Mededeling

Collapse
No announcement yet.

"Brusselse mobiliteit terug naar tijd van de Flintstones", 23m brede voetpaden !

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • "Brusselse mobiliteit terug naar tijd van de Flintstones", 23m brede voetpaden !

    "Brusselse mobiliteit terug naar tijd van de Flintstones"



    De heraanleg van wegen en pleinen in het Brusselse Gewest is een goede zaak voor de leefbaarheid van de woonkernen en het geleiden van de verkeerscirculatie, maar mobiliteitsorganisatie Touring vindt tal van geplande en recent uitgevoerde projecten "onaanvaardbaar".

    "Er wordt te weinig rekening gehouden met mensen - inwoners én pendelaars - die noodgedwongen de wagen moeten gebruiken en er wordt te veel nadruk gelegd op de absolute prioriteit van het openbaar vervoer.

    De overheid reduceert mobiliteit zoals het was ten tijde van de Flintstones", stelt Touring in een persbericht.


    Absurd

    Volgens de mobiliteitsorganisatie worden er te snel en te veel parkeerplaatsen afgeschaft, rijstroken versmald en verminderd en busbanen voorzien.

    "Het is compleet absurd om alle parkeerplaatsen af te schaffen voor de aanleg van een busbaan en dan klagen over het feit dat leveranciers in dubbele file staan of op de busbaan zelf. Dit heeft vooral een negatieve invloed op de verkeerscirculatie", luidt het nog.

    Touring zegt al een heel jaar de openbare werken te analyseren die te maken hebben met inrichting of herinrichting van wegen.

    "Deze werken zijn soms nuttig en ook nodig. Maar dat belangrijke invalswegen naar Brussel, zoals de Leuvensesteenweg en de Leopold III-laan omgetoverd worden tot woonstraten met brede voetpaden en afgescheiden busbanen, is totaal onverantwoord omdat het niet ten goede komt aan de verkeersdoorstroming waar er in de huidige situatie in feite geen files of opstoppingen zijn, ook niet voor het openbaar vervoer."


    Voetpaden van 23 meter breed

    Zelfs de kleine ring wordt gedegradeerd tot wat Touring een "recreatiestraat" noemt: ter hoogte van het Rogierplein komt langs weerszijden een dubbele busbaan en worden alle bovengrondse parkeerplaatsen afgeschaft om voetpaden aan te leggen van 23 meter breed, laakt de organisatie.


    Alleen een geïntegreerde en globale aanpak kan volgens de organisatie ten goede komen aan zowel inwoners als pendelaars.

    "Het is ongehoord dat bij het overleg van al deze en andere infrastructuurwerken de vertegenwoordigers van de automobilisten nooit worden geconsulteerd", besluit Touring. (belga/sps) 24/04/09 14u13

    Bron : http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...ntstones.dhtml

  • #2
    auto's zijn de melkkoetjes van de staat, maar ze willen onze trouwe blikken vriend wel minder aantrekkelijk maken.

    welkom in de 21e eeuw van de boomknuffelaars

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door TurboBoost Bekijk Berichten
      "Deze werken zijn soms nuttig en ook nodig. Maar dat belangrijke invalswegen naar Brussel, zoals de Leuvensesteenweg en de Leopold III-laan omgetoverd worden tot woonstraten met brede voetpaden en afgescheiden busbanen, is totaal onverantwoord omdat het niet ten goede komt aan de verkeersdoorstroming waar er in de huidige situatie in feite geen files of opstoppingen zijn, ook niet voor het openbaar vervoer."


      Ik rij dagelijks met de bus van de leuvensesteenweg in Evere tot aan het noordstation.
      Geen files of opstoppingen mijn kloten
      hopen om op 45min 4km af te leggen is filevrij zeker

      Comment


      • #4
        Eindelijk een organisatie die deze wantoestanden aan de kaak stelt. Ik zou zelfs verder durven gaan: Parkeerplaatsen worden opgeofferd voor brede voetpaden, die vervolgens volgepropt worden met reclamepanelen, bomen etc, waardoor er nog minder plaats is om te stappen dan voorheen.

        Het is niet zo verwonderlijk dat alsmaar meer bedrijven uit Brussel wegtrekken. Want het openbaar vervoer wordt misschien wel de hemel ingeprezen door de overheidsdiensten, maar dat is voor de pendelaar ook een serieuze bron van ergernis (overbevolkt, bijna dagelijkse vertragingen,...).

