Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hoe legaal het vermogen van een voertuig opdrijven ( aka chippen )

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #61
    dat is eigenlijk de truuk van de regering.
    verwijs terug naar de constructeur die op dat moment goedkeuringen moet uitschrijven voor aanpassingen die zij niet hebben uitgevoerd.
    geen enkele constructeur die goed bij zijn hoofd is gaat dit doen.

    MAW, geen motortuning mogelijk.

    Comment


    • #62

      Comment


      • #63
        fabrikanten geven ENKEL een nieuw papier uit als die auto effectief ook bestaan heeft in die configuratie.

        bv: je hebt een auto en je 1.8 motor van 90pk is kapot. die auto heeft ook bestaan met een 1.8 motor met 105pk.
        nu heb je een 105pk motor gevonden en wil je jouw kapotte motor vervangen, dan kan de fabrikant u een attest geven dat ze akkoord zijn met de ombouw. MAAR, de ombouw dient wel te gebeuren door een erkende garage, en moet uitgevoerd zijn volgens de regels van de kunst.

        als die 105pk vdersie bv een andere bak, andere aandrijfassen, andere remschijven en klauwen, andere ... god weet wat allemaal had, dan moet je ALLES ook aanpassen aan de gelijkvormigheid van de 105pk versie.

        dus als je wil gaan chiptunen naar een vermogen dat u fabrikant ook geleverd heeft in u wagen, dan moet alles aangepast zijn voor die zijn goedkeuring heeft.

        klein voorbeeld: vw golf 2 heeft een 1.6D motor met 55pk en een 1.6TD motor met 85pk gehad. uiterlijk dezelfde motoren, bak ... enkel de inlaat, dieselpomp en uitlaat zijn anders (duh, der zit nen turbo tussen). MAAR intern heeft die TD motor ook zuigerkoeling, en de D versie niet. dus je zal NOOOOOIT toestemming krijgen van vw om een 1.6 om te bouwen naar 1.6TD omdat het blok intern ook iets anders was.

        bij bmw hebben ze 325-330 en 335 die mechanisch gezien dezelfde motoren zijn en enkel de software verschilt (jaja, zijn allemaal 3.0 blokken), doch verklaren ze bij bmw dat de versnellingsbak en turbo verschillend zijn. nu de grap: ga je een vervangstuk zoeken bij bmw, dan zal je voor de 325 zijn turbo een bepaald partnr vinden en dit is IDENTIEK aan de turbo van een 335. mechanisch weet je dus al zeker dat ze gelijk zijn, doch beweerd bmw anders. dus gaat bmw ook nooit zijn goedkeuring geven om een nieuw COC uit te geven.

        naar mijn weten is chiptuning verboden en de wet schuift de verantwoordelijkheid door naar de fabrikant, en die geeft nooit zijn toestemming. de staat kan goed incasseren (chiptuner, heleboel paperassen, keuring...) en jij gaat gewoon je auto terug standaard kunnen zetten (nog eens incasseren aan btw)

        Comment


        • #64
          Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
          Met plezier? Das erover . Echter, er is verschil tussen alles uit het systeem halen binnen de (vage) grenzen, en vlakaf bedrog. Maare, volgens mij kom jij dan ook in landen die een voor een wereldkampioen zijn in de discipline in vraag

          Ik ken alleen blonde Zweden met eerlijke blauwe ogen

          [edit: voor de duidelijkheid: ik maak mij echt geen illusies, maar ik weiger het normaal te vinden, ben nog geen cynicus op mijn 30 jonge jaren. Ik heb ervaring met landen waar álles corrupt is en er géén vertrouwen is in de maatschappij, en dat is écht niet leuk. Zweden valt nog mee, er is nog enige trots en moraal over]
          In Wallonië ook, dankzij het Vlaams geld.



          Oorspronkelijk geplaatst door Joris Bekijk Berichten
          Hieronder volgt hoe je legaal te werk kan gaan wanneer je het vermogen opdrijft van jouw auto.
          1. Het motorvermogen laten aanpassen;
          2. Attest van deze aanpassing van de tuner ontvangen;
          3. Naar verzekering gaan en deze van de verandering van het vermogen in kennis stellen;
          4. Roze aanvraag tot inschrijving + oud inschrijvingsbewijs opsturen naar DIV ( voertuig herinschrijven met het nieuwe vermogen );
          5. Nieuw COC ( certificate of conformity ) aanvragen bij garage of invoerder van het automerk.

