Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Ik vond het een politiewagen onwaardig om zo gevaarlijk te rijden. En aangezien ik het hier gepost heb, ben ik het niet na 5 minuten vergeten. Maar goed, politiewagens die het al te bont maken onthoud ik wel .
Ambulance.
Ambulance?
Ik zie bijna dagelijks privé en 100 ambulances rijden met blauwe lichten en zonder sirene.
Die ook soms rare toeren uithalen. Die zullen ook wel (hopelijk) hun redenen hebben.
Ik ben daar vrij resoluut in. Ik rij bijna nooit met enkel de blauwe lichten aan, zonder een dringende opdracht. En als ik dus een dringende opdracht heb, zal ik de sirene ook wel gebruiken wanneer ik voorrang wil vragen.
Kijk, ik ga niet moeilijk doen over die combi toen ik die even verder een volle lijn zag negeren (enkel politie mag dit, bij een dringende opdracht) of zonder sirene een rood licht zag negeren (ook enkel voor politiemensen met een dringende opdracht). Zelfs dat inhaalmanoever was "legaal", tot zover er een risicovolle situatie ontstond toen hij het inhaalmanoever begon toen er blijkbaar nog maar erg weinig ruimte was om het veilig te vervolledigen. En dan lijkt me de draad "Het Grote Politie ergernis topic" daar wel voor gepast. Na alle stof terug is gaan liggen, kunnen we stellen dat er niemand gewond is geraakt en ik alleszins geen schade heb gehad, maar ik had dergelijke stunt zelfs niet met mijn Z4 gedaan.
Ik begrijp overigens ook niet waarom hij voor me in reed, want hij had met een bochtje perfect de buslaan kunnen blijven volgen, en zo ook mijn voorligger probleemloos inhalen.
Ambulance?
Ik zie bijna dagelijks privé en 100 ambulances rijden met blauwe lichten en zonder sirene.
Die ook soms rare toeren uithalen. Die zullen ook wel (hopelijk) hun redenen hebben.
enkel hun lichten aan wil zeggen dat ze een patient mee hebben, maar minder dringend.
Ik heb ze op de Boudewijnlaan in Hasselt pas opgemerkt toen ze me probeerden te rammen, en ben ze uit het zicht verloren op het grondgebied van Diepenbeek. Serieus, die sirenes gaan ver, maar als het was om stealth aan te komen op een inbraak heterdaad, moet morgen de brandweer ook continu zonder sirene rijden omdat hun sirenes nog verder reiken.
Ik zag ze toen ze volle petrol voorbij me over de busstrook stoven, richting betonblokken, om vervolgens mij te couperen hoewel ze door links aan te houden mij nog niet eens hadden hoeven hinderen. Voor extra signalisatie zijn die dingen nl. uitgerust met een sirene, weet je...
Bovendien is er enkel artikel 38 die verplicht me voorrang te verlenen voor prioritaire voertuigen met sirene. Net daarom die sirene, weetjewel...
En tenslotte: als ik met een prioritair voertuig rij, is dat dus volgens de regels, en ga ik er niet zomaar vanuit dat men mij voorrang verleent als enkel de blauwe lichten opstaan.
Schrijf nummerplaat op, en dien klacht/bemerking in....sommige pliesiebazen zijn daar vrij gevoelig aan!
Ik rij bijna nooit met enkel de blauwe lichten aan, zonder een dringende opdracht. En als ik dus een dringende opdracht heb, zal ik de sirene ook wel gebruiken wanneer ik voorrang wil vragen.
Voorrang 'vragen' ? die tijd heb je niet als chauffeur prio-voertuig.
Zodra wij de kazerne verlaten: lamp AAN
Zodra drukte/file/gevaarlijke voorrangswegjes (ook al hebben we voorrang)/kruispunten: toeters AAN.
enkel hun lichten aan wil zeggen dat ze een patient mee hebben, maar minder dringend.
au contraire....kan zelfs SUPER dringend zijn....
Bijv. iemand die een infarct aan het doen is, en die vanachter in je ambulance ligt moet met rust en zonder extra stress (heeft al stress genoeg) vervoerd worden, vandaar: geen sirene , of zo weinig mogelijk...
Een tijdje geleden las ik dat ze ook een test aan het doen waren met een sirene/alarm te sturen via de RDS van de autoradio. Hoe staat het daar mee ?
In Nederland doet men dat al op sommige plaatsen.
Heeft zijn voordelen, maar ook zijn nadelen. Degene die loeiharde muziek van op een cd op heeft staan, hoort je nog steeds niet, of men moest dan de RDS functie nog kunnen laten werken.
Tegenwoordig heb je ook de rumbler, een krachtige sirene die lage bass tonen uitzendt, en die je daardoor "voelt" in de wagen.
Ik zelf ben toch nog eerder fan van wig-wags, electronische (correct geplaatste!) stevige sirene + een martin horn of 2-4.
Inderdaad, er zijn systemen die inwerken op de FM radio ontvangst in je wagen.
De rumbler bestaat idd ook, is een systeem dat lage tonen uitzendt en daardoor trillingen veroorzaakt.
PZ Ninove heeft er onlangs één in gebruik genomen op een nieuw voertuig:
Schrijf nummerplaat op, en dien klacht/bemerking in....sommige pliesiebazen zijn daar vrij gevoelig aan!
