Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Boete voor het rijden met een ongekeurde trekhaak

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Boete voor het rijden met een ongekeurde trekhaak

Even de situatie uitleggen:

M'n vader heeft in 2007 een nieuwe Honda CR-V gekocht. Waarbij hij op de optielijst ook een trekhaak had aangevinkt.

Nu kreeg hij gisteren een boete in de bus:

Overtreding: KB 01121975 art 81.1.1
    De auto's en hun aanhangwagens evenals hun uitrusting moeten overeenstemmen met het technisch reglement voor auto's.
    Betrokken voertuig is uitgerust met een trekhaak en werd niet aangeboden voor technische schouwing na de plaatsing ervan.

Binnenring Grimbergen (Federale Wegpolitie Brabant)
    Kostprijs: € 50

2 bedenkingen:

1) Is nu de garage niet in fout ? Bij afhaling van de wagen zei men er niet van dat wij nog naar de keuring moesten gaan met deze wagen. Je koopt een nieuwe wagen, met de nodige opties. Dan veronderstel ik toch dat de garage of, voor een rijklaar voertuig zorgt, of men duidelijk maakt dat het voertuig nog moet gekeurd worden voor gebruik op de openbare weg.

2) Ik had nooit gedacht dat de Federale Wegpolitie zich hiermee zou bezighouden. Vooral omdat er geen aanhangwagen aan het voertuig hing. (trekhaak is trouwens nog nooit gebruikt geweest).
    En het voertuig is niet tot stilstand gebracht ?

Ik kwam er pas na 5 maanden achter dat mijn pickup direct gekeurd moest worden na het in verkeer brengen. Daar hebben ze ook niks van gezegd. Vroegen ze op de keuring ook waarom er geen tachograaf in zat. Nu viel ik helemaal uit de lucht. Ha ja eh meneer, als ge daar transport mee wilt gaan doen moet die erop zitten. Da's een nieuwe Europese regel.

Comment

Straf.
      Als hij nu in de garage zou nageplaatst zijn dan is het iets anders.
      2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

ik heb al zo'n verhalen gehoord.
        ze rekenen een trekhaak aan als fabriekoptie en monteren zelf een goedkopere.
        wimoptiek.be op

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fredoo Bekijk Berichten
          Even de situatie uitleggen:

M'n vader heeft in 2007 een nieuwe Honda CR-V gekocht. Waarbij hij op de optielijst ook een trekhaak had aangevinkt.

Nu kreeg hij gisteren een boete in de bus:

Overtreding: KB 01121975 art 81.1.1
          De auto's en hun aanhangwagens evenals hun uitrusting moeten overeenstemmen met het technisch reglement voor auto's.
          Betrokken voertuig is uitgerust met een trekhaak en werd niet aangeboden voor technische schouwing na de plaatsing ervan.

Binnenring Grimbergen (Federale Wegpolitie Brabant)
          Kostprijs: € 50

2 bedenkingen:

1) Is nu de garage niet in fout ? Bij afhaling van de wagen zei men er niet van dat wij nog naar de keuring moesten gaan met deze wagen. Je koopt een nieuwe wagen, met de nodige opties. Dan veronderstel ik toch dat de garage of, voor een rijklaar voertuig zorgt, of men duidelijk maakt dat het voertuig nog moet gekeurd worden voor gebruik op de openbare weg.

2) Ik had nooit gedacht dat de Federale Wegpolitie zich hiermee zou bezighouden. Vooral omdat er geen aanhangwagen aan het voertuig hing. (trekhaak is trouwens nog nooit gebruikt geweest).
          En het voertuig is niet tot stilstand gebracht ?
          Is deze overtreding vastgesteld naar aanleiding van een controle?
          1996 Opel Corsa B Joy 1.2 - 1998 Opel Astra G Comfort 1.7TD - 1995 Opel Corsa B 1.4SI - 2001 Opel Astra G Coupé Bertoné Edition 1.8 - 2002 Opel Zafira A Sport 1.6 - 2005 Opel Vectra C Break Cosmo 1.9CDTI
          2006 Opel Corsa C Enjoy 1.2Twinport - 2009 Opel Insignia Sports Tourer Edition 2.0CDTI

Comment

Wel even rekening mee houden dan een trekhaak op een CR-V nooit een fabrieksoptie is, maar ALTIJD een accessoire. Is niet te leveren als fabrieksoptie. Wij (dealer waar ik werk) leveren echter wel enkel originele Honda trekhaken uit de accessoirelijst. Wellicht zit onder die van jullie een after market exemplaar? Want een originele van Honda moet volgens mij goedgekeurd zijn alvorens hij onder het voertuig wordt bevestigd middels pvg.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RRD Bekijk Berichten
              Wel even rekening mee houden dan een trekhaak op een CR-V nooit een fabrieksoptie is, maar ALTIJD een accessoire. Is niet te leveren als fabrieksoptie. Wij (dealer waar ik werk) leveren echter wel enkel originele Honda trekhaken uit de accessoirelijst. Wellicht zit onder die van jullie een after market exemplaar? Want een originele van Honda moet volgens mij goedgekeurd zijn alvorens hij onder het voertuig wordt bevestigd middels pvg.
              Het is een originele Honda trekhaak. Uiteraard is hij goedgekeurd, maar blijkbaar moest hij nog goedgekeurd worden in een keuringstation ook.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door McClane Bekijk Berichten
                Is deze overtreding vastgesteld naar aanleiding van een controle?
                Nee. Niet tegengehouden geweest.