          Dus;
          • verzekering zal waarschijnlijk stijgen ( meer vermogen )
          • belasting tot inverkeersstelling en jaarlijkse verkeersbelasting zullen ook waarschijnlijk stijgen

          Via deze werkwijze is alles in orde en kan je met een gerust hart rondrijden.

          Natuurlijk gaat deze werkwijze wel wat meer tijd en geld kosten dan gewoon chippen en gas geven.


          Als er nog vragen zijn zal ik deze ( proberen ) correct te beantwoorden.
          Met hetgeen wat ik in het rood heb aangeduid, ga ik niet akkoord. Ik ga voorzichtig zijn met wat ik zeg en beweer! Het is toch de BIV die je bedoelt?

          Vorig jaar heb ik de motor van mijn auto volledig stuk gereden, zoals hier te lezen is.

          Na het "accident" heb ik mijn vorig, nog oudere nummerplaat, direct bij de DIV afgegeven. Auto was dus uitgeschreven en de overschot van de jaarlijkse verkeersbelasting heb ik teruggestort gekregen.

          Na ongeveer 3 maanden nadenken heb ik de wagen laten maken maar niet eerst zonder de nodige informatie op te vragen in geval van de BIV. Deze moest niet opnieuw betaald worden als de auto terug wordt ingeschreven op dezelfde naam en hetzelfde adres.

          Daadwerkelijk, ik schreef het voertuig terug in nadat de nieuwe motor geplaatst was, kreeg een Europese nummerplaat en moest voor een tweede maal geen BIV betalen omdat de BIV al vereffend was bij de eerste inschrijving.

          Geen idee of dit ook geldt als je de wagen "opdrijft", want dan veranderen de officiële specificaties. Maar ik denk, door mijn eigen persoonlijke ervaring, dat je geen BIV moet betalen als je een getuned voertuig op dezelfde naam en adres terug inschrijft.

          Als ik fout zit (vanwege het feit dat de motorspecificaties niet meer officieel zijn (lees: meer vermogen)), corrigeer me dan.
          Last edited by ; 21/08/2013, 09:28.

          Comment


          • #65
            Oorspronkelijk geplaatst door kikie Bekijk Berichten
            Na ongeveer 3 maanden nadenken heb ik de wagen laten maken maar niet eerst zonder de nodige informatie op te vragen in geval van de BIV. Deze moest niet opnieuw betaald worden als de auto terug wordt ingeschreven op dezelfde naam en hetzelfde adres.

            Daadwerkelijk, ik schreef het voertuig terug in nadat de nieuwe motor geplaatst was, kreeg een Europese nummerplaat en moest voor een tweede maal geen BIV betalen omdat de BIV al vereffend was bij de eerste inschrijving.
            Dat klopt inderdaad.


            Oorspronkelijk geplaatst door kikie Bekijk Berichten
            Geen idee of dit ook geldt als je de wagen "opdrijft", want dan veranderen de officiële specificaties. Maar ik denk, door mijn eigen persoonlijke ervaring, dat je geen BIV moet betalen als je een getuned voertuig op dezelfde naam en adres terug inschrijft.

            Als ik fout zit (vanwege het feit dat de motorspecificaties niet meer officieel zijn (lees: meer vermogen)), corrigeer me dan.
            Initieel is motortuning/chiptuning ten allen tijde verboden bij voertuigen van (o.a.) de categorie M die deelnemen aan het openbare verkeer.
            Je kan een getuned voertuig dan ook nooit regulariseren gezien het heersende verbod dat hierop rust.

            De BIV wordt berekend adhv de officiële gegevens van je wagen, en niet op basis van gewijzigde gegevens tgv chiptuning.


            "Hieronder volgt hoe je legaal te werk kan gaan wanneer je het vermogen opdrijft van jouw auto." van Joris
            Deze uitleg houdt geen enkele steek en waarschijnlijk weer verzonnen.

            Comment


            • #66
              Mijn A3 (intussen verkocht) was voorzien van een 2.0tdi motor met 136pk. Bij het tekenen van de bestelbon heb ik de optie Abt motortuning naar 170pk aangekruist met behoud van fabrieksgarantie.
              Dus toen deze bij de dealer aankwam met 0km had deze al 170pk.
              Toch stond er op alle papieren (aangeleverd door de constructeur) 100kw (136pk), alsook op de aanvraag tot inschrijving nieuw voertuig en dus ook op mijn roze kaart.
              Wie was hier dan zogezegd in 'fout'? DIeteren Belgium, Audi AG, Abt, ikzelf?

