Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Truckers boos op tractoren : concurrentievervalsing

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Truckers boos op tractoren : concurrentievervalsing

    Truckers boos op tractoren
    • donderdag 07 mei 2009
    • Auteur: (ty)
    BRUSSEL - De organisatie van wegtransporteurs, de UPTR, vraagt dat er paal en perk wordt gesteld aan de oneerlijke concurrentie door landbouwtractoren. Die vervoeren soms goederen over de weg die eigenlijk voor een vrachtwagen bedoeld zijn.



    Omdat ze met diesel rijden waarop geen accijns wordt betaald, kan dat flink goedkoper. Bovendien komt de verkeersveiligheid in het gedrang, waarschuwt de UPTR, die verwijst naar een spectaculair ongeval in Begijnendijk tussen een tractor en een personenwagen.


    De UPTR vraagt de staatssecretaris voor Mobiliteit, Etienne (CD&V), om in te grijpen, maar die relativeert het gevaar voor de veiligheid.

    'Of die tractoren nu legaal of illegaal vracht vervoeren, het risico is even groot.' De oneerlijke concurrentie erkent Schouppe wel. 'Maar het is aan de fiscale diensten om daar tegen op te treden.'

    De FOD Mobiliteit heeft een meldpunt opgericht waarop misbruiken gemeld kunnen worden.
    Op een melding volgt binnen de twee dagen een controle. Uit de eerste gegevens blijkt dat er in meer dan een derde van de gevallen inbreuken op de verkeerswetgeving worden vastgesteld. (ty)

    Bron : http://www.standaard.be/Artikel/Deta...kelId=IQ29UOTT

    Tja goedkopere brandstof , geen tachograafschijf dus geen controle op rij-en rust-tijden maken dat je meer en meer grote tractoren met zware aanhanger met grond , afbraakmaterialen tegen 60 of meer ziet over en weer rijden .

  • #2
    Tractor plet auto: chauffeur slechts lichtgewond


    BEGIJNENDIJK - Als bij wonder kwam de chauffeur van deze verhakkelde auto levend uit het autowrak. Volgens de politie houdt de vrouw er slechts lichte verwondingen aan over.


    De bestuurster van de auto overleefde het ongeval als bij wonder.
    © tab




    De zware tractor donderde gisteren even voor de middag over de Liersesteenweg van Begijnendijk met een lading aarde. Ter hoogte van het kruispunt met de Waterstraat knalde de chauffeur frontaal op de personenwagen van een vrouw uit Heist-op-den-Berg. De tractor kwam pas tot stilstand toen de voorste wielen al over de motorkap en het dak van de Toyota Corolla waren gereden. De vrouw zat op dat moment nog in haar auto.

    Terwijl het chassis van het landbouwvoertuig op het dak en de motorkap rustte, slaagde een passant erin de vrouw via de koffer uit haar auto te halen. Ze was helemaal overstuur en werd voor verzorging naar het ziekenhuis overgebracht. Alle getuigen zijn het er roerend over eens: de vrouw heeft heel veel geluk gehad, want op de achterbank stonden twee kinderzitjes.

    (TAB, BJM)

    Bron : http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...leID=GQA29R37V

    Comment


    • #3
      Jonge moeder komt als bij wonder levend uit platgewalste auto



      'Ik heb alleen maar een stijve nek. Straf hé'






      nb





      HEIST-OP-DEN-BERG - 'Ik dacht: die tractor verplettert mij levend.' Eve Gysemans (34) uit Heist-op-den-Berg beseft dat ze onwaarschijnlijk veel geluk heeft gehad. Een tractor herleidde haar auto tot schroot.


      'Sinds het ongeluk heb ik al veel geweend. Terwijl ik nochtans blij zou moeten zijn, want ik leef nog', zegt Eve Gysemans.

      Op bevel van de dokter moet ze nog zeker de hele week thuisblijven. Om te bekomen van dat vreselijke ongeluk van maandagmiddag in Begijnendijk.

