Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mini Coyote - legale radarverklikker

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Mini Coyote - legale radarverklikker

    Vandaag in 'Het Laatste Nieuws' gelezen, artikel over de lancering van de Mini-Coyote in België.

    Iemand reeds ervaringen hiermee ? Ik schaf me er alvast ééntje aan

    Wat schrijft men erover :

    Een radarverklikker die je 'in real time' zoals dat heet waarschuwt voor vaste en mobiele snelheidscontroles en toch volledig legaal is? Hij bestaat. De Mini Coyote komt uit Frankrijk, waar er al zo'n 120.000 gebruikers zijn en is vanaf midden mei ook bij ons te koop.

    Radardetectoren die de signalen van de politieradars kunnen ontdekken zijn in ons land, net zoals in het grootste deel van Europa, strikt verboden. Maar de Mini Coyote, die door twee Fransen op punt werd gezet, is behalve in Zwitserland en Duitsland, bijna overal in Europa perfect legaal.

    Radarmelder
    Het gaat immers niet om een detector, maar om een geautomatiseerde 'radarmelder' op basis van gps-en gsm-techniek. Alles zit compact in een doosje van acht op vier centimeter en twee centimeter dik dat je tegen je voorruit kan plakken of op een magnetisch staandertje op het dashboard plaatsen. Het heeft een schermpje van 3 bij 3 cm, een drukknop links en rechts en een drietal led verklikkerlichtjes. En het kan lawaai maken.

    Wanneer een automobilist een mobiele snelheidscontrole opmerkt, kan hij met één druk op de knop een signaal sturen naar z'n collega automobilisten. De rechtse knop is voor een radar die in jouw rijrichting opgesteld staat, de linkse voor de andere rijrichting.

    GPS en GSM
    De Mini Coyote heeft naast een gps-ontvanger, waarmee hij de exacte positie van de auto bijhoudt, ook een ingebouwde gsm. Die stuurt de coördinaten via het gprs-telefoonnetwerk automatisch door naar de servers van Coyote, waar ze gedurende drie uur in het geheugen bewaard worden.

    Alle andere Coyote-gebruikers staan permanent met de server in verbinding, zodat ze automatisch verwittigd worden als ze de 'gevaarlijke flitszone' naderen. Dat gebeurt al vanop 2 kilometer afstand, zodat je tijdig kan vertragen. De Franse gendarmerie heeft immers radars in de vorm van een soort 'verrekijkers', waarmee ze frontaal vanaf 800 meter kunnen meten.

    De Coyote waarschuwt met een geluidssignaal, knipperende groene en rode leds en een melding op het kleine schermpje. Daarop zie je naast je eigen snelheid de toegelaten maximumsnelheid én de afstand tot de mobiele radar.

    Het is dus vooral een kwestie van solidariteit onder automobilisten, alsof je een sms-je zou sturen of met je lichten flashen om tegenliggers te waarschuwen.

    Vanaf 30.000 gebruikers

    Coyote Systems ziet dat het systeem in Frankrijk, waar het al twee jaar bestaat een vrij behoorlijke dekking geeft met 120.000 gebruikers. Die geven dagelijks tussen de 600 en 1200 meldingen door. Voor Belgiê schat men dat men zo'n 30 à 50.000 gebruikers nodig heeft om het systeem echt performant te maken.

    Maar de Mini Coyote is ook van bij het prille begin al nuttig. Hij gebruikt niet alleen de meldingen van collega automobilisten, maar put ook uit een uitgebreide database met de locaties van alle vaste radars en flitspalen in Europa. Ook voor die wordt je tijdig -zo'n 800 meter op voorhand- verwittigd.

    199 euro
    Het hebbedingetje gaat bij ons 199 euro kosten, inclusief drie maanden abonnement. Daarna kost een abonnement 12 euro per maand of 144 euro per jaar.

    Het toestelletje zelf heeft ook een usb-aansluiting waarmee je het op je computer kan opladen of in de meegeleverde stekker pluggen voor het 12V stopcontact van je wagen. De autonomie op batterijen is zo'n 10 uur.

    Het ligt voor de hand dat deze technologie zich heel gemakkelijk leent om in de klassieke gps-systemen in te bouwen die op de gprs-modem na, al de componenten nu al in huis hebben. Coyote lanceert over twee weken in Frankrijk dan ook z'n eigen geïntegreerde Coyote-NAV gps, in samenwerking met de jonge Franse gps-fabrikant Goodcap. (jvr)

    Meer info bij www.coyotesytems.be.

