Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Denkt iemand hier nu echt dat België een uitzondering is in zogenaamd correct keuren van voertuigen en dat de rest van Europa er hun klak naartoe gooit?
Dat bedoel ik dus..
Ik ben nu al zo vaak naar de keuring geweest, en er zijn verschillende zaken die ze gewoon niet controleren.
Zoals met de Golf dit jaar.
't Was al laat (en het was avondkeuring, maandag & donderdag langer open) . Auto brug op -> omhoog en direct terug omlaag. NIKS gecontroleerd.
Het jaar daarvoor (bij de Lancia) wel tot en met de snelheidsindex controleren van de banden en goed (blijven) wringen op de gewrichten en dergelijke... "twee maten twee gewichten" en "op goed geluk" zijn echt wel van toepassing op de Belgische keur.
Aaah, banee. Ik weet totaal niet hoe de auto's in het noorden gekeurd worden en ik vermoed dat ze in landen als Denemarken enz ook streng zijn.
Maar in de buurlanden laten ze meer toe dan bij ons, bij ons moet de auto 100% standaard staan anders doen ze moeilijk op de keuring en dat heb je in Nederland en Duitsland minder.
Het is niet dat ik zeg dat ze in België streng ivm de keuring dat ik insinueer dat de rest vd EU landen hun klak ernaar gooien.
Ik heb in Nederland een keer een net APK goedgekeurde auto bekeken waar de dorpels al op zicht krokant waren, 'een schroevedraaier meneer?', 'nee het is niet nodig' . Een andere gewoon met een gat in de dorpel en afgeplakt met tape (deze zat weliswaar op einde van APK jaar) Dat zie ik in Belgie toch allemaal niet vlug gebeuren.
D'r is voor alles een uitleg en ik vermoed dat er geen vitale onderdelen van het koetswerk aangetast zijn bij die wagen ook al is er roest aanwezig.
Voor zover ik weet wordt in Nederland, net zoals hier, een wagen afgekeurd als er vitale delen van het koetswerk rot zijn en zodoende de verkeersveiligheid in het gedrang kan brengen...of die garagist snapt er niks van of hij speelt met zijn centen, wat mij overigens wel sterk lijkt maar goed, in deze wereld kan alles.
Maar zolang het juiste verhaal niet is geweten kan dat natuurlijk niet juist beoordeeld worden.
Als de dorpels zo rot zijn dat ge er bij wijze van spreken met uwe vinger door kunt steken, zijn ze rot, levensgevaarlijk. Ik had bij de eerste een mechanieker van de Jorssen BMW garage mee, die wist niet goed wat hij zag. De eerste was een auto omgeving Rotterdam 2008 die ik gezien heb en die met het plakwerk op de dorpel was in 2012 omgeving Utrecht. Goed uit Uw doppen kijken als men in Nederland een auto koopt.
Hier geen ophemeling van het APK systeem met al die garagistjes waar die mensen dan zelf nog klant zijn voor hun onderhoud en dus moeten die garagisten zien dat ze hun klant niet wegjagen door APK afkeur.
Dat was de die aap die uit de mouw moest komen voor het juiste verhaal, export auto's dus, die opgekocht zijn zonder APK.
Nogmaals, auto's voor export is niet te vergelijken met auto's die in Nederland rijden.
Wat denk je wat er hier naar het buitenland gaat? Allemaal netjes in orde? Dacht het niet.
Denk nu echt niet dat garagisten de APK keuring manipuleren omdat ze hun klanten niet willen verliezen omdat het kostenplaatje te duur uitvalt, doen ze echt niet!
Ze zullen wel tot een compromis proberen te komen maar dan wel alles binnen de regels, ze kunnen niet anders.
Het is ook een voordeel dat de keuring in een garage gebeurt want de garagist kan je direct helpen zonder dat je terug moet komen, weer moet betalen en weer extra tijd moet verliezen, zoals hier.
En ik ben de APK niet aan het ophemelen maar weet waar ik over praat en jij niet. Heb daar 30j. gewoond.
Ik kreeg geen cadeautjes bij de APK keuring, ook al kende ik de eigenaar van die garage persoonlijk heel goed.
hier geraken ook auto's met krokante dragende delen, kale banden en dergelijke door de keuring. Hangt allemaal af van wie, hoe druk, hoe laat,...
2 jaar hebben ze mijn andere luchtfilter (ge kunt er niet naast kijken) gewoon niet gezien. Vorig jaar voor de eerste keer wel en direct tuning keuring aan mijn been. Nu ja, maak me er niet druk om.
