Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Inderdaad, ik heb de mijne ook laten keuren (weliswaar 2 maanden later dan dat ik mijn wagen had). De trekhaak is wel verwijderbaar en het is van buitenaf niet zichtbaar dat er een op kan .
goei topic, ik dacht nog steeds dat een trekhaak alleen gekeurd moest worden bij het trekken van een remork, en dus niet alleen omdat die erop staat of als fietserek gebruikt wordt
goei topic, ik dacht nog steeds dat een trekhaak alleen gekeurd moest worden bij het trekken van een remork, en dus niet alleen omdat die erop staat of als fietserek gebruikt wordt
sinds wanneer is deze wet aangepast ?
awel, ik dacht dat eigelijk ook. Moeten we eens opzoeken.
Vanaf 1 juli 2001 moeten de personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen, uitgerust met een koppelingsinrichting (trekhaak) gebruikt voor het slepen van aanhangwagens met een maximale toegelaten massa van méér dan 750 kg, ter keuring aangeboden worden voor hun eerste in verkeerststelling of de datum van opnieuw in verkeer stellen en vervolgens elk jaar.
#
De trekhaken die enkel gebruikt worden voor het slepen van lichtere aanhangwagens (max. 750 kg) of als fietsendrager of motordrager, zijn slechts aan de keuring onderworpen voor de eerste in verkeerstelling van het voertuig dat ermee uitgerust is en vervolgens elk jaar vanaf het ogenblik dat het voertuig vier jaar oud is geworden.
#
De prijs voor de keuring van een trekhaak die gebruikt wordt voor het slepen van lichte aanhangwagens (max. 750 kg) of als fietsen- of motordrager, bedraagt € 9,00.
De trekhaken die enkel gebruikt worden voor het slepen van lichtere aanhangwagens (max. 750 kg) of als fietsendrager of motordrager, zijn slechts aan de keuring onderworpen voor de eerste in verkeerstelling van het voertuig dat ermee uitgerust is en vervolgens elk jaar vanaf het ogenblik dat het voertuig vier jaar oud is geworden.
#
??? In de nieuwe wetgeving moet je -indien blanco gekeurd op de eerste keuring na 4 jaar- toch pas om de 2 jaar naar de keuring??? Zou je dan tòch jaarlijks moeten gaan, gewoon omwille van je trekhaak!? Kan toch niet he.
??? In de nieuwe wetgeving moet je -indien blanco gekeurd op de eerste keuring na 4 jaar- toch pas om de 2 jaar naar de keuring??? Zou je dan tòch jaarlijks moeten gaan, gewoon omwille van je trekhaak!? Kan toch niet he.
Ik kwam er pas na 5 maanden achter dat mijn pickup direct gekeurd moest worden na het in verkeer brengen. Daar hebben ze ook niks van gezegd. Vroegen ze op de keuring ook waarom er geen tachograaf in zat. Nu viel ik helemaal uit de lucht. Ha ja eh meneer, als ge daar transport mee wilt gaan doen moet die erop zitten. Da's een nieuwe Europese regel.
sinds wanneer is deze wet aangepast ?
Kleine opmerking: Een fietsendrager wordt aanzien als een kleine aanhangwagen (dus ook in geval van ongeval of iets dergelijks).
Kleine opmerking: Een fietsendrager wordt aanzien als een kleine aanhangwagen (dus ook in geval van ongeval of iets dergelijks).
Das toch te zot voor woorden, want er bestaan ook fietsendragers waarvoor je niet eens een trekhaak nodig hebt
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Die keuring om de twee jaar is enkel onder bepaalde voorwaarden he!
Minder dan 100.000 km is er eentje
Mag niet afgekeurd worden
Met trekhaak zal het dus ook niet zo zijn vermoed ik
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Die keuring om de twee jaar is enkel onder bepaalde voorwaarden he!
Minder dan 100.000 km is er eentje
Mag niet afgekeurd worden
Met trekhaak zal het dus ook niet zo zijn vermoed ik
voor de trekhaak heb ik een apart papiertje. naast kentekenbewijs 1a/1b ook een apart kentekenbewijs voor de trekhaak aanwezig dus.
daarin staat vermeld:
kogeldruk, max gewicht. en code trekhaak.
Lichte vracht wagens (alle wagens onder technische code N1) moten idd NA inschrijving opnieuw gekeurd worden. Dit omvat een administratiekeuring (controleren PVG of CE type attest), uitrijken "vrijstelling tachograaf", indien van toepassing, en opstellen van een identificatie verslag ahv weging (tarra gewicht).
Wat de keuring betreft gelden volgende regels:
>750 kg --> voor indienstneming of dag van opnieuw indienstneming, vervolgens elk jaar. De hele auto wordt gekeurd !!
< 750 kg --> voor indienstneming, vervolgens elk jaar nadat het voertuig 4 jaar is ingeschreven geweest. Enkel de trekhaak wordt gekeurd.
WIE er bij/voor ingebruikname naar de keuring gaat (handelaar of eigenaar) is niet bepaald.
Wellicht heeft de handelaar dit in dit geval niet zelf gedaan. Het was voor de dealer een kleine moeite dit te melden bij afhaling van het nieuwe voertuig
maar eke burger wordt geacht de wet te kennen.
Als ik me goed herinner staat er altijd een MTM van de al dan niet geremde sleep op je roos formulier, of er nu een trekhaak is gemonteerd of niet.
Politie kan natuurlijk opvragen of er een geldige keuring is op een bep voertuig, blijkbaar ook in detail (of er een trekhaak keuring is gebeurd).
Ze hoeven geen voertuig staande te houden.
Lichte vracht wagens (alle wagens onder technische code N1) moten idd NA inschrijving opnieuw gekeurd worden. Dit omvat een administratiekeuring (controleren PVG of CE type attest), uitrijken "vrijstelling tachograaf", indien van toepassing, en opstellen van een identificatie verslag ahv weging (tarra gewicht).
Wat de keuring betreft gelden volgende regels:
>750 kg --> voor indienstneming of dag van opnieuw indienstneming, vervolgens elk jaar. De hele auto wordt gekeurd !!
< 750 kg --> voor indienstneming, vervolgens elk jaar nadat het voertuig 4 jaar is ingeschreven geweest. Enkel de trekhaak wordt gekeurd.
WIE er bij/voor ingebruikname naar de keuring gaat (handelaar of eigenaar) is niet bepaald.
Wellicht heeft de handelaar dit in dit geval niet zelf gedaan. Het was voor de dealer een kleine moeite dit te melden bij afhaling van het nieuwe voertuig
maar eke burger wordt geacht de wet te kennen.
Als ik me goed herinner staat er altijd een MTM van de al dan niet geremde sleep op je roos formulier, of er nu een trekhaak is gemonteerd of niet. Politie kan natuurlijk opvragen of er een geldige keuring is op een bep voertuig, blijkbaar ook in detail (of er een trekhaak keuring is gebeurd).
Ze hoeven geen voertuig staande te houden.
Kunnen enkel zien of het voertuig :
een geldig keuringsbewijs heeft.
een vervallen keuringsbewijs heeft.
een beperkte geldigheid heeft.
of de eerste keuringsdatum nog niet is verstreken.
Comment