      'In een bocht van de Waterstraat zag ik die zware tractor recht op me afkomen. Hij reed veel te hard.
      Ik weet dat ik nog dacht: Oeps, wat gebeurt er nu? Ik denk dat ik in een reflex geremd heb. Ik denk zelfs dat ik al helemaal stilstond.

      De tractor ramde me en duwde mijn auto dwars op de weg. Ik dacht dat het daarmee afgelopen was, maar hoorde dat gebrul van die tractormotor.

      Door mijn autoraampje zag ik dat zware tractorwiel steeds dichterbij komen. Ik besefte plots: Hij rijdt over me. Het glas van mijn auto versplinterde. Het staal verfrommelde als papier. Ik heb me van mijn stoel laten glijden. Intussen zag ik de tractor helemaal over mijn auto rijden. Naar mijn aanvoelen duurde dat eigenlijk lang. Ik schat zo'n 30seconden.'

      'Natuurlijk was ik bang! Ik dacht dat het gedaan was met mij. Want vergeet niet: die tractor stond boven op mijn auto. Ik dacht: Straks begeeft het dak het en dan word ik verpletterd. Levend. Ik heb geroepen en geschreeuwd. Wat weet ik niet meer.
      Maar vrij snel stond de bestuurder van die tractor naast mijn auto. Hij wilde mij er direct uithalen. Maar dat lukte niet. Zowel aan de stuurkant als de kant van de passagier zat alles vast. Die man is half in mijn auto geklauterd om mijn gordel los te maken.
      Twee andere mensen hebben toen mijn koffer geopend en me langs daar bevrijd. Ik stond te trillen op mijn benen. Ik moest met de ambulance mee omdat ik een hartslag van 210 had. En omdat ik misschien inwendige verwondingen had opgelopen.'

      'In het ziekenhuis heeft dat niet lang geduurd. Na een uurtje mocht ik naar huis. Het eerste wat ik gedaan heb is mijn man Chris en dochtertje Marie (10maanden, nvdr.) knuffelen. Mijn man dacht aanvankelijk dat ik overdreven had. Hij wist niet goed wat hij zich daarbij moest voorstellen: een tractor die over mijn auto was gereden. Maar maandagavond is hij bij de takeldienst gaan kijken naar het wrak. Hij was er niet goed van. Toen hij thuiskwam zei hij: Je hebt het nog geminimaliseerd.' (lachje)

      Eve Gysemans zegt dat ze opgelucht is dat ze alleen in de auto zat. 'Door het gewicht van die tractor is de achterdeur helemaal verwrongen. Tot bij het kinderzitje. (zwijgt even) Best dat Marie niet achterin zat.'

      Gysemans zegt dat ze enkel een stijve nek, rugpijn en een schram op haar arm overhoudt aan het ongeluk.

      'De mensen kunnen het niet geloven. Ze zeggen: Maar Eve toch, dat jij dat hebt overleefd. Ik besef het nog niet goed. En ik zou dolblij moeten zijn dat ik nog leef. Maar ik denk ook aan de toekomst: zal ik ooit nog durven autorijden? Ik denk het niet. De mensen zeggen me nochtans dat ik zo snel mogelijk terug achter het stuur moet kruipen. Alleen: van welke auto? Voorlopig heb ik er geen meer. En als ik eerlijk moet zijn: het zal even duren voor ze mij nog achter een stuur krijgen.'

      Gysemans is van plan om begeleiding te zoeken. 'Ik werk bij de GOM als begeleidster van kleuters. Ik moet dus van de ene school naar de andere. Daarom zal ik morgen langsgaan bij mijn huisdokter. Om te vragen of hij voor begeleiding kan zorgen. Ik ben nog veel te jong om alles op te geven.'

      'Ik ben niet kwaad op die chauffeur. Hij was heel vriendelijk en bekommerd om mij. Hij heeft zich daar op straat ook meerdere keren geëxcuseerd. Maar hij reed gewoon veel te hard. Zeker met zo'n zware lading. Ik denk dat die jongen niet goed besefte met wat voor gevaarte hij op de weg reed.'