        Een dergelijk kunstmatig verkeersinfarct kan het openbaar vervoer _NIET_ aan.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door fieldmarshall Bekijk Berichten
          Het is niet zo verwonderlijk dat alsmaar meer bedrijven uit Brussel wegtrekken. Want het openbaar vervoer wordt misschien wel de hemel ingeprezen door de overheidsdiensten, maar dat is voor de pendelaar ook een serieuze bron van ergernis (overbevolkt, bijna dagelijkse vertragingen,...).

          En zelfs al zou het openbaar vervoer perfect werken, dan nog zouden veel mensen niet met het openbaar vervoer WILLEN gaan. Ik kan mij niet voorstellen dat bvb. één of andere manager die gewoon is van met een Porsche te rijden, ineens op de bus gaat zitten.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Levi Bekijk Berichten
            En zelfs al zou het openbaar vervoer perfect werken, dan nog zouden veel mensen niet met het openbaar vervoer WILLEN gaan. Ik kan mij niet voorstellen dat bvb. één of andere manager die gewoon is van met een Porsche te rijden, ineens op de bus gaat zitten.
            veel vrijheid heb je dan niet bepaald met OV. als je snel even een wissel maakt van bestemming. omdat je niet bij jantje, maar bij pietje als éérste langs wilt. moet je de volgende bus nemen of uitstappen en weer terug rijden.

            geef mij maar de auto. ik kom overal waar ik ook wil komen. en kan snel van route afwijken als ik wil

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Levi Bekijk Berichten
              En zelfs al zou het openbaar vervoer perfect werken, dan nog zouden veel mensen niet met het openbaar vervoer WILLEN gaan. Ik kan mij niet voorstellen dat bvb. één of andere manager die gewoon is van met een Porsche te rijden, ineens op de bus gaat zitten.
              in feite met het openbaar vervoer willen rijden heeft nix met de breedte van je velours te maken, eerder met, ja-weet-ik-veel

              de 'stumper' met zijn derdehandse 3-serie, ik zeg maar wat, doet net hetzelfde hoor

              als ik in 't stad (niet door) moet zijn pak ik de bus, en de auto heeft voor mij veel te betekenen

              Comment


              • #8
                mensen stinken

                Comment


                • #9
                  Brussel is allang dichtgeslibt, maakt ni veel meer uit nu

                  Comment


                  • #10
                    Zone 30 in Brussel

                    In tegenstelling tot wat door de stad Brussel was aangekondigd, zal de zone 30 in de vijfhoek geldig zijn vanaf vandaag, woensdag 1 september. Je moet je snelheid dus aanpassen in de desbetreffende zone.

                    In principe zou de zone 30 binnen de Brusselse vijfhoek ingevoerd worden op 16 september.

                    Maar volgens de RTBF staan de borden er al. Aangezien ze reglementair zijn, moeten ze in principe gerespecteerd worden.

                    Het gaat om heel de vijfhoek, behalve de Jacqmain-, Adolphe Max-, Anspach-, Lemonnier- en Diksmuidelaan.

                    Hou je snelheidsmeter dus goed in de gaten en vergeet niet dat trams wel sneller dan 30 km/h mogen rijden.


                    Datum : 01/09/10


                    In tegenstelling tot wat door de stad Brussel was aangekondigd, zal de zone 30 in de vijfhoek geldig zijn vanaf vandaag, woensdag 1 september. Je moet je snelheid dus aanpassen in de desbetreffende zone.


                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door TurboBoost Bekijk Berichten
                      Zone 30 in Brussel

                      In tegenstelling tot wat door de stad Brussel was aangekondigd, zal de zone 30 in de vijfhoek geldig zijn vanaf vandaag, woensdag 1 september. Je moet je snelheid dus aanpassen in de desbetreffende zone.

                      In principe zou de zone 30 binnen de Brusselse vijfhoek ingevoerd worden op 16 september.

                      Maar volgens de RTBF staan de borden er al. Aangezien ze reglementair zijn, moeten ze in principe gerespecteerd worden.

                      Het gaat om heel de vijfhoek, behalve de Jacqmain-, Adolphe Max-, Anspach-, Lemonnier- en Diksmuidelaan.

                      Hou je snelheidsmeter dus goed in de gaten en vergeet niet dat trams wel sneller dan 30 km/h mogen rijden.