              Comment


              • #67
                Oorspronkelijk geplaatst door FvDm Bekijk Berichten
                Mijn A3 (intussen verkocht) was voorzien van een 2.0tdi motor met 136pk. Bij het tekenen van de bestelbon heb ik de optie Abt motortuning naar 170pk aangekruist met behoud van fabrieksgarantie.
                Dus toen deze bij de dealer aankwam met 0km had deze al 170pk.
                Toch stond er op alle papieren (aangeleverd door de constructeur) 100kw (136pk), alsook op de aanvraag tot inschrijving nieuw voertuig en dus ook op mijn roze kaart.
                Wie was hier dan zogezegd in 'fout'? DIeteren Belgium, Audi AG, Abt, ikzelf?
                Ik weet niet zeker maar ik denk, als je de officiële tuning optie betaald hebt en waarschijnlijk moet dat ook op de factuur staan, ben jij alleszins niet in fout.

                Wie wel, weet ik niet?

                Comment


                • #68
                  In principe is dit een illegale optie in België, de tuning mag dan wel met behoud van garantie zijn, maar in principe heb je nu een wagen die niet Conform is, je CoC is dus eigenlijk ongeldig.
                  In dit geval is (denk ik) D'Ieteren in fout, omdat ze de Belgische regels niet respecteren. Bij BMW bestaan er ook Performance kits om het vermogen op te drijven, enkel niet verkrijgbaar in België vanwege deze regels.

                  Comment


                  • #69
                    Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                    fabrikanten geven ENKEL een nieuw papier uit als die auto effectief ook bestaan heeft in die configuratie.

                    bv: je hebt een auto en je 13.8 motor van 90pk is kapot. die auto heeft ook bestaan met een 1.8 motor met 105pk.
                    nu heb je een 105pk motor gevonden en wil je jouw kapotte motor vervangen, dan kan de fabrikant u een attest geven dat ze akkoord zijn met de ombouw. MAAR, de ombouw dient wel te gebeuren door een erkende garage, en moet uitgevoerd zijn volgens de regels van de kunst.

                    als die 105pk vdersie bv een andere bak, andere aandrijfassen, andere remschijven en klauwen, andere ... god weet wat allemaal had, dan moet je ALLES ook aanpassen aan de gelijkvormigheid van de 105pk versie.

                    dus als je wil gaan chiptunen naar een vermogen dat u fabrikant ook geleverd heeft in u wagen, dan moet alles aangepast zijn voor die zijn goedkeuring heeft.

                    klein voorbeeld: vw golf 2 heeft een 1.6D motor met 55pk en een 1.6TD motor met 85pk gehad. uiterlijk dezelfde motoren, bak ... enkel de inlaat, dieselpomp en uitlaat zijn anders (duh, der zit nen turbo tussen). MAAR intern heeft die TD motor ook zuigerkoeling, en de D versie niet. dus je zal NOOOOOIT toestemming krijgen van vw om een 1.6 om te bouwen naar 1.6TD omdat het blok intern ook iets anders was.

                    bij bmw hebben ze 325-330 en 335 die mechanisch gezien dezelfde motoren zijn en enkel de software verschilt (jaja, zijn allemaal 3.0 blokken), doch verklaren ze bij bmw dat de versnellingsbak en turbo verschillend zijn. nu de grap: ga je een vervangstuk zoeken bij bmw, dan zal je voor de 325 zijn turbo een bepaald partnr vinden en dit is IDENTIEK aan de turbo van een 335. mechanisch weet je dus al zeker dat ze gelijk zijn, doch beweerd bmw anders. dus gaat bmw ook nooit zijn goedkeuring geven om een nieuw COC uit te geven.

                    naar mijn weten is chiptuning verboden en de wet schuift de verantwoordelijkheid door naar de fabrikant, en die geeft nooit zijn toestemming. de staat kan goed incasseren (chiptuner, heleboel paperassen, keuring...) en jij gaat gewoon je auto terug standaard kunnen zetten (nog eens incasseren aan btw)
                    Ik ken iemand die dit gedaan heeft met een mr2, heeft een 2.0 met 156pk vervangen door een 2.0 turbo met 245pk, is daarmee naar Toyota geweest en die hebben dit gehomologeerd. Legaal 89pk bij

                    Comment


                    • #70
                      Eigenlijk moest DIeteren dan papieren afleveren met 170pk ofwel die optie schrappen voor Belgische klanten zoals BMW dat nu doet.