      Bjorn Maeckelbergh


      Bron : http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...cleID=2829SE7C




      Nieuwe Vlaamse sport : tractor-jam ipv monster-jam ?

      Comment


      • #4
        ik vind het terecht dat ze boos zijn. Volgens mij zijn die sommige tractoren daar echt niet op voorzien, power hebben ze genoeg maar om dan snel stil te staan is iets anders denk ik

        Comment


        • #5
          Moeten tractoren die zich op de openbare weg begeven voor transport niet met gewone diesel rijden?

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door walter Bekijk Berichten
            Moeten tractoren die zich op de openbare weg begeven voor transport niet met gewone diesel rijden?
            Als ik me niet vergis is die maatregel veranderd en mogen tractoren nu altijd op rode mazout rijden.
            Het viel mij in ieder geval al op dat er bij werven waar aarde en dergelijke moet weggevoerd worden veel meer gebruik gemaakt wordt van tractoren ipv vrachtwagens dan vroeger.
            1990 SAAB 900i 2.1-16

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door volvolover Bekijk Berichten
              Als ik me niet vergis is die maatregel veranderd en mogen tractoren nu altijd op rode mazout rijden.
              Het viel mij in ieder geval al op dat er bij werven waar aarde en dergelijke moet weggevoerd worden veel meer gebruik gemaakt wordt van tractoren ipv vrachtwagens dan vroeger.
              als Belg zijnde verschiet ik niet dat van dit achterpoortje gretig gebruik word gemaakt.
              voor mij zouden mensen die met tractoren rijden die zwaar beladen zijn een rijbewijs voor de vrachtwagen moeten hebben. Hier in het gebuurte rijd een jongen van 17 met zoiets rond, dat vind ik levensgevaarlijk.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door krizie Bekijk Berichten
                als Belg zijnde verschiet ik niet dat van dit achterpoortje gretig gebruik word gemaakt.
                voor mij zouden mensen die met tractoren rijden die zwaar beladen zijn een rijbewijs voor de vrachtwagen moeten hebben. Hier in het gebuurte rijd een jongen van 17 met zoiets rond, dat vind ik levensgevaarlijk.
                Die jongen van 17 heeft daar dan een specifiek tractor-rijbewijs voor gaan halen . (en dat is met praktisch examen en al)

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door volvolover Bekijk Berichten
                  Als ik me niet vergis is die maatregel veranderd en mogen tractoren nu altijd op rode mazout rijden.
                  Het viel mij in ieder geval al op dat er bij werven waar aarde en dergelijke moet weggevoerd worden veel meer gebruik gemaakt wordt van tractoren ipv vrachtwagens dan vroeger.
                  Vroeger mochten vrachtwagens die alleen werfverkeer deden ook op rode mazout rijden. Probleem is dat het al een serieuze werf moet zijn om een paar vrachtwagens alleen op de werf te laten rijden. Schijnbaar vervalt dit voor de tractoren. En van het te snel rijden? Als men weet dat dit meestentijds loonwerkers zijn is dit perfect normaal. Men kan een loonwerker herkennen van een gewone boer aan twee zaken, 1. Altijd en overal te snel rijden en voorang hebbende (denken ze) en 2. Altijd met ne gsm aan hun oor om hun volgende job te bespreken.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Corneel Bekijk Berichten
                    Die jongen van 17 heeft daar dan een specifiek tractor-rijbewijs voor gaan halen . (en dat is met praktisch examen en al)
                    Dat praktisch examen zal wel zijn zoals voor een gewoon rijbewijs zeker ? Alles tot in de puntjes perfect en legaal en eens ze hun rijbewijs hebben het gas altijd opengedraaid.... Zoals ik al zei zijn het meestal loonwerkers die men daarmee bezig ziet en voor die mannen telt maar één zaak en dat is snelheid. Als er hier ook zo ne vliegende @£££££*** passeert is het nooit nen boer, altijd ne loonwerker, ongeacht welke machine of aanhanger achter zijn tractor hangt het gas is en blijft planché. Laatst nog eentje gezien met een ploeg met 6 (jawel 6) messen achteraan, bij het bochten nemen zwiepte dat ganse spul bijna rond zijn as, door het hoge gewicht van de ploeg en de lange oversteek (porte à faux), maar gas minderen ? Neen hoor. En alles en iedereen moest uit zijne weg.

