Mededeling

Collapse
No announcement yet.

2 auto's op 1 plaat ?!

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Als ze ingeschreven zijn moet je taks betalen.
    Op het moment dat je na 6 maand het andere voertuig op die plaat inschrijft dan wordt de vorige wagen automatisch uitgeschreven en wordt de taks die je teveel hebt betaald teruggestort. Stel nu dat je om de 6 maand omwisselt dan zal je voor beide wagens één jaar taks moeten vooruitbetalen en men zal je een half jaar terugstoren.
    Twee wagens voor bepaalde duur inschrijven op dezelfde plaat is nogal ingewikkeld.

Je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat je met de wagens naar de keuring gaat op het moment dat ze ingeschreven zijn, verder lijkt inschrijven me wel mogelijk zonder keuring voor verkoop. De DIV zal niet snel problemen maken maar voor de verzekeringsmakelaar is het niet gemakkelijk om telkens die polis aan te passen.
    2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vfr50 Bekijk Berichten
      Ieder voertuig dat in België wordt gebruikt door iemand ingeschreven is in het bevolkingsregister (uw geval laat de uitzonderingen maar achterwege) moet ingeschreven worden bij de DIV. Dus uw BIV eenmalig betalen en dan de jaarlijkse rijtaksen.

Indien niet ingeschreven is dit een overtreding normaal geen beslag wegens verzekering op chassis.

Bijkomend indien de verbalisant wat op de hoogte is en een beetje onderzoek doet maakt hij ook een fiscaal pv wegens het niet betalen van de BIV want dit zijn uiteindelijk belastingen. Gezien uw voertuigen geen 2pk tjes zijn kunnen deze achterstallen + eventuele boetes redelijk oplopen.
      Het kan zijn dat ik dom ben... Maar ik vind niet echt een antwoord op mijn vraag in je reply...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
        De enige legale manier is zoals de heer met zijn (ex)Z3Mcoupe.
        Telkens uitschrijven in de winter en terug inschrijven in de zomer.
        Simpelweg wisselen wanneer je wil rijden met de ene of met de andere is niet mogelijk. Verzekeringstechnisch zal je wel iets kunnen regelen maar de staat laat dat niet toe op niveau van inschrijving.
        Had ik wel kunnen denken... Maar! Kan het ook niet periodiek ? Dus 6 maand de één. Volgende 6 maand de ander bv. ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sega Bekijk Berichten
          Jamaar. Ingeschreven zijn ze allebei. Maar moet ik dan echt telkens dat roos formulier schrappen ?

Keuring is gewoon zoals anders zeker? Beide elk jaar. Of ?!
          Voor de duidelijkheid je kan enkel de inschrijving schrappen door de wagen in te schrijven op een andere plaat (of door jouw plaat in te schrijven op een andere wagen) of door de plaat voorgoed te schrappen. Op dat moment wordt de vorige inschrijving geschrapt en de teveel betaalde taks terugbetaald.

Comment

Had ik wel kunnen denken... Maar! Kan het ook niet periodiek ? Dus 6 maand de één. Volgende 6 maand de ander bv. ?
            Tuurlijk kan dat, maar dan moet je iedere keer je auto uit- en inschrijven (net zoals m-optic, maar dan met 2 auto's) en dan kan je je plaat overzetten

Comment

Gewoon om de 6 maand een aanvraag naar de DIV sturen of langsgaan ja

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
                Gewoon om de 6 maand een aanvraag naar de DIV sturen of langsgaan ja
                Kostenloos dan ?

Comment

Inderdaad

Je moet wel in vak U2 (als ik me niet vergis) duidelijk te maken dat het gaat om een inschrijving onder dezelfde eigenaar zodat het keuringsvignet niet nodig is.
                  Last edited by Gere; 19/06/2009, 14:10.

Comment

Als ze ingeschreven zijn moet je taks betalen.
                    Op het moment dat je na 6 maand het andere voertuig op die plaat inschrijft dan wordt de vorige wagen automatisch uitgeschreven en wordt de taks die je teveel hebt betaald teruggestort. Stel nu dat je om de 6 maand omwisselt dan zal je voor beide wagens één jaar taks moeten vooruitbetalen en men zal je een half jaar terugstoren.
                    Twee wagens voor bepaalde duur inschrijven op dezelfde plaat is nogal ingewikkeld.