Goh, voor één misrekend manoever ga ik niet in mijn pen kruipen. Ik heb collega-agenten al veel grotere kemels zien schieten, maar ik ga dat liever niet aan de grote klok hangen in politiezones waar ik vaak kom. In sommige zones trek je toch aan het kortste eind, en staat het de agent vrij om je het leven legaal erg zuur te maken...
Voorrang 'vragen' ? die tijd heb je niet als chauffeur prio-voertuig.
Zodra wij de kazerne verlaten: lamp AAN
Zodra drukte/file/gevaarlijke voorrangswegjes (ook al hebben we voorrang)/kruispunten: toeters AAN.
Inderdaad. 's nachts op een ringweg zal ik die sirene bv enkel gebruiken om effectief het rode licht te negeren, terwijl ik overdag de sirene bijna continu aan laat staan. Alles in functie van het aantal verkeersdeelnemers natuurlijk...
Recent nog een begeleiding van een ziekenwagen gedaan. Ziekenwagen reed voorop, 'agressieve' klant bij. Deze was echter al in slaap gevallen.
Het viel me op dat de ziekenwagen in eerste instantie onnodig code 3 reed, en daarenboven net voor iedere flitspaal ging versnellen om toch maar geflitst te worden. Ook mijn collega in de ambulance heeft dit opgemerkt.
In al het enthousiasme vergat de bestuurder van de ziekenwagen op een bepaald kruispunt wel dat het rood was, en dat kruispunt was toevallig ook voorzien van een flitspaal.
Bij ons proberen we het code 3 rijden tot een minimum te beperken, zelfs al is dit in vele gevallen nadelig, zeker wanneer we betrokken raken in een ongeval. Als ik een ambulancier dergelijke stunten zie uithalen, dan maak ik ook mijn bedenkingen.
Nu in ieder geval, dat roodlicht pv zal wel gaan aankomen.
Ook hier zou ik mijn bemerkingen kunnen laten geworden aan Parket en aanverwanten. Gelukkig is er nog enige solidariteit eh, dat kunnen we van Wooter blijkbaar niet verwachten.
Bovendien is het voor ons, in tegenstelling tot de dienst 100, aangeraden zonder toeters of bellen te rijden, want ook daar krijgen we dan weer commentaar op eh
Ook hier zou ik mijn bemerkingen kunnen laten geworden aan Parket en aanverwanten. Gelukkig is er nog enige solidariteit eh, dat kunnen we van Wooter blijkbaar niet verwachten.
Die solidariteit is niet nodig. Nog maar weinig parketten vervolgen niet een roodlicht-pv voor prioritaire voertuigen. Ongestraft een snelheidscamera passeren valt nog onder de verkeerswetgeving, maar een roodlichtcamera die een ambulance op de foto zet bij een rood licht, wilt zeggen dat de ambulance met meer als 30 km/u het rode licht heeft genegeerd, en volgens de laatste omzendbrieven worden de chauffeurs in dat geval toch vervolgd, aangezien het duidelijk is dat ze niet gestopt zijn.
Maar goed. Ik moet dus solidair zijn tegen een malloot die me bijna van de baan ramt?
Genoeg gezeverd... Actie was niet slim, maar ook niet tig reacties waard.
wie reed er gistere avond rond 19.30 -+-20u op de antwe^rpse ring
gistere avond reed ik de auto snelweg op tot ik op men verbazing 2 wagens zie aan kome in tege over gestelde richting het ging om 1 politie wage en een groene volkswage transporter ze kwame van de verkeerde kant ????-- de groene volkswage was uitgerust met anonieme flitsers en een stome ambulance sirene met de politie wage op kom.
ik dacht eerst aan prive vervoer of zo maar dan dacht ik hier klopt iets niet .
swat ik rij dus verder de auto snelweg op zie ik voor mij een enorme fille
dus ik dacht ok zal wel via e 19 rijde richting mechele tot ik ineens een volvo politie wage zie die enorm snel komt aangerede .
ik wou de wage voor late maar juist zo op den bocht om de splitsing e19 te neme zag ik 1 grijze anonieme opel corsa -2 volvo's-1 audi enzo verder in een mum van tijd werd gans autosnelweg afgezet
dit ging om een wage die was gevlucht van de wege politie -of meschien onsnapte gangsters je zag de vlucht auto beschadigd aan de linker deur .
de agente stormte op de wage af met hun wape in hun hand .
ik weet niet juist wat er gebeurt was .maar men vraafg is MOGE POLITIE AGENTE ZO MAAR SPOOK RIJDE - ze hadde bijna aanreiding met 5 wagens die hun niet op tijd hadde gezien.
het leek eventjes op zen amerikaans die achtervolging.
daarstraks stond een politiewagen in het voorsorteervak om linksaf te slaan te wachten aan verkeerslichten... het werd oranje waardoor er dus geen wagens meer van de andere richting kwamen zodat de wagen eindelijk links kon indraaien.... komt er nog een brommerke op het fietspad door het ondertussen al lang donkerrood gevlogen (denk al ne second of 3-4 rood voor de fietsers) zodat die flik nog bruusk moest stoppen tijdens het indraaien EN.... rijdt vervolgens gewoon rustig verder die straat links in alsof er niks gebeurd is....
ma how als ge op ne weeknacht tegen een schandalige 85 rijdt op een 70 baan waar welgeteld 5 auto's op een uur passeren, dan moogt ge een schoon kadoke in uw bus verwachten
Comment