Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kleinst wettelijke brandblusser

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Kleinst wettelijke brandblusser

Ongetwijfeld zullen velen dit een onnozele vraag vinden, maar ik wil zoveel mogelijk in orde zijn met kleine onnozele dingen in mijn nieuwe wagen voor het geval de politie mij voor de 100ste keer doet stoppen (je weet wel van jong gastje in een auto met 300pk en het stuur staat aan de verkeerde kant, dat moet een dealer zijn).

Dus de vraag :
    Wat is de kleinst mogelijke afmeting voor een brandblusser in België die wettelijk is. Daarmee bedoel ik dus de buitenafmetingen en eventueel de inhoud. In mijn vorige wagen had ik (Honda s2000) een brandblusser van 25cm lang en een diameter van ongeveer 5cm (klein dus).

Is dit volledig wettelijk ?
    Moet deze rood zijn ?
    en extra, waar moet/mag je deze bevestigen ?

Alvast bedankt
    (een verbandkistje en de kleinst wettelijke gevarendriehoek heb ik al )

1. Blustoestellen.

1° a) In de auto's in gebruik genomen vanaf 1 februari 2002 bevindt zich een blustoestel overeenstemmend met een Belgische norm betreffende blustoestellen of met een door een andere EU-lidstaat aanvaarde norm betreffende blustoestellen die een evenwaardig veiligheidsniveau inhoudt, en met de voorschriften van dit artikel. Het blustoestel dient voorzien te zijn van deze normaanduiding.
    b) In de auto's in gebruik genomen vóór 1 februari 2002 bevindt zich een blustoestel overeenstemmend met hetzij de normen NBN S 21-011/017, gepubliceerd door het Belgisch Instituut voor Normalisatie, hetzij met een andere Belgische norm betreffende blustoestellen of met een door een andere EU-lidstaat aanvaarde norm betreffende blustoestellen die een evenwaardig veiligheidsniveau inhoudt, en met de voorschriften van dit artikel. Het blustoestel dient voorzien te zijn van deze normaanduiding.

2° Het blustoestel moet een capaciteit hebben in verhouding tot de categorie waartoe het te beschermen voertuig behoort. De blustoestellen moeten minstens de hieronder beschreven hoeveelheden bevatten :
    Auto's waarvan de hoogste toegelaten massa :
    poeder BC of ABC

-niet meer bedraagt dan 3.500 kg 1 kg
    -meer dan 3.500 kg doch niet meer dan 7.500 kg bedraagt 2 kg
    -meer dan 7.500 kg bedraagt 3 kg

3° Er moet zich een supplementair, aan dezelfde voorwaarden voldoend blustoestel bevinden :
    a) in de auto's ingericht voor het vervoer van personen en waarvan de maximale toegelaten massa meer bedraagt dan 5.000 kg;
    b) in de auto's gebezigd voor het trekken van een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van meer dan 2.500 kg, ofwel in deze laatste;
    De voertuigen voor traag vervoer moeten evenwel niet voorzien zijn van een supplementair blustoestel.

4° Onderhavige § 1 is niet van toepassing op de voertuigen die gevaarlijke goederen vervoeren waarvoor de voorschriften van bijlage B bij het ADR ten minste één brandblusapparaat vereisen.

5° De blustoestellen moeten op een steun staan en op een in het oog vallende en gemakkelijk te bereiken plaats zijn aangebracht. Ten minste één blustoestel moet zich binnen het bereik van de bestuurder bevinden. De blustoestellen moeten bedrijfswaardig zijn.

6° De steun van het blustoestel moet aan het voertuig zijn vastgemaakt en het afnemen van het toestel van zijn steun mag niet meer dan 10 seconden in beslag nemen.

7° De inrichting voor het in werking stellen van het blustoestel moet verzegeld zijn door middel van een metalen of plastieken draad en een verzegeling (vb loodje) waarop de slagstempel van de fabricant voorkomt.
    Voor de voertuigen die ingeschreven zijn onder een aan het Ministerie van Landsverdediging voorbehouden plaatnummer, mag het loodje echter de slagstempel van een legereenheid dragen.

8° Elke blustoestel waarvan de verzegeling niet intakt is, wordt niet meer geacht te voldoen aan voornoemde normen.

9° De geldigheidsduur moet op de romp van het blustoestel worden aangebracht. Deze geldigheidsduur wordt aangeduid op een etiket of label van de fabrikant waarop volgende vermelding voorkomt "Geldig tot 1 januari yyyy (jaartal)". Wanneer de geldigheid verstreken is, wordt het blustoestel niet meer geacht te voldoen aan voornoemde normen.