                    Comment


                    • #11
                      Laatst kwam ik 2 tractoren tegen (met mestkar achter) op de A12 (het was daar nog autosnelweg, tussen de oprit Meise en lichten van Westrode). Enfin, gelukkig maar dat ze dan 70kmh halen denk ik zo, maar volgens mij mogen ze daar helemaal niet komen.

                      Een uurtje later in het terugrijden reed een van beide in de andere richting

                      Comment


                      • #12
                        de waaslandhaven is ook 1 grote landbouwtractorhaven geworden ondertussen, intern zwaar verkeer >>>> allemaal tractors

                        Comment


                        • #13
                          Als je dan eens weet hoeveel uren dat een loonwerker klopt op een dag . Daar zouden ze ook eens korte metten mee mogen maken. 12 à 14 per dag en 20 uur aan één stuk zijn ook geen uitzonderingen.

                          Comment


                          • #14
                            Is toch al jaren? In de Westhoek zie je dat gigantisch veel, transporteurs klagen hard. Als de bieten uitgereden worden lijken de fastracks plotseling uit alle kieren en gaten gekropen te komen, geen camion meer op baan, allemaal tractoren.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Corneel Bekijk Berichten
                              Die jongen van 17 heeft daar dan een specifiek tractor-rijbewijs voor gaan halen . (en dat is met praktisch examen en al)
                              Te behalen vanaf 16 jaar trouwens.

                              Dé site voor alle Audi Sport/S/RS/R liefhebbers, eigenaars en fanaten!

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door fieldmarshall Bekijk Berichten
                                Laatst kwam ik 2 tractoren tegen (met mestkar achter) op de A12 (het was daar nog autosnelweg, tussen de oprit Meise en lichten van Westrode). Enfin, gelukkig maar dat ze dan 70kmh halen denk ik zo, maar volgens mij mogen ze daar helemaal niet komen.

                                Een uurtje later in het terugrijden reed een van beide in de andere richting
                                Ik heb dat daar ook al voorgehad, volgens mij komen ze er net op waar het geen autosnelweg meer is, maar het blijft verschieten uiteraard.

                                Het is inderdaad een echte plaag aan het worden, ik kom tegenwoordig een heel treintje tegen s'morgens van deze mannen. En ze rijden ook in een treintje dus ze stoppen niet als het op rood springt voor enkele van hen. Ze rijden allemaal voor dezelfde grondwerker, jonge snaken met een zware voet.

                                Ik heb zelf al is aan een 70 per uur in zo een FastTrac gezeten, dat is gewoon ziek en remmen doet dat dus absoluut niet.

                                Ik vraag mij af in hoeverre die mannen verzekerd zijn voor dit alles ...
                                '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                '15 Volvo XC60 D3