Je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat je met de wagens naar de keuring gaat op het moment dat ze ingeschreven zijn, verder lijkt inschrijven me wel mogelijk zonder keuring voor verkoop. De DIV zal niet snel problemen maken maar voor de verzekeringsmakelaar is het niet gemakkelijk om telkens die polis aan te passen.
                    Oke!

Als ik dit lees dan moet ik concluderen dat het perfect mogelijk is wat ik wil. Periodiek beide wagens bereiden tijdens 1 jaar en waarbij de één het eerste half jaar is ingeschreven en de andere de andere helft van het jaar en dat op dezelfde plaat. En eigenlijk toch maar 1 keer taks betalen.

Super!

Ivm de keuring dan. Mag ik naar de keuring gaan met de plaat die er opstaat maar momenteel niet is ingeschreven maar dus wel verzekerd op chassis ?

Sorry voor de misschien nogal ingewikkelde situatie. Ik wil gewoon weten of het allemaal kan.

Comment

Inderdaad

Je moet wel in vak U2 (als ik me niet vergis) duidelijk te maken dat het gaat om een inschrijving onder dezelfde eigenaar zodat het keuringsvignet niet nodig is.
                      Zalig! Alvast bedankt voor dat antwoord!

Comment

Ivm de keuring dan. Mag ik naar de keuring gaan met de plaat die er opstaat maar momenteel niet is ingeschreven maar dus wel verzekerd op chassis ?
                        Nee, dat mag absoluut niet!

Op vlak van inschrijving is wat je wilt zeker mogelijk als je er die moeite voor wilt doen. En als je een verzekeraar vindt die telkens nieuwe polissen van een half jaar wilt opmaken en een vignet afleveren (of zou je ze beiden het hele jaar verzekeren?) Dan moet je gewoon enkele vignetten vragen voor op de aanvragen en dan kan je verder. Maar ze beiden steeds een half jaar verzekeren lijkt me niet evident.

Ik weet eigenlijk zelf niet precies hoe een herinschrijving precies in zijn werk gaat en wat je precies moet invullen opdat je geen keuringsvignet (voor verkoop) nodig hebt. Misschien schrijf je hem het beste de eerste keer in samen met je verzekeraar, met hem zal je het toch sowieso moeten bespreken.

Op vlak van inschrijving is het alleszins mogelijk maar ik zou zelf er niet graag aan beginnen...

Comment

Nee, dat mag absoluut niet!
                          Shit... Da's wel een beetje een handicap dan...

Op vlak van inschrijving is wat je wilt zeker mogelijk als je er die moeite voor wilt doen. En als je een verzekeraar vindt die telkens nieuwe polissen van een half jaar wilt opmaken en een vignet afleveren (of zou je ze beiden het hele jaar verzekeren?) Dan moet je gewoon enkele vignetten vragen voor op de aanvragen en dan kan je verder. Maar ze beiden steeds een half jaar verzekeren lijkt me niet evident.
                          Ik ken mijn makelaar goed. Ik denk niet dat het een probleem zou zijn.

Ik weet eigenlijk zelf niet precies hoe een herinschrijving precies in zijn werk gaat en wat je precies moet invullen opdat je geen keuringsvignet (voor verkoop) nodig hebt. Misschien schrijf je hem het beste de eerste keer in samen met je verzekeraar, met hem zal je het toch sowieso moeten bespreken.

Op vlak van inschrijving is het alleszins mogelijk maar ik zou zelf er niet graag aan beginnen...
                          Als het maar op te sturen valt zoals jij zegt dan zal dat nog wel meevallen denk ik. Ik informeer zowiezo nog wel een keer bij m'n makelaar.

Comment

Zorg dat de jaarlijkse keuring van elke wagen valt midden in de periode dat hij ingeschreven is, dan moet je je nooit afjagen om te wisselen.

Voor de rest is het gewoon elke 6 maand een wagen inschrijven op een bestaande plaat met de opmerking dat het voertuig al is ingeschreven geweest op jouw naam. Uitschrijven en terugstorten van de taks is automatisch en traag. Je gaat dus om de paar maanden moeten storten en ontvangen en weer storten. En uiteraard de verzekeringsboel regelen.

