Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hoe legaal het vermogen van een voertuig opdrijven ( aka chippen )

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #81
    Oorspronkelijk geplaatst door Ford-Power Bekijk Berichten
    Heb ik het over zijn Leon of over zijn 116d?
    Leer lezen.
    Leert gij dan interpreteren

    Comment


    • #82
      Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
      nochtans stelde ze mij bmw zonder dat ik er zelfs achtervroeg voor om zo'n powerkit te nemen op de 116d.
      Dat kan wel zijn, en wat garantie betreft zal BMW daar geen punt van maken. Feit blijft wel dat je de DIV aan het bedriegen bent, dus eigenlijk mag dit niet.
      Zolang er echter geen controle is zul je ook in de praktijk geen problemen ondervinden, maar legaal is het niet. Dat bepaalde verkopers bij BMW hier minder moeilijk over doen dan andere, zal niks veranderen aan de spelregels.

      Comment


      • #83
        DIV gaat hier wel iets minder problemen mee hebben dan vroeger zou ik denken, aangezien belasting nu meer op uitstoot dan op vermogen geheven wordt.

        Maar qua verzekering blijft het probleem onveranderd hé. Die premies zijn voor een deel op vermogen gebasseerd (naast prijs, leeftijd, enz.). Als je iets ernstigs tegen komt en je men zou eraan denken de motor/software na te kijken, dan kan het zijn dat je plots niet meer gedekt bent ...

        Comment


        • #84
          Blijft het feit, als koper doe je volgens mij niets verkeerd. Zoals in mijn geval met de Audi (zie vorige pagina) heeft de verzekering zich gebaseerd op het formulier van de constructeur en daar stond 100kw (136pk) op.
          Er wordt zelfs vaak beweerd dat de uitstoot daalt na tuning dus eigenlijk zou je korting moeten krijgen op je BIV...

          Comment


          • #85
            Of de uitstoot daalt, kan je makkelijk zelf nagaan: alleen als je verbruik daalt, doet de uitstoot dat ook (tenzij je nog andere - mechanische - aanpassingen doet dan enkel software aanpassen).
            Maar wat verzekering betreft: zolang ze niet verder kijken dan je officiële specs van de constructeur zit je goed. Maar eigenlijk doe je aan schriftvervalsing bij het onderschrijven van een polis voor een wagen met 136 pk als je er "ongemerkt" 163 pk van laten maken hebt... Nogmaals: zolang men enkel naar het officiële papierwerk kijkt, geen probleem. Maar stel bv. dat je wagen een bijzonder zwaar ongeval veroorzaakt doordat de motor er compleet de geest aan geeft tijdens het rijden, dan kan ik me voorstellen dat men naar de oorzaak gaat zoeken en dat ook de verzekering dan wat verder kijkt dan enkel de papiertjes.

            Zoals dikwijls: zolang er niets serieus mis gaat, ga je ook wettelijk nooit een probleem krijgen hiermee.

            Comment


            • #86
              Oorspronkelijk geplaatst door K2 Bekijk Berichten
              Maar eigenlijk doe je aan schriftvervalsing bij het onderschrijven van een polis voor een wagen met 136 pk als je er "ongemerkt" 163 pk van laten maken hebt...
              Ik heb helemaal niets vervalst . Bij aankoop nieuwe wagen faxte de dealer de papieren door naar mijn verzekeraar die op die basis een plaat heeft aangevraagd en contract heeft opgesteld. Ik ben daar op geen enkel moment tussen gekomen. Natuurlijk wist ik dat die 25kw/34pk meer had, ik had nl. zelf die optie aangekruisd (en betaald...) Maar het is aan de constructeur of invoerder om correcte gegevens op het gelijkvormigheidsattest te zetten, niet aan mij.

              Wil maar zeggen, het is allemaal nogal een grijze zone...

              Comment


              • #87
                Ik begrijp je best hoor, maar als puntje bij paaltje komt, heb jij (veronderstel ik toch) de polis ondertekend en daarmee bevestigd dat de opgegeven cijfers waarheidsgetrouw zijn...

                Ik wil trouwens niemand van iets beschuldigen hoor, en ik doe net hetzelfde als jij.
                Ieder moet voor zich maar uitmaken wat het risico is, en wie 100% veilig wil spelen, die laat de software-aanpassingen aan de dealer over.
                Just my 2c.
                Last edited by K2; 22/08/2013, 13:49.

                Comment


                • #88
                  [QUOTE=tuningkid;5160345]
                  Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
                  Met het vingertje naar de chiptuner wijzen is dus vrij hypocriet. [/QUOTE]

                  Helemaal niet hypocriet. Zij zijn de uitvoerder ervan, dus mededader.
                  Zeg Kid, nu tussen ons gezegd en gezwegen, off the record dus, heb je Mevr. Turtelboom al gecontacteerd? Heb je haar al gemeld dat je een georganiseerde misdaadbende op het spoor bent, met wereldwijde vertakkingen?
                  Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                  Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                  Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                  Comment


                  • #89
                    [QUOTE=El Greco;5161296]
                    Oorspronkelijk geplaatst door tuningkid Bekijk Berichten

                    Zeg Kid, nu tussen ons gezegd en gezwegen, off the record dus, heb je Mevr. Turtelboom al gecontacteerd? Heb je haar al gemeld dat je een georganiseerde misdaadbende op het spoor bent, met wereldwijde vertakkingen?
                    Natuurlijk, én aan allen die hiervoor bevoegd zijn. Behoord trouwens tot burgerzin.