Comment

trekhaak is altijd keuring!!
                  met die van mij (originele van peugeot) ook moeten laten doen en ik heb langer moeten aanschuiven dan dat ze ernaar gekeken hebben (15 seconden).
                  Er wordt gevraagd waarvoor ge de haak gaat gebruiken: fietsendrager/aanhangwagen onder 750 kg of aanhangwagen meer dan 750kg. In het eerste geval is de keuring (bij een nieuwwagen) geldig tot aan uw eerste keuring. Bij optie twee kunt ge elk jaar gaan en is het ook een volledige keuring.
                  Het op de garage steken is makkelijk vermits elke chauffeur de wet moet kennen (maar ze hadden het inderdaad wel kunnen melden).
                  www.peugeotforum.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                    Ik kwam er pas na 5 maanden achter dat mijn pickup direct gekeurd moest worden na het in verkeer brengen. Daar hebben ze ook niks van gezegd. Vroegen ze op de keuring ook waarom er geen tachograaf in zat. Nu viel ik helemaal uit de lucht. Ha ja eh meneer, als ge daar transport mee wilt gaan doen moet die erop zitten. Da's een nieuwe Europese regel.
                    HIer heb ik nog nooit van gehoord.
                    Ik trek al 2j een paardentrailer met een opel Vivaro.
                    De haak moet gekeurd worden, vanwege de geremde aanhangwagen +750kg, maar een
                    tachograaf ??

Comment

Je kunt gerust nog een tijdje zoeken naar wiens fout dit nu is of wat moet en wat niet, maar ik zou die boete toch maar gauw betalen mocht ik jou zijn. Ik heb ooit iets aan de hand gehad met een trekhaak waarvan de keuring niet in orde bleek en wil dat niet meer meemaken. Voor meer info:

Comment

??? Eerste keer dat ik hier van hoor. Goed om te weten in elk geval.
                        1963 Land Rover Series IIa
                        1994 Mercedes SL320
                        2015 Land Rover Discovery SDV6
                        2016 Porsche Cayenne GTS

Comment

Ik vind dat de verkoper met garageplaten naar de keuring had moeten rijden dan voordat hij de wagen afleverde.
                          Blijkbaar is dat de enige legale manier. Op het moment dat jij met de wagen vertrokken bent was hij namelijk niet correct ingeschreven (als trekker) en kan je een boete krijgen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Crosscountry Bekijk Berichten
                            HIer heb ik nog nooit van gehoord.
                            Ik trek al 2j een paardentrailer met een opel Vivaro.
                            De haak moet gekeurd worden, vanwege de geremde aanhangwagen +750kg, maar een
                            tachograaf ??
                            Da's alleen als ge commercieel transport doet. Bij transport voor eigen rekening hoeft dit uiteraard niet. Maar geloof mij dat een hoop mensen dit niet weten. Ik heb ieg een attest mee gekregen waarop staat dat ik alleen niet betaald transport mag doen. Deuh!!!!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                              trekhaak is altijd keuring!!

Het op de garage steken is makkelijk vermits elke chauffeur de wet moet kennen (maar ze hadden het inderdaad wel kunnen melden).
                              Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
                              Ik vind dat de verkoper met garageplaten naar de keuring had moeten rijden dan voordat hij de wagen afleverde.
                              Blijkbaar is dat de enige legale manier. Op het moment dat jij met de wagen vertrokken bent was hij namelijk niet correct ingeschreven (als trekker) en kan je een boete krijgen.
                              ik moet gere gelijk geven. als je een nieuwe wagen koopt ga je wel van de veronderstelling uit dat hij in orde is voor de wet.
                              als ik een trekhaak aanvink op de officiele lijst zou ik er begot niet aan denken om met een splinternieuwe wagen naar de keuring te moeten. toch niet als deze van fabrieksaf gemonteerd is. straks moet je nog naar de keuring als je grotere banden aanduid of verdonkerde ruiten....
                              wimoptiek.be op

Comment

Als een trekhaak af-fabriek wordt geplaatst en ook op de homologatie staat, moet die dan nog gekeurd worden ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                                  Da's alleen als ge commercieel transport doet. Bij transport voor eigen rekening hoeft dit uiteraard niet. Maar geloof mij dat een hoop mensen dit niet weten. Ik heb ieg een attest mee gekregen waarop staat dat ik alleen niet betaald transport mag doen. Deuh!!!!!
                                  Ha belangrijke info...wist ik ook nog niet
                                  Ben ook zo'n paardenman...en die kosten alleen maar jammer genoeg

Comment

En een keuring voor een trekhaak kost? 47€?

Comment

Volgens de keuring-site moet je vóór de eerste indienststelling de trekhaak laten keuren en dan jaarlijks na 4 jaar.

Nu ben ik al verschillende keren naar de keuring geweest met een S-klasse met originele trekhaak, en daar hebben ze nog nooit naar gekeken.

Comment

Aha voor de eerste indienstelling dus toch met garageplaten.
                                        Nogal onlogisch ook als je de wagen eerst verkeerd zou moeten inschrijven.
                                        Maar als het voor de eerste indienststelling is, is het toch evident dat de garage ervoor zorgt, je kan als particulier immers niet.

Comment

Working...
                                        X