Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Toegelaten bandenmaat?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Toegelaten bandenmaat?

ik heb een rover 200 van bouwjaar '99, en standaard ligt daar nu 185/55/15 van bandenmaat op..
    nu zou ik een setje 17" straights van 205 breed kunnen kopen, die zijn origineel geleverd op een mg zr, wat in principe bijna dezelfde auto is als de 200 van rover..

geraak ik daar dan mee door de keuring, of moet ik gaan wisselen voor de keuring?

en wat als ik toevallig eens zou tegengehouden worden op de weg? staan daar hoge boetes op?

2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

ik heb dat nummer eens ingevuld op de site van GOCA, en die tool kan niks vinden

"Geen banden gevonden voor PVG-nummer"
      en als ik dan mijn huidige bandenmaat invul (185/55/15) geeft ie;
      "Banden 185/55/15 zijn NIET Toegestaan"
      terwijl dit wel de standaard banden zijn, dus ben eigenlijk nog geen stap verder

Comment

Tyre Size Calculator - click here or call 01244 813030 for more information

Comment

kijk eens na wat er op je papieren staat van je wagen, staat er normaal op.

als je 17" velgen wilt ga je waarschijnlijk
          185/40-17 banden erop moeten leggen.
          deze banden zijn 0,8% kleiner ( valt dus binnen de tolerantie )
          je kan altijd een originele band meenemen naar de keuring om te vergelijken.

Comment

zoals ik al zei dus is de standaard maat (zoals ik nu heb) 185/55R15, en als ik het goed begrijp mag de diameter van je band een tolerantie hebben van -2% tot +1.5%

dus een 205/40R17 is +1.88%, niet ok
            een 195/40R17 is +0.51% dus zou wel ok moeten zijn..?

Comment

zoals ik al zei dus is de standaard maat (zoals ik nu heb) 185/55R15, en als ik het goed begrijp mag de diameter van je band een tolerantie hebben van -2% tot +1.5%

dus een 205/40R17 is +1.88%, niet ok
              een 195/40R17 is +0.51% dus zou wel ok moeten zijn..?
              klopt! zie http://www.goca.be/nl/p/ak-pa-banden

1.1.1 Banden
              De oorspronkelijke afmetingen (voorgeschreven door de constructeur van het voertuig) worden altijd aanvaard. Deze afmetingen worden hernomen in het Proces-Verbaal van Goedkeuring (PVG), het gelijkvormigheidsattest (COC), het instructieboekje van de constructeur of op de originele sticker van de constructeur.
              Voor alle andere afmetingen (niet-oorspronkelijk), dient de buitendiameter van de band overeen te komen met de buitendiameter van één van de originele banden met een tolerantie van -2% en +1,5%.

1.1.2 Velgen
              De afmetingen van de niet-oorspronkelijke wielen/velgen worden aanvaard voor zover :
              • Het spoor binnen de tolerantie van 2% verhoging t.o.v. de oorspronkelijke spoorbreedte niet overschrijdt : 2% voor de wagens, 4% voor de terreinvoertuigen.
              • De banden mogen niet uit het koetswerk steken
              • De banden mogen het koetswerk of de ophanging niet raken wanneer de wielen maximaal worden uitgedraaid.

PVG/banden-tool die je vroeger op de site van het GOCA vond, vindt je nu hier:

Het gebeurd wel vaker dat er geen standaardmaat voor een bepaald PVG beschikbaar is, wend je dan even tot de officiële dealer die zou je de nodige info op papier moeten kunnen geven.

Comment

Dat is al 2 jaar geleden

nuja, ik heb eigenlijk wel een gelijkaardig vraagje
                ik heb nu een andere wagen, op mijn gelijkvormigheidsattest staan 3 toegelaten maten:
                185/55R15
                205/50R16
                205/45R17

en die laatste liggen er nu op.. maar aangezien een 205/40R17 een stukje goedkoper is dan een 205/45R17 zou ik graag die erop leggen.. maar die valt dus niet binnen de marges van -2 tot 1.5%.. hoewel het nipt is
                zouden ze daarover vallen op de keuring? ik heb er toch nog nooit ene met zijn rekenmachientje bezig gezien om de juistheid te controleren tijdens de keuring..

Comment

Het word tijd dat ik ook eens ga zien voo andere velgen
                  Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                  Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                  Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                  Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sink Bekijk Berichten
                    Dat is al 2 jaar geleden

ik heb nu een andere wagen, op mijn gelijkvormigheidsattest staan 3 toegelaten maten:
                    185/55R15
                    205/50R16
                    205/45R17

en die laatste liggen er nu op.. maar aangezien een 205/40R17 een stukje goedkoper is dan een 205/45R17 zou ik graag die erop leggen.. maar die valt dus niet binnen de marges van -2 tot 1.5%.. hoewel het nipt is
                    zouden ze daarover vallen op de keuring? ik heb er toch nog nooit ene met zijn rekenmachientje bezig gezien om de juistheid te controleren tijdens de keuring..
                    Dat is niet nodig, ze nemen nota van uw bandenmaat en typen die gegevens in, ze krijgen daarop het wel of niet ok zijn van uw banden. (Direct met de nodige % ter controle).

Comment

185/55R15
                      205/50R16
                      205/45R17

ze vallen daar over, heb het zelf ooit voor gehad... 1keer over het verschil tussen /55 en /50 en 1keer over de snelheidsindex, niet dat je hier sneller mag dan... maar t'is dat je het zou kunnen

Dat is al 2 jaar geleden
                      beter laat dan nooit? toevallig tegen gekomen bij het googelen naar bandentool, wil 16" onder mijn werkpaardje, de 100 Avant van '91
                      Last edited by ; 10/05/2011, 05:13.

Comment

Working...