuwe toch wel beetje te duur os voor de leeftijd van de wagen... Met een nieuwe zou ik trouwens hetzelfde probleem hebben.
In de wet van 3 maart 2000 (Wet tot beteugeling van bedrog met de kilometerstand van voertuigen) stond het redelijk goed uitgelegd:
"Het is verboden de op de teller van een voertuig aangegeven kilometerstand te wijzigen. Wordt de teller vervangen, dan moet de op het vorige toestel aangegeven kilometerstand op het nieuwe worden overgenomen.
Indien het technisch onmogelijk is de kilometerstand over te nemen, geeft degene die de nieuwe kilometerteller heeft geïnstalleerd een attest af met de vermelding van de kilometerstand die het voertuig had bereikt op het ogenblik van de vervanging van de teller. Dat attest moet bij het voertuig blijven en door de eigenaar van het voertuig telkens aan de koper worden doorgegeven." (art. 3)
Deze wet is echter opgeheven door de wet van 11 juni 2004 (Wet tot beteugeling van bedrog met de kilometerstand van voertuigen); die bepaalt enkel nog:
"Bij defect van de kilometerteller laat de eigenaar van het voertuig hem onmiddellijk herstellen of vervangen."
Dus: laten vervangen.
Comment
-
En indien ik de teller bij een afbraak koop? Moet deze persoon dan het attest opstellen? Of mag deze persoon dit niet en mag dit enkel in een erkende garage gebeuren? Want een nieuwe kost me wel een pak...
Weet er misschien iemand een mail adres van erkend keuringsstaion waar ik naar kan mailen?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door silverlion306 Bekijk BerichtenEn indien ik de teller bij een afbraak koop? Moet deze persoon dan het attest opstellen? Of mag deze persoon dit niet en mag dit enkel in een erkende garage gebeuren? Want een nieuwe kost me wel een pak...
En de wet zegt (thans) dus enkel: laten vervangen. Er wordt niets gezegd van een attest of waar (erkende garage) dat moet gebeuren.
Comment
-
Alles is al gecontroleerd en gecheckt en nergens een probleem te vinden. Het probleem zit echt in mijn tellerbak. Dus dit topic gaat echt enkel om het legaal vervangen ervan
Het gaat om een elektronische km stand aanduiding, niet zo een oud tellertje dat ronddraait. Ik vrees dat dit soort teller moeilijk te regelen valt.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door silverlion306 Bekijk BerichtenHet gaat om een elektronische km stand aanduiding, niet zo een oud tellertje dat ronddraait. Ik vrees dat dit soort teller moeilijk te regelen valt.
Neem anders eens contact op met http://www.vastec.be/
Heel toffe kerel die je zeker kan helpen
Comment
-
Even logisch nadenken :
als ik een teller plaats met andere km stand, is er dan geen mogelijkheid om deze terug te draaien (als dit kan bij digitaal) of vooruit te draaien naar km stand van kapote teller? Tenslotte is dit toch geen overtreding aangezien er geen andere km stand opgezet word?
Als iemand dit kan, PM mag altijd gestuurd worden
email kan ook altijd: silverlion306@gmail.com
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door silverlion306 Bekijk BerichtenEven logisch nadenken :
als ik een teller plaats met andere km stand, is er dan geen mogelijkheid om deze terug te draaien (als dit kan bij digitaal) of vooruit te draaien naar km stand van kapote teller? Tenslotte is dit toch geen overtreding aangezien er geen andere km stand opgezet word?Oorspronkelijk geplaatst door Rachid Bekijk BerichtenEven meer praktisch bekeken: verschillen de tellerstanden erg en kunnen ze niet gelijk worden gezet?
En de wet zegt (thans) dus enkel: laten vervangen. Er wordt niets gezegd van een attest of waar (erkende garage) dat moet gebeuren.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door volvolover Bekijk BerichtenDie van mij is enkele maanden geleden ook vervangen (zelf gedaan) en daarna is er op het keuringsapier een opmerking geplaatst daarover denk ik.
Ik wil het gerust eens bekijken dit weekend want de auto is nu niet hier.
Was er een verschil in kilometerstand?
Comment
-
op mijn kever was die ook stuk. op de keuring vragen ze men kilometerafstand, ik kijk en zeg "122495 of 96 want het staat net te verpringen."
"122485 zeker?"
kijk nog eens
"idd"
kan niet hé mijnheer die had je vorig jaar ook al.
busted
ik wist niet dat ze de kilometerstand op de schouwingspapieren zette tegenwoordig.
ik direct als antwoord. ja maar ik heb er dit jaar toch niet mee gereden
en 't was in orde, maar moest hem wel laten maken.
Comment
-
Eigenlijk kan je dus gewoon een teller nemen met meer km als de vorige keuring, zelfs als deze stand lager is dan de reeele km stand, en geen kat merkt het
Maar dit ga ik echt niet doen. Ik ben geen fraudeer en wil gewoon mijn echte km stand terug, maar geen zin om een nieuwe te kopen (die trouwens op 0 staat en toch ook aangepast moet worden).
Comment
-
Comment
-
Op mijn 6 was die ook kapot, maar af en toe werkte hij wel nog eens op de keuring ook een opmerking gekregen dat ik wel erg weinig km's reed op jaarbasis, maar ik had er dat jaar enkel een oldtimerevent van +/- 50 km mee gereden .. en 't was goed1963 Land Rover Series IIa
1994 Mercedes SL320
2015 Land Rover Discovery SDV6
2016 Porsche Cayenne GTS
Comment
Comment