                      Datum : 01/09/10


                      In tegenstelling tot wat door de stad Brussel was aangekondigd, zal de zone 30 in de vijfhoek geldig zijn vanaf vandaag, woensdag 1 september. Je moet je snelheid dus aanpassen in de desbetreffende zone.


                      . Lijnbussen ook? Zal wel een of andere logica achter zitten, maar ik vind ze niet.

                      Comment


                      • #12
                        "55.000 parkeerplaatsen voor pendelaars bedreigd in Brussel"

                        HLN - Het Laatste Nieuws - Volg het nieuws op de nr1 nieuwssite in België, HLN.be brengt je het allerlaatste nieuws 24/24 en 7/7, uit binnen - en buitenland, evenals dichtbij met nieuws uit je eigen regio.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door TurboBoost Bekijk Berichten
                          "55.000 parkeerplaatsen voor pendelaars bedreigd in Brussel"

                          http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...-Brussel.dhtml
                          Wat is je bron? HLN? Dan weet je genoeg, lijkt me. Het gaat over enkele duizenden parkeerplaatsen, niet over 55.000. Touring probeert gewoon weer de headlines te halen met hun persberichten. De regel is van toepassing op bedrijven die dicht bij het openbaar vervoer liggen. Anders geformuleerd: met werknemers die net zo goed met het OV kunnen komen. En kom nu niet zeuren over de bus, het gaat over parkeerplaatsen in hartje Brussel, waar noch de tram noch de metro veel vertraging hebben. Op die manier hoopt Brussel het parkeerprobleem voor wie in Brussel zelf woont te reduceren. Je weet wel, de stad teruggeven aan zijn bewoners? Touring zou blij moeten zijn, het totale aantal parkeerplaatsen wordt NIET gereduceerd, het wordt gewoon herverdeeld. Touring is zowat de minst genuanceerde belangenorganisatie die je in dit land kan vinden, alles is altijd verkeerd.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door brammelo Bekijk Berichten
                            Wat is je bron? HLN? Dan weet je genoeg, lijkt me. Het gaat over enkele duizenden parkeerplaatsen, niet over 55.000. Touring probeert gewoon weer de headlines te halen met hun persberichten. De regel is van toepassing op bedrijven die dicht bij het openbaar vervoer liggen. Anders geformuleerd: met werknemers die net zo goed met het OV kunnen komen. En kom nu niet zeuren over de bus, het gaat over parkeerplaatsen in hartje Brussel, waar noch de tram noch de metro veel vertraging hebben. Op die manier hoopt Brussel het parkeerprobleem voor wie in Brussel zelf woont te reduceren. Je weet wel, de stad teruggeven aan zijn bewoners? Touring zou blij moeten zijn, het totale aantal parkeerplaatsen wordt NIET gereduceerd, het wordt gewoon herverdeeld. Touring is zowat de minst genuanceerde belangenorganisatie die je in dit land kan vinden, alles is altijd verkeerd.
                            het gaat hier wel over de parkeerplaatsen in de bedrijven zelf, in hun kelders dus, die ze willen belasten.
                            In hartje brussel weet ik vooral enkele grote parkings van interparking, de bedrijven die situeren zich vooral buiten de kleine ring.
                            Is gewoon een ordinaire belasting.

                            Comment


                            • #15
                              Het antwoord van de betrokken minister zelf:

                              Parkeerplaatsen in Brussel: meer gelijkheid tussen bedrijven en een betere mobiliteit

                              Brussels minister van Leefmilieu, Evelyne Huytebroeck, wenst krachtig te reageren op de onjuiste informatie die mobiliteitsorganisatie Touring verspreidt. De Regering heeft inderdaad een aanpassing van de regels voor de toekenning van parkeerplaatsen in Brussel goedgekeurd in eerste lezing (zoals afgesproken in het regeerakkoord), maar die aanpassing zal niet gebeuren zoals Touring aankondigt.