10° Elk blustoestel moet kunnen werken in vertikale toestand, zonder het toestel om te draaien en de bedieningsorganen moeten zich op het bovenste gedeelte van de romp van het blustoestel bevinden gedurende zijn werking.

11° De bepalingen van § 1 van dit artikel zijn niet van toepassing op de voertuigen waarvan door de burgerlijke bescherming en de brandweerkorpsen gebruik gemaakt wordt.

12° De blustoestellen met een capaciteit groter dan 3 kg moeten dezelfde inrichting voor inwerkinstelling hebben als de blustoestellen met een capaciteit van 9 kg.

Bron: www.wegcode.be

Mazda6 MPS - The Ultimate Zoom-Zoom sedan.

Comment

Hiermee is dan nog maar eens bewezen dat ik en de site www.wegcode.be nooit de beste vriendjes zullen worden . Heb er wel degelijk op zitten zoeken (Naar brandblusser en dergelijke, ...).

Heel erg bedank voor de info !
      Ik weet genoeg (er komt geen brandblusser van een kilo in).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mr.ChronoM Bekijk Berichten
        Wat is de kleinst mogelijke afmeting voor een brandblusser in België die wettelijk is. Daarmee bedoel ik dus de buitenafmetingen en eventueel de inhoud. In mijn vorige wagen had ik (Honda s2000) een brandblusser van 25cm lang en een diameter van ongeveer 5cm (klein dus).
        Zo'n ding van sparco?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Martini Racing Bekijk Berichten
          Zo'n ding van sparco?
          Nope, het was gewoon een roodje. Een beetje een miniatuurke van een gewone blusser eigenlijk. Maar ze hadden er geen in de lokale 'car-parts-shop'. Blijkbaar zijn ze ook niet echt wettelijk dus ?
          Beetje vreemd dat Honda ze standaard in de wagen steekt, maar bon

Comment

Nope, het was gewoon een roodje. Een beetje een miniatuurke van een gewone blusser eigenlijk. Maar ze hadden er geen in de lokale 'car-parts-shop'. Blijkbaar zijn ze ook niet echt wettelijk dus ?
            Beetje vreemd dat Honda ze standaard in de wagen steekt, maar bon
            Waren die dan minder dan 1kg??
            Nu eigenlijk, 't is wel verplicht zeggen ze, maar in de keuring kijken ze d'r niet naar, en de flikken kijken d'r bij controle ook bijna nooit naar.
            Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
            Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
            Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
            Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Om die wagen te laten homologeren moeten ze er toch wel een 1kg blusser ingestoken hebben hoor, ik denk niet dat hij met zo'n minispul zou mogen ingevoerd/verkocht worden in België.

Comment

Ah, ik had het op zo'n brandblussertje

Comment

in de aldi staan wettelijke 1kg blussers

Comment

abc, dus in teorie voor alles goed

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                      in de aldi staan wettelijke 1kg blussers
                      Ja, heb het gezien.
                      Ik zou ook voor eene nieuwe moeten zien, mijnen is al een paar jaar vervallen
                      Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                      Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                      Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                      Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                        abc, dus in teorie voor alles goed
                        En in de praktijk voor vrijwel niets.

Comment

Vriend van me had een blauwe brandblusser, en die moest die laten vervangen door een rood exemplaar op de keuring...

Voor de rest niks mis mee, buite dat hij blauw was

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sparrow Jack Bekijk Berichten
                            wettelijk he
                            als je woor alles wil voorzien zijn, zeul je een hoop mee

Comment

Als die 'stomme regel' elke 10 jaar één leven red is het het waard, nee?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
                                Tuurlijk. Maar een compacte schuim-water nevelblusser, zou een pak meer levens redden, moest men die zo maken dat hij qua afmetingen vergelijkbaar is met een 1kg poeder ABC.

Comment

Tuurlijk. Maar een compacte schuim-water nevelblusser, zou een pak meer levens redden, moest men die zo maken dat hij qua afmetingen vergelijkbaar is met een 1kg poeder ABC.
                                  + blijkbaar mag je brandblusser ook in de koffer zitten (cfr. Opel Astra twintop). Dus als je auto in brand vliegt nog snel even de koffer openen...

Comment

In een auto heb je veel brandjes door de batterij he ...

Comment

Als we dat eens zouden uitrekenen, zijn dat erg dure levens.

Ma bon, ik vind een brandblusser in je wagen hebben een logische noodzaak.

Comment

In een auto heb je veel brandjes door de batterij he ...
                                        En da's perfect te blussen met een waternevelblusser.

Comment

Working...
                                        X