Informeer ook even om de wagen die niet ingeschreven is eventueel toch te verzekeren tegen bepaalde risico's zoals diefstal en brand.

Buiten wat papierwerk kost het niets volgens mij. Misschien enkel wat dosierkosten bij je verzekeraar.
                            '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                            '15 Volvo XC60 D3

Comment

Merci Jef en Jos! Eigenlijk perfect wat ik verwacht had (en had gehoopt) ! Zalig!

Comment

Nog ter extra info (maar het is ook maar wat wij hier al verteld hebben): http://www.autoforum.be/showthread.php?t=16682

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                                  Buiten wat papierwerk kost het niets volgens mij. Misschien enkel wat dosierkosten bij je verzekeraar.
                                  Als je echt goed overeenkomt met je makelaar dan bel je die gewoon als je wilt wisselen en hij doet dat via webdiv voor jou, is echt niet zoveel moeite.

Comment

Nog ter extra info (maar het is ook maar wat wij hier al verteld hebben): http://www.autoforum.be/showthread.php?t=16682
                                    Inderdaad ja! Ook wel heel intressant. Het zou inderdaad zo zijn dat ik hem wss niet meteen ga bereiden. Maar het is een buitenlandse wagen. Dus die moet zowiezo nog gekeurd worden.

Comment

Inderdaad ja! Ook wel heel intressant. Het zou inderdaad zo zijn dat ik hem wss niet meteen ga bereiden. Maar het is een buitenlandse wagen. Dus die moet zowiezo nog gekeurd worden.
                                      Ga je die wagen in je frietketel smijten?
                                      '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                      '15 Volvo XC60 D3

Comment

Jamaar. Ingeschreven zijn ze allebei. Maar moet ik dan echt telkens dat roos formulier schrappen ?

Keuring is gewoon zoals anders zeker? Beide elk jaar. Of ?!
                                        edith
                                        1991 BMW E30 318is

Comment

Allready done baby.
                                          Kiekeboe heeft mij geroepen ?

Wij regelen dat inderdaad met de verzekeringsmakelaar . Ik zal het zo simpel als mogelijk proberen uit te leggen .

We starten in april en schrijven de 155 in op de FANplaat . Het betreft een 1.8 en we betalen dus voor een jaar ongeveer 250 euro taksen .

6 maanden later zijn we die Koerstomat beu . Aldus gaat ze op stal en we willen met de 90 rijden . Dit is echter en 2.5 en dat kost ongeveer zo'n 500 euro per jaar .

De verzekeringsmakelaar schrijft onze Tomat uit en laat tegelijkertijd aan de bevoegde instanties weten dat we met de " zwaardere " bak op dezelfde nummerplaat blijven rijden . Dit kan gewoon omdat de Koerstomat bij dezelfde eigenaar blijft . Ongeveer een week na de melding ontvangen we van onze belastingsvrienden het nodige formuliertje .

Nog iets later komt er dan een faktuurtje van die vriendelijke mensen in de bus : 500 euro te betalen MIN 125 euro die we teveel betaald hebben voor de 2 liter . En klaar is Kristal .

Een half jaar later doen we weer hetzelfde en volgt er dezelfde handeling .

Let wel : Op één of andere mysterieuze wijze krijgen we alleen voor de Koerstomat een groen vodje ter herinnering van de jaarlijkse keuring . Dus steeds zelf in de gaten houden wanneer je naar de keuring moet .

Qua verzekering is het nog makkelijker ; dat gebeurt gewoon de dag zelf nog en er volgt ook al dan niet een afrekening later .

Als je auto's niet in dezelfde garage gestald zijn , heb je wel even een probleem als je gaat verwisselen . Ook iets om over na te denken dus .

En inderdaad zomaar een dag verwisselen lijkt mij niet aan te raden wegens veel te ingewikkelde procedure t.t.z . de belastingboys zullen daar niet blij mee zijn .

Voila kindjes .
                                          Grote boot

Kleine boot

Dagelijks brood

Comment

Working...
                                          X