Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Technische keuring.

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Hoe kan men tegenwoordig achterhalen of een voertuig gekeurd is? is dat enkel wanneer de politie een controle uitvoert, of eventueel bij een ongeluk, of kan dit ook door bijvoorbeeld nummerplaatherkenning?

Mijn keuringsbewijs loopt tot half maart, en mijn nieuwe wagen zou pas half/eind mei geleverd worden. Voor de garage moet de wagen niet meer gekeurd worden, aangezien het toch voor de export is. Het zijn niet de kosten van de keuring zelf die me storen, maar eventueel de bijkomende kosten... Stel, ik krijg een rode kaart om 1 of andere reden, dan wil ik gewoon geen kosten meer maken aan deze wagen. Ik zie momenteel wel geen reden waarom de wagen zou afgekeurd zou worden, maar je weet nooit...
    De wagen (we hebben er 2) wordt enkel "dagelijks" gebruikt voor van thuis naar de parking van de metro te rijden, ongeveer een 15 km (heen en terug) per dag, dus in principe geen lange afstanden of autosnelweg meer.

Comment

• Nummerplaatherkenning.

Verstuurd vanaf mijn FEVER met Tapatalk

Comment

• Ga gewoon op de laatste dag. Als het rood is, heb je 14 dagen. Desnoods bied je hem opnieuw aan en laat je hem weer afkeuren. Of je zet hem opzij en huurt een klein autootje voor 1 of anderhalve maand, of vraagt een aankoopwagen aan de garage tegen een vergoeding? Zonder keuring rijden zou ik niet doen...
        '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
        '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
        '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
        '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
        '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
        '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
        '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
        '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
        '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Comment

• Ik denk wel dat ik hem ga laten keuren hoor, gewoon al voor het feit dat je nooit weet of de productie/levering van de wagen een paar maand uitgesteld wordt...
          Moest ik 100% zeker zijn dat ze hem begin mei zouden leveren, dan zou ik het niet meer doen, en zou ik hem zoveel mogelijk ook laten staan.
          In het verleden heb ik al een paar keer een maand te laat naar de keuring geweest zonder problemen gehad te hebben, buiten de extra kosten natuurlijk.

Comment

• Ja, tot ge een ongeval hebt en de verzekering zou maar eens iets moeten vermoeden...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
              Ja, tot ge een ongeval hebt en de verzekering zou maar eens iets moeten vermoeden...
              Dan is het beter geen keuring dan met rode kaart rond te rijden. Wat ga je zeggen als er een kind onder je auto ligt door een defect dat op de keuring is vastgesteld... Ja mevrouw ik wist het maar ik heb toch lekker een paar honderd euro's aan reparaties uitgespaard.

Comment

• Niet akkoord. Bij echt gevaarlijke gebreken krijg je ogenblikkelijk verbod tot verkeer. Ik neem aan dat de TO daar niet op doelt. Een beginnende speling op lagers, afwijking op schokdempers,... geven aanleiding tot ‘rood-herkeuring binnen 14 dagen’. Je kan dan compleet legaal rondrijden met de wagen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Desperation16 Bekijk Berichten
                  De wagen (we hebben er 2) wordt enkel "dagelijks" gebruikt voor van thuis naar de parking van de metro te rijden, ongeveer een 15 km (heen en terug) per dag
                  Perfecte afstand voor de (e-)fiets, geen keuring vereist !

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten

Perfecte afstand voor de (e-)fiets, geen keuring vereist !
                    Dat zou inderdaad de perfecte oplossing kunnen zijn, alleen zit ik met 2 kleine kinderen die ik onderweg nog op school moet "afdroppen", en is een fiets achterlaten in Anderlecht ook niet echt een strak plan

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
                      Niet akkoord. Bij echt gevaarlijke gebreken krijg je ogenblikkelijk verbod tot verkeer. Ik neem aan dat de TO daar niet op doelt. Een beginnende speling op lagers, afwijking op schokdempers,... geven aanleiding tot ‘rood-herkeuring binnen 14 dagen’. Je kan dan compleet legaal rondrijden met de wagen.
                      Inderdaad, het is voor zo'n zaken die ik vrees... Enfin, waarschijnlijk veel zorgen om niets, ik heb tot nu toe altijd al een groene kaart gekregen zonder opmerkingen. Alleen zou het net nu moeten lukken dat er iets zou vastgesteld worden natuurlijk. Ik kan misschien mijn bestelbon van de nieuwe wagen in de auto achterlaten als "tip", al kan dit natuurlijk ook als een rode lap op een stier werken...

