Ik heb nu oltimerplaten. Als ik deze zomer eens wil proberen door de dagelijkse keuring te geraken en ik geraak er niet door, moet ik dan nog opnieuw gaan voor mijn oltimerkeuring of mag ik gewoon doen of mijn neus bloed en door rijden met oltimerplaten.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Technische keuring.
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door dellie Bekijk BerichtenIk heb nu oltimerplaten. Als ik deze zomer eens wil proberen door de dagelijkse keuring te geraken en ik geraak er niet door, moet ik dan nog opnieuw gaan voor mijn oltimerkeuring of mag ik gewoon doen of mijn neus bloed en door rijden met oltimerplaten.
Als hij zou afgekeurd worden voor de gewone keuring, en je wil dan toch op de O plaat blijven rijden, moet je hem in feite terug oldtimer keuren en weer herinschrijven
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Schaevertje Bekijk BerichtenDan wordt uw inschrijvingsbewijs geknipt en blijft dan nog 2 maanden geldig. Dus je mag dan nog 2 maanden op die O plaat rijden. Eens die 2 maanden voorbij zijn is uw wagen dan in principe niet meer ingeschreven. Zo blijven rijden is op eigen risico. Bij een controle bestaat de kans dat hij in beslag word genomen.
Als hij zou afgekeurd worden voor de gewone keuring, en je wil dan toch op de O plaat blijven rijden, moet je hem in feite terug oldtimer keuren en weer herinschrijven
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door dellie Bekijk BerichtenDoeme dus wel herinschrijven. En nieuwe platen dan zeker weer.
Comment
-
Heb ook een vraagje:
Ik heb eens horen vertellen dat bij auto's voor 1996 de CO2 niet word gemeten?
Dus als ik dan met een Nissan 200SX uit 1995 kom aanzetten die een andere turbo heeft en andere uitlaat, gaat die er dan doorgeraken?
De uitlaat is gen rechte pijp ofzo, er zit nog steeds een demper en katalysator in.Classic cars on demand
www.facebook.com/CaliforniaDream.be
www.californiadream.be
- It's time to make your dream come true -
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Schaevertje Bekijk BerichtenDan wordt uw inschrijvingsbewijs geknipt en blijft dan nog 2 maanden geldig. Dus je mag dan nog 2 maanden op die O plaat rijden. Eens die 2 maanden voorbij zijn is uw wagen dan in principe niet meer ingeschreven. Zo blijven rijden is op eigen risico. Bij een controle bestaat de kans dat hij in beslag word genomen.
Als hij zou afgekeurd worden voor de gewone keuring, en je wil dan toch op de O plaat blijven rijden, moet je hem in feite terug oldtimer keuren en weer herinschrijven
ze knippen het boekje pas als hij gekeurd is en roze formulier erbij krijgt
is hij afgekeurd voor dagelijks, dan is zijn boekje niet geperforeerd en kan hij gewoon opnieuw oldtimerkeuring laten doen zonder hem opnieuw te moeten inschrijven
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ThibautDD Bekijk BerichtenHeb ook een vraagje:
Ik heb eens horen vertellen dat bij auto's voor 1996 de CO2 niet word gemeten?
Dus als ik dan met een Nissan 200SX uit 1995 kom aanzetten die een andere turbo heeft en andere uitlaat, gaat die er dan doorgeraken?
De uitlaat is gen rechte pijp ofzo, er zit nog steeds een demper en katalysator in.
CO wordt altijd gemeten
afhankelijk van bouwjaar mag de co wel hoger zijn dan bij een recente benzinewagen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ThibautDD Bekijk BerichtenHeb ook een vraagje:
Ik heb eens horen vertellen dat bij auto's voor 1996 de CO2 niet word gemeten?
Dus als ik dan met een Nissan 200SX uit 1995 kom aanzetten die een andere turbo heeft en andere uitlaat, gaat die er dan doorgeraken?
De uitlaat is gen rechte pijp ofzo, er zit nog steeds een demper en katalysator in.
CO wordt altijd opgemeten vanaf 86 ( dacht ik )
alleen is de manier waarop anders naargelang het jaartal.
zou moet een auto van 92 ( eerste inschrijving ) nog geen katalysator hebben, maar een auto van 93 ( eerste inschrijving ) wel.
dus een wagen van 90 met eerste inschrijving 31 december 92 hoeft geen cat te hebben. en moet aan de co eisen van 92 voldoen.
maar een wagen van 89 met als eerste inschrijving 02 januari 93 heeft wel een catalysator nodig en moet aan de CO eisen van 93 voldoen
verder word er enkel co opgemeten bij ons, dat betekent dat als je je auto wat aan de arme kant afsteld je er zo door bent. ( in amerika wordt ook NOx enz opgemeten welke vrijkomen door een te arme verbranding)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichtenklok luiden klepel enz.