Hier is evengoed willekeur. Waarom? Omdat het mensen zijn die de keuring moeten doen en die hebben niet altijd de motivatie of zin om de puntjes op de 'i' te zetten. Werkt soms in uw voordeel, dat wel.
Neen wel degelijk auto's met APK en ook niet speciaal voor de export, ik kijk gewoon ook veel op MP, de ene had juist een nieuwe APK in 2008 de andere in 2012 zat op 1 maand van vernieuwing.
APK is voor mij dus geen parameter, ik heb gezien wat ik gezien heb, misschien heb ik net 2 keer Beun Haas met zijn APK keuring getroffen natuurlijk.
Uiteraard heb ik ook nette auto's met APK gezien, het zou maar erg zijn, mijn MB komt overigens uit Haarlem.
Ok, jij je zin maar ik weet wat ik heb gezien en dat waren o.a. ook auto's met rotte draagbalken die onherroepelijk werden afgekeurd, punt.
En je weet net zo goed als ik dat camouflage zeer goed werkt bij dit soort zaken en als het goed gedaan is wordt de schroevendraaier niet zomaar bovengehaald, hier ook niet.
En dus is de nieuwe eigenaar van zo'n wagen (Zeker als die er niks van kent) het "haasje" van "beuntje".
Gelukkig voor jouw had je "beuntje" door.
Wat ik nog wel kan meedelen is dat als (Degelijk) laswerk de zaak kon redden dat ook meestal werd toegepast, ook al was het maar voor een jaartje.
Ok, jij je zin maar ik weet wat ik heb gezien en dat waren o.a. ook auto's met rotte draagbalken die onherroepelijk werden afgekeurd, punt.
Gelukkig maar dat het dikwijls ook wel werkt.
Bij de auto's waarover ik spreek, was er ook niets verborgen, het was allemaal goed zichtbaar, dus het doorhebben was niet bepaald een kunst.
Niettemin, ik kan dikwijls niet anders dan toch in Nederland gaan kijken wegens het veel grotere aanbod van het soort auto's waar ik in geinteresseerd ben.
ik zit zelf op fordworld.nl en daar zijn de meeste dus nederlanders.
laatst kwam er ene af dat zijn cabrio moest opgelast worden van de APK. nu moet je mij eens zeggen hoe dit zo snel kunnen gebeuren is? dit is niet op 1 jaartje doorgeroest hé, dit was al jaren bezig:
k heb toch ook al serieuze verhalen gehoord van apk's die op niks trekken. in belgie zitten ze wel met schroevendraaier of hamer tegen u balken en platen te kloppen. ik had voor de keuring bij de golf ook overal zacht tegengetikt en alles leek goed. de keuring daarentegen klopt iets harder en 1 plaat had een iets holler geluid. dus keurder mept goed door, vlam door de plaat. k heb mogen lassen
No way dat in Nederland een auto, zoals jij je verhaal doet, wordt goedgekeurd en ik zal het wel weten zeker? Heb daar 30 jaar gewoond en meer dan 10 auto's gesleten.
Daarbij, als bij een onaangekondigde controle van de overkoepelende APK-instantie (Op zeer regelmatige basis!) blijkt dat een auto is goedgekeurd zoals jij het beschrijft, dan raakt de desbetreffende garage zijn APK-licentie kwijt en je kunt je voorstellen dat ze dat absoluut niet willen en kunnen riskeren. Ze zijn bij wijze van spreken als de dood zo bang van zo'n inspekteur want die zijn super streng, geloof mij maar.
Sry maar je verhaal is nergens op gebaseerd en je geeft dus daardoor verkeerde info hier.
Maar eigenlijk had je zelf wel kunnen bedenken dat er verder aan je auto geen "hol" gedaan is omdat ie voor de export was, heeft verder niks met de APK te maken.. Keur ik ook niet goed om een auto zo af te leveren maar spijtig genoeg is dat wereldje nu éénmaal zo. Kijk maar wat er allemaal naar bijv. de Oostbloklanden of Afrika gaat.
In Nederland kun je inderdaad alles aan je auto wijzigen maar vergis je niet, daar zijn ook regeltjes...alleen, bijlange na niet zo achterlijk en bekrompen als hier.
Je ziet daar ook heel weinig "foorbakken" maar meer technisch geupdate wagens, iets wat hier door onze "slimme" overheid aan banden wordt gelegd omdat ze blijkbaar in al hun wijsheid een technische update relateren aan "Foorbakken" tja.