Comment

• Ook met een rode kaart mag je enkel de volgende verplaatsingen doen:

- keuringstation tot thuis/garage
                        - thuis tot garage
                        - thuis/garage tot keuringstation

Tevens mag je ook geen enkele passagier vervoeren.

Comment

• Damn, dat wist ik niet.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door David67
                            Damn, dat wist ik niet.
                            Weinig mensen weten dat en ik denk ook niet dat dat echt controle op gevoerd wordt, maar het is niet onbelangrijk.

Comment

• Vraag aan de garage als geste omdat je daar een nieuwe wagen gekocht hebt, dat ze de jouwe even controleren (lichten, remmen, schokdempers).
                              Kost een half uurtje voor hen en jij bent op je gemak, en een tevreden klant.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Prancing Moose Bekijk Berichten
                                Vraag aan de garage als geste omdat je daar een nieuwe wagen gekocht hebt, dat ze de jouwe even controleren (lichten, remmen, schokdempers).
                                Kost een half uurtje voor hen en jij bent op je gemak, en een tevreden klant.
                                Mja, en stel dat ze dan iets zouden merken aan de wagen dan zit ik met de gebakken peren wanneer ze de wagen gaan overnemen?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Ralphke Bekijk Berichten
                                  Ook met een rode kaart mag je enkel de volgende verplaatsingen doen:

- keuringstation tot thuis/garage
                                  - thuis tot garage
                                  - thuis/garage tot keuringstation

Tevens mag je ook geen enkele passagier vervoeren.

Verhaal klopt blijkbaar slechts ten dele, want dit zou enkel gelden voor een rode kaart "Verboden tot het verkeer" ... bij een rode kaart met zogenaamde beperkte geldigheid van 14 dagen is dit niet van toepassing :

Het rood keuringsbewijs wordt uitgereikt wanneer het voertuig technische gebreken vertoont die de veiligheid van de bestuurder, de inzittenden of de andere weggebruikers in gevaar kunnen brengen.

Er bestaan twee soorten rode keuringsbewijzen.

Het rood keuringsbewijs met verbod tot het verkeer (Code 1)

Code 1 wordt vermeld wanneer het voertuig ernstige technische tekortkomingen vertoont zoals remmen die niet goed werken. Het voertuig mag niet meer op de openbare weg rijden behalve zonder passagiers en enkel om de kortste weg af te leggen tussen het keuringscentrum en de woonplaats van de klant of de werkplaats van de hersteller en omgekeerd.
                                  Op het keuringsbewijs wordt vermeld: "Verboden tot het verkeer".

Het rood keuringsbewijs met beperkte geldigheid van 14 dagen (Code 2)

Code 2 wordt vermeld indien het voertuig technische tekortkomingen vertoont die zo vlug mogelijk moeten hersteld worden, maar die van dien aard zijn dat het voertuig voorlopig wel op de openbare weg mag rijden. Het voertuig zal moeten herkeurd worden binnen de 14 dagen.

Niettemin moet het voertuig onmiddellijk hersteld worden of een wijziging ondergaan om conform de reglementering te zijn. De eigenaar van het voertuig draagt de volledige verantwoordelijkheid voor het gevolg die hij geeft aan deze plicht en het gebruik die hij maakt van het voertuig gedurende deze gewezen periode van 15 dagen. Ingeval van een geschil voor de rechtbank, betreffende bijvoorbeeld een ernstig ongeval, zal de rechter moeten uitmaken of aan de onmiddellijke herstelling is gevolg gegeven. Daarom is het van belang dat de eigenaar het bewijs kan leveren van een onmiddellijke herstelling binnen de 15 dagen.
                                  Bron: http://www.goca.be/nl/p/Rood-keuringsbewijs

Comment

• Zoveel te beter!

Comment

• Denk het ook, ja .. aan foute info heeft niemand een boodschap !

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Packard
                                        Denk het ook, ja .. aan foute info heeft niemand een boodschap !
                                        Inderdaad! Packard for president!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Desperation16 Bekijk Berichten

Inderdaad, het is voor zo'n zaken die ik vrees... Enfin, waarschijnlijk veel zorgen om niets, ik heb tot nu toe altijd al een groene kaart gekregen zonder opmerkingen. Alleen zou het net nu moeten lukken dat er iets zou vastgesteld worden natuurlijk. Ik kan misschien mijn bestelbon van de nieuwe wagen in de auto achterlaten als "tip", al kan dit natuurlijk ook als een rode lap op een stier werken...
                                          Terug van de keuring, en waar ik voor gevreesd heb is werkelijkheid geworden. Rode kaart wegens de uitlaatgassen...
                                          Voor de rest alles "prima", buiten die uitstoot dus.

Comment

Working...
                                          X