                    Die wereldwijde vertakkingen doen er niet toe trouwens, het gaat over territoriale wetgevingen.

                    Comment


                    • #90
                      Oorspronkelijk geplaatst door FvDm Bekijk Berichten
                      Ik heb helemaal niets vervalst . Bij aankoop nieuwe wagen faxte de dealer de papieren door naar mijn verzekeraar die op die basis een plaat heeft aangevraagd en contract heeft opgesteld. Ik ben daar op geen enkel moment tussen gekomen. Natuurlijk wist ik dat die 25kw/34pk meer had, ik had nl. zelf die optie aangekruisd (en betaald...) Maar het is aan de constructeur of invoerder om correcte gegevens op het gelijkvormigheidsattest te zetten, niet aan mij.

                      Wil maar zeggen, het is allemaal nogal een grijze zone...
                      Dit is géén grijze zone. Constructeurs (of hun gemachtigden) zijn hier inderdaad voor bevoegd. Lokale chiptjoeners niet.

                      Comment


                      • #91
                        Oorspronkelijk geplaatst door K2 Bekijk Berichten
                        Maar eigenlijk doe je aan schriftvervalsing bij het onderschrijven van een polis voor een wagen met 136 pk als je er "ongemerkt" 163 pk van laten maken hebt...
                        ...en bijkomend niet te vergeten "het gebruik van valse stukken". Kwestie van wat strafverzwaring.

                        Comment


                        • #92
                          collega heeft maand geleden een ongeval gehad met een gechipte A5 en hij had zijn verzekeringsmakelaar niet ingelicht. resultaat, verzekering weigert tussen te komen omdat de wagen meer vermogen had dan waarvoor ze verzekerd is.
                          ik betaal 20 euro meer aan verzekeringen maar het staat wel mooi op papier dat het voor 143kw is in plaats van de normale 100 voor een C200 CDI
                          lets have some more member berries

                          Comment


                          • #93
                            Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk Berichten
                            collega heeft maand geleden een ongeval gehad met een gechipte A5 en hij had zijn verzekeringsmakelaar niet ingelicht. resultaat, verzekering weigert tussen te komen omdat de wagen meer vermogen had dan waarvoor ze verzekerd is.
                            ik betaal 20 euro meer aan verzekeringen maar het staat wel mooi op papier dat het voor 143kw is in plaats van de normale 100 voor een C200 CDI

                            Onderstuur zeker?

                            Comment


                            • #94
                              mijn collega? denk niet dat dat de oorzaak was
                              lets have some more member berries

                              Comment


                              • #95
                                En hoe wist de verzekering dat de wagen meer vermogen had?
                                Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                                Comment


                                • #96
                                  Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
                                  En hoe wist de verzekering dat de wagen meer vermogen had?
                                  omdat er een powerbox aan de ECU hangde :p
                                  lets have some more member berries

                                  Comment


                                  • #97
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk Berichten
                                    collega heeft maand geleden een ongeval gehad met een gechipte A5 en hij had zijn verzekeringsmakelaar niet ingelicht. resultaat, verzekering weigert tussen te komen omdat de wagen meer vermogen had dan waarvoor ze verzekerd is.
                                    ik betaal 20 euro meer aan verzekeringen maar het staat wel mooi op papier dat het voor 143kw is in plaats van de normale 100 voor een C200 CDI
                                    als ze dit ooit zien op keuring of bij controle papieren van de polis dan hang je toch ook?
                                    en hoe krijg je dat voor elkaar bij de verzekering, vermogen staat toch op roos formulier bij inschrijving en op je COC?

                                    Comment


                                    • #98
                                      ik heb gewoon mijn verzekeringen gezegd dat de wagen gechipped werd en ze vroegen een document van de tuner met het nieuwe vermogen zodat ze de verzekeringspolis en papieren konden aanpassen.
                                      mijn wagen is trouwens volledig gekeurd vorig jaar omdat er een ander onderstel op zit dus dat was ook geen probleem
                                      lets have some more member berries

                                      Comment


                                      • #99
                                        maar de keuring heeft je verzekering niet, niet goed nagekeken, doen ze bijna nooit
                                        en ivm verzekering ben je nu misschien wel in orde, maar is nog altijd niet legaal ! de staat wordt nog altijd "bedrogen"

                                        Comment


                                        • ik betaal al meer dan genoeg belastingen aan de staat
                                          en trouwens mijn fiscale pk's veranderen toch niet omdat ik meer vermogen uit de motor haal? mijn motorblok blijft ongewijzigd
                                          lets have some more member berries

                                          Comment

                                          Working...
                                          X