                              Ten eerste is het geciteerde cijfer van ‘55.000 afgeschafte parkeerplaatsen’ totaal overdreven. Van de honderdduizenden plaatsen in Brussel zullen tegen 2030 slechts enkele duizenden privéparkeerplaatsen buiten de openbare weg (dus uitsluitend bij private en openbare kantoorgebouwen) kunnen verdwijnen. Dit plan is voornamelijk ingegeven door de wil om alle bedrijven op voet van gelijkheid te behandelen. Dat is op dit ogenblik namelijk niet het geval. Het is de bedoeling ook de oudste gebouwen aan de nieuwste milieunormen te doen beantwoorden. Op die manier zal er meer gelijkheid zijn en zullen alle gebouwen in het Brussels gewest aan dezelfde normen worden onderworpen. De toepassing van de nieuwe normen zal gebeuren op het ogenblik dat de milieuvergunning wordt vernieuwd.

                              Door deze hervorming zullen de bedrijven meerdere keuzemogelijkheden hebben:

                              - ofwel geven ze een nieuwe bestemming aan hun overtollige parkeerplaatsen;
                              - ofwel stellen ze hun overtollige parkeerplaatsen open voor het publiek; hiermee zal in sommige gevallen kunnen worden ingespeeld op de nood aan parkeergelegenheid in bepaalde wijken, m.a.w. een innoverend antwoord op het plaatsgebrek in de stad.

                              Ofwel ziet het bedrijf af van deze twee keuzen en moet het een milieuheffing betalen.

                              Daarnaast moet worden benadrukt dat de toegepaste criteria voor de bepaling van het aantal parkeerplaatsen rekening houden met het bestaande aanbod van openbaar vervoer in iedere wijk, zoals al het geval is voor nieuwe constructies.

                              De minister verzoekt Touring om zich in de toekomst beter te informeren, zodat het op basis van correcte en objectieve informatie zou kunnen reageren. Ze benadrukt ook dat haar deur altijd openstaat voor het geval dat de organisatie voor ‘Koning Auto’ meer toelichting zou wensen bij bepaalde aspecten van het toekomstige Brussels Wetboek van Lucht, Klimaat en Energie.
                              Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                              Comment


                              • #16
                                ik zie kbc aan de havenlaan haar parking al openstellen voor de omgeving.

                                Allemaal larie en apekool wat ze hier schrijft. Politici passen hun normen trouwens aan naargelang het hen goed uitkomt.
                                Enne, veel van die bedrijven hebben geen overtollige parkeerplaatsen.

                                Trouwens: plaats zat aan turn en taxis voor de omwonenden

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door KidCool Bekijk Berichten
                                  Trouwens: plaats zat aan turn en taxis voor de omwonenden
                                  De actualiteit een beetje volgen, mijn beste: http://www.brusselnieuws.be/artikel/architectes-associes-wint-ontwerpwedstrijd-brussels-greenbizz - er gaat echt niet zo veel plaats meer overblijven rond Thurn & Taxis.

                                  (het is, BTW, niet turn & taxis, maar Thurn und Taxis)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door brammelo Bekijk Berichten
                                    De actualiteit een beetje volgen, mijn beste: http://www.brusselnieuws.be/artikel/architectes-associes-wint-ontwerpwedstrijd-brussels-greenbizz - er gaat echt niet zo veel plaats meer overblijven rond Thurn & Taxis.

                                    (het is, BTW, niet turn & taxis, maar Thurn und Taxis)
                                    Die turn en taxis van KidCool is toch nog zo slecht niet ? Anders wat gezegd van de Brusselaars zelf die spreken van Tour et Taxis ???????

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door brammelo Bekijk Berichten
                                      De actualiteit een beetje volgen, mijn beste: http://www.brusselnieuws.be/artikel/architectes-associes-wint-ontwerpwedstrijd-brussels-greenbizz - er gaat echt niet zo veel plaats meer overblijven rond Thurn & Taxis.

                                      (het is, BTW, niet turn & taxis, maar Thurn und Taxis)
                                      geeuw, dat ze dat ding daar al jaren een nieuwe bestemming aan het geven zijn ben ik mij van bewust, heb er zelf nog jaren gewerkt in de buurt.

                                      Opwaarderen van de buurt, vraag mij af of de buurt dat wel wil, is niet dat dat daar de high society is van Brussel
                                      Niet voor niets dat KBC bussen is moeten beginnen inleggen tussen het Noord en de Havenlaan indertijd.

                                      Comment


                                      • #20
                                        "België toont weinig positieve belangstelling voor auto" :



                                        Nieuwe en tweedehands auto’s veilig vergelijken en kopen? Dat doe je op Vroom! Ontdek hier +40.000 wagens, +20.000 tests, nieuws, advies en prijzen.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X