"Brusselse mobiliteit terug naar tijd van de Flintstones"
De heraanleg van wegen en pleinen in het Brusselse Gewest is een goede zaak voor de leefbaarheid van de woonkernen en het geleiden van de verkeerscirculatie, maar mobiliteitsorganisatie Touring vindt tal van geplande en recent uitgevoerde projecten "onaanvaardbaar".
"Er wordt te weinig rekening gehouden met mensen - inwoners én pendelaars - die noodgedwongen de wagen moeten gebruiken en er wordt te veel nadruk gelegd op de absolute prioriteit van het openbaar vervoer.
De overheid reduceert mobiliteit zoals het was ten tijde van de Flintstones", stelt Touring in een persbericht.
Absurd
Volgens de mobiliteitsorganisatie worden er te snel en te veel parkeerplaatsen afgeschaft, rijstroken versmald en verminderd en busbanen voorzien.
"Het is compleet absurd om alle parkeerplaatsen af te schaffen voor de aanleg van een busbaan en dan klagen over het feit dat leveranciers in dubbele file staan of op de busbaan zelf. Dit heeft vooral een negatieve invloed op de verkeerscirculatie", luidt het nog.
Touring zegt al een heel jaar de openbare werken te analyseren die te maken hebben met inrichting of herinrichting van wegen.
"Deze werken zijn soms nuttig en ook nodig. Maar dat belangrijke invalswegen naar Brussel, zoals de Leuvensesteenweg en de Leopold III-laan omgetoverd worden tot woonstraten met brede voetpaden en afgescheiden busbanen, is totaal onverantwoord omdat het niet ten goede komt aan de verkeersdoorstroming waar er in de huidige situatie in feite geen files of opstoppingen zijn, ook niet voor het openbaar vervoer."
Voetpaden van 23 meter breed
Zelfs de kleine ring wordt gedegradeerd tot wat Touring een "recreatiestraat" noemt: ter hoogte van het Rogierplein komt langs weerszijden een dubbele busbaan en worden alle bovengrondse parkeerplaatsen afgeschaft om voetpaden aan te leggen van 23 meter breed, laakt de organisatie.
Alleen een geïntegreerde en globale aanpak kan volgens de organisatie ten goede komen aan zowel inwoners als pendelaars.
"Het is ongehoord dat bij het overleg van al deze en andere infrastructuurwerken de vertegenwoordigers van de automobilisten nooit worden geconsulteerd", besluit Touring. (belga/sps) 24/04/09 14u13
Bron : http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...ntstones.dhtml
De heraanleg van wegen en pleinen in het Brusselse Gewest is een goede zaak voor de leefbaarheid van de woonkernen en het geleiden van de verkeerscirculatie, maar mobiliteitsorganisatie Touring vindt tal van geplande en recent uitgevoerde projecten "onaanvaardbaar".
"Er wordt te weinig rekening gehouden met mensen - inwoners én pendelaars - die noodgedwongen de wagen moeten gebruiken en er wordt te veel nadruk gelegd op de absolute prioriteit van het openbaar vervoer.
De overheid reduceert mobiliteit zoals het was ten tijde van de Flintstones", stelt Touring in een persbericht.
Absurd
Volgens de mobiliteitsorganisatie worden er te snel en te veel parkeerplaatsen afgeschaft, rijstroken versmald en verminderd en busbanen voorzien.
"Het is compleet absurd om alle parkeerplaatsen af te schaffen voor de aanleg van een busbaan en dan klagen over het feit dat leveranciers in dubbele file staan of op de busbaan zelf. Dit heeft vooral een negatieve invloed op de verkeerscirculatie", luidt het nog.
Touring zegt al een heel jaar de openbare werken te analyseren die te maken hebben met inrichting of herinrichting van wegen.
"Deze werken zijn soms nuttig en ook nodig. Maar dat belangrijke invalswegen naar Brussel, zoals de Leuvensesteenweg en de Leopold III-laan omgetoverd worden tot woonstraten met brede voetpaden en afgescheiden busbanen, is totaal onverantwoord omdat het niet ten goede komt aan de verkeersdoorstroming waar er in de huidige situatie in feite geen files of opstoppingen zijn, ook niet voor het openbaar vervoer."
Voetpaden van 23 meter breed
Zelfs de kleine ring wordt gedegradeerd tot wat Touring een "recreatiestraat" noemt: ter hoogte van het Rogierplein komt langs weerszijden een dubbele busbaan en worden alle bovengrondse parkeerplaatsen afgeschaft om voetpaden aan te leggen van 23 meter breed, laakt de organisatie.
Alleen een geïntegreerde en globale aanpak kan volgens de organisatie ten goede komen aan zowel inwoners als pendelaars.
"Het is ongehoord dat bij het overleg van al deze en andere infrastructuurwerken de vertegenwoordigers van de automobilisten nooit worden geconsulteerd", besluit Touring. (belga/sps) 24/04/09 14u13
Bron : http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...ntstones.dhtml
Comment