En in beginsel hebben ze wel gelijk want foorbakken kunnen gevaarlijk zijn als het een zootje aan elkaar gerijgde componenten zijn maar om dan alles, gemakshalve, over dezelfde kam te scheren is op zijn zachts gezegd heel kortzichtig. Zelfs met oldtimers doen ze hier moeilijk, originele uitsteeksels die niet mogen?! Zou zeggen: Schaf die levensgevaarlijke oldtimers dan ook maar meteen af onder het mom van verkeersveiligheid.
@SK_0909: Eh, België heeft de meest strenge keuring? Laat mij niet lachen man.
wil je het beste weten. Er zat een blaadje bij van de RDW-onaangekondigde controle. En die hebben de opmerking op de uitlaat gemaakt. Fijn hoor.
Bij mijn meest recente technische keuring ging het befaamde 9 cm balkje omver, mijn 1999 Audi TT Roadster heeft de Audi S-line ophanging en staat voor de keuring op originele Audi TT Parabool 7.5x17 velgen met 225/45/17 banden.
Probleem met de bodemvrijheid volgens de keurder van dienst, geen probleem volgens mij want volledig OEM, en dus uiteindelijk de chef van het betreffende keuringsstation erbij laten roepen...
Vervolgens een laserwaterpas op hoogste punt van het dak gelegd, meetlat ernaast evenals mijn Europees gelijkvormigheidsattest waarin duidelijk vermeld staat dat mijn type TT een hoogte heeft van 1310-1347 mm.
Mijn wagen bleek een hoogte te hebben van 1327 mm, dus glimlachend zonder verdere problemen en met een groene kaart naar huis gereden.
Toekomstplannen:
Eventuele montage van een KW V1 schroefkit, om de TT Roadster nog 15 mm lager te leggen.
De bedoeling is om de wagen na montage van de schroefkit en uitlijning op die vaste hoogte te houden, dus verder geen gedoe met telkens omhoog schroeven voor de jaarlijkse technische keuring.
Vraag:
Welke regel mbt. bodemvrijheid van het voertuig gaat er na montage van de schroefkit gevolgd worden door de technische keuring?
1. Het maakt niet uit dat het balkje van 9 cm balkje omver gaat, want de hoogte van de TT met de schroefkit is 1312 mm, hetgeen valt binnen de waarden zoals vermeld op mijn Europees gelijkvormigheidsattest (1310-1347 mm).
2. Na montage van de schroefkit vervallen de waarden zoals vermeld op mijn Europees gelijkvormigheidsattest, en moet mijn TT een minimale bodemvrijheid van 9 cm hebben. Hetgeen zou betekenen dat ik de TT voor de jaarlijkse technische keuring hoger zou moeten schroeven dan de huidige hoogte met de Audi S-line ophanging.
ik volg u redenering ook, maar ge kunt uw auto moeilijk hoger gaan zetten dan de constructeur voorzien heeft in zijn homologatie. Als ze zich daarmee gaan bezighouden gaan ze toch alle niet fabrieksonderdelen aan fameus wat testen moeten onderwerpen omdat die bijna altijd serieuze afwijkingen tot gevolg hebben.
Ik ben zonet dit vraagstuk gaan voorleggen aan de chef van het keuringsstation in Diest, en jammergenoeg heeft het kleine fluisterende stemmetje in mezelf gelijk gekregen...
Na plaatsing van de schroefkit is enkel nog de wetgeving ivm. verlaging van een voertuig van toepassing op mijn TTR, waardoor de wagen opeens de minimale bodemvrijheid van 9 cm zou moeten hebben.
M.a.w. de waarden zoals door Audi vermeld op mijn Europees gelijkvormigheidsattest komen te vervallen na plaatsing van een schroefkit...
Ja, dat kun je op z'n minst wel zeggen..
Zo'n soort beslissingen durven anderen hier "streng" te noemen , met alle respekt voor die anderen maar jouw vaststelling is de enige juiste...een klucht, inderdaad..Spijtig genoeg.
Mijn wagen is twee weken geleden afgekeurd voor een aantal zaken. Het is al een oudere wagen dus ik doe al die reparaties zelf, maar nu door wat onvoorziene problemen gaat mijn wagen niet klaar zijn tegen de uiterste datum voor herkeuring. Wat zijn de gevolgen hiervan? Moet ik mijn wagen dan opnieuw laten keuren met z-platen?
Comment