  • #2
    bestond toch al?



    niet het topic maar het principe van meldingen van vermoedelijke flitslocaties.

    wel aanzienlijker duurder
    wimoptiek.be op

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door wisali Bekijk Berichten
      bestond toch al?



      niet het topic maar het principe van meldingen van vermoedelijke flitslocaties.

      wel aanzienlijker duurder
      Jah die heb ik ook gezien maar als je de moeite doet om het artikel te lezen dan zal je zien dat die Coyote wel iets helemaal anders is

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door woehaaa Bekijk Berichten
        Jah die heb ik ook gezien maar als je de moeite doet om het artikel te lezen dan zal je zien dat die Coyote wel iets helemaal anders is
        je kan je medeweggebruikers er dus mee waarschuwen.
        lijkt me weer op de rand van illegaliteit dan. want als je bv. met je lichten trekt naar tegenliggers ter waarschuwing, kan je beboet worden.
        wimoptiek.be op

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door wisali Bekijk Berichten
          je kan je medeweggebruikers er dus mee waarschuwen.
          lijkt me weer op de rand van illegaliteit dan. want als je bv. met je lichten trekt naar tegenliggers ter waarschuwing, kan je beboet worden.
          Maar hier trek je niet met je lichten hé want dit is zowieso strafbaar. Hier druk je op een knop en via gprs worden alle leden gewaarschuwd. Is perfect legaal lijkt me ... Ze kunnen je toch geen boete geven omdat je naar je maat belt om te zeggen dat ze op plaats X of Y staan te flitsen ...

          Comment


          • #6
            Kheb toch mijn twijfels over het werken. Nu, geef mij maar een originele radarverklikker...

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door olivierooo Bekijk Berichten
              Kheb toch mijn twijfels over het werken. Nu, geef mij maar een originele radarverklikker...
              Heb ik ook maar daar vertrouw ik al lang niet meer op ... Echt dit nieuwe systeem lijkt me echt iets betrouwbaar (als er tenminste een pak leden komen in Belgie)

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door wisali Bekijk Berichten
                je kan je medeweggebruikers er dus mee waarschuwen.
                lijkt me weer op de rand van illegaliteit dan. want als je bv. met je lichten trekt naar tegenliggers ter waarschuwing, kan je beboet worden.
                Jops, maar dat is omdat je verkeerd gebruik maakt van je grootlichten en die regel wordt dus eigenlijk misbruikt

                Het probleem is natuurlijk dat je altijd de eerste kan zijn die aan een controle passeert

                Voor autosnelwegen en grote verbindingsassen zal het wel goed werken. Als je echter 40kmh door een zone 30 bolt is de kans groot dat je gezien blijft

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door fieldmarshall Bekijk Berichten
                  Jops, maar dat is omdat je verkeerd gebruik maakt van je grootlichten en die regel wordt dus eigenlijk misbruikt

                  Het probleem is natuurlijk dat je altijd de eerste kan zijn die aan een controle passeert

                  Voor autosnelwegen en grote verbindingsassen zal het wel goed werken. Als je echter 40kmh door een zone 30 bolt is de kans groot dat je gezien blijft
                  Tjah een 100% veilig systeem zal er nooit bestaan maar als deze werkt dan biedt ze toch al heel veel minder kans om beboet te worden ...

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door woehaaa Bekijk Berichten
                    Tjah een 100% veilig systeem zal er nooit bestaan maar als deze werkt dan biedt ze toch al heel veel minder kans om beboet te worden ...
                    Is het niet veel eenvoudiger zich aan de wettelijke snelheden te houden ??

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
                      Is het niet veel eenvoudiger zich aan de wettelijke snelheden te houden ??
                      Heb ik vandaag eens gedaan, echt moeilijk!

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk Berichten
                        Heb ik vandaag eens gedaan, echt moeilijk!
                        Zoals het gezegde luidt: moeilijk gaat ook ... (dat komt, zoals bij mij, met de jaren hoor. Max. snelheden bedoel ik dan, het vertrekken en overzichtelijk bochtenwerk blijft nog altijd wat ..... laat het ons op 'jongensachtig' houden....)