                                Comment


                                • #17
                                  Ik vind het niet erg dat ze zo pulle geven op autostrade of op 70-90 banen. Maar in de bebouwde kom mogen ze toch eens snelheid minder met hun bandjes.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Corneel Bekijk Berichten
                                    Die jongen van 17 heeft daar dan een specifiek tractor-rijbewijs voor gaan halen . (en dat is met praktisch examen en al)
                                    Dat kan goed zijn, maar ik vind dat je eerst met een degelijke rijervaring op de proppen moet komen om met 10 ton of meer te op de openbare weg te mogen rijden. Of ben ik nu naief?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Als een tractor buiten landbouwwerken gebruikt wordt moet de bestuurder een rijbewijs hebben volgens het gewicht, gelijk een een vrachtwagen. Wij hebben zelf een landbouwgarage, onze jongste mechanieker mag op het landbouwbedrijf van zijn vader rijden met 44 ton want hij heeft een G-rijbewijs. Bij ons mag hij niet met een lege tractor van 5 ton rijden want hij heeft geen vrachtwagen rijbewijs.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Vandie Bekijk Berichten
                                        Als je dan eens weet hoeveel uren dat een loonwerker klopt op een dag . Daar zouden ze ook eens korte metten mee mogen maken. 12 à 14 per dag en 20 uur aan één stuk zijn ook geen uitzonderingen.
                                        En gelijk dat dit niet gebeurt bij de truckers zeker? Heb daar ook al genoeg stoten gezien .

                                        Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                                        Is toch al jaren? In de Westhoek zie je dat gigantisch veel, transporteurs klagen hard. Als de bieten uitgereden worden lijken de fastracks plotseling uit alle kieren en gaten gekropen te komen, geen camion meer op baan, allemaal tractoren.
                                        Die traktoren hebben dan ook het voordeel om ook op het land weg te kunnen. Vanaf dat het een beetje nat is sta je daar met de truck zunne.
                                        Aangezien die traktoren (vanaf een zekere grootte) toch allemaal minimum 50 halen, voorzien zijn van luchtreminstallaties, ... is het snelheidsvoordeel van de truck weggevallen op die korte bietenafvoer-trajecten. Aangezien de loonwerkers traktoren het jaar rond kunnen gebruiken is deze investering beter dan 1 in een vrachtwagen die voor de rest veel stilstaat.
                                        Verder is het natuurlijk ook een doorzetting van de trend van diversificatie bij de loonwerkers. Er valt steeds minder te verdienen bij de boeren, dus ze zoeken manieren om hun materiaal rendabel te houden. Transporteren van bv. bieten is bij een paar een belangrijke activiteit geworden, want dat is van het laatste op het oogst-seizoen, anders staan die traktoren stil.

                                        En zo'n fasttrac met aanhanger met degelijke reminstallatie moet niet echt onderdoen voor een vrachtwagen hoor in remafstand. Dat het niet remt als een auto, is niet moeilijk met zo'n gewicht.
                                        Zo ooit een reportage gelezen over een zware John Deere, als je daar de remmen aan 50 per uur zonder last achteraan dicht smijt zet je daar een stoppie mee .

                                        Oorspronkelijk geplaatst door krizie Bekijk Berichten
                                        Dat kan goed zijn, maar ik vind dat je eerst met een degelijke rijervaring op de proppen moet komen om met 10 ton of meer te op de openbare weg te mogen rijden. Of ben ik nu naief?
                                        Goh, ja en nee. Meestal hebben ze al een pak ervaring met die machines hoor. Die gastjes kennen perfect de afmetingen van hun materiaal (ik vroeger ook, 10 cm speling aan beide zijden was voldoende) en ze kennen het materiaal door en door (omdat ze er meestal al van hun 12 jaar mee rijden).
                                        Het is zeker niet gevaarlijker dan de gemiddelde oudere traktorbestuurder die permanent met zijn gsm aan zijn oor hangt.



                                        Nu ja, of transport-traktoren gevaarlijk zijn, hangt ook veel van uzelf af hé. Als je dat ziet komen, weet dan dat de tijd dat die dingen max 30 per uur konden voorbij is en ze dus sneller afkomen dan je denkt (mijn persoonlijke top met een landbouwmachine is +60 km/u). Weet ook dat ze meestal geladen zijn, dus dat de remafstand (en de gevolgen bij een impact) pakken groter zijn. Maar dit alles geldt evenzeer voor een vrachtwagen. Leer ze correct inschatten als autobestuurder. Dat er cowboys tussenzitten, dat geloof ik zeker, maar die vind je ook achter het stuur van een auto of een vrachtwagen.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X