CO wordt altijd opgemeten vanaf 86 ( dacht ik )
alleen is de manier waarop anders naargelang het jaartal.
zou moet een auto van 92 ( eerste inschrijving ) nog geen katalysator hebben, maar een auto van 93 ( eerste inschrijving ) wel.
dus een wagen van 90 met eerste inschrijving 31 december 92 hoeft geen cat te hebben. en moet aan de co eisen van 92 voldoen.
maar een wagen van 89 met als eerste inschrijving 02 januari 93 heeft wel een catalysator nodig en moet aan de CO eisen van 93 voldoen
verder word er enkel co opgemeten bij ons, dat betekent dat als je je auto wat aan de arme kant afsteld je er zo door bent. ( in amerika wordt ook NOx enz opgemeten welke vrijkomen door een te arme verbranding)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bairy Bekijk Berichtenmijn fiat van 68 moet ook door de co meting
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Schaevertje Bekijk BerichtenStraf, mijn Taunus van '81 nochtans niet.
ongeacht de leeftijd
enkel voor oldtimerkeuring meten ze niet
Comment
-
Ik heb ook ergens gelezen dat je remmen mag veranderen, mits deze met een certificaat komen van de fabrikant (gegroefd mag, geperforeerd niet) zoals brembo.
Dus je kan met andere remmen (lees: grotere & betere ) door de keuring geraken mits certificaat?Classic cars on demand
www.facebook.com/CaliforniaDream.be
www.californiadream.be
- It's time to make your dream come true -
Comment
-
heb hier ook een keuringsprobleempje en weet nu niet echt hoe aan te pakken.
men dodge wordt al 6jaar goedgekeurd, weliswaar met de nodige opmerkingen (ramlogo op de motorkap niet kantelbaar, cardan vooraan verwijderd, uitlaat halfweg laadbak afgezaagd...).
deze punten worden allemaal weggewimpeld door de stationchef.
nu dit jaar waren er 2 met mijn keuring bezig, en liep er zowat een tussenchef die overal commentaar gaf. de stationchef heb ik niet direct kunnen spreken nu.
het probleem:
ik rijd al 6jaar rond met een ramskop op de motorkap. dit is origineel bij de dodge rams van die jaartallen. op mijn auto zat destijds een grote luchthapper en daarom zat dit logo er niet meer. ik heb het terug geplaats, maar al 6jaar geen problemen, buiten dat ze mij zeggen dat het niet kan omklappen
bij aankoop:
met logo
nu is mijn auto halfweg de keuring in panne gevallen en kreeg hem niet gestart. CO meting en remtest hebben ze niet kunnen uitvoeren, dus moet terug gaan.
er was ook al discussie geweest over het niet omklappen van het logo. ik heb daar aangehaald dat dit in 1977 ook nog niet was.
die tussenchef komt na de keuring bij mij en zegt dat het logo ERAF moet, het is een scherp uitstekend deel op de motorkap. ik zeg dat dit origineel is en dat ik zo al 6jaar gekeurd werd. antwoord die erop: "dan hebben ze het 6jaar niet gezien, maar het moet eraf".
probleem is dus: dit logo is een geliefd ding bij de verzamelaars. zo een oude dodge kan gewoon langs buiten de motorkap open doen, 2 schroefjes losmaken en weg is het logo. hiervoor heb ik het logo gekit, de schroeven vast gezet, de draadstangen omgeplooid en de boel vastgelast. ondertussen is de auto ook al eens herspoten. maw: het kan er nooit meer af zonder de motorkap te beschadigen en t gaat lelijk zijn als die 5x2cm niet gespoten zijn.
ik heb op internet al gezocht en heb verscheidene 'oude fotos' gevonden alsook een originele dodge folder waar die logos opstaan. weliswaar een 1981 folder (mijn auto van 1977)
hier staan ze allemaal:
en de desbetreffende flyer (het enige verschil is dat ik een andere grille heb, en de pinkers aan de radiator, terwijl de 81'er zijn pinkers onder de koplampen heeft):
mijn vraag nu: kan de keuring verplichten een origineel logo te verwijderen? ik denk dan aan bv chevys, cadillacs, dodges, jaguars, bentley's van de oude jaren waar de logos niet kantelbaar waren. latere versies klapte het logo om, en de recente wagens hebben gewoon zo geen beeldje meer omdat er geen goedkeuring meer voor te krijgen is (meer schade bij aanrijding voetgangers). het ding is, die wet was er niet in 1977 en die logos waren niet omklapbaar.
de auto is nu zo gespoten:
Comment
-
er zijn zat amerikanen die met grote chrome logos rondrijden van de jaren 50-60. die zijn waarschijnlijk allemaal met o-plaat, die gaan niet elk jaar naar de keuring. mijn dodge is al 35jaar oud en is nog steeds op dagelijkse plaat gekeurd. tussen keuring vorig jaar en dit jaar heb ik 1100mijl gereden met de auto (1700km).
kan toch niet zijn dat alle oude autos hun logos moeten verwijderen? mijn auto voldoet zijn de eisen van zijn jaartal. dat zij de wetten ondertussen veranderen boeit mij niet. zo kunnen ze volgend jaar afkomen dat elke auto 5wielen moet hebben. moet dan elke auto met 4wielen ook van de baan?
Comment
-
Op mijn mercedesster zagen ze nochtans niet en dit is ook niet wegklapbaar, wel wegbreekbaar.
Volgens mij is dat zo iets als met het derde remlicht. Na een bepaalde datum is het verplicht, ervoor niet. Kijken of de auto ouder is dan die wegklap-regeling. Indien wel : laat hem op zijn hoofd staan, indien niet : afhalen en verf kopen.
Comment
-
zeg dat het wel wegklapbaar is.
indien hij u ni gelooft wilt ge hem wel eens aanrijden om het te bewijzen.
indien het wegklapt is er geen probleem.
indien het niet wegklapt, edde er toch is kunne tegen rijden
Comment
Comment