Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Hoe legaal het vermogen van een voertuig opdrijven ( aka chippen )
Ooit al iemand gezien die met plezier belastingen betaalt, buiten een paar zonderlingen?
Met plezier? Das erover . Echter, er is verschil tussen alles uit het systeem halen binnen de (vage) grenzen, en vlakaf bedrog. Maare, volgens mij kom jij dan ook in landen die een voor een wereldkampioen zijn in de discipline in vraag
Ik ken alleen blonde Zweden met eerlijke blauwe ogen
[edit: voor de duidelijkheid: ik maak mij echt geen illusies, maar ik weiger het normaal te vinden, ben nog geen cynicus op mijn 30 jonge jaren. Ik heb ervaring met landen waar álles corrupt is en er géén vertrouwen is in de maatschappij, en dat is écht niet leuk. Zweden valt nog mee, er is nog enige trots en moraal over]
Met plezier? Das erover . Echter, er is verschil tussen alles uit het systeem halen binnen de (vage) grenzen, en vlakaf bedrog.
Uiteraard ben ik het met bedrog ook niet eens.
Maar een chipper die z'n gestegen vermogen niet aangeeft, dat noem ik geen bedrog. Dat noem ik de normaalste zaak van de wereld. Je moet goed gek zijn om je door die papiermolen te wringen.
Denk niet dat dat echt iets met mentaliteit te maken heeft.
Geen enkele fabrikant gaat uw COC opnieuw uitgeven met de bedoeling meer vermogen uit uw auto te halen. Uit het standpunt van verkeersveiligheid en garantie bekeken zullen ze je eens goed uitlachen vrees ik.
Of anders gezegd, hoe een autofabrikant achteraf voor de rechter kan uitleggen waarom zijn auto's niet capabel waren om de vier inzittenden de crash te laten overleven...Of waarom je nu die motorschade van een paar 1000 € probeert te verhalen op de fabrikant terwijl een of andere knoeier uw auto heeft opgepept !
Maar een chipper die z'n gestegen vermogen niet aangeeft, dat noem ik geen bedrog. Dat noem ik de normaalste zaak van de wereld. Je moet goed gek zijn om je door die papiermolen te wringen.
Denk niet dat dat echt iets met mentaliteit te maken heeft.
Akkoord. Waar het dus om ging was dat men met "voorbedachte rade" valse papier door die molen wou verkrijgen...
Hoeveel fantastische mogelijkheden gaan er niet aan ons voorbij en hoeveel miljoenen mensen moeten onnozel papierwerk doen, enkel en alleen omdat we weten dat er anders nóg meer misbruik zal zijn? Echt jammer dat het zo moet zijn - en dat heeft alles met mentaliteit te maken (ik zeg niet per se dat gij die hebt hé - maak je zelf uit).
Fin soit, de enige manier om vandaag legaal te chippen is als de fabrikant of invoerder dat regelt voor hun klanten. Dat komt meer een meer voor maar vaak zijn die kits eerder bescheiden - fabrikanten nemen marge omdat die nodig is, niet om ze op te gebruiken hé. Kun je het evengoed niet doen. Dus, wil je legaal zijn, koop gewoon de auto met origineel het vermogen dat je wilt en laat je niet verleiden door pk cijfers die kortzichtig gewonnen zijn.
De meeste mensen chippen met de bedoeling om geld uit te sparen dus waarom zouden ze het aangeven? Ik ken niemand die het al aangegeven heeft en heb er ook nog nooit over gehoord.
Je had beter dit als eerste gezet, dan moesten we de rest niet meer lezen, want dat krijg je toch nooit.
Ik weet het niet.
Stel: u koopt zich een A6 2.7 tdi, 163pk ipv 190pk om biv-redenen.
Na een paar maand komt u tot de vaststelling dat 163pk te weinig is en je vraagt Audi om er de normale software op te zetten die de motor een 190pk geeft. U bent een eerlijke burger en wenst dit aan te geven.
Waarom zou Audi dan geen nieuw COC maken?
Die 163 pk versie is speciaal om fiscale redenen hier in belgie verkijgbaar.
(Net zoals de italiaanse 320 is mini M3 destijds...).
Audi zal met plezier er 190 pk inzetten, en dan afhankelijk van de "louche-heid" van de dealer en jou plichtsgevoel hiervan aangifte doen en een nieuwe COC aanvragen, maw opnieuw inschrijven.
Een Subaru (hoe passend..) even van 220 pk naar 400 pk leggen en dan een COC aanvragen is lachen...
No way dat Subaru Belgium, of om het even ander merk voor zulks verandering jou een COC gaat afleveren...
VW doet het ook. Sharan van 115 naar 140 pk was geen enkel probleem. Waarschijnlijk ook wel omdat ze diezelfde wagen en diezelfde motor met meer pk's verkopen. De reden om het te doen was de automaat die niet verkrijgbaar was op de krachtigere diesels. Niet voor herhaling vatbaar, papierwinkel was geen probleem maar de motor heeft het geen 80000 kilometer uitgehouden
VW doet het ook. Sharan van 115 naar 140 pk was geen enkel probleem. Waarschijnlijk ook wel omdat ze diezelfde wagen en diezelfde motor met meer pk's verkopen. De reden om het te doen was de automaat die niet verkrijgbaar was op de krachtigere diesels. Niet voor herhaling vatbaar, papierwinkel was geen probleem maar de motor heeft het geen 80000 kilometer uitgehouden
Hoe zit het met het veranderen van een motor?
Mag je wettelijk een zwaardere motor in je wagen leggen?
Het zit zo, bij ons in de club (mr2club.be) zijn er personen die graag een V6 in hun MR2 willen leggen. Op zich is dit geen probleem want alles past perfect (In UK. en NL gebeurt dit regelmatig) alleen moet je 1 motorsteun aanpassen.
Nu is het probleem dat zo een motor (uit de toyota camry dus) in een MR2 niet word gehomologeerd door toyota aangezien er 1 motorsteun moet worden aangepast en als toyota dit zou homologeren staan zij ook in voor eventuele ongevallen door slechte montage.
Is er dan eig. nog een legale manier om zo'n motor in een MR2 te leggen? Wel legaal wel te verstaan?
Comment