                      Bij Saab zijn er in de tijd ook talrijke 9-3 de showroom uitgerold met af fabriek Hirsch software op. Die hadden op papier ook altijd het standaard vermogen.
                      2.0 JTDm

                      Comment


                      • #71
                        Ik kan alleen voor de NL´se situatie spreken, maar weet wel dat de CoC een Europese typegoedkeuring is. Dat is ook de reden dat veel kitcars/zelfbouw auto's/heftig getunede auto's etc. naar Engeland gaan/gingen om gekeurd te worden. Blijkbaar zijn ze daar het minst streng. Met de Engelse toelating moet de auto vervolgens ook in NL (en eigenlijk eender welk ander EU land) toegelaten worden.

                        Comment


                        • #72
                          dus een bmw met m-performance pack invoeren vanuit duitsland is geen probleem maar hier kan je die optie niet krijgen... twas weer nie moeilijk genoeg..

                          Comment


                          • #73
                            neen dat is geen probleem omdat op de papieren van die Duitse wagen al het hogere vermogen zal staan, wat de invoerders in België dus blijkbaar niet doen (zoals de 2 voorbeelden Audi en Saab hierboven)
                            MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                            Comment


                            • #74
                              't Is weer België. Wa is 't hier toch plezant. Je mag niks maar je moet alles (vooral betalen).

                              Comment


                              • #75
                                Oorspronkelijk geplaatst door Fokko Bekijk Berichten
                                In principe is dit een illegale optie in België, de tuning mag dan wel met behoud van garantie zijn, maar in principe heb je nu een wagen die niet Conform is, je CoC is dus eigenlijk ongeldig.
                                In dit geval is (denk ik) D'Ieteren in fout, omdat ze de Belgische regels niet respecteren. Bij BMW bestaan er ook Performance kits om het vermogen op te drijven, enkel niet verkrijgbaar in België vanwege deze regels.
                                nochtans stelde ze mij bmw zonder dat ik er zelfs achtervroeg voor om zo'n powerkit te nemen op de 116d.
                                BMW X5 45e

                                Comment


                                • #76
                                  Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
                                  nochtans stelde ze mij bmw zonder dat ik er zelfs achtervroeg voor om zo'n powerkit te nemen op de 116d.

                                  Dat is hetzelfde als een powerkit op een traktor.... Nutteloos. Eens traag altijd traag.

                                  Comment


                                  • #77
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Ford-Power Bekijk Berichten
                                    Dat is hetzelfde als een powerkit op een traktor.... Nutteloos. Eens traag altijd traag.
                                    Dermee dat hij zijne Leon heeft gekocht hé, traktors of bussen da's zijne moog zo niet

                                    Comment


                                    • #78
                                      Oorspronkelijk geplaatst door FvDm Bekijk Berichten
                                      Mijn A3 (intussen verkocht) was voorzien van een 2.0tdi motor met 136pk. Bij het tekenen van de bestelbon heb ik de optie Abt motortuning naar 170pk aangekruist met behoud van fabrieksgarantie.
                                      Dus toen deze bij de dealer aankwam met 0km had deze al 170pk.
                                      Toch stond er op alle papieren (aangeleverd door de constructeur) 100kw (136pk), alsook op de aanvraag tot inschrijving nieuw voertuig en dus ook op mijn roze kaart.
                                      Wie was hier dan zogezegd in 'fout'? DIeteren Belgium, Audi AG, Abt, ikzelf?
                                      Oh maar dat is niks nieuws hoor, dat gebeurt al jaàààren zo daar.
                                      Ik heb een vijf à zestal jaar geleden aan een S5 bezitter en vanaf het fabriek getuned door ABT, ooit eens gevraagd wat er op zijn papieren stonden als vermogen. Gewoon het standaard vermogen dus. Geen enkel (Audi)voertuig zal het juiste vermogen hebben dat vermeld wordt op de homologatiepapieren. En vanaf daar loopt het dus al mis. Met het vingertje naar de chiptuner wijzen is dus vrij hypocriet.
                                      Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                      Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                      Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                      Comment


                                      • #79
                                        [QUOTE=El Greco;5160334]Met het vingertje naar de chiptuner wijzen is dus vrij hypocriet. [/QUOTE]

                                        Helemaal niet hypocriet. Zij zijn de uitvoerder ervan, dus mededader.

                                        Comment


                                        • #80
                                          Oorspronkelijk geplaatst door nickotje Bekijk Berichten
                                          Dermee dat hij zijne Leon heeft gekocht hé, traktors of bussen da's zijne moog zo niet

                                          Heb ik het over zijn Leon of over zijn 116d?
                                          Leer lezen.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X