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
                          Is het niet veel eenvoudiger zich aan de wettelijke snelheden te houden ??
                          De dag dat ik 67 word heb ik tijd genoeg om me daar ook eens mee bezig te houden

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door woehaaa Bekijk Berichten
                            De dag dat ik 67 word heb ik tijd genoeg om me daar ook eens mee bezig te houden
                            Als het verkeer en de omstandigheden het toelaten kan men nochtans veel pret beleven "onder" de legale maximumsnelheden hoor....

                            Comment


                            • #15
                              dit is eigenlijk hetgeen tomtom met zijn hd traffic reciever en abo doet als ik goed heb?
                              dat systeem ging zogezegd ook rond deze tijd in belgie operationeel zijn.
                              volgens wat ik lees op het forum van jouwnav.nl geeft dat tomtom systeem soms problemen als je route over landsgrenzen gaat (een roaming kwestie?)
                              uit nieuwsgierigheid wil ik wel eens meer gebruikersinfo over die coyote opsnorren.

                              persoonlijk dacht ik ook voor een inforad k1 te gaan, goedkoper natuurlijk maar minder dynamisch
                              4 rings driver

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
                                Als het verkeer en de omstandigheden het toelaten kan men nochtans veel pret beleven "onder" de legale maximumsnelheden hoor....

                                Minder en minder he, 5 jaar geleden mocht je op vele plaatsen nog 90kmh (en reed ik meestal 80-90 op de teller). Dan werd het 70kmh (en reed ik 80-90 op de teller) en nu wordt het vaak al zone 50. Het zal niet lang meer duren vooraleer de gemiddelde Wielertoerist de gemiddelde automobilist voorbijraast...

                                In het buitenland lukt het mij vaak veel beter om mij aan de beperkingen te houden, maar de trage stukken (30/50/70) zijn dan ook minder alomtegenwoordig dan in Vlaanderen. Men is hier bezig met van de Vlaming de slechtste chauffeur van Europa te maken, want hoe trager er gereden wordt, hoe minder rekening je met anderen moet houden...

                                Comment


                                • #17
                                  Ik ga mij eentje aanschaffen van de moment dat hij te koop is. Liever 199 Euro daaraan geven dan 1 cent aan de flikkers van dienst.
                                  '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                                  '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                                  '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                                  '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                                  '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                                  '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                                  '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                                  '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                                  '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                                  '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Dit zou best goed kunnen werken, maar eerst moeten er natuurlijk genoeg mensen bij aangesloten zijn en er aan meewerken. Ik denk dat als je dit zou kopen als het nog maar net uit is, je er weinig effect van zal hebben.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
                                      Is het niet veel eenvoudiger zich aan de wettelijke snelheden te houden ??
                                      in sommige landen waar als er een bord van 100 op de snelweg staat dat ook een reden heeft want als je daar tegen 140 door gaat dan hang je in de volgende bocht in de vangrail.
                                      Maar in belgië waar er borden zoals onkruid uit de grond komen omdat er weer eens een andere politicus (lokaal,provinciaal,gewestelijk,...) eens wat borden wouw plaatsen, wordt het gewoon moeilijk om die beperkingen serjeus op te vatten en begin je toch wel te twijfelen aan het nut ervan.

                                      In ieder geval over het systeem, lijkt mij enkel goed te werken als er genoeg leden zijn. En dan valt het nog af te wachten of er niet ergens iets bedacht wordt om het systeem de illigaliteit in te drukken.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichten
                                        in sommige landen waar als er een bord van 100 op de snelweg staat dat ook een reden heeft want als je daar tegen 140 door gaat dan hang je in de volgende bocht in de vangrail.
                                        Maar in belgië waar er borden zoals onkruid uit de grond komen omdat er weer eens een andere politicus (lokaal,provinciaal,gewestelijk,...) eens wat borden wouw plaatsen, wordt het gewoon moeilijk om die beperkingen serjeus op te vatten en begin je toch wel te twijfelen aan het nut ervan.

                                        In ieder geval over het systeem, lijkt mij enkel goed te werken als er genoeg leden zijn. En dan valt het nog af te wachten of er niet ergens iets bedacht wordt om het systeem de illigaliteit in te drukken.

                                        Als er in Belgie een bord 70 staat op een verkeerswisselaar wil dat zeggen dat vrachtwagens aan 90kmh waarschijnlijk de bocht niet goed doorkomen. Uit gemakszucht laat men die beperking ook maar voor auto's gelden...

                                        Het probleem met dit systeem in Belgie zal zijn dat datacommunicatie over het GSM netwerk eigenlijk gigantisch duur blijft...

                                        Comment

                                        Working...
                                        X